Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« : Lokakuu 25, 2010, 17:47:04 » |
|
Tiistaina 26.10.2010 mahdollisuus nähdä kovaa vauhtia oikoradalla (Kerava-Lahti). Koejuna lähtee Ilmalasta ennen aamu kahdeksaa, molemmissa päissä Sr2-sarjan veturi ja välissä 5-vaunua. Kokeilun tarkoituksena tarkkailla Sr2:n kulkuominaisuuksia 230km/h:n nopeudessa. Valitettavasti tarkempia aikatauluja ei minulla ole, mutta ainakin pari edestakaista keikkaa porukat heittää.
// otsikko muutettu paremmaksi
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2010, 18:24:49 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2010, 18:42:29 » |
|
Vauhtia ja voimaa Oikoradalla tarjolla. Liittyvätkö nämä koeajot ohjausvaunujen hankintaan?
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2010, 18:49:04 » |
|
Onko kypärät ja turvavyöt? No leikki leikkinä, ja varmaan noista vetureista riittävästi nopeutta lähtee, ja kun ratakin on uutta rakennetta, niin eipä tuossa kovin isoja riskejä ole. Matkustusmukavuus lienee tärkeimpiä tutkittavia ja tietenkin jarrutukset tms veturin käyttäytymiset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 25, 2010, 18:59:46 » |
|
Hieman lisäystä aikoihin: Ilr klo 8;00 - Ke 8;16 ja takaisin Ke 15;00 - Ilr 15;15, väliaika varattu ajeluihin oikoradalla. Keskiviikkona 27.10.2010 vuorossa päärata: Ilr klo 6;40 - Tl 7;59 - Tpe 8;26 - Pko 9;21. Takaisin Parkanosta klo 14;33 - Tpe 15;06 - Tl 15;23 - Ri 15;52 - Ilr 16;27. Kokeita ajellaan Parkanon ja Peräseinäjoen välillä. Erinäisiä testejä on tarkoitus suorittaa maaliskuun lopulle asti, ensiksi keskitytään veturin "heilumisen" tutkimiseen kovemmilla nopeuksilla, myöhemmin myös moniajotesteihin yms. Vetureina 3204 ja 3227 + kaksikerrosvaunut 3 punaista ja 2 vihreää. Jatkokokeista ei vielä tietoa, mutta runsaasti kuvia olisi hauska nähdä sivustolla....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 25, 2010, 22:08:56 » |
|
Kokeilun tarkoituksena tarkkailla Sr2:n kulkuominaisuuksia 230km/h:n nopeudessa.
Parhaat Pendon nopeudet mitä itse olen nähnyt on oikoradalla olleet 240km/h. Tosin siis testiajossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 25, 2010, 23:18:55 » |
|
Parhaat Pendon nopeudet mitä itse olen nähnyt on oikoradalla olleet 240km/h. Tosin siis testiajossa.
242 km/h taitaa olla se nopeus, joka on täytynyt tavoittaa 10 prosentin säännön mukaisesti. Sr2:lla 231 km/h. Sr1:llä taas ei ilmeisesti aikoinaan 10 % sääntöön rajoituttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2010, 08:13:54 » |
|
Parhaat Pendon nopeudet mitä itse olen nähnyt on oikoradalla olleet 240km/h. Tosin siis testiajossa.
242 km/h taitaa olla se nopeus, joka on täytynyt tavoittaa 10 prosentin säännön mukaisesti. Sr2:lla 231 km/h. Sr1:llä taas ei ilmeisesti aikoinaan 10 % sääntöön rajoituttu. Minulla olisi hatara muistikuva, että aikoinaan Sr2:lla olisi ajettu n. 260km/h. Voisiko syynä olla se, että alunperinhän Sr2 oli 230km/h veturi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 306
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 26, 2010, 08:51:36 » |
|
Sr2:lla aikoinaan testiajoja ajaneelta Riihimäen kuskilta oon kuullut että 244 km/h olisivat menneet sillä. Tästä on jo pitkä aika, onkohan ennätystä parannettu sen jälkeen? Jostain muistaisin kuulleeni että Sm3:lla olisi päästy juuri ja juuri 250 kilometriin tunnista. En enää muista tiedon lähdettä, selventäkäähän jos tiedätte asiasta enemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 26, 2010, 11:07:55 » |
|
alunperinhän Sr2 oli 230km/h veturi?
Yleinen harhakäsitys. Tavallaan totta, mutta vastaavasti laskien Sm3:n huippunopeus olisi n. 240. Kylkeen on nykyaikoina ollut tapana kirjoittaa operatiivinen huippunopeus, mutta Sr2:n kylkeen jostain syystä rustattiin aluksi ns. speksinopeus, eli se nopeus, jonka tehdas on suunnitellut vekottimen maksimissaan kulkevan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 26, 2010, 18:40:23 » |
|
Parhaat Pendon nopeudet mitä itse olen nähnyt on oikoradalla olleet 240km/h. Tosin siis testiajossa.
242 km/h taitaa olla se nopeus, joka on täytynyt tavoittaa 10 prosentin säännön mukaisesti. Sr2:lla 231 km/h. Sr1:llä taas ei ilmeisesti aikoinaan 10 % sääntöön rajoituttu. Pitääkin olla tarkempi ensikerralla jos tuollaisen bongaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 26, 2010, 20:39:23 » |
|
Koejuna oli vorgin mukaan ilmeisesti reilusti myöhässä? Mihin aikaan se oikein palasi takaisin? Viestiketjun innoittamana asettauduin radan varteen Saviolla klo 14.50. Junan kun piti lähteä Keravalta etelään klo 15. Päivystin tasan tunnin ajan, eikä koejuna sinä aikana ainakaan ohi ajanut. - Vaan sainhan seurata K-junan peruuttamista. Ei semmoista usein linjalla näe.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 97
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 27, 2010, 06:58:57 » |
|
Tänään 27.10. koeajojuna näytti olevan aikataulussaan ainakin aamulla. Juna lähti Hämeenlinnasta pohjoista kohti n. klo 7:40.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Misa Lammio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 27, 2010, 07:51:59 » |
|
Ohitti Tampereen 8.24 tänään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 306
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 27, 2010, 08:42:58 » |
|
Koejuna oli vorgin mukaan ilmeisesti reilusti myöhässä? Mihin aikaan se oikein palasi takaisin?
Juna tuli Käpylän paikkeille noin klo 16.55.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 27, 2010, 14:28:35 » |
|
Taisi mennä Lempäälän kohdilla n 15.25- kohti etelää. Ei ollut normaalia kovempi vauhti tuossa 'Hollon oikaisun' kohdalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 27, 2010, 18:20:59 » |
|
Kylkeen on nykyaikoina ollut tapana kirjoittaa operatiivinen huippunopeus, mutta Sr2:n kylkeen jostain syystä rustattiin aluksi ns. speksinopeus, eli se nopeus, jonka tehdas on suunnitellut vekottimen maksimissaan kulkevan.
Tähän sain sähköpostitse asiantuntevan tarkennuksen. Suomessa ei nimittäin ole vaunukalustoa, jolla voisi edes koeajotilanteessa ajaa yli 260 km/h, jotta tarvittava 10 % ylitys olisi voitu koeajossa saavuttaa. Eli vaikka Sr2 varmasti rajoittimia poistelemalla kulkisi tehonsa puolesta hurjiakin nopeuksia, ei sitä ole voitu koeajoissa todentaa, josko nyt olisi ollut tarvettakaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 27, 2010, 18:30:55 » |
|
Paras on että ei liikaa kaahatakaan. Kyllä sitä vähemmälläkin ehtii. Kaluston käyttäytymisessä on tietty eroja, mutta viimeksi totesin IC2-vaunujen kulkevan paljon pehmeämmin kuin Sm4 (Jossa tunnetusti on älyttömän etämukavat istuimet)-
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 27, 2010, 18:40:33 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 27, 2010, 22:31:02 » |
|
Olitko sattumalta paikalla, vai ihan tarkoituksella? Taisi muuten tulla tehtyä eräs epävirallinen nopeusennätys tänään Peräseinäjoki - Parkano välillä, kuka tietää mikä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 28, 2010, 09:01:30 » |
|
Pyyhkäisi Riihimäen ohi pohjoiseen kello 9:48.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 28, 2010, 11:54:58 » |
|
Koskas tämä juna olisi tulossa takaisin etelään? Ja vielä pääradan kautta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 28, 2010, 16:55:05 » |
|
Olitko sattumalta paikalla, vai ihan tarkoituksella? Aivan yllättäen havaitsin testijunan Hyvinkäällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 28, 2010, 17:54:36 » |
|
Ihmettelin vain kun tapitit siinä laiturin päässä, mutta kai sulla olisi oikea kamera ollut mukana jos olisit vartavasten bongaamaan lähtenyt
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 29, 2010, 09:12:59 » |
|
Tuli eilen to pimeän aikaan etelään. Tänään pitäisi olla Kerava-Lahti, lienee jo lähtenyt Ilmalasta. Viikonloppuna on tiettävästi ajoja Sr2+Sim+A17, ei tarkempaa tietoa. Ensi viikolla taas IC -runko ja Seinäjoen suunta. Pääsääntöisesti noudattaa samoja aikatauluja jotka Jorma tuossa aiemmin toi julki: Hieman lisäystä aikoihin: Ilr klo 8;00 - Ke 8;16 ja takaisin Ke 15;00 - Ilr 15;15, väliaika varattu ajeluihin oikoradalla. Keskiviikkona 27.10.2010 vuorossa päärata: Ilr klo 6;40 - Tl 7;59 - Tpe 8;26 - Pko 9;21. Takaisin Parkanosta klo 14;33 - Tpe 15;06 - Tl 15;23 - Ri 15;52 - Ilr 16;27. Kokeita ajellaan Parkanon ja Peräseinäjoen välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|