Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #25 : Joulukuu 05, 2014, 16:39:24 » |
|
Löysin netissä sivuston joka ilmoittaisi Sm7 hankinnan vuodelle 2015. Onko tämä totta? Ei ole. Onko sulla laittaa linkkiä tuolle sivustolle, niin voisi tarkemmin kommentoida?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #26 : Joulukuu 05, 2014, 17:29:24 » |
|
Sm 1-2 poistuu mutta on siinä ja siinä, ehtiikö Sr 1 ja Dv 12 poistua uusien vetureiden tieltä, koska uusien vetureiden sarjatoimitukset käynnistyvät vasta tuolla 2015-16. Koska Sm 5 sarjatoimitukset ovat vasta tuloillaan, ei Sm 7 nähdä tarkastelujakson aikana. Aiemmassa viestissäni pidin Sm7 ja kenties Sm8 -hankintojakin todennäköisinä 2020 mennessä. Selvennykseksi tosiaan on sanottava, etten usko seuraavien Sm-hankintojen kohdistuvan pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen, jossa Sm5 voi hyvin olla vielä kymmenenkin vuoden päästä uusin sarja. Löysin netissä sivuston joka ilmoittaisi Sm7 hankinnan vuodelle 2015. Onko tämä totta? Veikkaisin, että löytämäsi sivu on tämä: http://users.tt-forums.net/finnish/table/ftselectric.htmlSr3-keskustelukin alkoi, kun joku oli löytänyt tuon sivun vuonna 2009. Tuo sivusto ilmeisesti liittyy johonkin peliin, ei siis tosielämään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #27 : Joulukuu 05, 2014, 17:34:08 » |
|
Ja koska kyseinen peli jatkuu pitkälle tulevaisuuteen, siinä on luontevaa olla Sr3, Sr4 ja Sm7, Sm8 jne...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #28 : Joulukuu 05, 2014, 17:37:26 » |
|
Ja koska kyseinen peli jatkuu pitkälle tulevaisuuteen, siinä on luontevaa olla Sr3, Sr4 ja Sm7, Sm8 jne... Sr3:n vuosi tuolla sivustolla on muuten ihan oikein. Ensi vuonnahan proton pitäisi Suomeen tulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #29 : Joulukuu 05, 2014, 17:41:38 » |
|
Kas, tuttu peli. (Tosin Train Fever on parasta, mitä genre tällä hetkellä tarjoaa.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #30 : Joulukuu 06, 2014, 06:06:07 » |
|
Kas, tuttu peli. (Tosin Train Fever on parasta, mitä genre tällä hetkellä tarjoaa.) Kannattaa kokeilla redditin versiota openttd:stä (ulkomuistista reddit.com/r/openttd ), jossa esim. on mahdollisuus säätää ajan nopeus vaikka 5 tai 10 kertaa hitaammaksi. Sen lisäksi, että se antaa enemmän aikaa kunnollisen verkon rakentamiseen, se vähentää kuljetusvirtojen volyymiä (koska kuukaudessa tuotetaan yhä sama tavaravirta, mutta se kuukausi kestää 5 kertaa pitempään). Noin ei pääse käymään liian helposti niin, että reitit ruuhkautuvat niin kuin cargodist tapaa saada aikaan, mutta silti kaikkein ruuhkaisimmille osuuksille on tarvetta viritellä jonkinlaisia ratkaisuja. Redditin versio myöskin päätyy ohjaamaan hub-and-spokes -liilennöintimalliin, eli sinne tänne on tarve väsätä isoja tavararatapihoja, jos mielii saada kuljetukset kannattaviksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #31 : Joulukuu 08, 2014, 14:50:20 » |
|
Löysin netissä sivuston joka ilmoittaisi Sm7 hankinnan vuodelle 2015. Onko tämä totta? Ei ole. Onko sulla laittaa linkkiä tuolle sivustolle, niin voisi tarkemmin kommentoida? Öö... Ei, mutta se oli varaan joku Forums.net/Finland
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #32 : Joulukuu 08, 2014, 15:16:38 » |
|
Löysin netissä sivuston joka ilmoittaisi Sm7 hankinnan vuodelle 2015. Onko tämä totta?
Kuten edellä todettiin, puhe on pelijunista. Muistaakseni Sm7-mielikuvitusjuna on yllättäen jokin hybridijuna. Päätin nimittäin kerran kokeilla, mitä saa kun sen hankkii. Ei ollut mieleinen ratkaisu ja laitoin sen kierrätykseen melko sujuvasti...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #33 : Joulukuu 10, 2014, 14:47:10 » |
|
Löysin netissä sivuston joka ilmoittaisi Sm7 hankinnan vuodelle 2015. Onko tämä totta?
