Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 97
|
« : Marraskuu 02, 2010, 15:52:49 » |
|
Otsikko kertoo oleellisimman. Nyt sekin on sitten nähty...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2010, 15:53:42 » |
|
No oliko hieno?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2010, 16:24:40 » |
|
Tuleeko Hesaan tänä iltana
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2010, 16:26:07 » |
|
Todennäköisesti kyseessä Dv12 2619.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 02, 2010, 16:26:46 » |
|
On se 2619.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 02, 2010, 17:12:20 » |
|
Hassu juttu, kun eka vihreä Sm4 oli 19, ja tämä on myös 19.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2010, 20:20:22 » |
|
Viimeinen höyryfontti-26 on siis historiaa... 27-sarjasta taitaa löytyä vielä pari höyryfonttia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 02, 2010, 20:39:13 » |
|
Laitetaan nyt viimeisin lisätty kuva 2619:sta. Aika huonoon kuntoon olikin ulkoisesti jo päässyt. http://vaunut.org/kuva/64700
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 97
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 02, 2010, 21:26:59 » |
|
Näin veturin niin nopealla vilkaisulla, että en ehtinyt arvioimaan sen hienoutta. Tulee kestämään pitkään ennen kuin silmä tottuu uuteen väritykseen, kun entistä on tullut katseltua yli 30 vuotta. Joka tapauksessa epäilen, että vaalea väritys ei ole toimiva vanhassa dieselveturissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2010, 22:04:55 » |
|
Kappas tämäkö olikin totta, kuulin muutama viikko sitten että olisi Deeveri menossa maalaukseen vihreä-valkoiseksi ja en oikein uskonut...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 02, 2010, 22:27:24 » |
|
Deeveri, onko niitäkin nytten alettu maalaamaan tyhmän väriseksi? Tämä kyllä jurppii ja ankarasti, sillä deeveri on mielestäni jokseenkin onnistunut muotoilultaan, ja värityshän on usein olennainen osa koko laitteen muotoilun kannalta!
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 02, 2010, 22:44:31 » |
|
Näin veturin niin nopealla vilkaisulla, että en ehtinyt arvioimaan sen hienoutta. Tulee kestämään pitkään ennen kuin silmä tottuu uuteen väritykseen, kun entistä on tullut katseltua yli 30 vuotta. Joka tapauksessa epäilen, että vaalea väritys ei ole toimiva vanhassa dieselveturissa.
Höh, eikö noen ja öljyn sävyttämä vihreä ja valkoinen muka kerro vedellä kulkevista junista...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 02, 2010, 22:59:07 » |
|
Tämä kyllä jurppii ja ankarasti, sillä deeveri on mielestäni jokseenkin onnistunut muotoilultaan, ja värityshän on usein olennainen osa koko laitteen muotoilun kannalta!
Juurikin näin. Olisi kiva tietää, millaisen muotoilu/suunnittelupätevyyden omaava henkilö on tämän uuden värityksen suunnitellut. Väritys on asiansa osaavien muotoilijoiden keskuudessa tunnettu keino hienosäätää kohdalleen ne asiat, jotka muotoilussa ovat jääneet vähän vaiheeseen - mutta yhtä lailla keino pilata kokonaisvaikutelma, jos valitaan väärät ratkaisut. Se, mikä toimii hyvin päätyohjaamollisen koneen laajoissa kylkipinnoissa, ei välttämättä toimi ollenkaan keskiohjaamollisen koneen kyljessä, joka on selvästi jakautunut kolmeen keskenään erilaiseen massaan. Eikä onnistuneellakaan kuvioinnilla voida muuttaa miksikään sitä, että vihreän värin tunkeminen joka paikkaan "ympäristöystävällisyyden" nimissä on lapsellinen ja aikoja sitten loppuunkulutettu idea. Ja näiden samojen asioiden jankuttaminen kerta toisensa jälkeen eri viestiketjuissa ja kuvien kommenteissa on aika tyhmää. Jos olisin fiksumpi, niin olisin jättänyt tämänkin kommenttini kokonaan kirjoittamatta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 02, 2010, 23:07:32 » |
|
kauhulla odottelen ensitapaamista tämäkö sattuu Oulun päivystäjäksi niin saapa nähdä että oksennanko vai mitä tapahtuu, joutuu vielä terapiaan ja hakemaan korvauksia järkytyksestä Rehellisesti sanottuna en olisi ikinä uskonut että deevereitä maalataan "imago väreihin" kun aina ja iänkaikkisesti ovat olleet punaisia (aamen)...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2010, 08:42:34 » |
|
Voi se jankuttaminen olla aika tyhmää, mutta vielä tyhmempää lienee tuon värityksen antama "imagohyöty" säälittäväähän tässä on se, että sillä todennäköisesti saavutetaankin jotain imagohyötyä!
Itse en ainakaan muistaakseni tähän värikysymykseen muiden kalustosarjojen tapauksessa juurikaan ole ottanut mitään jyrkkää kantaa, mutta deeverin karu, asiallinen ja siltikin tavallaan silmääni miellyttävä muotoilu ei moista väritystä ole ansainnut. 2500-sarjan maltillinen värimuutos meni vielä läpi ihan hyvin, ja todellakin loi mielikuvan todellisuutta huomattavasti uudemmasta veturista, siltikään tärvelemättä alkuperäisen muotoilijan näkemystä juurikaan! En myöskään usko, että alkuperäisellä värillä olisi yritetty mitenkään lieventää "muotoilun puutteita"!
Vihervalkoinen myös suurentaa onnettomuusriskiä! Tästä asiastahan on ollut hyvinkin eriäviä mielipiteitä, muttei niitä ole kukaan perustellut edes auttavasti. Yritänpä laittaa vastaperustelun: Jos tilastollisesti joka toinen vuosi jää nelihenkisen perheen ajama auto junan alle, niin mahdollinen imagohyöty saattaa olla jo pelkästään sillä ulosmitattu! Syyllisyyskysymys lienee aivan selvä, mutta omasta mielestäni se ei ole mitenkään olennainen, jos ja kun ihmishenkiä aletaan menettämään!
PS. Joskus oli tehty tutkimus, että punaisilla autoilla on pienempi riski joutua onnettomuuteen kuin muun värisillä! Ikävä kyllä mitään lähdeviitettä en tähän pysty liittämään.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 03, 2010, 09:41:18 » |
|
Eräs asia, jota näissä värityskauhistelukeskusteluissa ei ole vielä mainittu on, että kyseiset yksilöt olisi pitänyt maalata joka tapauksessa isomman remontin yhteydessä. Lienee aivan saman hintaista maalata veturi tai vaunu vihreällä ja valkealla kuin jollain muualla väriyhdistelmällä...
Makuasiat ovat makuasioita, tosiasiat tosiasioita ja kaikkeen tottuun - tai sitten ei. Itsestä se on kiinni.
SRHS ry:n Hyvinkään konepajan retkellä viime perjantaina olimme onnekkaita, kun näimme tämän Dv12 2619 ennen kuin se oli tullut hallista ulos. Omiin silmiin veturi näytti läheltä katsottuna varsin onnistuneelta, vaikka pelon sekaisin tuntein sen tapaamista odotinkin... Toki kauempaan katsottuna kokonaisuuden näkee vasta paremmin. Sitä hetkeä odotellessa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 03, 2010, 10:43:52 » |
|
Tokihan ne maalata pitää aina välillä, ja vaikkapa jokin koululaisryhmä voisi kerätä kotooltaan maalipöntönpohjat ja sotkea niistä hienon värisävyn, jos kerta se niin yhdentekevää on, miten teollisen muotoilijan tuotoksia tärvellään... Joku Sr1 voidaan minun puolestani maalta minkä väriseksi tahansa, sen muotoilu ei siitä kärsi Voidaanhan nuo kai jättää ratapihan perimmäiseen pimeään nurkkaukseen, niin maalit ja maalaustyö saadaan ainakin osittain ilmaiseksi, yläosaa saatetaan joutua ihan rahalla maalaamaan
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #18 : Marraskuu 03, 2010, 13:36:54 » |
|
Vihervalkoinen myös suurentaa onnettomuusriskiä! Tästä asiastahan on ollut hyvinkin eriäviä mielipiteitä, muttei niitä ole kukaan perustellut edes auttavasti.
Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä, että perusteluvastuu on alkuperäisen väitteen esittäjällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 03, 2010, 14:10:41 » |
|
Väritys on asiansa osaavien muotoilijoiden keskuudessa tunnettu keino hienosäätää kohdalleen ne asiat, jotka muotoilussa ovat jääneet vähän vaiheeseen - mutta yhtä lailla keino pilata kokonaisvaikutelma, jos valitaan väärät ratkaisut. Eikä onnistuneellakaan kuvioinnilla voida muuttaa miksikään sitä, että vihreän värin tunkeminen joka paikkaan "ympäristöystävällisyyden" nimissä on lapsellinen ja aikoja sitten loppuunkulutettu idea. Vaikka tätä asiaa onkn tungettu joka viestiketjuun, niin tässä oli mielestäni hyvä tiivistys koko vihreän värin ja samojen värikuviointien pakkotunkemisesta jokaiseen kalustoyksikköön. Sinänsä tämän koko roskan suunnittelu ja toteutus kohosi varmasti sellaisiin kustannuksiin, etten ihan lähtisi vertaamaan tätä kaluston normaaliin uudelleemaalaamiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #20 : Marraskuu 03, 2010, 16:01:41 » |
|
Makuasiat ovat makuasioita, tosiasiat tosiasioita ja kaikkeen tottuun - tai sitten ei. Itsestä se on kiinni. Mitä tuollaisella latteudella voittaa? Tässä nimenomaan nyt keskustellaan makuasiasta. Kaikkeen tottuu -asenteella tämäkin keskustelu pitäisi oikeastaan poistaa kokonaan, onhan turha valittaa mistään, kun kaikkeen kuitenkin tottuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #21 : Marraskuu 03, 2010, 16:33:46 » |
|
Toki makuasioista voi keskustella, ja tämäntyyppinen keskustelu ilman muuta kuuluu rautatie-entusiasmiin (ferroequinologismiin!). Jossain vaiheessa vain piipityksen mittasuhteet ylittävät seesteisempien lukijoiden ärsytyskynnyksen. Tällainen suhteessa hyvin vähämerkityksellinen väriasia kun peittää kohinallaan alle oikeasti mielenkiintoiset ja tärkeät aiheet. Toisaalta tuo tämä oman hupinsa. Erityisen hauskaa on kaivella vanhoja ja todeta, että osittain samat tyypit valittavat tästä viherryksestä, ketkä valittivat aikoinaan kuinka kaikki on samaa punavalkoista. Nyt kun on pitkästä aikaa ennennäkemättömän kirjavasti kalustoa liikkeellä, niin ei kelpaa sekään. Ja kun oikeasti sen maksavan asiakkaan mielestä kaikki uudet veturit on "mukavan pirtsakan vihreitä".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 814
|
« Vastaus #22 : Marraskuu 03, 2010, 21:29:40 » |
|
SRHS ry:n Hyvinkään konepajan retkellä viime perjantaina olimme onnekkaita, kun näimme tämän Dv12 2619 ennen kuin se oli tullut hallista ulos. Missä muuten ovat retkikuvat ja matkakertomukset?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #23 : Marraskuu 03, 2010, 22:43:58 » |
|
Valokuvaamista oli rajoitettu Hyvinkään konepajalla, joten siitä syystä valokuvia retkeltä ei ole tullut esille. Tämä oli vierailukäynnin ehto, jota kunnioitetaan vierailijoiden toimesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #24 : Marraskuu 03, 2010, 22:56:23 » |
|
Väritys on asiansa osaavien muotoilijoiden keskuudessa tunnettu keino hienosäätää kohdalleen ne asiat, jotka muotoilussa ovat jääneet vähän vaiheeseen - mutta yhtä lailla keino pilata kokonaisvaikutelma, jos valitaan väärät ratkaisut.
No valittiinko väärät ratkaisut? Se, mikä toimii hyvin päätyohjaamollisen koneen laajoissa kylkipinnoissa, ei välttämättä toimi ollenkaan keskiohjaamollisen koneen kyljessä, joka on selvästi jakautunut kolmeen keskenään erilaiseen massaan.
Mutta toimiko tässä? Omasta mielestäni ainakin tuossa tärähtäneessä kuvassa väritys näyttää asialliselta ja uuden imagon mukaiselta. Itseäni ei tässä edes häiritse puhdas nokka, toisin kuin Sr1:n kohdalla. Edes ikkunat eivät kaipaa mustaa. Voisin väittää, että joku luulee uudeksi veturiksi, eikä vain meikiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|