Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Höyryveturit tavarajunissa 13.-15.9.2010 - jatkot...  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #25 : Syyskuu 16, 2010, 00:07:32 »

Eljas, nykyään nämä suomalaiset säännöstöt loihtii kaikenmaailman "maisterit" yms. Aikoinaan uraani opiskellessa kaiveltiin ongelmalliset tiedot "karva-hatusta" ja JOPA annettiin lupa ajatella omilla aivoillaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #26 : Syyskuu 16, 2010, 00:11:27 »

Voi Mikko sinua. Mihin unohtui ns. maalaisjärki. Missä kohtaa sääntöjä sanotaan, että jkv-laitteilla varustettujen vetureiden eteen EI SAA sijoittaa höyryveturia? Jos siinä tulee teknisiä ongelmia, niin otetaan järki käteen ja ajetaan niin kuin hyvä tulee.

Täsmälleen samaa mieltä olen sinun ja hyvin monien muidenkin kanssa - eivät nämä täysin järjettömät säädökset palvele ketään. En mielestäni missään kohtaa ole kehunut tässä yhteydessä yhdenkään muun tahon, paitsi VR:n toimia.

Mitä JKV-veturin eteen sijoitetun JKV-vaillinaisen veturiasiaan tulee, kurkkaapas tätä ketjua hieman taaksepäin ja lue muidenkin juttuja, niin ymmärrät mikä tässä on se ongelma.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #27 : Syyskuu 16, 2010, 00:22:20 »

Voi kun joku oikeasti tietäisi jotain, ja lopettaisi spekuloinnin...
No jos minä lopetan tällä viestilläni tämän jankuttamisen.
Ei tämä kyllä tunnu nyt näin loppuvan. Mitä tähän enää voisi sanoa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #28 : Syyskuu 16, 2010, 00:28:28 »

Ei tämä kyllä tunnu nyt näin loppuvan. Mitä tähän enää voisi sanoa.

Anna palaa sellaista faktaa ja argumenttia, joka kumoaa nuo yllä mainitut jutut ja tekee toiminnasta

joko

A) Laillista

tai

B) Hyväksyttävää

Turha sitä on manailla mitään taustalla tyyliin, "Mutta kun te ette tajua mistään mitään"...  Hymyilee
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #29 : Syyskuu 16, 2010, 00:30:00 »

Ei tämä kyllä tunnu nyt näin loppuvan. Mitä tähän enää voisi sanoa.

Anna palaa sellaista faktaa ja argumenttia, joka kumoaa nuo yllä mainitut jutut ja tekee toiminnasta

joko

A) Laillista

tai

B) Hyväksyttää

Suosittelen muuttamista johonkin toiseen maahan, jossa on selkeämmät määräykset. Esimerkiksi vaikkapa Ruotsi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #30 : Syyskuu 16, 2010, 00:36:42 »

Suosittelen muuttamista johonkin toiseen maahan, jossa on selkeämmät määräykset. Esimerkiksi vaikkapa Ruotsi.

?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #31 : Syyskuu 16, 2010, 00:39:04 »

Jossain vaiheessahan tuo ex. punainen kirja tuntui melko selkeältäkin ohjeiltaan, mistähän nykyiset mm. tietokoneettomat kuljettajat etsivät vastaukset viisaisiin kysymyksiinsä (vai joko on ilmestynyt painettu kirja tärkeistä säännöksistä?).

Trafin julkaisema hyvä ja mielenkiintoinen rautateiden säädöskäsikirja (506 sivua) sisältää tärkeät säännökset ja kaiken muun. http://www.trafi.fi/rautatiet/saadokset/saadoskasikirja

Aika selkeää tekstiä. Tosin välillä tuntuu siltä, että ikäänkuin jotain puuttuisi. Tietenkin määräystekstit varmaan pidetään tarkoituksella aika ylimalkaisina? Kaikkeen ei saa vastausta kuin kysymällä Trafin asiantuntijalta suoraan... vaikka ne sielläkin joskus näitä lukeekin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #32 : Syyskuu 16, 2010, 00:41:28 »

Suosittelen muuttamista johonkin toiseen maahan, jossa on selkeämmät määräykset. Esimerkiksi vaikkapa Ruotsi.

?
Täytyy toki tunnustaa, että en osaa ruotsia kovin hyvin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #33 : Syyskuu 16, 2010, 00:51:51 »

Tosin välillä tuntuu siltä, että ikäänkuin jotain puuttuisi. Tietenkin määräystekstit varmaan pidetään tarkoituksella aika ylimalkaisina?

