Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« : Marraskuu 13, 2010, 15:39:19 » |
|
Ruotsalaisen "Postvagnenin" sivuja taannoin selaillessani, ymmärsin, ettei Pajalan malmin kuljetus Narvikin satamaan olekkaan itsestään selvää. LKAB haluaisi omia itselleen Malmiradan (Kiiruna-Narvik) käytön kokonaan. Myöskään Svappavaarassa ei olisi tilaa lastata kilpailijan junia, myöskin LKAB omistaa Narvikin malmisataman, joten ei sieltäkään löydy tilaa vieraan malmin lastaamiselle. Viereeseen konttisatamaan ei taasen sovi kovin suuret laivat. Joten Kolarin radalla saattaa olla sittenkin tulevaisuutta. Hyvin perillä olevalta taholta sain vihiä, että VR on ottanut salaisia yhteyksiä Etelä-Eurooppalaiseen valmistajaan, jopa erittäin salaisia testejä on jo tehty valmistajan koe-ajoradalla raskaaseen malmijunakäyttöön soveltuvalla veturilla, myöskin saman valmistajan malmivaunuista ollaan hyvin kiinnostuneita. Kokeiluista on erittäin salaista liikkuvaa kuvaa http://www.youtube.com/watch?v=unhXEQQk8G8&feature=player_embedded#
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2010, 16:23:04 » |
|
Hieno juttu! Video oli ihan uskomaton: Noin pitäisi virroittimenkin toimia, että ei olisi jatkuvasti toistuvia ajolangan katkeamisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 13, 2010, 19:38:35 » |
|
Tässä veturimallissa ei saa akselipainoa laskettua vaihtamalla virroitinta, kuten aikoinaan Sm1:ssä. Mutta ehkä radat ovat nyt kestävämmät. Siellä näkyi myös olevan uusi suurnopeusvaihde. Noilla kytkimillä varmaan saisi pendotkin kiinni/irti toisistaan risteysasemilla, ja miksei muuallakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 13, 2010, 19:45:29 » |
|
Ja tässä kuulemma toinen ehdokas. Mukana tulee konepajapalvelut, joita tässä esitellään myös.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 13, 2010, 20:02:34 » |
|
Olipa aikas hieno kone!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 507
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 13, 2010, 20:13:53 » |
|
Josko nyt saadaan Suomeenkin uusinta teknologiaa, joka on alan huippua, mutta kuitenkin yksinkertaista. veturinkuljettajakoulutus voidaan lyhentää, kun ei tarvitse opiskella monimutkaisia sähköopin kaavoja yms...myös huolto helppoa..se tietää SÄÄSTÖJÄ!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 13, 2010, 20:38:10 » |
|
Ja tässä kuulemma toinen ehdokas. Mukana tulee konepajapalvelut, joita tässä esitellään myös.
No jopas mitä sähläystä, piti laittaa linkki oheen mutta jäi. Korjataanpa asia: http://www.youtube.com/user/uriminzokkiri#p/f/0/ymGmMINS-Zs
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 110
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 14, 2010, 10:01:27 » |
|
Mahtava pätkä! Ongelmaksi tuossa taitaa tulla nuo kalliinnäköiset pipot. Kaikilla oli ne, joten veturi ei varmaan toimi ilman että kaikilla sen ympärillä on sellaiset. Vaatinee siis isohkon investoinnin hattumaakarilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 14, 2010, 13:01:27 » |
|
Kun seuraavassa veturinkuljettajien työvaateuudistuksessa otetaan tuo pipomalli käyttöön, täytyy Sr2:een tehdä ulkopuolelle hattukoukku, koska tuonkokoinen pipo ei enää mahdu ohjaamoon..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 14, 2010, 14:17:49 » |
|
Tuossahan on älykäs rationaaliseen ajatteluun pystyvä virroitin, tietenkään tuokaan ei pysty 100% virheettömyyteen, mutta vaikuttaa ihan pätevälle systeemille, tosin sähköturvallisuus on hieman kyseenalainen. Ainakaan tuossa ei ole 25KV jännitettä ajolangassa, sillä noilla eristeväleillä kuljettaja paistuisi. Ehkä tuossa on vielä tuotekehitettävää, lähinnä toivoisin kuljettajan olosuhteita parantavaa lämmityslaitetta suomen talvea ajatellen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 14, 2010, 14:31:51 » |
|
Jännite lienee välillä 100-250 volttia, ja siitä on sekin etu, että ei tarvita massiivisia johtopylväsrakenteita ja sähkö voidaan aina ottaa ajoreitin varrelle usuvista lämmitystolpista pätkä kerrallaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 110
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 14, 2010, 14:53:37 » |
|
Talviolosuhteita ajatellen sopisi varmaan vanha kunnon rautapaita...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 14, 2010, 17:46:02 » |
|
Täytynee vielä parantaa luotettavuutta esd-rannekkeella, jottei arvokas ohjauselektroniikka kärsi talviolosuhteissa kuljettajan villapaidan sähkönpurkauksista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 14, 2010, 18:26:51 » |
|
Huippua on! Hyvin on laitteiden huolto, parantelut ja muu kehittäminen sujunut, varsinkin siihen nähden, mitä ovat olleet uutena, jos ovat olleet. Veturin säätölaitteetkin ovat huoltoa ajatellen hyvin esillä. Se on säästöä, aikaa ei tuhraannu turhiin availemisiin. Myös sähkö- ja yöturvallisuus täyttää kaikki sikäläiset ja sen aikaiset vaatimukset. Kaikki toimii, kun huippuunsa koulutetut työntekijät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|