Kuten edellä todettiin, puhe on pelijunista. Muistaakseni Sm7-mielikuvitusjuna on yllättäen jokin hybridijuna. Päätin nimittäin kerran kokeilla, mitä saa kun sen hankkii. Ei ollut mieleinen ratkaisu ja laitoin sen kierrätykseen melko sujuvasti... Oho! En huomannut että tähän oli jo vastattu. Katsoinkin että näyttää vähän pelijunalta mutta kun muut olivat aitoja niin oletin että tuokin. Enkä ollut ihan varma koska mun enkku kun on mitä on...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #34 : Huhtikuu 06, 2015, 14:08:14 » |
|
Vectron on näköjään saapunut suomeen koeajoille. Eka Sr3 tulee siis ensi vuonna. Tarkoittaako tämä että Sr1 hylkääminen alkaa ensi vuonna? Ja kuinka nopeasti ne hylätään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #35 : Huhtikuu 06, 2015, 15:14:59 » |
|
Itse ajattelisin, että Sr3:a aletaan hyödyntämään lastmile-toiminnon kanssa alusta alkaen. Ja voisin veikata että joku rata sähköistetään tulevien vuosien aikana, joten itse ajattelisin että Sr3 tulo tarkoittaa pikemminkin dieselveturien poistoa ja Sr1 sarjaa poistetaan vasta muutaman vuoden päästä, varsinkin kun Sr3:ia tulee niin hitaassa tahdissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #36 : Huhtikuu 06, 2015, 16:07:32 » |
|
Mitä itse olen kuullut niin Dv 12 poistetaan vuosina 2015-2019. Sr 1 poistetaan 2017-2025. Sr 3 tulee 2017-2028. Vuoteen 2020 mennessä suurin osa Sr 1:stä on poistettu ja Dv 12 miltei kokonaan. Siniset vaunut jäävät historiaan 2015-2019 välisenä aikana Dv 12-vetureiden kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #37 : Huhtikuu 06, 2015, 16:22:28 » |
|
Ok. Tuota Dv12 poistoa en kyllä käsitä. Sähköttömiä ratojahan on vielä Laurila-Kolari, Ilm-Ylv, Jns-Pm, Sl-Parikkala, Jns-Kon, Orivesi-Haapamäki, Jy-Sei, Hanko-Hyvinkää, Tku-Uusikaupunki, Raisio-Naantali, Sl-Huutokoski ja Jns-Ilomantsi. Tuskin näitä kaikkia neljässä vuodessa sähöistetään ja tietääkseni VR:lä ei tulevia dieselveturi hankintoja ole. Milläs 2020-luvun dieseljunat sitten ajetaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 141
|
« Vastaus #38 : Huhtikuu 06, 2015, 16:33:58 » |
|
Mitä itse olen kuullut niin Dv 12 poistetaan vuosina 2015-2019. Sr 1 poistetaan 2017-2025. Sr 3 tulee 2017-2028. Vuoteen 2020 mennessä suurin osa Sr 1:stä on poistettu ja Dv 12 miltei kokonaan. Siniset vaunut jäävät historiaan 2015-2019 välisenä aikana Dv 12-vetureiden kanssa.
Sr1:n poistojärjestyksen tulee määräämään tehdyt konepajakorjaukset. Osalla sarjasta tullaan ajamaan vielä 2030-luvulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 134
|
« Vastaus #39 : Huhtikuu 06, 2015, 22:25:38 » |
|
Ok. Tuota Dv12 poistoa en kyllä käsitä. Sähköttömiä ratojahan on vielä Laurila-Kolari, Ilm-Ylv, Jns-Pm, Sl-Parikkala, Jns-Kon, Orivesi-Haapamäki, Jy-Sei, Hanko-Hyvinkää, Tku-Uusikaupunki, Raisio-Naantali, Sl-Huutokoski ja Jns-Ilomantsi. Tuskin näitä kaikkia neljässä vuodessa sähöistetään ja tietääkseni VR:lä ei tulevia dieselveturi hankintoja ole. Milläs 2020-luvun dieseljunat sitten ajetaan?
Onhan suunnitelmissa tilata dieselvetureita, ehkäpä jo tänä vuonna. Dr17 on varmaankin veturin tunnus. Itse pidän sopivampana Dr1, tällä alkaisi uusi aikataulu VR:n dieselvetureissa. Pidän hyvinkin todennäköisenä, että tulevaisuudessa tälläisen Kemijärven tehtaan tapaiset sähköistykset on arkipäivää. Torniossa, Oulussa, Raahessa, Pietarsaaressa, Vaasassa, Porissa, Raumalla, Raisiossa, Naantalissa, Turussa, Kotkassa, Haminassa, Valkeakoskella jne. Tullaan näkemään sähköistämis urakoita. Lisäksi Hyvinkää-Hanko, Iisalmi-Ylivieska ja Jyväskylä-Äänekoski välit tullaan sähköistämään. Dv12 sarjan hylkäys järjestys tulee varmaankin olemaan 27, 25 ja 26 viimeisenä. 26 sarjan uskon uusiutuvan kokonaan muutaman vuoden sisällä. Dr16 varmaankin hylätään siinä jossain välissä. Dr14 uskon pysyvän ratapihoilla viimeiseen saakka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #40 : Huhtikuu 06, 2015, 22:43:04 » |
|
Ok. Tuota Dv12 poistoa en kyllä käsitä. Sähköttömiä ratojahan on vielä Laurila-Kolari, Ilm-Ylv, Jns-Pm, Sl-Parikkala, Jns-Kon, Orivesi-Haapamäki, Jy-Sei, Hanko-Hyvinkää, Tku-Uusikaupunki, Raisio-Naantali, Sl-Huutokoski ja Jns-Ilomantsi. Tuskin näitä kaikkia neljässä vuodessa sähöistetään ja tietääkseni VR:lä ei tulevia dieselveturi hankintoja ole. Milläs 2020-luvun dieseljunat sitten ajetaan?
Onhan suunnitelmissa tilata dieselvetureita, ehkäpä jo tänä vuonna. Dr17 on varmaankin veturin tunnus. Itse pidän sopivampana Dr1, tällä alkaisi uusi aikataulu VR:n dieselvetureissa. Pidän hyvinkin todennäköisenä, että tulevaisuudessa tälläisen Kemijärven tehtaan tapaiset sähköistykset on arkipäivää. Torniossa, Oulussa, Raahessa, Pietarsaaressa, Vaasassa, Porissa, Raumalla, Raisiossa, Naantalissa, Turussa, Kotkassa, Haminassa, Valkeakoskella jne. Tullaan näkemään sähköistämis urakoita. Lisäksi Hyvinkää-Hanko, Iisalmi-Ylivieska ja Jyväskylä-Äänekoski välit tullaan sähköistämään. Dv12 sarjan hylkäys järjestys tulee varmaankin olemaan 27, 25 ja 26 viimeisenä. 26 sarjan uskon uusiutuvan kokonaan muutaman vuoden sisällä. Dr16 varmaankin hylätään siinä jossain välissä. Dr14 uskon pysyvän ratapihoilla viimeiseen saakka. Noista sähköistyksistä Jyväskylä-Äänekoski melko todennäköinen mikäli tehdas lähtee käyntiin, mutta Iisalmi-Ylivieskaa epäilen. Kuljetukset nimittäin romahtivat rataosalla aika jyrkästi, sen jälkeen kun pasuteliikenne loppui. Hyvinkää-Hanko:sta en tiedä kyllä.. Taitaa joutua VR tinkimään johtajien bonuksista kun ei saakaan kaikkia haluamiansa rataosia lobattua sähköistyksen alle.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2015, 22:57:32 kirjoittanut Oskari Kvist »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #41 : Huhtikuu 06, 2015, 22:56:51 » |
|
Dieseleitä tarvitaan toistaiseksi aika lailla, eikä Dv-kalustoa voi poistaa ennen kuin uusia on maassa. Ja vaikka sopimus uusien hankinnasta saataisiin tänä vuonna, proto tai esisarja on aikaisintaan 2016 lopulla maassa ja sarjatoimitukset...80 veturia niin se on vähintään 5 vuotta eli tästä menee 7-10 vuoteen ennen kuin Dv-kalusto jää toden teolla työttömäksi. Ei "toisaalla internetissä", vaan toisaalla internetissä ehdotin Dr18:aa, koska muistelen Dr17 -tunnuksen käyneen jossakin veturissa? Vossloh DE18 olisi sikäli hauska, ettei tarvitsisi muuttaa kuin kirjain tyyppimerkinnästä ja lätkäistä firman logo kylkeen: väritkin ovat liki oikein: http://www.vossloh-locomotives.com/cms/media/images/content/VLO_DE_18_content_image.jpgVossloh DE18 pystyy tarjoamaan parhaat suoritusarvot, mutta marginaalisella erolla saman firman G18:aan tai Voithin Gravita 15 L BB -veturiin verrattuna; jo pitkän aikaa VR on hakenut parasta suorituskykyä, mitä saatavilla on ollut.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2015, 23:49:15 kirjoittanut Kimmo T. Lumirae »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #42 : Huhtikuu 06, 2015, 23:13:27 » |
