Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« : Lokakuu 19, 2010, 21:59:27 » |
|
Luin, että Eil- ja Eilf-sarjat saneerataan vuosina 2010-2013. Tietääkö joku, mitä kaikkea projekti sisältää?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2010, 08:06:24 » |
|
Muutaman muutto ohjausvaunuksi olisi ehkä hyväksi noiden käytön tehostamiseksi, mutta tuskin sitä on edes ajateltu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2010, 08:56:54 » |
|
Laittakaa ehdotus VR:lle.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2010, 09:45:53 » |
|
Eil-kaluston käyttötehokkuus on tosiaan erittäin alhaista. Kalusto liikkuu noin 1-2 tuntia aamuisin ja iltaisin, joten seisonta-aikaa päivässä on jopa 20 tunnin luokkaa sekä tietenkin viikonloppuisin kaksi täyttä vuorokautta. Kalusto nyt on varmasti tuottanut jo hintansa takaisin, mutta miten sen saisi tehokkaampaan käyttöön? Ei oikein ole linjoja, joissa tuota kannattaisi ajattaa keskellä päivää...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2010, 10:02:33 » |
|
En ole koskaan matkustanut noissa vaunuissa, joten en tunne paremmin, mutta nehän on tarkoitettu lähiliikenteeseen ja varustus kai saman tapaista kuin Sm1-2 kalustossa? Juuri ohjausvaunu tehostaisi käyttöä kun voitaisiin käyttää sanoissa töissä kuin noita Samejakin ilman veturin vaihdon kanssa sähläämistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2010, 13:08:43 » |
|
Luin, että Eil- ja Eilf-sarjat saneerataan vuosina 2010-2013. Tietääkö joku, mitä kaikkea projekti sisältää?
Eiks ne saneerattu 2000-luvun alkupuolella?? Paalaamoon noi kuuluis, rumimpia vaunuja saa hakea..:-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 20, 2010, 14:13:50 » |
|
Niitä kannattanee ainakin kuvata nyt ennen kuin niistä tulee vihreitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2010, 14:29:34 » |
|
Kukaan ei ole vielä osannut sanoa mitä saneeraus sisältää, mutta veikkaukseni on, että vihreä väri ja edellistä epämukavammat istuimet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 20, 2010, 18:00:53 » |
|
Eil-kaluston käyttötehokkuus on tosiaan erittäin alhaista. Kalusto liikkuu noin 1-2 tuntia aamuisin ja iltaisin, joten seisonta-aikaa päivässä on jopa 20 tunnin luokkaa sekä tietenkin viikonloppuisin kaksi täyttä vuorokautta. Kalusto nyt on varmasti tuottanut jo hintansa takaisin, mutta miten sen saisi tehokkaampaan käyttöön? Ei oikein ole linjoja, joissa tuota kannattaisi ajattaa keskellä päivää...
Mitenkä olisi vaikkapa Helsinki - Tampere ja Helsinki - Kouvola...tai jopa Helsinki - Turku. Ai niin, johan niillä väleillä ajellaan IC2:lla ja pendoliinoilla... Muutama opiskelijaerikoinen voisi olla paikallaan torstaisin ja perjantaisin sekä sunnuntaisin. Viime perjantaina todistin tilannetta, jossa IC6 oli Lappeenrannan kohdalla todennäköisesti loppuunmyyty istumapaikkojen suhteen miinus tietenkin ne varapaikat (vai millä nimellä niitä nyt kutsuttiinkaan?). Ainakin olin kuulevinani, että junaan ei saanut istumapaikkoja. Tuokin kyseinen juna ajettiin perinteisellä 6-vaunuisella rungolla vaikka vain yksikin lisävaunu olisi varmasti auttanut asiaa. Mutta eihän torstaina tarvita IC9/11:ssä lisäpaikkoja... Tosin tuleehan se 'erikoinen' 12.12.2010, joskin vasta iltapäivällä kulkuun, joten se siitä ajatuksesta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 20, 2010, 19:37:06 » |
|
Paalaamoon noi kuuluis, rumimpia vaunuja saa hakea..:-)
Voi olla, mutta penkit ovat todella mukavia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 20, 2010, 22:21:36 » |
|
Oma veikkaukseni on, että saneerauksessa vaunuihin asennetaan myös alipaine-WC:t. Tätä nykyä Helsinki-Riihimäki -välillä päiväsaikaan ja Kerava-Kouvola -välillä ylipäätään Eil-vaunut ovat ainoita, joista jätökset vielä tippuvat radalle. Tilanne muuttunee 13.12.2010 alkaen, jolloin Helsinki-Imatra -pikajunapari 103/118 aloittaa, ellei sitä sitten liikennöidä yksikerroksisilla IC-vaunuilla (Sibeliuksen vaunusto?).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 20, 2010, 22:43:21 » |
|
Mitenkä olisi vaikkapa Helsinki - Tampere ja Helsinki - Kouvola...tai jopa Helsinki - Turku. Ai niin, johan niillä väleillä ajellaan IC2:lla ja pendoliinoilla...