No eikös tämä ollut tämä koko ketjun kulmakivi?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #34 : Syyskuu 16, 2010, 01:00:58 »

Mikko: En kyllä nähnyt kohtaa, missä ehdottomasti kiellettiin HÖYRYveturin asettaminen jkv-laitteistolla varustetun DIESELveturin eteen. Kommenteissa kyllä viitattiin mahdollisiin teknisiin ongelmiin, mutta millähän sivulla se KIELTO voisi olla? Säännöt on sääntöjä ja ongelmat on ongelmia. Ruotsissa on ongelmia vähemmän, kun on huomioitu erilaisia poikkeuksia rutiininomaisesti.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #35 : Syyskuu 16, 2010, 01:01:53 »

Tosin välillä tuntuu siltä, että ikäänkuin jotain puuttuisi. Tietenkin määräystekstit varmaan pidetään tarkoituksella aika ylimalkaisina?

No eikös tämä ollut tämä koko ketjun kulmakivi?

Varmasti joo. Eivät vaan ole varautuneet siihen, että joku haluaisi ajaa höyryveturilla ja deeveriparilla tavarajunaa. Vieläpä jkv-kieltolistalla olevan rataosan yli.

Loogisimmalta kyllä alkaa tuntua jo esitetty vaihtoehto vaihtotyönä 35 km/h, jota kaikki saavat tasapuolisesti käyttää toistaiseksi.

Kuka sanoi, että ne meni yli tuon nopeuden???
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #36 : Syyskuu 16, 2010, 01:04:20 »

Mikko: En kyllä nähnyt kohtaa, missä ehdottomasti kiellettiin HÖYRYveturin asettaminen jkv-laitteistolla varustetun DIESELveturin eteen. Kommenteissa kyllä viitattiin mahdollisiin teknisiin ongelmiin, mutta millähän sivulla se KIELTO voisi olla? Säännöt on sääntöjä ja ongelmat on ongelmia. Ruotsissa on ongelmia vähemmän, kun on huomioitu erilaisia poikkeuksia rutiininomaisesti.

Tossa ykkössivulla Hanski kirjoitti näin:

"
Vs: Höyryä tavarajunan keulilla 13.-15.9.2010
« Vastaus #23 : Eilen kello 19:05:41 »     Vastaa lainaten
Kiitokset hienoista kuvista kaikille, jotka niitä ovat tänne lisänneet!

Minä en ymmärrä miten on mahdollista, että Pekka on ollut johtoveturina Hyvinkää-Riihimäki-välillä jos on ajettu yli 35 km/h nopeudella:
- Jos kyseessä on museoliikenne, se ei voi kulkea junana ilman toimivaa JKV-laitetta kyseisellä välillä. Vaihtotyössä taas sn on 35, kun ei ole JKV-laitetta.
- Jos kyseessä on normaali liikenne, ei juna olisi saanut lähteä lähtöpaikaltaan ilman toimivaa JKV-laitetta. Museoliikennemääräyshän antaa tähän mahdollisuuden museoliikenteen osalta, mutta silloin palaamme tuohon edellisen kohdan tilanteeseen.
- Jos on tulkittu, että "liikenteenohjaus, joka vastaa liikenteen ohjaamisesta koko rataverkolla", voi antaa ja on antanut luvan kulkea ilman toimivaa JKV-laitetta koko matkan, ollaankin mielenkiintoisen tasapuolisuusongelman ääressä: Voiko silloin museoliikennöitsijäkin pyytää lupaa tällaiseen liikenteeseen ja liikennöidä junana koko rataverkolla.
- Tilanne on mahdollinen, jos TraFi on antanut poikkeusluvan määräyksistään. Tämä olisi toivottavinta, koska TraFin pitää tasapuolisuuden vuoksi antaa vastaava lupa jatkossa muillekin vastaavan luvan hakijoille.

Apuveturin JKV-laite ei todellakaan voi olla päällä ja junatiedot syötettynä, koska jokaisen pääopastimen kohdalla tulisi JKV-hätäjarrutus. Karjaa-Hyvinkää-välillä on nykyisin normaali suojastetun ja kauko-ohjatun rataosan varustus; tulo- ja lähtöopastimet Karjaalla, Kirkniemessä, Lohjalla, Nummelassa ja Hyvinkäällä sekä tulo-opastimet Rajamäellä."


