Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« : Syyskuu 24, 2010, 19:17:06 » |
|
Osoitteesta http://www.swisstrains.ch/ löytyy Sveitsin henkilöjunien sijainti kartalla reaaliaikaisena. Osoittamalla junia hiirellä niistä saa lisätietoja, mm. kulkunopeuden.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 24, 2010, 19:18:16 » |
|
Vihjeeksi, että kartan saa koko ruudun kokoiseksi, kun painaa enteriä osoiterivillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 24, 2010, 21:36:43 » |
|
Suomeen tällainen!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2010, 08:35:48 » |
|
Disclaimer-boksissa sanotaan, että tekijä aikoo laittaa 2009-2010 -aikataulun järjestelmään ja sen lisäksi ottaa huomioon myös myöhässä olevat junat. Eli kyseessä on siis animaatio, joka perustuu vanhoihin aikatauluihin - ei todelliseen tilanteeseen. Sen lisäksi se näyttää vain matkustajajunat, ei tavara- eikä virkajunia. Kiinnostava systeemi, silti!
Olisi kivaa saada tällainen, mutta todellisuutta vastaavana. Toisaalta, kartan esitystarkkuus on sellainen, että se vaatii GPS-paikannuksen juniin, sillä muutoin se ei vastaa todellista junien liikettä. Sellaista tietoa tuskin lienee julkisesti saatavilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2010, 17:27:15 » |
|
Suomeen tällainen!
kannatetaan, tosin tehdään samantien siitä semmoinen joka perustuu tositilanteeseen ja että siitä näkyy myös tavarajunat ja työkoneet yms. ja lisäksi näkyisi jopa veturien numerot. Tässä olisi jo hyvä palvelu ainakin harrastajille
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 26, 2010, 18:31:25 » |
|
kannatetaan, tosin tehdään samantien siitä semmoinen joka perustuu tositilanteeseen ja että siitä näkyy myös tavarajunat ja työkoneet yms. ja lisäksi näkyisi jopa veturien numerot. Tässä olisi jo hyvä palvelu ainakin harrastajille Havaintoja haluttaisiin kyllä lukea ja saada, mutta silti rautateidemme varsilla on vain muutamia, jotka jaksavat merkata havaintojaan myös muiden nähtäväksi. http://julia.dy.fi/Myönnän, että järjestelmä on tällä hetkellä teknisesti hieman vanhentunut (joskin toimiva), mutta nykyisillä käyttäjämäärillä uuden version tekeminen ei ole tuntunut järkevältä ajankäytöltä, vaikka sellainen onkin suunnitteilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2010, 18:40:06 » |
|
Suomeen tällainen!
kannatetaan, tosin tehdään samantien siitä semmoinen joka perustuu tositilanteeseen ja että siitä näkyy myös tavarajunat ja työkoneet yms. ja lisäksi näkyisi jopa veturien numerot. Tässä olisi jo hyvä palvelu ainakin harrastajille Harri osuu AIVAN asian ytimeen. Juuri tätä tarkoitin. Niin, ja junanumero saisi näkyä myös!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 267
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2010, 19:20:03 » |
|
Sinänsä olisi kyllä perin mielenkiintoinen projekti. Tällä hetkellä vapaasti saatavilla oleva data on hiukan hankalaa tietokoneelle käsitellä. Graafisten aikataulujen tarjoama tieto taulukkomuodossa olisi jo huomattavasti hauskempaa ja hyödyllisempää monessakin mielessä.
Toinen tarvittava dataköntti on ratojen sijainti, tähän tosin tuntuisi löytyvät jonkinlainen arvaus openstreetmapista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2010, 19:23:19 » |
|
......Havaintoja haluttaisiin kyllä lukea ja saada, mutta silti rautateidemme varsilla on vain muutamia, jotka jaksavat merkata havaintojaan myös muiden nähtäväksi. http://julia.dy.fi/Myönnän, että järjestelmä on tällä hetkellä teknisesti hieman vanhentunut (joskin toimiva), mutta nykyisillä käyttäjämäärillä uuden version tekeminen ei ole tuntunut järkevältä ajankäytöltä, vaikka sellainen onkin suunnitteilla. Tämähän voisi olla mielenkiintoinen, mutta en näytä pääsevän minnekään enkä saa edes mallisivua esiin (rekisteröitymättä). Mac OS 10.6.4 ja selaimena Safari 5.0.2
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2010, 19:39:56 » |
|
Kevyempi versio olisi vaikka tällainen: (annan esimerkin, seuraavaa junaahan ei edes ole) Valitse päivä -> [26.9.2010] Valitse rataosa -> [Hki-Rii] Näytä -> (pudotusvalikosta esim. [Veturisiirrot] [Tavarajunat (ylimääräiset mukaan lukien)] [Henkilöjunat] Juna: Vet 1476 [Ilr-Rila] Kalusto: Dr14 1859+Sr2 3233 [hinauksessa] Sijainti nyt: [rataosakm] 0062 Seuraava liikennepaikka: [Arp](Ei välttämätön) Tai sitten kevyt sivu joka päivittyisi joka 30. sekunti (ukkostutkasivujen tapaan), ja näyttäisi valitun junatyypin (Vxxxx, Txxxx ym.) junat pisteinä kartalla, ja kun klikkaisi pistettä, saisi edellisenkaltaiset tiedot esiin. Unelmointia.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 26, 2010, 20:37:56 » |
|
Mitä tekisin tai tekisit jos vaunut.orgin kuvat näkyisivätkin vain rekisteröityneille käyttäjille ja sivulla vilkuteltaisiin vain viikon kuvaa ja uusimpia lisäyksiä? Kasvaisiko vorgin suosio? Entäpä kuvamäärä?