Hyviä ehdotuksia. Voisihan noita välejä ajaa taajamajunina. Helsingin ja Tampereen välillä voitaisiin osa nykyisistä R-junista ajaa Eil-kalustolla, ainakin viikonloppuisin. Helsingin ja Kouvolan välillä yksi Z-junapari jo kulkeekin Eil-kalustolla. Helsingin ja Turun välillä Eil-kalusto edellyttäisi kuitenkin uusia vuoroja, koska siellä ei nykyisin kulje taajamajunia. Ne voitaisiin ajaa Y-junien jatkeina. Samalla voitaisiin avata esim. Paimio henkilöliikenteelle. Kun pääkaupunkiseudulle tulee lisää Sm5-yksiköitä, olisi ehkä mahdollista korvata jokin Eil-junapari Helsingin ja Riihimäen tai Helsingin ja Lahden välillä Sm4-kalustolla ja siirtää siitä vapautuvat (saneeratut) Eil-vaunut Jyväskylän ja Seinäjoen väliseen liikenteeseen korvaamaan elinkaarensa loppua lähestyviä sinisiä vaunuja. Sitten vain Dr16 keulille ja menoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 20, 2010, 23:23:16 » |
|
Tilanne muuttunee 13.12.2010 alkaen, jolloin Helsinki-Imatra -pikajunapari 103/118 aloittaa, ellei sitä sitten liikennöidä yksikerroksisilla IC-vaunuilla (Sibeliuksen vaunusto?). Eiköhän Sibeliuksen vaunusto jätetä varavaunuiksi, jos (kun?) Allegro joudutaan korvaamaan syystä tai toisesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 21, 2010, 00:41:09 » |
|
Siihen aikaan, kun Eil-vaunustot alkavat olemaan päiväseltään käytettävissä, alkaa olemaan myös Sm-kalustoa "tyhjän panttina". Ja kun päiväseltään ei ole suurta tarvetta suurille vaunumäärillekään, niin Sm-yksikkö tai pari taitaa tulla selvästi halvemmaksi, kuin Eil-junien ajattaminen.
Eli vaikka löytyisikin joku sopiva uusi yhteys, jota Eil-kalustolla olisi mielekästä suhailla, se olisi luultavasti vielä mielekkäämpää suhailla Sm-kalustolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2012, 23:09:29 » |
|
Bump!
Mieleen tuli näin unta odotellessa Rauman henkilöjunayhteys.
6:29 Ri–Hki 7:30-junan kalusto voisi lähteä heti 7:48 lähtevän H-junan perään ohittaen H-junan Kyrölän ja Purolan välillä, ollen Tampereella esim. 9:42, IC2-junien pysähtymiskäyttäytymisellä. Tampereelta lähdettäisiin heti klo 10 jälkeen, Raumalla oltaisiin klo 12 paikkeilla, josta lähtö saman tien tai viimeistään 12:30 maissa veturin vaihdon/käännön kanssa. Tampereella oltaisiin viimeistään 14:30 tienoilla ja Helsingissä n. 16:30, jolloin kääntöaikaa illan viimeiseen ruuhkajunaan (17:00 Hki–17:56 Ri) jäisi vielä.
