Eiköhän kyseessä ole ihan kylmä matematiikka. Palkatut johtajat toimivat siten, kuin omistaja haluaa, eli tuottaa mahdollisimman paljon voittoa! Prosentuaalinen tuotto pääomalle saadaan suuremmaksi, kun karsitaan vähiten voittoa tuottava toiminta pois. Tietenkään kalustoa ei saa jäädä tyhjän pantiksi!
No liikennöitsijänhän ei enää tarvitse todellakaan pohtia rataverkkoon sijoitetun pääoman tuottoa...
En kyllä tunne tuota rataverkon käytöstä maksettavan maksun määräytymisperusteita. Päätyykö kuitenkin kaikki turhatkin rataverkkoon tehdyt investoinnit lopulta rautatieoperaattorin maksettaviksi?
Jos päätyvät, niin onhan VR:n tilanne tarjouskilpailussa melko erikoinen, kun poliittisilla päätöksillä sille luodaan kustannuksia joita se ei pysty hyödyntämään
Mitäpä jos tulostavoitteista luovuttaisiin ja ajateltaisiin rautatiekuljetuksia eräänlaisiksi julkisiksi palveluiksi yrityksille. Näin toimittaessa, itse rautatieoperaattorin toiminta ei tuottaisi mitään, mutta edulliset ja ympäristöystävälliset kuljetuksen tuottaisivat välillisesti yritysten toimintaedellytyksien parantumisen kautta valtiolle tuloa. Autoliikenteen kalusto on suurelta osin ostettu ulkomailta ja kaikki polttoaine on myös tuotu Suomeen ulkomailta, jonne osa tuotoistakin sitten menee! Rautatatiekalustossa ja liikennöinnissä tämä ulkomaille menevä osuus on käsittääkseni pienempi.
Lisääntyvä raskas liikenne maanteillä lisää myös vakavia onnettomuuksia, joista koituu myös kustannuksia.
Onnettomuuksien syyllisyyskysymykset eivät ole tämän asian kannalta olennaisia!
Ehkäpä kansantalouden kannalta rautatiekuljetukset olisivat kannattavampia, kuin autokuljetukset. Kiskoja ei kuitenkaan joka paikkaan ole järkevää tehdä, eli autoliikenteelle jäisi kyllä suurin osa kuljetuksista!
Kappaletavaran rautatiekuljetusten kehittäminenkin olisi ehkä järkevää?
En tiedä mihin tuota puutavaraa kuljetetaan niin suuria määriä, että se rautateillä olisi järkevä kuljettaa?
Osa menee käsittääkseni ns. irtoperissä laivaan ja nämä kuljetukset eivät helposti ole siirrettävissä rauteteille?
Raakapuun kuljettaminen tuntuisi järkevämmältä, jos sitä ei läheltä sahaa saa.
Lohjan "satamaradan" liikennekkin on käytännössä seis, vaikka rataa hieman kunnostettiinkin tuossa jokunen vuosi sitten. Rautatieoperaattori oli hinnoitellut itsensä ulos.
Mistä rautatieliikenteen kustannukset oikein syntyvät? Työvoimakustannukset eivät tunnu todennäköisiltä, ja kalusto on kallista, mutta taas vastaavasti pitkäikäistä
"Päätyykö kuitenkin kaikki turhatkin rataverkkoon tehdyt investoinnit lopulta rautatieoperaattorin maksettaviksi?"