|
Vielä tuon DE18:n suoritusarvot näkyviin. Huippunopeus on 120 km/h ja päämoottorin teho 2450 hv. Paino on 80-90 tonnia ja suurin vetovoima 80 tonnin veturilla (20 tonnia akselipaino) 290 kN ja 90-tonnisella 325 kN (akselipaino 22,5 t). Voitaneen sanoa, että minkä Sr1/2/3 tuo johonkin, niin DE18 vie sen siitä eteenpäin. Veturin nettoteho pyörillä vastaa aika tarkkaan Dv12-paria ja vetovoimassa DE18 jää Dv-parille vain niukasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 134
|
« Vastaus #43 : Huhtikuu 07, 2015, 08:50:58 » |
|
Pidän itse myöskin tota DE18 veturia täysin mahdollisena Suomen rataverkolle tai siis parhaana vaihtoehtona. Veturi pystyy korvaamaan Dv12, Dr14 ja Dr16 sarjojen veturit. 2029 vuonna ei kaiketi ole enää kuin tämä uusi diesel, Sr2 ja Sr3, jotka hoitavat yhtiön liikenteen. Mikä parasta kaksin tai ainakin kolmin ajo ruoeaa olemaan varmasti historiaa. Tälläkin saa tuntuvia säästöjä liikenteeseen. Kaluston osto- ja ylläpito kustannukset tippuvat. En jaksa usko, että VR hankkii Sr3:n diesel sisaria ollenkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #44 : Huhtikuu 07, 2015, 12:32:40 » |
|
Jos DE18-tyyppinen veturi hankitaan, niin ihan varmasti ei hankita diesel-Vectroneita. Nämä sulkevat toisensa pois.
Kuten Markokin kirjoitti, DE18-tyyppinen kone lopettaa jatkuvat parivedot. Jos junapaino ylittää kumpuilevilla radoilla 2000 tonnia tai tasaisemmilla 2400 tonnia, tarvitaan kaksi DE18-tyyppistä veturia, ja niiden yhteinen vetovoima vastaa jo vähintään kahta Dr16:a tai kahta Sr3:a. Teho on sivuseikka, mutta sitä on parissa tarjolla 4900 hv eli riittävästi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #45 : Helmikuu 28, 2020, 10:44:38 » |
|
Rautateiden ihmeellisessä maailmassa 10 vuotta on melko mukava tarkastelujakso, että mitä on tapahtunut tai mitä on tapahtumassa... Erään kuvan yhteydessä keskustelu oli suuntautumassa ajatuksiin tulevaisuuden junakalustosta Suomessa, kun sininen kalusto on poistumassa raiteilta. Miksi emme samantien aloittaisi jo pohtimista miltä Suomessa näyttää 10 vuoden kuluttua...
- - -
Tästä voi tulla mielenkiintoinen keskustelu, jossa ei ole kuin arvauksia - ei sitä oikeaa tietoa... kunnes vuonna 2020 voidaan tarkistaa kuinka lähelle osuimme. Tarkastellaanpa. Kilpailutus on todennäköisesti avannut tuolloin jo rataverkon matkustajaliikenteen puolellakin, joten rataverkolla on varmasti useampia toimijoita. Ei, ei ihan vielä Onko kaikki matkustajajunat on sähköveturivetoisia? - viimeisetkin Dv12-vetoiset taajamajunat on korvannut Dm12 vuonna 2015. ( http://vaunut.org/kuva/106070 ) - Kolarin junat vedetään edelleen dieselillä. ( http://vaunut.org/kuva/131768 ) Taajamajunat kulkevat Ex-vaunujen muodossa? Tällaista ei sitten koskaan tapahtunut. Itsekin odotin aikoinaan näin käyvän, mutta vastaus löytyykin ylempää. Vuonna 2015 Dv12-vetureiden korvaajaksi mietittiin Vossloh DE18-veturia, mutta...
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|