Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Virolaiskomissaari hoputtaa Euroopan junaliikenteen yhtenäistämistä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Syyskuu 23, 2010, 13:23:14 »

Euroopan unionin liikennekomissaari Siim Kallas vaatii jäsenvaltioita kiirehtimään yhteiseurooppalaisen rataliikenteen rakentamista. Berliinissä kansainvälisillä junamessuilla puhuneen Kallasin mukaan hankkeen on kaiken lisäksi oltava niin kannattava, että se houkuttelee mukaan myös yksityisiä suursijoittajia. Virolainen liikennekomissaari Siim Kallas tunnetaan suurisuuntaisista suunnitelmista ja tämä linja piti myös Berliinin junamessujen avajaisissa.

Kallasin mielestä Euroopan rataverkosto täytyisi yhtenäistää kalustoa myöten. Liberaalihenkinen Kallas piti selvänä, että jäsenvaltioiden omat budjetit eivät yksin tähän suurhankkeeseen riitä, joten rautateistä on tehtävä niin houkutteleva sijoituskohde, että ulkomaiset sijoittajat kilpailevat apajille pääsystä.

yle
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2010, 22:13:09 »

Liikennekomissaari Siim Kallas ja virolainen MEP Vilja Savisaar (kesk) ovat puhuneet aktiivisesti Rail Baltican puolesta. Savisaar on EU-parlamentin liikennevaliokunnan jäsen ja näin erittäin hyvässä paikassa lobbaamaan ratahankeen rahoitusta. Puheissa on väläytelty vahvasti uutta reittiä Baltiassa 1435 mm leveydellä.
 
Olen täysin vakuuttunut, että Kallisin Berliinin puhe liittyy oleellisesti Rail Baltican idenitiiin hyvin eurooppalaiseen suuntaan eurooppalaisella rahalla. Mielenkiintoista on, että yhteys Helsinki-Tallinna on jäänyt puheista hiljalleen pois. Ehkä Pajunen ja Viljan Edgar-puoliso saattavat vielä haaveilla tunnelista. Edgar Savisaar  vastustaa myös jyrkästi siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen.

Mutta jääkö pikkuinen Suomi yksinään kuljettamaan ihmisiä ja tavaraa 1524 mm radoillaan? Käsittääkseni myös espanjassa rakennetaan uusia 1435 mm –linjoja. Toisaalta raideleveyden lisäksi jää kyllä paljon muutakin yhteensovittamista ennen kuin sama kalusto kulkee Tallinnasta Sevillaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2010, 22:24:04 »

Toi virolaiskomissaari on sitten joku vanha kansankomissaari, jonka oma kommuuni on lakkautettu mutta kommariaate elää kun haluaa sosialisointia.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2010, 23:38:06 »

Tuolla on Santerille Kallasin tietoja http://fi.wikipedia.org/wiki/Siim_Kallas Lyhyesti Siim Kallas on koulutukseltaan talousekspertti ja toimi neuvostoaikana mm talousministerin asiantuntija. Kommunistisen puolueen jäsen hän oli vuosina 1972-90. Sen jälkeen menivät nuotit uusiksi ja Kallasista tuli uuden tasavallan keskeinen talousvaikuttaja. Samoin ura Unionissa urkesi näyttävästi. Väitän, että miehellä on jotakin painoarvoa eurooppalaisessa liikennepolitiikassa. Jos ei nyt ihan noin mennä, mitä nyt sanottiin, suunta on kuitenkin tiedossa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 24, 2010, 10:03:35 »

Toi virolaiskomissaari on sitten joku vanha kansankomissaari, jonka oma kommuuni on lakkautettu mutta kommariaate elää kun haluaa sosialisointia.
Huh  Huh  Huh Yksityistämistähän tuo halusi ainakin TV-haastattelussa. Se on suuri ja mahtava kommunismin pelko, mutta kenellä on siitä selko...
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #5 : Syyskuu 24, 2010, 10:36:09 »



Mutta jääkö pikkuinen Suomi yksinään kuljettamaan ihmisiä ja tavaraa 1524 mm radoillaan? Käsittääkseni myös espanjassa rakennetaan uusia 1435 mm –linjoja. Toisaalta raideleveyden lisäksi jää kyllä paljon muutakin yhteensovittamista ennen kuin sama kalusto kulkee Tallinnasta Sevillaan.


