Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: ICE:llä Lontooseen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« : Lokakuu 18, 2010, 15:50:47 »

ICE-junaa on koekäytetty kanaalitunnelissa. Viime keskiviikkona käväistiin hitusen verran tunnelin sisällä, la-su tehtiin evakuointiharjoitus ja nyt ma-ti -yönä ajetaan Brittilään asti ja esittäydytään tiistaina yleisölle. Brittilän alueella juna ei kuitenkaan aja omin konein, vaan sitä vetää veturi. DB:n liikenne välillä Köln-Lontoo alkaa näilä näkymin vuonna 2013.

Tämän lisäksi Eurostar on ilmoittanut, että sen tuleva junakalusto tulee myöskin olemaan Siemensin Velaroita, eli käytännössä samoja ICE3-junia. Tämä on suututtanut Ranskan, joka uhkaa pakottaa Eurostarin hankkimaan kalustonsa Alstomilta, SNCF:lle kun kuuluu 55% yhtiön osakkeista. Tällainen temppu olisi kuitenkin EU-lainsäädännön vastaista, joten se jäänee tapahtumatta.

Aiheista pari saksankielistä artikkelia:
http://www.spiegel.de/reise/aktuell/0,1518,722996,00.html
http://www.spiegel.de/reise/europa/0,1518,723556,00.html
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2010, 06:11:40 »

Hesarikin kirjoittaa aiheesta:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Saksa+suunnittelee+junaliikennettä+Kanaalin+ali+Britanniaan+/1135261021744

Kolmesti päivässä Frankfurtin keskustasta Lontoon keskustaan viidessä tunnissa, hieno juttu.

//linkki pikakorjattu
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2010, 16:14:43 kirjoittanut Simo Toikkanen » tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2010, 09:49:30 »

Toimiva linkki HS artikkeliin
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135261021744
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2010, 18:11:06 »

Ja vielä BBC:in sivuilta löytyvä video aiheesta:
http://www.bbc.co.uk/news/business-11567753

Videosta paljastuu muutamia 'omituisia' seikkoja:
- ICE3-junan hajautettu tekniikka (kuten pendoliinot) EI ole sallittu kanaalitunnelissa. Eurostar-junissa on veturit päissä. ICE3-junille ollaan kuitenkin etsimässä mahdollisuuksia liikennöintiin.
- ICE3-junien hauskin ominaisuus, mahdollisuus katsella kuljettajan 'olan' takaa matkan tekoa ei onnistu JOS liikenne alkaa koska tuo osasto josta eteenpäin näkee, täytetään 'laitteilla'...  Pyörittää silmiään
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2010, 18:42:26 »

Saksankielisissä artikkeleissa mainittiin, että tuon tyyppisiä junia ei ole aiemmin sallittu, mutta nyt vaatimuksia on höllennetty.
En kyllä ihan ole sitä mieltä, että tällainen vaatimusten höllentäminen on automaattisesti mikään hyvä asia.. Moottorien jakaminen pitkin junaa ei kuitenkaan ole niinkään se ongelma kuin se, että noita Velaroita ei voi katkaista keskeltä ja ajaa puoikkaana junana turvaan.
Ideanahan tuossa on, että mikä tahansa moottori voisi syttyä tuleen, eli on parempi että tuleensyttyjä on junan päädyssä.
Mutta kun junassa yleensä syttyy joku muu kuin moottorit, tuo on vähän pikkuseikkoihin takertumista. Jarrut kuitenkin löytyvät toivottavasti joka vaunusta, joten ei ole kuitenkaan hyvä asia perustaa turvallisuutta sen varaan, että mahdollinen palo sattuisi nimen omaan junan päädyssä. Sen sijaan se, että junan voi katkaista vaunujen välistä, on hyvä asia. Silloin voi jättää osan junasta tunneliin ja ajaa ehjällä osalla turvaan. Velaroissa on kaksi erilistä yksikköä, joista toinen voi "lähteä pakoon", mutta osien välillä ei ole kulkua suoraan vaunusta toiseen, vaan yksikköä on vaihdettava ulkokautta. Tämä voi pahassa tilanteessa olla ratkaiseva tekijä monen ihmisen elämän kannalta.. Toisaalta, mitenkähän nopeasti seitsemän vaunullista matkustajia saadaan siirrettyä yhden vaunuvälikön läpi junanpuolikkaasta toiseen? Ei taitaisi tuo mahdolisuus nopeasti leviävän palon tapauksessa paljoa pelastaa... Ja jos ongelmana on vain jumittaneet jarrut, ei ole mitään hoppua. Ja silloin sietää kiipeillä penkkaakin pitkin, eihän se silloin vaarallista ole.

Enivei, noita sääntöjä on jo jonkin verran löysätty ja löysätään varmaan vielä lisääkin, jos tarvetta on, eikä niiden löysäämisestä ole todellista vaaraa.

Velaroiden eteenpäinnäkemisestä vielä... Se ei ole mahdollista DB:n kotimaanliikenteeseenkään tilaamissa uusissa Velaroissa, joten olisi yllättävää, jos se olisi mahdollista näissä kanaalinalittajissa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #5 : Marraskuu 25, 2010, 14:56:49 »

Se ulosajamissuunnitelmahan hylättiin jo '96 palon jälkeen, sen jälkeen palavien junien matkustajat on aina ollut tarkoitus evakuoida mahdollisimman nopeasti huoltotunneliin ja sammuttaa palo tunnelissa kun henkiä ei ole enää vaarassa. Muutenkin yleensä jumitilanteissa ongelmia on ollut tunnelin sähköjärjestelmissä, eli se ehjäkään puolisko ei olisi päässyt mihinkään kun ajolangassa ei ole jännitettä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: ICE:llä Lontooseen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina