Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ouluun rakennetaan 330-metrinen huoltohalli junia varten  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« : Marraskuu 03, 2010, 15:33:36 »

Nokelassa sijaitsevan VR:n varikon yhteyteen rakennetaan huoltohalli matkustajajunille. Hallista tulee 330 metriä pitkä ja 20 metriä leveä, ja sinne mahtuu kaksi täyspitkää junarunkoa tai neljä Pendolinoa.
VR:n tavoitteena on saada rakennustyöt käyntiin ensi vuoden aikana. Jos hanke etenee aikataulussa, hallin täysimittainen käyttöönotto ajoittuu vuoden 2012 loppupuolelle.

18 miljoonan euron rakennusurakka tulee työllistämään arviolta parisenkymmentä henkeä.

Nykyisin Oulun varikolla huolletaan vetureita ja tavaravaunuja, ja niiden huolto jatkuu tulevaisuudessakin. Uusi huoltohalli lisää jonkin verran VR:n työntekijämäärää Oulussa.

VR:n mukaan huoltomahdollisuus Oulussa tehostaa kaluston käyttöä.

Oulun huoltohallin rakentaminen on osa laajempaa kunnossapidon kehittämishanketta. Muun kunnossapitoverkoston osalta päätöksiä tehdään tarkemmin ensi vuonna.

VR:n tulevaisuutta ja rataosuuksien kunnossapitoa pohditaan keskiviikkona Oulussa. Paikalla ovat muun muassa VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro ja valtionyhtiöiden ohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies (kok.).

Lähde: Kaleva

http://www.kaleva.fi/uutiset/ouluun-rakennetaan-metrinen-huoltohalli-junia-varten/876399
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1 : Marraskuu 03, 2010, 16:19:21 »

Hallista tulee 330 metriä pitkä ja 20 metriä leveä, ja sinne mahtuu kaksi täyspitkää junarunkoa tai neljä Pendolinoa.

Eli siis kaksi raidetta, 660 metrin verran (miinus marginaalit) vaunuja, eli 24 vaunua. "Täyspitkä" tässä jostain syystä tarkoittaa 12-vaunuista runkoa, mikä ei tietenkään ole mikään maksimipituus.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2010, 20:01:11 »

Ouluun majoittuvat junat taitavat harvoin olla 12 vaunua pitempiä. Yöjunat toki on paljonkin tätä pitempiä, mutta ne eivät jää Ouluun seisomaan.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2010, 21:15:46 »

Kunnossapidon merkitystä ei voi koskaa liikaa korostaa, Vr otti hyvän askeleen eteenpäin.
koko paletti ei ole kiinni Ilmalasta ja osaamista löytyy "pahana päivänä" myös pohjoisesta.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #4 : Marraskuu 03, 2010, 21:56:19 »

Voikohan Oulun uudessa hallissa huoltaa tarvittaessa Sm2-juniakin? Jos Iisalmi-Ylivieska sähköistetään, sille voisi olla käyttöä.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #5 : Marraskuu 04, 2010, 19:18:20 »

"Täyspitkä" tässä jostain syystä tarkoittaa 12-vaunuista runkoa, mikä ei tietenkään ole mikään maksimipituus.

Joskus ennen vanhaan kerrottiin, että matkustajajunan maksimipituus on 19 vaunua, koska Helsingin asemalla on enintään senpituinen laituri. Miten lienee nykyään?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2576


« Vastaus #6 : Marraskuu 04, 2010, 20:10:40 »

Joskus ennen vanhaan kerrottiin, että matkustajajunan maksimipituus on 19 vaunua, koska Helsingin asemalla on enintään senpituinen laituri. Miten lienee nykyään?
Ja vielä enemmän ennen vanhaan Helsinkiin tuli lisäpikajunia ainakin 22 vaunuisina. Aina eivät kaikki vaunut kyllä mahtuneet laituriin, mutta siihen aikaan ihmiset osasivat toimia siitä huolimatta.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 818


« Vastaus #7 : Marraskuu 04, 2010, 22:32:38 »

Joskus ennen vanhaan kerrottiin, että matkustajajunan maksimipituus on 19 vaunua, koska Helsingin asemalla on enintään senpituinen laituri. Miten lienee nykyään?

Ennen vanhaan olivat vaunut puuta ja -- lyhyempiä.

Pari vaununmittaa pitää varmasti jättää Helsinkiä edeltävällä junankäsittelyasemalla nykyään tuosta luvusta pois. Sitten, jos on kyse venäläisestä junasta, voinee ottaa mukaan yhden vaunun enemmänkin, sillä neuvostovaunut ovat lyhyempiä kuin meidän länsisaksalais-konseptin mukaiset vaunut.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #8 : Marraskuu 04, 2010, 23:20:38 »

P273 on toisinaan ollut viime aikoina 19-vaunuinen, mutta siinä on silloin jo melko monta - olisiko viisi tai kuusi - autojenkuljetusvaunua mukana.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Marraskuu 05, 2010, 02:32:49 »

Mä olen ihan tällä vuosituhannella matkustanut 22-vaunuisessa pikajunassa. Joillain asemmilla meni junasta poistuminen matkustajilta lumihangessa rämpimiseksi, mutta muuten vaikutti ihan mahdolliselta asialta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #10 : Marraskuu 05, 2010, 17:59:35 »

Mä olen ihan tällä vuosituhannella matkustanut 22-vaunuisessa pikajunassa.

Vuosituhannen alun säännöstöstä ei ole tietoa, mutta ainakaan nykysäännöstöllä tämä ei onnistuisi, neliakselisilla vaunuilla. Nimittäin, Rautatieviraston antama tuorein asiaan kantaa ottava määräys "Junan jarrutuskyky sekä jarrujen tarkastus ja koettelu" kertoo kohdassaan 5, että veturivetoisissa matkustajajunissa junarungon (vetureita ei lasketa) suurin sallittu akseliluku on 80. Tämä siis tarkoittaa neliakselisilla vaunuilla kappalemäärää 20.

Tuukkahan ei harrastuneisuuttaan tällaista virhettä tee (Hymyilee), mutta joku maallikko saattaa laskea yhden Hccmqqr:n kahdeksi vaunuksi, ja näin päätyä yli kahdenkymmenen vaunun kappalemäärään. Hccmqqr on kuitenkin vain neliakselinen yksittäinen vaunu, vaikka onkin nivelöity.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ouluun rakennetaan 330-metrinen huoltohalli junia varten  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina