Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« : Syyskuu 28, 2010, 19:53:07 » |
|
Tein matkahakuja Ilm-Yv -välille 12.12. voimaantulevien ennakkoaikataulujen mukaan. Hämmästys oli jonkinmoinen, kun junayhteyttä ei enää löytynyt kuin Oulun kautta. Uteliaisuutta tuli vilkaistua myös Joensuu- Nurmes ja Joensuu-Pieksämäki -yhteyksiä, ei enää junia. Mm. Joensuu-Turku yhteydet ovat jatkossa Pasilan kautta ja vaikkapa Heinävedelle on turha yrittää enää millään muulla kuin autolla. Karjaa-Hanko -yhteys on 12.12. jälkeen hoidettu busseilla. Mitä muuta vielä lienee?
Voivatko nämä pitää paikkansa, vai ovatko vielä niin keskeneräisiä, ettei kaikkia yhteyksiä ole laitettu matkahakuun?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 28, 2010, 22:05:49 » |
|
Jos näin on, niin Proxion nauraa partaansa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 29, 2010, 03:49:45 » |
|
Taitaahan tuolta löytyä puutteita täysin itsestäänselvistäkin yhteyksistä... Joten keskeneräisiä lienevät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 29, 2010, 07:07:17 » |
|
Jos ihan pikkasen viitsii nähdä vaivaa, niin huomaa että taajamajunia eikä lähijunia ole ollenkaan vielä matkahaussa 12.12 alkaen. Ja kaukojunatkin on vielä nykyisillä aikatauluilla. Ainoat päivitetyt tiedot on allegro-junissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 29, 2010, 07:11:02 » |
|
Voivatko nämä pitää paikkansa, vai ovatko vielä niin keskeneräisiä, ettei kaikkia yhteyksiä ole laitettu matkahakuun? Lainaus kohdasta aikataulujen ja hintojen hakeminen: "Aikataulujen voimassaoloaika on ilmoitettu aikatauluhakusivulla. Haku antaa myös ennakkoaikataulut ilmoitetun mukaisesti. Ennakkoaikataulujen aikataulutiedot ovat kuitenkin alustavia ja voivat muuttua."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 29, 2010, 07:51:08 » |
|
Jos näin on, niin Proxion nauraa partaansa.
Mikähän Proxionia tässä huvittaisi? Voiko yritystä yleensäkään mikään huvittaa, ehkä sen henkilöstöä ja/tai omistajia saatta joskus huvittaa?
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 29, 2010, 16:31:36 » |
|
Voivatko nämä pitää paikkansa, vai ovatko vielä niin keskeneräisiä, ettei kaikkia yhteyksiä ole laitettu matkahakuun? Lainaus kohdasta aikataulujen ja hintojen hakeminen: "Aikataulujen voimassaoloaika on ilmoitettu aikatauluhakusivulla. Haku antaa myös ennakkoaikataulut ilmoitetun mukaisesti. Ennakkoaikataulujen aikataulutiedot ovat kuitenkin alustavia ja voivat muuttua." Tässä herää kysymys, miksi keskeneräisiä ennakkoaikatauluja edes julkistetaan. Voihan joku jo suunnitella joulumatkojaan puutteellisten tietojen pohjalta. Esimerkiksi tuolle Ilm-Yv -välille matkahaku tarjoaa täysin järjettömiä yhteyksiä 12.12. alkaen, kun ennen ko. päivää näitä järjettömiä yhteyksiä ei näy. Selkeä ilmoitus aikataulujen puutteellisuudesta matkahaun yhteydessä olisi hyvä asia kaltaisilleni puusilmille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 29, 2010, 17:14:16 » |
|
Selkeä ilmoitus aikataulujen puutteellisuudesta matkahaun yhteydessä olisi hyvä asia kaltaisilleni puusilmille. ...ja sitten Kummeleiden alkuaikojen tyyliin joku siihen kyltin viereen lukemaan, että mitä siinä lukee? Eikös tuo jo mainita kuitenkin tuolla sivustolla? Toki fontti voisi olla isompi jne jne jne...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 29, 2010, 17:18:41 » |
|
...ja sitten Kummeleiden alkuaikojen tyyliin joku siihen kyltin viereen lukemaan, että mitä siinä lukee? Eikös tuo jo mainita kuitenkin tuolla sivustolla? Toki fontti voisi olla isompi jne jne jne...