Eli eikös tuossa ole ne asiat, jotka kummastuttavat tämän kokonaisuuden kannalta niin sua, mua kuin kaikkia muitakin?

Se mitä tuohon Pirttiksen juttuun tulee, vastaus on myöskin tässä samassa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #37 : Syyskuu 16, 2010, 01:19:44 »

Se mitä tuohon Pirttiksen juttuun tulee, vastaus on myöskin tässä samassa.
Kieltämättä siihen ei nyt riitä yksiselitteiseksi vastaukseksi "vaihtotyönä kolmeaviittä mentiin". Museokalustolla niin kyllä saa kaikki tehdä. Mutta..! Kun perässä on kaupallinen rahtijuna, niin... Vaikuttaako se muu juna kuitenkaan mihinkään? Hr1:n mieltäisi kyllä museoveturiksi ja eikös se silloin muuta tilannetta kokonaisuuden kannalta. Dv12-vetoinen museojuna taisi ajaa 70:n mukaan, kun museovaunuja oli perässä. Olikohan ensimmäinen JKV:lla varustettu museojuna ajossa silloin.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« Vastaus #38 : Syyskuu 16, 2010, 07:15:51 »

Onko tuon Hy-Ri vaihtoliikkeen aikana sn ollut 50km/h vai onko mun JT-opit menny pahasti harakoille? Hymyilee leveästi

Vaihtotyössä Sn on 35, jos ei ole JKV:tä.

Perhana juu, hoksasin tuon melkein heti lähettämisen jälkeen, mutta nyt tais lisenssi lähteä..
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #39 : Syyskuu 16, 2010, 08:32:30 »

Tässä peksit Hr1 1021:n nykytilasta, joka lopettanee viimeisetkin spekulaatiot tähän paikkaan:

--

Hr1 1021, onko veturi VR-Yhtymä Oy:n museoveturi ja näinmuodoin museoliikennekalustoa?

Tästä on ollut kannunvalantaa, toisten mielestä on ja taas toisten mielestä kuin mikä tahansa VR:n aktiivikäytössä oleva veturi - tosin ilman JKV -laitteita ( jolloin museoliikennemääräykset eivät koskisi ).

Fakta on se, ettei kaupallisen liikenteen juna saa koskaan lähteä linjalle ilman JKV:tä. Se on mahdollista vain vaihtotyönä.  Nyt kuitenkin kuljettiin junina.


--

Lähde: oikea taho
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #40 : Syyskuu 16, 2010, 09:13:29 »

Tavisjärjellä on vaikea keksiä mitään syytä, miksi tässä junaturvallisuus olisi erityisesti vaarantunut. Siksi minulle on ainakin yhdentekevää, minkä säännön mukaan ajettiin vai ajettiinko minkään. Pääasia, että ajettiin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #41 : Syyskuu 16, 2010, 10:11:20 »

Tavisjärjellä on vaikea keksiä mitään syytä, miksi tässä junaturvallisuus olisi erityisesti vaarantunut. Siksi minulle on ainakin yhdentekevää, minkä säännön mukaan ajettiin vai ajettiinko minkään. Pääasia, että ajettiin.
Samaa mieltä. Eikä ollut edes metsäpalovaroitusta voimassa. Hienosti meni ja liikenne ei vaarantunut.
tallennettu
Niklas Savinsaari
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #42 : Syyskuu 16, 2010, 10:38:54 »

Ja olisko yks se, että nääs "ei varmana aja muukkaan kun ei mekään ajeta / ajettu" -ajatusmaailma noin kärjistäen Pyörittää silmiään

Erilaisten "liikkumistapojen" sillisalaatti on aivan liian monitahoinen.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 162


« Vastaus #43 : Syyskuu 16, 2010, 10:46:30 »

Monen harrastajan kannattaisi hakea Trafille töihin. Ihan ilahduttava lukea kuinka moni olisi kieltänyt nämäkin ajot.  Sääntöspekulaatiot kannattaa ennemminkin rajoittaa minimiin, koska ajosession valmistelu oli varmasti vaatinut mitä erilaisimpia byrokratoorisia operaatioita. Kyseessä oli todellakin kohtalonhetket. Jos näitä koulutusajoja ei olisi päästy ajamaan, olisi erittäin todennäköistä että Suomessa ei olisi KOSKAAN enää nähty VR:n ylläpitämää höyryveturia liikenteessä.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #44 : Syyskuu 16, 2010, 10:59:49 »

Monen harrastajan kannattaisi hakea Trafille töihin. Ihan ilahduttava lukea kuinka moni olisi kieltänyt nämäkin ajot.