Espanja toimii samoin, kuin mitä Suomi toimisi, jos tänne vedettäisiin 1435 mm rautatielinja tunnelissa Tallinnasta; rakentaa uudet, suorat rautatielinjat 1435 mm leveydellä.

Toimiakseen tehokkaasti maantieliikenteen siirtämisessä rautateille, Tallinnan tunneli edellyttäisi Suomen päähän tehokasta maaliikenneterminaalia. Luonnollista olisi vetää uusi 1435 mm ratalinja Helsingin aseman alta johonkin maaliikenneterminaaliin, jossa olisi ehkä lisäksi varikkotoimintoja 1435 mm -kalustolle.

Jos maalataan oikein isolla pensselillä, terminaali voisi olla Tampereen kupeessa Pirkkalassa lentokentän läheisyydessä (kyllä, sinne on suunniteltu uutta järjestelyratapihaa ja maaliikenneterminaalia) ja sinne voitaisiin vetää uusi, 1435 mm rata sn 300, ja siitä haararata henkilöliikenteen tarpeisiin Tampereelle  Hymyilee

Maiden välisissä teknisissä standardeissa on tietenkin eroja, mutta eurooppalainen kulunvalvontajärjestelmä ratkaissee näistä hankalamman ja jäljelle jää sähköjärjestelmien erot, jotka on jo ratkaistu monivirtavetureilla.

Kulkevatko tulevat sukupolvet Tampereelta Espanjan aurinkorannoille uusilla, sn 300-400 "Transeurop" -junilla?  Iskee silmää


tallennettu
Jyrki Majanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #6 : Syyskuu 27, 2010, 01:06:56 »

Espanja toimii samoin, kuin mitä Suomi toimisi, jos tänne vedettäisiin 1435 mm rautatielinja tunnelissa Tallinnasta; rakentaa uudet, suorat rautatielinjat 1435 mm leveydellä.

Toimiakseen tehokkaasti maantieliikenteen siirtämisessä rautateille, Tallinnan tunneli edellyttäisi Suomen päähän tehokasta maaliikenneterminaalia. Luonnollista olisi vetää uusi 1435 mm ratalinja Helsingin aseman alta johonkin maaliikenneterminaaliin, jossa olisi ehkä lisäksi varikkotoimintoja 1435 mm -kalustolle.

Jos maalataan oikein isolla pensselillä, terminaali voisi olla Tampereen kupeessa Pirkkalassa lentokentän läheisyydessä (kyllä, sinne on suunniteltu uutta järjestelyratapihaa ja maaliikenneterminaalia) ja sinne voitaisiin vetää uusi, 1435 mm rata sn 300, ja siitä haararata henkilöliikenteen tarpeisiin Tampereelle


Varsin vanhanaikaista tuollainen toiminta. Nykyään raideleveys vaihdetaan lennosta (mm. Espanjassa): http://www.youtube.com/watch?v=KiSo8FW9eR0&feature=related

Tulee varmasti halvemmaksi ja kustannustehokkaammaksi asentaa nykyiseen ja tulevaan kalustoon telit joilla voi vaihtaa raideleveyttä lennosta, kuin että rakennettaisiin kokonaan uudet radat 1435mm leveydelle. Toivon mukaan Siim Kallas on tietoinen tällaisen tekniikan olemassaolosta ja kehittymisestä. 

Torniossahan tuollainen raideleveyden vaihdon mahdollistava laitteisto taitaa edelleen ollakin, tosin ei käytössä (toistaiseksi).
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #7 : Syyskuu 27, 2010, 21:41:58 »

Jaa-a, mikähän mahtaa olla vanhanaikaista? Mainitsemasi tekniikka on ollut Espanjassa käytössä vuodesta 1964, ja sehän onkin levinnyt jo moniin muihin maihin, kuten...?

Espanja on siis raideleveyden vaihtojärjestelmien ykkösmaa, kiitos järjestelmiä vuosikymmenet kehittäneen Talgon. Silti siellä on uudet (suurnopeus)radat rakennettu oman maan raideleveydestä täysin poikkeavalla 1435 mm:n raideleveydellä. Onkohan siellä unohdettu kertoa päättäjille, että tuollainen on vanhanaikaista, koska nykyään raideleveys vaihdetaan lennosta?