Ainakin minun mielestäni alustava tarkoittaa eri asiaa kuin puutteellinen. Jos tiedot ovat alustavia, pitäisi sieltä löytyä kaikista junista vähintään jonkinlainen tieto, jota voidaan tarkentaa myöhemmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 02, 2010, 17:34:52 » |
|
Jos näin on, niin Proxion nauraa partaansa.
Mikähän Proxionia tässä huvittaisi? Voiko yritystä yleensäkään mikään huvittaa, ehkä sen henkilöstöä ja/tai omistajia saatta joskus huvittaa? Etkö osaa itse vastata jälkimmäiseen kysymykseesi? Viimeisen päälle fiksua kommentointia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2010, 22:12:05 » |
|
Aikatauluhaku on vasta aivan näinä päivinä alkanut näyttää tiettyjä junavuoroja - esimerkiksi pääradan Hki-Tre lähiliikennevuorot. Sinnekin LVM edellytti tarjonnan lisäämistä ja lisätty näemmä on - yksi junapari. Aamulla puoli yhdeksän tienoilla Tampereelta ja iltavuoro Helsingistä ilta seitsemän jälkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2010, 17:33:59 » |
|
Aikatauluhaku on vasta aivan näinä päivinä alkanut näyttää tiettyjä junavuoroja - esimerkiksi pääradan Hki-Tre lähiliikennevuorot. Sinnekin LVM edellytti tarjonnan lisäämistä ja lisätty näemmä on - yksi junapari. Aamulla puoli yhdeksän tienoilla Tampereelta ja iltavuoro Helsingistä ilta seitsemän jälkeen.
Toinenkin muutos pisti silmään Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä. Kouvola-Riihimäki-väli poistuu H 9662:lta (Kv 8:30 - Ri 9:46 - Hki 10:41) ja se alkanee kulkea vain R-junana Ri-Hki-osuudella. Yhteyden tilalle tulee taajamajuna 310 Kv-Ri, joka pysähtyy matkan varrella kaikilla välipysäkeillä. Näin UJA:n merkittävimmät voittajaseisakkeet - Hikiä, Lappila ja Mommila - saavat vielä uuden yhteyden lisää (WJA arkisin 9+9, UJA 16+15, +72%), jolloin Riihimäen suuntaan alkaa kulkea näiltä arkisin 17 vuoroa. Ja Riihimäki-Tampere-välille ei sitten enempää lähiliikennettä toistaiseksi saatu ? Edellisen esimerkin valossa on kyllä vähintään kummastuttavaa, että pääradalle Hl-Tpe-osuudelle tulee vain seitsemän arkista taajamajunaparia suuntaansa, vaikka kyseinen radanvarsi vetää väkeä kiihtyvällä vauhdilla asuinsijaksi. Matkustajapotentiaalia tiheämmälle liikenteelle varmasti olisi jo vallitsevassa tilanteessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 06, 2010, 20:04:58 » |
|
Ja mitäs tapahtuukaan Keuruun seutuvilla: Jyväskylän ja Seinäjoen välillä jää pois yksi junapari. Keuruu saa tästä hyvitystä siten, aiemmin kaksi Haapamäellä kääntänyttä Tampereen Vankkaa heittävät jatkokeikat Keuruulle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 06, 2010, 23:30:01 » |
|
Ainakin Hki - Kv välillä riittää 13.12. alkaen valinnan varaa junatyypeissä ja niiden yhdistelmissä. Pääkaupungista Kouvolaan voi tuosta päivästä alkaen matkustaa ainakin Pendolinolla, InterCity2:lla, InterCityllä, Pikajunalla, Z-junalla, R-junalla, Z+R yhdistelmällä, Z+taajamajunalla ja R+taajamajunalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 07, 2010, 22:33:21 » |
|
VR:n Matkahaun mukaan aikataulukauden vaihteessa 12.12.2010 tulee Helsingin ja Imatran välille liikenteeseen arkisin uusi pikajunapari 103/118. P 103:n lähtöaika Helsingistä on klo 9.00 ja P 118:n Imatralta klo 14.52.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2010, 10:46:36 kirjoittanut Juhana Nordlund »
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 08, 2010, 08:50:45 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 23, 2010, 08:23:01 » |
|
VUOROJEN VÄHENNYKSIÄ
Jyväskylän ja Seinäjoen väliltä lakkautetaan yksi päivittäin junavuoro molempiin suuntiin. Jyväskylästä kello 10.33 ja Seinäjoelta kello 16.34 lähtevät junat.