Tuskin meistä kukaan olisi halunnut kieltää noita ajoja.

Sen sijaan tästä voisi päätellä, että jos tämä ajo on ollut mahdollinen, niin kenties museotoiminnallekin voidaan antaa joitakin myönnytyksiä tulevaisuudessa, vaikka tähän asti on pidetty erittäin tiukkaa linjaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #45 : Syyskuu 16, 2010, 11:13:42 »

Tuskin meistä kukaan olisi halunnut kieltää noita ajoja.

Sen sijaan tästä voisi päätellä, että jos tämä ajo on ollut mahdollinen, niin kenties museotoiminnallekin voidaan antaa joitakin myönnytyksiä tulevaisuudessa, vaikka tähän asti on pidetty erittäin tiukkaa linjaa.

Täsmälleen näin.

Tuo oli erinomainen veto VR:ltä, kuten taisin jossain aiemmin mainitakin. Sen sijaan TraFin olisi viimeistään nyt syytä katsoa peiliin ja laittaa vaateriin pykälät ja toiselle puolelle asioiden myönteiset puolet.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #46 : Syyskuu 16, 2010, 13:18:11 »

Mä kyllä uskoisin, että apuveturin JKV:llä on ajeltu, ja mahdollinen poikkeuslupa koskisi juuri tätä järjestelyä.

Lajunen toki tämän mahdollisuuden aikaisemmin jo tyrmäsi, ja saattaa olla oikeassakin. Mikä osa junasta nämä värit suojastuksesta sitten tiputtais punaiselle? Akseli vaiko JKV-antenni?
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #47 : Syyskuu 16, 2010, 13:32:40 »

Akseli vaiko JKV-antenni?

Akseli.

Itse asiaan. Sain puhelun ammattilaiselta, joka oli osallistunut kyseessä oleviin matkoihin varsin konkreettisesti, jopa käsinkosketeltavasti. Hän oli lukenut tämän ketjun läpi, ja pyysi minua oikaisemaan tässä ketjussa olleita virheellisiä olettamuksia, seuraavasti: "Liikennöinti Riihimäki - Hyvinkää -välillä molempiin suuntiin tapahtui vaihtotyöliikkeenä, sn 35".

JKV:ta ei näin ollen tarvittu reissujen missään vaiheessa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #48 : Syyskuu 16, 2010, 13:48:20 »

Akseli vaiko JKV-antenni?

Akseli.

Itse asiaan. Sain puhelun ammattilaiselta, joka oli osallistunut kyseessä oleviin matkoihin varsin konkreettisesti, jopa käsinkosketeltavasti. Hän oli lukenut tämän ketjun läpi, ja pyysi minua oikaisemaan tässä ketjussa olleita virheellisiä olettamuksia, seuraavasti: "Liikennöinti Riihimäki - Hyvinkää -välillä molempiin suuntiin tapahtui vaihtotyöliikkeenä, sn 35".

JKV:ta ei näin ollen tarvittu reissujen missään vaiheessa.

Ookoo.

Tällöin myöskään kaupallista junaa ei ole voitu vetää mainitulla välillä, kuten on todettu.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #49 : Syyskuu 16, 2010, 14:14:44 »

Tällöin myöskään kaupallista junaa ei ole voitu vetää mainitulla välillä, kuten on todettu.

On voitu:

Juna ei saa lähteä lähtöpaikaltaan eikä junaa saa kuljettaa ilman toimivaa JKV-veturilaitetta ilman sellaisen liikenteenohjauksen lupaa, joka vastaa liikenteen ohjaamisesta koko rataverkolla, poikkeuksena kalusto, jolle Rautatievirasto on myöntänyt poikkeusluvan liikennöintiin junana ilman JKV-veturilaitetta.

Kuitenkin jos kyseessä oli kaupallinen juna, niin Hy-Krn -väli on täytynyt ajaa Sn 50, koska höyryveturissa ei ole toimivaa turvalaitetta. Tosin etummaisen Dv12-veturin turvalaite on mitä todennäköisimmin ollut toiminnassa, joten tämäkään ei muodosta ongelmaa. Eiköhän tämä asia ole nyt ratkaistu.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Höyryveturit tavarajunissa 13.-15.9.2010 - jatkot...  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina