Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Valokuvia puujunista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esko Pakkanen
Käyttäjä
Poissa

« : Lokakuu 06, 2010, 17:19:02 »

Tervehdys.
Olen kirjoittamassa kirjaa Suomen metsien käytön historiasta. Sen ensimmäinen osa (640 s.) ilmestyi keväällä.
Toinen osa kässittelee puun kuljetuksia ja puun käyttöä. Sen taitto on alkamassa.
Kuljetuksista olen kirjoittanut kolme lukua: Miten rautatiet tulivat Suomeen, Puukuljetukset kiskoilla sekä Metsäradat.
Nyt kaipaisin hyviä ja etenkin vanhoja valokuvai puun rautatiekuljetuksista. Niitä olen onnistunut löytämään jonkin verran mutta niukasti. esim. Rautatiemuseosta en juuri mitään.
Vosikohan joku auttaa?
Metsähistoriaterveisin
Esko Pakkanen
pakkanen.esko@gmail.com

PS  Jos joku haluaa lukea tekstiluonnoksiani ja korjata niistä pahimmat virheet, niin mielihyvin!
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2012, 19:31:49 »

Tulipa lainattua tämä hiljattain ilmestynyt Puut perille ja käyttöön -kirja kirjastosta. Mielenkiintoinen n. 500-sivuinen teos puun kuljetuksista (mm. uitot, rautatie- ja autokuljetukset) metsästä tehtaille ja satamiin sekä puun hyötykäytöstä. Rautatiekuljetuksien historiaa käsitellään n. 70 sivun verran. Mielenkiintoista tietoa vaikkapa metsäradoista ja tavarakuljetusten alkamisesta rautateillämme.

Onpa kirjassa pieni sivuhuomautus: "Siihen nähden, miten paljon puuta on kuljetettu rautateillä, voisi kuvitella, että Suomi olisi täynnä valokuvia puujunista. Näin ei kuitenkaan ole... Lastauskuvia löytyy, ja tietysti ennen kaikkea on vetureista kuvia pilvin pimein, mutta eipä juuri niiden vetämistä puujunista".
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2012, 10:22:18 »

Luston kuvakokoelmissa on joitakin puunkuljetus junia  löydettävissä. Lautaa ja tukkia.
tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #3 : Helmikuu 25, 2012, 11:09:28 »

http://suomenmuseotonline.fi/fi/selaa?freetextSearch=rautatiekuljetus
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Valokuvia puujunista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: