Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« : Lokakuu 26, 2010, 17:23:27 » |
|
Tänään tiistaina kävi hieman yllättävästi. Odottelin Saviolla radan varressa tunnin verran - turhaan - Sr2-nopeuskoejunaa palaavaksi. Siinä ehti mennä ja tulla monenäköistä junaa. Mutta yksi yllätti: K-juna lähti Savion asemalta kohti Keravaa, mutta tuli hitaasti. Ja pysähtyi sitten juuri Savion erotusjakson eteen. Seistyään siinä joitakin minuutteja se peruutteli pari sataa metriä takaisin Savion asemalle, jossa sitten seisoskeli taas useita minuutteja. Lähti sitten ripeästi kohti Keravaa. Ilmeisesti pidemmällä oli ollut punainen valo. Mutta sitä ihmettelin, että se pysähtyi juuri erotusjakson eteen eikä lähemmäs kaukana pidemmällä olevaa opastinta. Enkä muista milloin olisin nähnyt Samin peruttavan linjalla matkustajat kyydissä. Vaan pakko kai sen nyt oli, kun oli pysähtynyt moiseen kohtaan?
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2010, 19:24:19 » |
|
Erikoinen juttu siksikin, että kyseisissä paikassa ei ole erotusjaksoa. Vuosaaren satamaradan raiteella on, mutta muilla ei.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2010, 20:30:56 » |
|
Oikeassa olet: En tosiaan hoksannut että erotusjakso on vain satamaradalla. - Ja niinpä olet oikeassa siinäkin, että se peruuttaminen oli sitten sitäkin kummallisempaa. Kun ei se takaisin Saviolle peruuttaminen edes tapahtunut ikäänkuin mielijohteesta tai aivan liiaksi etuajassa kulkemisesta. Juna tosiaan seisoi pitkään siinä ent. Sementtitehtaankadun risteyksen edessä, ja palattuaan Saviolle seisoi sielläkin pitkään.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2010, 20:39:39 » |
|
Olisiko K-junassa esimerkiksi ollut useampi runko eivätkä toisen rungon ovet auenneet Savion asemalla? Jos tämä olisi todettu vasta asemalta lähdön jälkeen, olisi oikea toimenpide peruuttaa takaisin asemalle päästämään mahdolliset junaan jääneet matkustajat ulos.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2010, 20:42:04 » |
|
Juna seisoi linjalla useita minuutteja ennen peruuttamistaan takaisin asemalle. Eiköhän se olisi palannut heti, jos se olisi matkustajia pudottamaan mennyt?
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2010, 20:45:52 » |
|
Jos kyseessä oli useampi yksikköinen lähijuna, niin joko kuljettaja tai konduktööri on siirtynyt takaohjaamoon ajamaan/tähystämään ja siihen kuluu aikaa. Eniten aikaa kuluu kolmen tai neljän yksikön lähijunassa, jos kuljettaja on siirtynyt päästä toiseen.
Erikoinen havainto tosiaan, vaikka ei se lähijunan peräyttäminen ainutkertaista ole ollut. Itsellä tulee mieleen Kirkkonummelta Leppävaaraan saapuminen hieman sen jälkeen, kun kaupunkirata oli avattu. Saavuimme L-junalla raiteelle 2 ja tajusimme heti tilanteen, että seuraava laiturillinen asema olisi Huopalahdessa. Yhteys liikenteenohjauskeskukseen ja junan peräyttäminen Kiloon aiheuttivat reilun 10 minuutin myöhästymisen. Kerran myös peräytettiin Oulunkylästä aamun T-junalla Helsingin liikennepaikan tulo-opastimen taakse, kun laiturialueella ollut traktori putosi kiskoille juuri ennen junan saapumista asemalle...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2010, 21:05:27 » |
|
2-yksikköinen näkyy olleen. Otin siitä tietenkin valokuvan, kun siinä kameran kanssa päivystin, ja kun se pysähtyi siihen ikäänkuin poseeraamaan.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2010, 21:06:32 » |
|
Itse muistan olleeni ainakin kolme kertaa junassa, joka on ajanut liian pitkälle. Yhdessä tapauksessa Dr13-vetoinen pikajuna Turkuun päästeli Urjalan ohi arviolta 120 km/h. Heti aseman jälkeen seurasi hätäjarrutus ja hetken päästä konduktööri ryntäsi matkustamon läpi kohti viimeistä vaunua. Sitten peruuteltiin takaisin asemalle. Toisessa tapauksessa N-juna Helsinkiin ajoi Tapanilan ohi. Sitten pysähdyttiin joitakin satoja metrejä Tapanilan eteläpuolelle vähän ohi Malmin raiteenvaihtopaikan opastimien, minkä jälkeen kuljettaja kuulutti, että palataan Tapanilan asemalle hakemaan sinne unohtuneet matkustajat. Todennäköisesti kuljettaja muisti ajavansa K-junaa. Tapanila on ensimmäinen asema pohjoisesta tultaessa, jonka K-juna ohittaa pysähtymättä. Kolmannessa tapauksessa K-juna Keravalle ajoi Malmilla aivan laiturialueen pohjoispäähän ja peruutti sen jälkeen takaisin keskemmälle asemaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2010, 21:10:38 » |
|
Olin K junalla kesällä matkalla Helsingistä Keravalle. Juna pysähtyi hieman ennen Keravaa ja kuulutettiin vaihdevikaa. Tämän jälkeen pakitettiin edelliselle seisakkeelle ja vaihdettiin idemmällä raiteella tulleeseen paikkuun ja matka jatkui. Vartti taisi mennä hukkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|