Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HU: Miksi VR:n kuulutusääni on nainen?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« : Lokakuu 26, 2010, 14:05:13 »

Helsingin uutiset selvittää lukijoiden kysymyksiin vastauksia. Tässä rautatieaiheinen kysymys ja vastaus.
http://www.helsinginuutiset.fi/Uutiset/Kysy-helsinkilaiselta!/Miksi-VR-n-kuulutusaani-on-nainen

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2010, 14:30:54 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2010, 14:11:17 »

Eipä ole koskaan tullut ajatelleeksi. 8)
tallennettu

Käy myös täällä!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2010, 15:44:22 »

Ei tosiaankaan ole tullut mietityksi. Kai tärkeintä on kuuluttajan taito artikuloida selvästi, mutta voi olla, että naisen korkeampi ääniala, kunhan ei liikaa kimitä, tunkee paremmin taustamelun läpi.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #3 : Lokakuu 27, 2010, 14:53:19 »

Olen minä tätä joskus tuumaillut. Ja arvellut että naisen ääni on sellaisella taajusalueella että sen kuulee kaikuvassa tilassa selkeämmin. - Mitä siihen 'Äänen' itsensä mainitsemaan vakuuttavuuteen tulee, niin luulenpa että se johtuu siitä erinomaisesta rehtorimaisesta auktoriteetista, joka kuulutusäänessä kajahtaa.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2010, 15:08:52 »

Taas mennään alkuperäisestä aiheesta sivuun, mutta kyselen kuitenkin jos joku tietäisi miten automaattisia kuulutuksia ohjataan tavallisissa poikkeustilanteissa. Taisin kertoakin kerran aiemmin tapauksesta kun olin tulossa Hämeenlinnasta Lempäälään tuossa liki vuosi takaperin. Aseman näyttötaulu kertoi liki minuuttitarkkuudella junan myöhästymisestä ja kuulutuskin taisi olla suunnilleen ajantasalla. Juna tuli kuitenkin muutama minuutti ennen luvattua. Lempäälässä juna oli jo lähes aikataulussa, mutta myöhästymistiedon saanut kuulutus kertoi junan saapumisesta suunnilleen silloin kun se oli jo tampereella. Sattui näet itselleni viivytys asemalla ja näin pääsin kuulemaan tuon kuulutuksen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2010, 17:06:53 »

Poikkeustilanteissa nuo kuulutukset täytyy liikenteenohjaajan itse laittaa. En sitten tiedä että tarkoit tuolla poikkeustilanteella myöhästymistäkin?

Syksyllä 2009 Riihimäen asematapahtumassa päästiin kaverin kanssa esittelemään Eds:ää, jolloin tuli tutkittua tuota kuulutujärjestelmää, ym. nauhalta löytyi kuulutuksia kaikenlaisia eri poikkeustilanteita varten tietenkin 3 eri kielellä, mutta miksei näitä kuulutuksia koskaan käytetä?

Itse en ole ainakaan koskaan kuullut. Voittaisivat kyllä konduktöörin oman yleensä vain suomenkilellä tulevan kuulutuksen.  Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2010, 17:32:50 »

Tarkoitin nimenomaan tuollaista tavallista tilannetta että juna on jonkin korkeintaan puoli tuntia myöhässä. Jos on isompi hässäkkä, tilanne on tietenkin toinen, ja silloin pitäisi saada elävää ihmistä kehiin. Tilanne voi olla vaikea, eikä kuuluttaja ole perillä tilanteesta, mutta on matkustajan kannalta tärkeämpää kuulla esim: On sattunut onnettomuus, emmekä tiedä vielä miten liikenne jatkuu, kuin jokin nauhalta tuleva tyhjänpäiväisyys.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2010, 20:16:53 »

Syksyllä 2009 Riihimäen asematapahtumassa päästiin kaverin kanssa esittelemään Eds:ää, jolloin tuli tutkittua tuota kuulutujärjestelmää, ym. nauhalta löytyi kuulutuksia kaikenlaisia eri poikkeustilanteita varten tietenkin 3 eri kielellä, mutta miksei näitä kuulutuksia koskaan käytetä?