Vaunut.orgiinkaan ei voi lisätä kuvia rekisteröitymättä. Lisäksi tuoreimmat havainnot ovat ainakin minusta juuri sitä tietoa, jota rekisteröitymättömänä käyttäjänä haluaisin nähdä. Jos asia kiinnostaa enemmän, niin voi rekisteröityä. Tällä hetkellä pääasiallinen käyttötapa Juliassa on Windows-client, jonka avulla on mahdollista hakea myös vanhoja havaintoja. Nykyisen web-toteutuksen kautta tämä ei onnistu. Seuraavassa päivityksessä olisi tarkoitus toteuttaa samat toiminnot molempiin käyttötapoihin. Toki palvelun avoimuuttakin voi miettiä uudelleen, jos suosio on oikeasti siitä kiinni. Tätä kyllä hieman epäilen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 26, 2010, 20:54:09 » |
|
Disclaimer-boksissa sanotaan, että tekijä aikoo laittaa 2009-2010 -aikataulun järjestelmään ja sen lisäksi ottaa huomioon myös myöhässä olevat junat. Eli kyseessä on siis animaatio, joka perustuu vanhoihin aikatauluihin - ei todelliseen tilanteeseen. Sen lisäksi se näyttää vain matkustajajunat, ei tavara- eikä virkajunia. Kiinnostava systeemi, silti!
Olisi kivaa saada tällainen, mutta todellisuutta vastaavana. Toisaalta, kartan esitystarkkuus on sellainen, että se vaatii GPS-paikannuksen juniin, sillä muutoin se ei vastaa todellista junien liikettä. Sellaista tietoa tuskin lienee julkisesti saatavilla.
Kiitos tästä tiedosta! Minä luulin sen olevan reaaliaikainen. Syy: a) Olin kuullut sellaisen olemassaolosta. b) Palvelussa näkyvät nopeustiedotkin (sekin siis sitten laskettua tietoa). Sen huomasin jo aluksi, että mukana ovat vain henkilöjunat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 27, 2010, 00:27:55 » |
|
Tein juuri mielenkiintoisen havainnon, tuo sveitsin seuranta lukee kellonajan käyttäjän tietokoneelta, vääntiin kokeeksi tietokoneen kellon nyt iltapäivän aikaan niin johan rupesi kartalla palllukoita vilisemään
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 27, 2010, 08:00:57 » |
|
Tein juuri mielenkiintoisen havainnon, tuo sveitsin seuranta lukee kellonajan käyttäjän tietokoneelta, vääntiin kokeeksi tietokoneen kellon nyt iltapäivän aikaan niin johan rupesi kartalla palllukoita vilisemään Eli normaalitilanteessa Suomesta katsottaessa näemme siis liikenteen tunnin etuajassa! Sehän on enemmän kuin reaaliaikainen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 29, 2010, 11:55:23 » |
|
Kotimainen versio joukkoliikenteestä löytyy täältä: http://transport.wspgroup.fi/hklkartta/Huvilakadulla, jossa ei ole raitiovaunukiskoja, seisova 7A kyllä hämmästyttää...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 29, 2010, 12:53:18 » |
|
Huvilakadulla, jossa ei ole raitiovaunukiskoja, seisova 7A kyllä hämmästyttää... Onkohan siellä GPS-paikanninkorjaamo? Katselin vähän järjestelmän reaaliaikaisuutta ja viive näytti olevan vain sekunnin luokkaa, ainakin Kaivokadun kohdalla! Varsin hyvä saavutus!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 30, 2010, 04:51:20 » |
|
Tämänkaltainen reaaliaikainen junaliikenteen seurantapalvelu tulee ilman muuta jossain vaiheessa Suomeenkin. Tämä edellyttää ensinnäkin sitä, että liikenteenohjaus eristetään omaksi puolueettomaksi yksikökseen pois VR-Yhtymältä. Toisekseen palvelu suunnattanee lähinnä vain liikenteenharjoittajille ja tavaraliikenteen asiakkaille, ja on siten maksullinen, kuten esimerkiksi reaaliaikaiset meriliikenteen seurantapalvelut tänä päivänä. Palvelu voi toki laajeta myös yksityiskäyttöön joko maksuttomana ja viivästettynä, tai miksei myös maksullisena rajattuna versiona, jossa dataa olisi vähemmän kuin ammattilaiskäyttöön suunnatussa palvelussa. Pitää kuitenkin muistuttaa myös siitä, että palikat ja tekniikka reaaliaikaiseen junaliikenteen seurantaan on saatavilla rahalla suoraan kaupan hyllyiltä. Toteutusvaihtoehtojakin löytyy jo useita. Laitontakaan se ei ole, kunhan otetaan huomioon ne seikat ja tekijät, jotka erikseen on laissa kielletty. Datan jakaminen tai edelleenlähettäminen, sekä mahdollisen seurakunnan kerääminen tällaisen palvelun ympärille saattaisi kuitenkin jo vaatia jonkinlaisia lupia. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että suunnataan webbikamera kohti rautatietä, mennään nukkumaan, ja hyvin nukutun yön ajanjakson jälkeen tarkistetaan mitä radalla on sinä aikana kulkenut ja mihin aikaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 30, 2010, 14:18:17 » |
|
Toisekseen palvelu suunnattanee lähinnä vain liikenteenharjoittajille ja tavaraliikenteen asiakkaille, ja on siten maksullinen, kuten esimerkiksi reaaliaikaiset meriliikenteen seurantapalvelut tänä päivänä
Ei tämä meriliikenteen seuranta ainakaan ole maksullinen, en sitten tiedä kuinka realiaikainen tämä on. Taitaa kuitenkin perustua "harrastajien" Ais tietojen vastaanottoon. http://www.marinetraffic.com/ais/fi/default.aspx
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 01, 2010, 21:25:15 » |
|
Tämänkaltainen reaaliaikainen junaliikenteen seurantapalvelu tulee ilman muuta jossain vaiheessa Suomeenkin. Tämä edellyttää ensinnäkin sitä, että liikenteenohjaus eristetään omaksi puolueettomaksi yksikökseen pois VR-Yhtymältä. Miksi tämä viimeinen virke, mitä tekemistä liikenteenohjauksella on tämän kanssa? Ja sitten se mainitsemasi "viivästettynä", miksi niin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 02, 2010, 08:44:12 » |
|
Periaatteessa tällainen palvelu (ei-reaaliaikainen) olisi mahdollista tehdä helpoiten säännöllisen liikenteen kulkupäivien taulukoiden mukaan, jotka löytynevät Liikenneviraston sivuilta, ohjelma siis lukisi niitä taulukoita ja simuloisi ne "dynaamisiksi graafisiksi aikatauluiksi" ja karttapohjalle. Ja sillä voisi simuloida liikennetilannetta, esim. jonkun pikajunan myöhästyessä sen voisi ohjelmallisesti viivästää ja katsoa mihin se vaikuttaakaan, muuttuuko kohtauspaikat jne... Tuon voisi toteuttaa jotenkin karttapohjaisesti, esim. vektorigrafiikalla. Ja sinne voisi tietty lisätä esim. ylimääräisiä kulkijoita suuntaan tai toiseen, jotka eivät näy säännöllisissä, ja katsoa miten se sitten vaikuttaakaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhana Siren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #22 : Tammikuu 28, 2011, 00:09:06 » |
|
Toisekseen palvelu suunnattanee lähinnä vain liikenteenharjoittajille ja tavaraliikenteen asiakkaille, ja on siten maksullinen, kuten esimerkiksi reaaliaikaiset meriliikenteen seurantapalvelut tänä päivänä
Ei tämä meriliikenteen seuranta ainakaan ole maksullinen, en sitten tiedä kuinka realiaikainen tämä on. Taitaa kuitenkin perustua "harrastajien" Ais tietojen vastaanottoon. http://www.marinetraffic.com/ais/fi/default.aspxTämähän puolestaan perustuu siihen, että kansainvälisten määräysten mukaan jokaisen matkustaja- ja yli 300-tonnisen rahtialuksen on lähetettävä AIS-tietoa, jolla ilmaisee sijaintinsa, nopeutensa ja kulkusuuntansa. Lähete puolestaan on suhteellisen yksinkertaisesti vastaanotettavissa ja tulkittavissa, joten useat harrastajat ovat ottaneet asiakseen välittää sitä tietoverkkoon. Vastaanottimia on sen verran monta, että palvelu on suhteellisen kattava. Jos junasta löytyy vastaava yksilöivä radiotunniste, niin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|