Samoin se Tornion laitteiston käyttötehokkuus kertonee omaa kieltään tuollaisen systeemin erinomaisuudesta ja edullisuudesta.
tallennettu
Jyrki Majanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #8 : Syyskuu 28, 2010, 15:30:49 »

Jaa-a, mikähän mahtaa olla vanhanaikaista? Mainitsemasi tekniikka on ollut Espanjassa käytössä vuodesta 1964...


Ja siirtokuormaus ja eri raideleveydet niin kauan kuin junia vain on ollut... Iskee silmää

...ja sehän onkin levinnyt jo moniin muihin maihin, kuten...?


Espanjan lisäksi on ilmeisesti käytössä jossain Puolan ja Ukrainan rajalla. Jos joku tietää tarkemmin raja-aseman nimen niin tietoja otetaan vastaan. Sitten tietysti suomi (ilman käyttöä).

Kun katsoo euroopan raideleveyksiä, (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Rail_gauge_world.png) niin huomaa hyvin että tällaisille tekniikalle ei luonnollisesti ole kuin muutama maa, joissa sellaista tarvitaan.

Silti siellä on uudet (suurnopeus)radat rakennettu oman maan raideleveydestä täysin poikkeavalla 1435 mm:n raideleveydellä. Onkohan siellä unohdettu kertoa päättäjille, että tuollainen on vanhanaikaista, koska nykyään raideleveys vaihdetaan lennosta?


Tätä olen itsekin ihmetellyt. Tosin nämä 1435 radat Espanjassa ovat nimenomaan suurnopeusjunille tarkoitettu, jolloin niillä liikkuva kalusto on katsottu ilmeisesti sen verran "spesiialiksi" ettei siellä ole tarvetta muille (Espanjan leveyden) junille.

Rail Baltican tapauksessa olisi hyvä käyttää 1520 mm. raideleveyttä jolloin baltian maiden nykyinenkin junaliikenne saisi uutta rataa millä vanhakin kalusto pääsee kulkemaan. Liettuan Sestokaihin raideleveydenvaihto laitteisto vaan.

Samoin se Tornion laitteiston käyttötehokkuus kertonee omaa kieltään tuollaisen systeemin erinomaisuudesta ja edullisuudesta.


Tämä linkki hiukan valoittaa Tornion tapausta: http://yle.fi/alueet/teksti/perameri/2010/08/rajalla_luovuttu_raideleveyden_vaihtolaitteesta_1890885.html

Olen myös kuullut (ei virallisesta lähteestä) että Turkuun oltaisiin kiinnostuneita hommaamaan vastaava raideleveyden mahdollistava laitteisto.

Ja tekniikka kehittyy edelleen: http://www.caf.es/ingles/id/brava.php#
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Syyskuu 28, 2010, 18:06:28 »

Espanjan lisäksi on ilmeisesti käytössä jossain Puolan ja Ukrainan rajalla. Jos joku tietää tarkemmin raja-aseman nimen niin tietoja otetaan vastaan. Sitten tietysti suomi (ilman käyttöä).

Enkunkielisessä wikissä SUW2000-aiheisessa artikkelissa sanotaan seuraavat rajanylityspaikat:
[PL]-[UA] Mostys'ka, Ukraine
[PL]-[LT] Mockava, Lithuania
[LT] Lithuania Šeštokai‎
[PL]-[BY] Brest, Belarus

Se, että noita on vain Puolan rajoilla on aika luontevaa, koska SUW2000 on puolalainen keksintö.
Huomaa, että tuolla Puola-Liettua -välillä noita laitteistoja on jopa kaksikin kappaletta: sekä rajanylityspaikalla Mockavassa että myös kaksileveysradan päätekohdassa Šeštokai‎ssa.
Tuo ukrainan rajalla oleva Mostys'ka sijaitsee Lviviin (L'vov) johtavan radan varressa, Puolan puolella rajaa lähin isompi kaupunki on Przemysl.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Virolaiskomissaari hoputtaa Euroopan junaliikenteen yhtenäistämistä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina