Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2010, 18:42:26 » |
|
Saksankielisissä artikkeleissa mainittiin, että tuon tyyppisiä junia ei ole aiemmin sallittu, mutta nyt vaatimuksia on höllennetty. En kyllä ihan ole sitä mieltä, että tällainen vaatimusten höllentäminen on automaattisesti mikään hyvä asia.. Moottorien jakaminen pitkin junaa ei kuitenkaan ole niinkään se ongelma kuin se, että noita Velaroita ei voi katkaista keskeltä ja ajaa puoikkaana junana turvaan. Ideanahan tuossa on, että mikä tahansa moottori voisi syttyä tuleen, eli on parempi että tuleensyttyjä on junan päädyssä. Mutta kun junassa yleensä syttyy joku muu kuin moottorit, tuo on vähän pikkuseikkoihin takertumista. Jarrut kuitenkin löytyvät toivottavasti joka vaunusta, joten ei ole kuitenkaan hyvä asia perustaa turvallisuutta sen varaan, että mahdollinen palo sattuisi nimen omaan junan päädyssä. Sen sijaan se, että junan voi katkaista vaunujen välistä, on hyvä asia. Silloin voi jättää osan junasta tunneliin ja ajaa ehjällä osalla turvaan. Velaroissa on kaksi erilistä yksikköä, joista toinen voi "lähteä pakoon", mutta osien välillä ei ole kulkua suoraan vaunusta toiseen, vaan yksikköä on vaihdettava ulkokautta. Tämä voi pahassa tilanteessa olla ratkaiseva tekijä monen ihmisen elämän kannalta.. Toisaalta, mitenkähän nopeasti seitsemän vaunullista matkustajia saadaan siirrettyä yhden vaunuvälikön läpi junanpuolikkaasta toiseen? Ei taitaisi tuo mahdolisuus nopeasti leviävän palon tapauksessa paljoa pelastaa... Ja jos ongelmana on vain jumittaneet jarrut, ei ole mitään hoppua. Ja silloin sietää kiipeillä penkkaakin pitkin, eihän se silloin vaarallista ole.
Enivei, noita sääntöjä on jo jonkin verran löysätty ja löysätään varmaan vielä lisääkin, jos tarvetta on, eikä niiden löysäämisestä ole todellista vaaraa.
Velaroiden eteenpäinnäkemisestä vielä... Se ei ole mahdollista DB:n kotimaanliikenteeseenkään tilaamissa uusissa Velaroissa, joten olisi yllättävää, jos se olisi mahdollista näissä kanaalinalittajissa.
|