Illalla toinen junapari voisi olla iltapäivän ensimmäinen ruuhkajuna (lähtö Hki 15:36), joka jatkaisi vielä Riihimäeltä klo 16:30 jälkeen Tampereelle (n. klo 17:30) ja Raumalle (n. klo 19:30), josta palattaisiin n. klo 22 Tampereelle ja viimeistään n. klo 23:30 Riksuun (vaihtoyhteys T-junaan).
Näin Raumalle saataisiin kaksi päivittäistä matkustajajunaparia käytännössä ilman kalustokustannuksia, ainoastaan Rauman laituri pitäisi rakentaa.
Viikonloppuisin (L-S) nämä junat voisivat kulkea niinkin, että juna Raumalle lähtisikin vasta Riihimäeltä tai Tampereelta, jolloin Helsingin yhteys perustuisi lauantaisin ja sunnuntaisin kokonaan vaihtoyhteyksiin. Tämä ei liene iso ongelma, sillä harva jaksaa muutenkaan istua neljää tuntia Eil-penkeillä. Toki vaihdottoman yhteyden puute harmittaisi joitakin, mutta parempi vaihdollinen yhteys kuin ei junaa ollenkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #15 : Elokuu 29, 2012, 23:01:08 » |
|
Hyvä ehdotus. Samalla kuviolla voisi onnistua Eil-rungolla jopa ulkomaan yhteys. Viipuri on hieman lähempänä kuin Rauma ja radalla keskimäärin suurempi sn, mutta toisaalta rajamuodollisuudet vievät aikaa. Tämä yhteys voisi toimia halpavaihtoehtona Allegrolle. Juna voisi lähteä samalla tavalla H-junan klo 7.48 perään siten, että H-juna ehtisi pois alta ennen kuin Eil-juna kääntyisi oikoradalle. Lähtöaika Helsingistä osuisi sopivasti lähes Allegrojen klo 6.12 ja 10.00 puoliväliin. Tikkurilan jälkeen pysähdykset olisivat Lahdessa n. klo 8.55 ja Kouvolassa n. klo 9.25. Vainikkalaan juna saapuisi n. klo 10.15. Rajamuodollisuuksien sekä veturin vaihdon ja aggregaattivaunun liittämisen jälkeen tulo Viipuriin olisi n. klo 12.45 Venäjän aikaa. Jos juna lähtisi takaisin klo 13.15 Venäjän aikaa, sen lähtö Vainikkalasta olisi n. klo 13.45 Suomen aikaa ja tulo Kouvolaan n. klo 14.30. Sieltä se jatkaisi matkaa IC 68:n perässä. Seuraavaksi olisi vuorossa Lahti n. klo 15.00 ja perille Helsinkiin juna saapuisi n. klo 16.00, jolloin se voisi jatkaa klo 16.36 Riihimäelle. Viipuriin ei ehkä kuitenkaan olisi tarvetta ajaa myöhäisillan vuoroa. Viipurin Eil-vuoro voisi Allegrosta ja Tolstoista poiketen kuljettaa myös Suomen sisäisiä matkustajia. Samalla Vainikkalaan avautuisi junayhteys myös Suomen suunnalta. Viipurin Eil-yhteyden toteuttamiseksi pitäisi tosin vähintään yksi Eil-runko muuntaa yhdysliikennekelpoiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #16 : Elokuu 30, 2012, 18:06:24 » |
|
Jos/kun alkaisi taajajuna liikennöinti Viipuriin?. miten kotimaan pysähtymis, paikkojen suhteen. Esim Kausala Koria Uusikylä Kaipiainen Taavetti. Onko mahdollisesti kannattavuutta ko vuorolle, tietenkään ei pidä olla mustat lasit päässä mutta realistisnen, pitää olla.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #17 : Elokuu 30, 2012, 18:22:06 » |
|
Samalla Vainikkalaan avautuisi junayhteys myös Suomen suunnalta. Tästä voisi heittää kysymyksen. Miksei Vainikkalaan ole junayhteyttä? Ja toki tarkoitan asian niin, että "Miksei Vainikkalassa voi jäädä Helsingin suunnasta tullessa pois?"