Itse en ole ainakaan koskaan kuullut. Voittaisivat kyllä konduktöörin oman yleensä vain suomenkilellä tulevan kuulutuksen.  Iskee silmää

Konnari voi noita tuolta valita, mutta eipä niitä jostain syystä paljoa käytetä. Tosin siihen on joitain syitä, kuten kuvaustekstien paikkaansapitämättömyys.

Ja ei ne nauhalla sentään ole.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2010, 21:23:18 »

Knoppi: Mikä on kuulutus, jonka voi kuulla samanlaisena millä kirjaintunnuksellisella lähijunalinjalla tahansa lukuun ottamatta Y-junaa ja mahdollisesti myös K-junaa?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2925


« Vastaus #9 : Lokakuu 27, 2010, 21:37:32 »

Knoppi: Mikä on kuulutus, jonka voi kuulla samanlaisena millä kirjaintunnuksellisella lähijunalinjalla tahansa lukuun ottamatta Y-junaa ja mahdollisesti myös K-junaa?

Mites G-juna?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2627


« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2010, 16:18:27 »

Knoppi: Mikä on kuulutus, jonka voi kuulla samanlaisena millä kirjaintunnuksellisella lähijunalinjalla tahansa lukuun ottamatta Y-junaa ja mahdollisesti myös K-junaa?
"Matkalippuja voi ostaa osastoista, jotka on merkitty lipunmyyntitunnuksin. Hyvää matkaa." Huh
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2010, 22:00:34 »

Knoppi: Mikä on kuulutus, jonka voi kuulla samanlaisena millä kirjaintunnuksellisella lähijunalinjalla tahansa lukuun ottamatta Y-junaa ja mahdollisesti myös K-junaa?

Mites G-juna?
Totta, G-juna kuuluu myös ryhmään, jossa kyseistä kuulutusta ei kuule.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2010, 22:06:47 »

Knoppi: Mikä on kuulutus, jonka voi kuulla samanlaisena millä kirjaintunnuksellisella lähijunalinjalla tahansa lukuun ottamatta Y-junaa ja mahdollisesti myös K-junaa?
"Matkalippuja voi ostaa osastoista, jotka on merkitty lipunmyyntitunnuksin. Hyvää matkaa." Huh
Ei ole mainitsemasi kuulutus. Tuon lipunmyyntikuulutuksen voi kuulla myös Y-, K- ja G-junissa, mutta sitäkään ei kuule aivan kaikissa lähijunissa. Sitä ei nimittäin tule Karjaalta lähtevissä Y-junissa, Lahdesta lähtevissä Z-junissa eikä Riihimäen ja Lahden välisissä lähijunissa.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #13 : Lokakuu 28, 2010, 23:00:56 »

Eikös johonkin aikaaan illasta aleta huomautella "omien eväiden nauttimis-kiellosta"?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Lokakuu 29, 2010, 00:14:54 »

Eikös johonkin aikaaan illasta aleta huomautella "omien eväiden nauttimis-kiellosta"?

Joo, tää on jossain määrin hauska kuulutus. Se menee jotenkin niin, että "Omien alkoholijuomien nauttimen ja tupakointi junassa on ehdottomasti kielletty." Jännä nimenomaan tuo tupakointikiellon teroittaminen: kuinka moni tänä päivänä polttaa sisällä? Vaikka tupakkimiehiä itse olenkin, ei ole kyllä (ravintoloita lukuunottamatta) käynyt pienessä mielessänikään savuiksi laittaminen sisätiloissa varmaan kymmeneen vuoteen. Toki häiritsevä ryypeksiminen junassa voisi olla kiellettyä, mutta tossa kuulutuksessa on tosiaan se koominen juttu, että se ammutaan ilmoille nimenomaan Helsingistä pohjoiseen matkaavissa junissa. Harvoin olen kuullut stadilaisten lähteneen esmes Järvenpäähän kupille siten, että pohjat olisi otettu H- tai R-junissa...
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #15 : Lokakuu 30, 2010, 00:48:57 »

