Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vehviläinen arvostelee VR:n rahtihinnoittelua  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« : Lokakuu 13, 2010, 17:22:55 »

Liikenneministerikin on havahtunut VR:n tavarankuljetuksen hintapolitiikkaan:

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) arvostelee VR:n rahtihinnoittelua. Hän sanoo kuulleensa, että VR:n hinnoittelupolitiikka ja vaunukalustotilanne ovat este sopimuksille tavarakuljetuksissa.

Muutoinkin Vehviläinen hämmästelee VR:n hinnoittelua. On ilmennyt, että VR kuljettaa rahtia halvemmalla pidemmän reitin kautta. Hänen mielestään olisi hyvä, jos raideliikenteeseen tulisi kilpailua tavaraliikenteessä.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Vehviläinen+arvostelee+VRn+rahtihinnoittelua/1135260866484
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #1 : Lokakuu 14, 2010, 09:15:40 »

"Keskiviikkona järjestämässään tilaisuudessa liikennepolitiikan näkymistä liikenneministeri suomi VR:ää ja katsoi sen olevan este kilpailun lisääntymiselle rautatieliikenteen kuljetuksissa"

Tärkeää että liikenneministerin silmät ovat aukeamassa asiassa.  Toinen konkreettinen ongelma on liikenteenohjaus, kun tulee uusia toimijoita tavarapuolelle, Vr-osakeyhtiö hoitaa heidänkin liikenteenohjauksen. Toista samanlaista järjestelmää ei ole missään muualla EU-alueella. Vr on mun mielestä jäävi ohjaamaan junaliikennettä kun tulee useampia toimijoita.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2010, 17:04:40 »

En ymmärtänyt pointtia tuossa "halvemmalla pidemmän reitin kautta" -kohdassa. Ja vielä, että "on ilmennyt".

Asiakas tuskin haluaa rahtinsa kulkevan tiettyä reittiä siten, että rahti näkee kivoja maisemia. Asiakkaalle on aivan varmasti ihan yksi ja sama, mitä reittejä rahdin matkan varrelle mahtuu, kunhan paikasta A lähetetty rahti on paikassa B luvattuna aikana.

Ja jos se on taloudellisesti ja aikatauluteknisesti kannattanut kierrättää nopeakulkuisen pääradan kautta sen sijaan, että sitä olisi hituroitu pitkin jotain hitaita korpiratoja, niin ei mielestäni kuulosta kovin typerältä kuljetusten järjestelyltä tuo.

Mikähän kohta tässä asettuisi parempiin uomiin, jos toimijana olisi yksityinen rautatieyhtiö?

Mahtaako rekkaliikenteen asiakkaita kiinnostaa se, käykö rekka hieman kauempana sijaitsevalla moottoritiellä vai ajaako kiemuraista kantatietä pitkin?

En siis ota kantaa kilpailun tarpeellisuuteen saati sitten liikenneministerin lausunnon järkevyyteen. En vain ymmärrä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2010, 18:45:16 »

Mikähän kohta tässä asettuisi parempiin uomiin, jos toimijana olisi yksityinen rautatieyhtiö?

Miksi oletat jonkin kohdan tuossa artikkeissa "asettuvan parempiin uomiin" vaihtamalla toimijaa? Mistä ihmeestä tämä ajatus ylipäätänsä tuli päähäsi?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2010, 20:58:30 »

Mikähän kohta tässä asettuisi parempiin uomiin, jos toimijana olisi yksityinen rautatieyhtiö?

Miksi oletat jonkin kohdan tuossa artikkeissa "asettuvan parempiin uomiin" vaihtamalla toimijaa? Mistä ihmeestä tämä ajatus ylipäätänsä tuli päähäsi?

Onhan sellaista aika selvästi edellä kirjoitettu:

Lainaus
On ilmennyt, että VR kuljettaa rahtia halvemmalla pidemmän reitin kautta. Hänen mielestään olisi hyvä, jos raideliikenteeseen tulisi kilpailua tavaraliikenteessä.

Tietääköhän ministeri itsekään, mistä puhuu? Jos meiltä Lopelta lähettää kirjeen 50 km päähän Forssaan, postin logistiikka kierrättää kirjeen ensin Helsinkiin ja sieltä Turkuun. Vasta sitten se lähtee kohti Forssaa. Tämä siksi, että on paljon taloudellisempaa käyttää valmiita reittejä ja lajittelukeskuksia. Jos väkisin haluaisi kirjeen menevän suoraan, hinta olisi aika suolainen. Eli pidempi reitti on halvempi. Kävisikö silloinkin "ammattitaitoinen" liikenneministeri kimppuun?

Lainaus
Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) arvostelee VR:n rahtihinnoittelua. Hän sanoo kuulleensa, että...

Mäkin kuulin Pekan kuulleen, että Pekan veljen naapuri kävi vieraissa. Ainakin niin kylillä puhutaan. Mistä näitä ministereitä oikein tulee?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2010, 20:59:35 »

Mikähän kohta tässä asettuisi parempiin uomiin, jos toimijana olisi yksityinen rautatieyhtiö?

Miksi oletat jonkin kohdan tuossa artikkeissa "asettuvan parempiin uomiin" vaihtamalla toimijaa? Mistä ihmeestä tämä ajatus ylipäätänsä tuli päähäsi?

"Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) arvostelee VR:n rahtihinnoittelua. Hän sanoo kuulleensa, että VR:n hinnoittelupolitiikka ja vaunukalustotilanne ovat este sopimuksille tavarakuljetuksissa.

Muutoinkin Vehviläinen hämmästelee VR:n hinnoittelua. On ilmennyt, että VR kuljettaa rahtia halvemmalla pidemmän reitin kautta. Hänen mielestään olisi hyvä, jos raideliikenteeseen tulisi kilpailua tavaraliikenteessä."

Ensin ministeri arvostelee rahtihinnoittelua, sitten hän hämmästelee hinntoittelua ja lopulta lausuu: "Olisi hyvä, jos....tulisi kilpailua..." niin melkeinpä tuo on ymmärrettävä niin, että siellä olisi mielellään joku muukin toimija kuin VR. Kyllä se jostain näistä on varmaankin pujahtanut päähäni.

Vai ymmärsinkö nyt kysymyksesi jotenkin väärin?

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vehviläinen arvostelee VR:n rahtihinnoittelua  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina