Jaa-a, mikähän mahtaa olla vanhanaikaista? Mainitsemasi tekniikka on ollut Espanjassa käytössä vuodesta 1964...
Ja siirtokuormaus ja eri raideleveydet niin kauan kuin junia vain on ollut...
...ja sehän onkin levinnyt jo moniin muihin maihin, kuten...?
Espanjan lisäksi on ilmeisesti käytössä jossain Puolan ja Ukrainan rajalla. Jos joku tietää tarkemmin raja-aseman nimen niin tietoja otetaan vastaan. Sitten tietysti suomi (ilman käyttöä).
Kun katsoo euroopan raideleveyksiä, (
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Rail_gauge_world.png) niin huomaa hyvin että tällaisille tekniikalle ei luonnollisesti ole kuin muutama maa, joissa sellaista tarvitaan.
Silti siellä on uudet (suurnopeus)radat rakennettu oman maan raideleveydestä täysin poikkeavalla 1435 mm:n raideleveydellä. Onkohan siellä unohdettu kertoa päättäjille, että tuollainen on vanhanaikaista, koska nykyään raideleveys vaihdetaan lennosta?
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Tosin nämä 1435 radat Espanjassa ovat nimenomaan suurnopeusjunille tarkoitettu, jolloin niillä liikkuva kalusto on katsottu ilmeisesti sen verran "spesiialiksi" ettei siellä ole tarvetta muille (Espanjan leveyden) junille.
Rail Baltican tapauksessa olisi hyvä käyttää 1520 mm. raideleveyttä jolloin baltian maiden nykyinenkin junaliikenne saisi uutta rataa millä vanhakin kalusto pääsee kulkemaan. Liettuan Sestokaihin raideleveydenvaihto laitteisto vaan.
Samoin se Tornion laitteiston käyttötehokkuus kertonee omaa kieltään tuollaisen systeemin erinomaisuudesta ja edullisuudesta.
Tämä linkki hiukan valoittaa Tornion tapausta:
http://yle.fi/alueet/teksti/perameri/2010/08/rajalla_luovuttu_raideleveyden_vaihtolaitteesta_1890885.htmlOlen myös kuullut (ei virallisesta lähteestä) että Turkuun oltaisiin kiinnostuneita hommaamaan vastaava raideleveyden mahdollistava laitteisto.
Ja tekniikka kehittyy edelleen:
http://www.caf.es/ingles/id/brava.php#