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #18 : Elokuu 30, 2012, 18:36:09 » |
|
Noi Eil(f)-vaunut voisivat sopia ihan hyvin Vaasan radallekin. Pysähtymisiä on melko tiuhaan ja matkaa on n. 75 km joka taittuu hieman alle tuntiin. Se saattaisi olla ihan hyväkin ratkaisu..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #19 : Elokuu 30, 2012, 20:42:42 » |
|
Jos/kun alkaisi taajajuna liikennöinti Viipuriin?. miten kotimaan pysähtymis, paikkojen suhteen. Esim Kausala Koria Uusikylä Kaipiainen Taavetti. Onko mahdollisesti kannattavuutta ko vuorolle, tietenkään ei pidä olla mustat lasit päässä mutta realistisnen, pitää olla.
Juuri kannattavuutta ajatellen mietinkin, että junalla pitäisi pystyä tekemään myös Suomen sisäisiä matkoja. Pelkkä Viipuri ei missään tapauksessa kannattaisi paitsi korkeintaan venäläisten sesonkina Viipurista Suomeen. Lisäksi Eil-vaunujen huonohkon matkustusmukavuuden vuoksi mahdollisesti suurin osa Viipuriin menevistä matkustajista tulisi Lahdesta ja Kouvolasta, ja ilman Suomen sisäistä matkustusmahdollisuutta juna kulkisi aika tyhjänä alkumatkan. Tosin itsekannattavuutta Eil-junayhteydelle Viipuriin ei saisi ehkä millään tavalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #20 : Elokuu 30, 2012, 20:47:13 » |
|
Samalla Vainikkalaan avautuisi junayhteys myös Suomen suunnalta. Tästä voisi heittää kysymyksen. Miksei Vainikkalaan ole junayhteyttä? Ja toki tarkoitan asian niin, että "Miksei Vainikkalassa voi jäädä Helsingin suunnasta tullessa pois?" Eipä sinne oikeastaan kellään ole mitään asiaa, ei siellä ole mitään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #21 : Elokuu 30, 2012, 21:00:11 » |
|
Samalla Vainikkalaan avautuisi junayhteys myös Suomen suunnalta. Tästä voisi heittää kysymyksen. Miksei Vainikkalaan ole junayhteyttä? Ja toki tarkoitan asian niin, että "Miksei Vainikkalassa voi jäädä Helsingin suunnasta tullessa pois?" Toki Vainikkalaan varmaan pystyy nykyisinkin matkustamaan, jos ostaa lipun Viipuriin asti ja hankkii passiinsa viisuminkin. Lähtemällä Kouvolasta se voi onnistua ilman viisumiakin, jolloin on pakkokin poistua Vainikkalassa. Vainikkalassa tosin joutuu junasta aidatulle laiturille, eikä kulkureitti aseman ja sen rajatarkastuspisteen läpi ole välttämättä silloin auki poistuville matkustajille. Viisumiton kuitenkin laitettaneen automaattisesti pois laiturilta sivuportin kautta. Ja voihan rajaviranomaisilta junassa pyytää portin avausta Vainikkalassa, vaikka paperit olisivatkin kunnossa: "En mä haluukaan Venäjälle. Pääseks mä pois Vainikkalassa?"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #22 : Elokuu 30, 2012, 21:02:43 » |
|
Samalla Vainikkalaan avautuisi junayhteys myös Suomen suunnalta. Tästä voisi heittää kysymyksen. Miksei Vainikkalaan ole junayhteyttä? Ja toki tarkoitan asian niin, että "Miksei Vainikkalassa voi jäädä Helsingin suunnasta tullessa pois?" Eipä sinne oikeastaan kellään ole mitään asiaa, ei siellä ole mitään. Onhan siellä nyt sentään jotain... Toki Vainikkalaan varmaan pystyy nykyisinkin matkustamaan, jos ostaa lipun Viipuriin asti ja hankkii passiinsa viisuminkin. Lähtemällä Kouvolasta se voi onnistua ilman viisumiakin, jolloin on pakkokin poistua Vainikkalassa. Vainikkalassa tosin joutuu junasta aidatulle laiturille, eikä kulkureitti aseman ja sen rajatarkastuspisteen läpi ole välttämättä silloin auki poistuville matkustajille. Viisumiton kuitenkin laitettaneen automaattisesti pois laiturilta sivuportin kautta. Ja voihan rajaviranomaisilta junassa pyytää portin avausta Vainikkalassa, vaikka paperit olisivatkin kunnossa: "En mä haluukaan Venäjälle. Pääseks mä pois Vainikkalassa?" Toki
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #23 : Elokuu 30, 2012, 21:05:52 » |
|
Samalla Vainikkalaan avautuisi junayhteys myös Suomen suunnalta. Tästä voisi heittää kysymyksen. Miksei Vainikkalaan ole junayhteyttä? Ja toki tarkoitan asian niin, että "Miksei Vainikkalassa voi jäädä Helsingin suunnasta tullessa pois?" Eipä sinne oikeastaan kellään ole mitään asiaa, ei siellä ole mitään. Tuota Vainikkalan yhteyttä ei varmaan juuri kukaan tarvitsisi, mutta Suomen sisäisten matkojen salliminen Venäjän junalla avaisi mahdollisuuden jäädä siellä pois Helsingin suunnasta tai nousta sieltä kyytiin Helsingin suuntaan, jos jollain siihen sattuisi tarve olemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #24 : Elokuu 31, 2012, 00:18:47 » |
|
Samalla Vainikkalaan avautuisi junayhteys myös Suomen suunnalta. Tästä voisi heittää kysymyksen. Miksei Vainikkalaan ole junayhteyttä? Ja toki tarkoitan asian niin, että "Miksei Vainikkalassa voi jäädä Helsingin suunnasta tullessa pois?" Eipä sinne oikeastaan kellään ole mitään asiaa, ei siellä ole mitään. Tuota Vainikkalan yhteyttä ei varmaan juuri kukaan tarvitsisi, mutta Suomen sisäisten matkojen salliminen Venäjän junalla avaisi mahdollisuuden jäädä siellä pois Helsingin suunnasta tai nousta sieltä kyytiin Helsingin suuntaan, jos jollain siihen sattuisi tarve olemaan. Rajatarkastusten tekeminen liikkuvassa junassa saa aikaan sen, että paljoa Kouvolaa pidemmälle ei voida päästää Suomen sisäisiä matkustajia, koska rajatarkastajat nousevat junaan Kouvolassa. Junassa ei voi olla rajatarkastuksen jälkeen matkustajia, jotka eivät ole menossa Venäjälle, koska joko heillä olisi passissaan Suomen poistumisleima vaikka he pysyvät Suomessa tai sitten heillä ei olisi poistumisleimaa, mutta he voisivat silti jatkaa Venäjälle. (nojoo, poistumisleima ei varsinaisesti ole enää leima, vaan merkintä jossain tietokoneistetussa tietokannassa, mutta vaikutushan on silti sama) Tämä ongelma on toki vältettävissä parilla keinolla: 1) Rajatarkastusta ei tehdä liikkuvassa junassa, vaan vasta rajalla. Tämä lisää matka-aikaa ilmeisesti noin tunnilla tai kolmella vartilla. 2) Vainikkalaan matkustaville annetaan käyttöön oma vaunu, jossa ei ole Venäjälle matkustavia ja jonka päätyovelle asetetaan joku (VR:n tai rajavartiolaitoksen työntekijä) vahtimaan, ettei vaunusta siirry rajatarkastuksen alettua ketään junan muihin osiin. Tässä on työvoimantarpeen lisäksi vaikeuttavana tekijänä se, että asiakkaat saattaisivat nousta vääriin vaunuihin, mistä olisi tässä tilanteessa asiakkaan lisäksi vaivaa myös rajatarkastusviranomaisille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|