Kommentti: Tämän jälkeen aamu- ja iltajunien havaitaan olevan niin hiljaisia, että ne lopetetaan tai korvataan linja-autoilla... Pahaa ainakin pelkään, jos yhtään muistelee aikaisempia liikenteen vähentämisiä.
Kouvolan ja Pieksämäen väliltä lopetetaan yksi junavuoro molempiin suuntiin. Kouvolasta kello 06.32 ja Pieksämäeltä kello 21.08 lähtevät junat.
Kommentti: Matkustajamäärät tuskin ovat olleet kovin hurjia, koska Kouvolaan/Kouvolasta ei ole ollut jatkoyhteyttä esim. Helsingistä/Helsinkiin.
MUUTOKSIA REITTEIHIN
Kajaani-Rovaniemi-Kajaani välin pikajunapari 703/708 kulkevat vain Kajaani-Oulu-Kajaani välillä. Junat korvaa Helsinki-Oulu-Rovaniemi-Oulu-Helsinki junaksi muuttuva InterCity 47/54.
Kommentti: Varmasti hyvä muutos, joka lisää pääradan suoria junayhteyksiä.
Kouvola-Kuopio pikajuna 709 muuttuu välin Kouvola-Pieksämäki kulkevaksi. Yhteyden yhteyden Pieksämäeltä Kuopioon hoitaa Pendolino S91, jonka reitiksi tulee Helsinki-Tampere-Kuopio (nykyisin Hki-Tpe-Pieksämäki).
Rovaniemi-Pieksämäki pikajuna 710 jää jatkossa Kuopioon. Kuopiosta jatkoyhteys Pieksämäelle, josta edelleen Tampereen kautta Helsinkiin Pendolino S94 (nykyisin Pieksämäki-Tpe-Hki).
Kommentti: Tämä aiheuttaa Helsingistä kello 17:12 lähteville Kuopioon menijöille kaksi (2) junanvaihtoa (Kouvolassa ja Pieksämäellä), mutta toisaalta Tampereen suunnasta pääsee suoraan perille... Pendolino S94 täsmällisyys toivottavasti paranee tämän myötä, kun matka alkaa jo Kuopiosta. Niin monesti S94 on joutunut "rautatiedominon viimeisenä palana" odottamaan Pieksämäellä yhteysjunaa, eikä aikataulua oikein saa matkalla kurottua kiinni - etenkin jos kallistus on poissa pelistä Jämsä-Orivesi välillä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 23, 2010, 17:44:20 » |
|
VUOROJEN VÄHENNYKSIÄ
Jyväskylän ja Seinäjoen väliltä lakkautetaan yksi päivittäin junavuoro molempiin suuntiin. Jyväskylästä kello 10.33 ja Seinäjoelta kello 16.34 lähtevät junat.
Kommentti: Tämän jälkeen aamu- ja iltajunien havaitaan olevan niin hiljaisia, että ne lopetetaan tai korvataan linja-autoilla... Pahaa ainakin pelkään, jos yhtään muistelee aikaisempia liikenteen vähentämisiä.
Ja kun nuo aamu- ja iltajunat välillä Jyväskylä - Seinäjoki on lopetettu, todetaan Tampereen ja Keuruun/Vilppulan välillä kulkevien junien olevan liian hiljaisia, koska niiltä ei ole jatkoyhteyksiä pohjoispäässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 24, 2010, 09:32:44 » |
|
Tulipahan vaan mieleen että milloinhan alkaa Oulu-Kajaani välillä näkyä IC junia? Toivottavasti ei ihan hetkeen..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 106
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 19, 2010, 12:46:45 » |
|
12.12. aikataulumuutosten saldo on kaikesta huolimatta junaliikenteen kannalta positiivinen; ajettavien päivittäisten junakilometrien määrä kaukoliikenteessä kasvaa 110 km:llä. Päivittäiset junakilometrit vähenevät 392 km:llä yhden Jyväskylä-Seinäjoki -taajamajunaparin lakkautuksen ja 316 km:llä Kouvola-Pieksämäki (6 päivänä viikossa liikennöivän) pikajunaparin lakkautuksen myötä. Lisää junakilometrejä kertyy päivittäin 64, kun Haapamäki-Keuruu -välille tulee 4 kiskobussivuoroa Tampere-Haapamäki -taajamajunien reitin pidentyessä, 576 Helsinki-Imatra -pikajunaparin myötä ja 178 Pieksämäki-Kuopio -pendolinoparin myötä, kun Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki -pendolinoparin reitti pitenee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 106
|
« Vastaus #20 : Marraskuu 22, 2010, 18:27:41 » |
|
Tarkennusta edelliseen: Uusi Helsinki-Imatra -pikajunapari tulee olemaan kulussa vain ma-pe, joten sen aikaansaama päivittäinen junakilometrilisäys on vain 411 km. Lisäksi uusi 6 päivänä viikossa liikennöivä Riihimäki-Tampere -taajamajunapari tuo kaukoliikenteeseen päivää kohden 198 junakilometriä. 12.12. Aikataulumuutosten saldo on siten päivittäisten junakilometrien osalta 143 km positiivinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #21 : Marraskuu 23, 2010, 18:37:05 » |
|
Tulipahan vaan mieleen että milloinhan alkaa Oulu-Kajaani välillä näkyä IC junia? Toivottavasti ei ihan hetkeen..
Miksei vois näkyä? olisko siitä jotain haittaa matkustajille?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 11, 2010, 06:53:02 » |
|
Onkohan kenelläkään tietoa tai aavistusta sillä tänään 11.12.2010 ajetaan viimeistä kertaa P703 Rovaniemelle ja kyseinen runkohan on tullut sitten P708 takaisin, mutta 12.12 ei P708 enää liikennöi kuin Oulusta kainuuseen joten tulisikohan P703 vaunusto sitten 12.12 Ic54 perässä Rovaniemeltä Ouluun jossa vaunut sitten erotettaisiin P708:ksi joka jatkaisi kohti Kainuuta Oulusta
Edit: Runkojen vaihto tapahtuu ylimääräisillä siirtojunilla...
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2010, 19:22:14 kirjoittanut Harri Junttila »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juri Nevalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 6
|
« Vastaus #23 : Joulukuu 19, 2010, 22:52:32 » |
|
Mie ihmettelen että Lahti - Kouvola välillä Pendolinot ja Intercityt kulkee 140 km/t aikataulujen mukaan vaikka siinä päästäisiin Pendolinolla 24 minuuttiin (vieläkin 34min) ja Intercityllä 28 minuuttiin (vieläkin 32min)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #24 : Joulukuu 20, 2010, 07:47:23 » |
|
Mie ihmettelen että Lahti - Kouvola välillä Pendolinot ja Intercityt kulkee 140 km/t aikataulujen mukaan vaikka siinä päästäisiin Pendolinolla 24 minuuttiin (vieläkin 34min) ja Intercityllä 28 minuuttiin (vieläkin 32min)
VR kai haluaa muuttaa hyvin suunnitellusti aikataulut se kuitenkin aiheuttaa kertautumista kun jatkoyhteyksiä muutetaan eli käyttää suunnitteluun aikaa(ettei tule virheitä yms).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|