Juuri tuota kuulutusta tarkoitin. Taitaa mennä jotensakin näin: "Muistutamme, että alkoholijuomien nauttiminen sekä tupakointi lähijunissa on ehdottomasti kiellettyä. Vi vill påminna oss, att det är absolut förbjudet att inta alkoholdrycker samt röka på närtågen.". Kuulutus tulee vain klo 21:n jälkeen todennäköisesti yöliikenteen loppuun, ja ehkä tosiaan vain Helsingistä poispäin kulkevissa junissa. Kuulutus tulee jossain Käpylän tienoilla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Lokakuu 30, 2010, 04:41:06 »

Juuri tuota kuulutusta tarkoitin. Taitaa mennä jotensakin näin: "Muistutamme, että alkoholijuomien nauttiminen sekä tupakointi lähijunissa on ehdottomasti kiellettyä. Vi vill påminna oss, att det är absolut förbjudet att inta alkoholdrycker samt röka på närtågen.". Kuulutus tulee vain klo 21:n jälkeen todennäköisesti yöliikenteen loppuun, ja ehkä tosiaan vain Helsingistä poispäin kulkevissa junissa. Kuulutus tulee jossain Käpylän tienoilla.

Aivan off topic, mutta toihan olis ollut hauska kuulutus taannoisen BB-talon viikkotehtävän aikoihin, kun Eija ex-Kare oli muutenkin siellä äänessä ja oli se rautatieaiheinen tehtävä kyseessä...  Iskee silmää
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #17 : Lokakuu 30, 2010, 11:04:38 »

On kuullu ton kuulutuksen varmaan kerran ja kyllä vähän ihmetytti vähän että tollasiakin kuulutuksia laitetaan soimaan. Virnistää
tallennettu

Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #18 : Lokakuu 30, 2010, 14:17:06 »

Palatakseni keskustelun alkuperäiseen aiheeseen VR ei ole ainoa, jonka vakiokuulutusääni on nainen. Näinhän on myös esimerkiksi Helsingin ja Tukholman metroissa. Kyllä sillä lienee tekemistä äänenkorkeuden ja siitä johtuvien kuuluvuusominaisuuksien kanssa. - Tosin Saksan DB Region vakiokuulutusääni on sitten mies.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #19 : Lokakuu 30, 2010, 17:59:12 »

Palatakseni keskustelun alkuperäiseen aiheeseen VR ei ole ainoa, jonka vakiokuulutusääni on nainen. Näinhän on myös esimerkiksi Helsingin ja Tukholman metroissa. Kyllä sillä lienee tekemistä äänenkorkeuden ja siitä johtuvien kuuluvuusominaisuuksien kanssa. - Tosin Saksan DB Region vakiokuulutusääni on sitten mies.

Voisiko Berliinin-kirjeenvaihtajamme, hra. Männistö, vahvistaa Saksan äänen maskuliinisuuden? Mulla on muistikuva, että kuulutukset olisivat ainakin Berliinissä naisen äänellä. Kun mietin sitä "Meine Damen und Herren am Gleis 3 - bitte Vorsicht. Ein Zug fährt durch" -kuulutusta, se tulee mieleeni "täysin varmana" naisen äänenä. Koska DB on liittovaltion heiniä, uskoisi kaikissa osavaltioissa olevan saman äänen. Tätä tukee sekin, että en ole ainakaan ikinä huomannut, että muissa osavaltioissa olisi eri kuulutusääni kuin Berliinissä.
Ainoa paikka, jossa muistan olevan miespuolisen kuulutusäänen joukkoliikenteessä on Pietarin metro. Etenkin vanha kuulutusversio siitä "Ostorozhno: Dveri zakrivajusja":sta kuulosti aika miähekkäältä.
Moskovassa kuuluttaja onkin sitten taas nainen.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #20 : Lokakuu 30, 2010, 20:06:43 »

kuulutukset olisivat ainakin Berliinissä naisen äänellä. Kun mietin sitä "Meine Damen und Herren am Gleis 3 - bitte Vorsicht. Ein Zug fährt durch" -kuulutusta, se tulee mieleeni "täysin varmana" naisen äänenä. Koska DB on liittovaltion heiniä, uskoisi kaikissa osavaltioissa olevan saman äänen. Tätä tukee sekin, että en ole ainakaan ikinä huomannut, että muissa osavaltioissa olisi eri kuulutusääni kuin Berliinissä.

Juuri toissapäivänä Saksasta palanneena ja etenkin Hessenin osavaltiossa RE-junien kuulutuksia kuunnelleena väitän vielä muistavani, että kyseinen ääni on aivan ehdottoman yksiselitteisen varmasti maskuliini: "Nächster Halt - Marburg Süd. Ausstieg in Fahrtrichtung - rechts." Näitä kuulutuksia siis tarkoitan.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 917


« Vastaus #21 : Lokakuu 30, 2010, 21:52:41 »

Juuri toissapäivänä Saksasta palanneena ja etenkin Hessenin osavaltiossa RE-junien kuulutuksia kuunnelleena väitän vielä muistavani, että kyseinen ääni on aivan ehdottoman yksiselitteisen varmasti maskuliini: "Nächster Halt - Marburg Süd. Ausstieg in Fahrtrichtung - rechts." Näitä kuulutuksia siis tarkoitan.

Näissä DB:n ohjaamovideoissa (http://bewegtbild.deutschebahn.com/btvo/site/index.php?s=1000&idwc=5) kuuluu hyvin usein nuo Timon mainitsemat kuulutukset ja kyllä ne miehen äänellä tulevat.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #22 : Lokakuu 31, 2010, 08:08:16 »

Tässä on tainnut tapahtua se klassinen väärinkäsitys: Tuukka ilmeisesti tarkoittaa kuulutuksia asemilla ja minä puolestani kuulutuksia junissa. Se selittänee ristiriidan.

Saksalaisilla aemilla kuulemani kuulutukset ovat tosin yleensä olleet asemahenkilökunnan kuuluttamia ja joukkoon on mahtunut niin mies- kuin naisääniä, selvää kuin epäselvää.

Kaikkiaan on sanottava, että kyllä suomalaisten Eija-kuulutusten selkeys on mallikelpoista.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Lokakuu 31, 2010, 16:40:39 »

Joo, totta, eri asioista puhuttiin. Mä ajattelin vain sitä, mitä asemilla kuulee (ja nerokkaasti vertasin sitä, mitä toisaalla kuulee junien sisällä Iskee silmää)
Junien sisällä kuulutukset tulevat todellakin miesäänellä. Pitkänmatkanjunissa lähinnä siksi, että ne tekee manuaalisesti junahenkilökunta, joka on pääasiallisesti miespuolista. Silloinkin kun konduktööri on nainen, laiturin puoleisuuden kertoo toki kuljettaja, koska hänhän se on joka sen laiturin silmillään näkee ja osaa siten varmimmin kertoa, missä se laituri tulee olemaan. Berliinin S-Bahnin junien sisällä olevat automaattikuulutukset ovat miesäänellä. Asemakuulutukset taasen sielläkin naisäänellä. Mutta totta, ainakin Berliinin S-Bahnissa on todellakin junissa miesääni aivan kuten Pietarissakin. Kai siihen tottui niin, ettei sitä enää ajatellut samalla tavalla kuin hieman satunnaisemmin kuulemiaan asemien kuulutuksia.

Saksassa on asemilla automaattikuulutuksia asemilla melko paljonkin enemmän kuin Suomessa, koska esimerkiksi juuri junan ovien avautuessa toivotetaan matkustajat tervetulleeksi kyseiselle asemalle ja kerrotaan seuraavat vaihtoyhteydet eri suuntiin.
Kaikki nämä asemien kuulutukset ovat naisäänen tekemiä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #24 : Lokakuu 31, 2010, 20:20:21 »

Saksassa on asemilla automaattikuulutuksia asemilla melko paljonkin enemmän kuin Suomessa.
Kaikki nämä asemien kuulutukset ovat naisäänen tekemiä.

Suurimmilla asemilla näin voi olla, mutta ei välttämättä kaikilla. Esimerkkinä käytän jälleen Marburg/Lahnia, jossa aivan ilmeisestikin asemahenkilökunta kuulutti nuo jatkoyhteydet. Äänenä oli ainakin viime viikolla pääasiassa joko aivan mahdottoman epäselvästi hiljaisella äänellä mutiseva mies (kuin nenäliina suun edessä) tai hiukan kurkkusointinen mutta todella selkeäpuheinen nainen. Nämä siis satunnaiskävijän havaintoina.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HU: Miksi VR:n kuulutusääni on nainen?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina