Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #50 : Huhtikuu 23, 2012, 19:17:35 » |
|
Oletteko kuulleetä näistä?
Vaunutyyppien kutsumanimiä: ....
Mihinkäs "Litterahirviö" unohtui?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #51 : Elokuu 13, 2013, 20:12:30 » |
|
Itse vääntämäni nimi Sm6 allegrosta "Alliegroo'.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #52 : Elokuu 13, 2013, 20:30:53 » |
|
Olen kuullut venäläisten puhuvan Allegra Pendolinovnasta (Allegra Pendolinontytär)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #53 : Elokuu 13, 2013, 20:35:11 » |
|
Tälläisiä on tullut kuultua:
"Vankka" = Dm12 "Isohaalee" = Dr16 "Möhkö" = Sr2
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #54 : Elokuu 13, 2013, 23:31:34 » |
|
Sr1:sta olen kuullut myös sellaisen version kuin Ryssäsusi. Ei huono tuokaan nimi mielestäni.
Nopeasti en huomannut myöskään kenenkään maininneen Nom: kilttien lasten vaunu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #55 : Elokuu 14, 2013, 17:48:28 » |
|
Not/Nom vaunuista, kilttien poikien vaunu.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #56 : Elokuu 14, 2013, 19:05:27 » |
|
Tälläisiä on tullut kuultua:
"Isohaalee" = Dr16
Isohaaleeta käytetään nimenomaan Vihree-Valkosesta Dr16sta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #57 : Elokuu 15, 2013, 10:56:09 » |
|
"Oranssipikajuna" = DM8/DM9 "Vahvaveturi" = Dr12
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #58 : Elokuu 15, 2013, 13:55:04 » |
|
Vaunuista löytynee vielä jotain, mitä ei ole mainittu:
matkustajavaunu=luokka(vaunu) makuuvaunu=makaus säiliövaunu=kannu avovaunu=aukivaunu Hka=hakanen Hkb=inkeriläinen, inkku (inkku saattaa tarkoittaa myös vaunua, jossa toisessa päässä oli lenkkikytkin ja toisessa SA3) Hkbar=baari umpivaunu=gee
ja vielä:
Dr12=Möykky-Huru Sr1=Mosse Dr13=Hyppy-Heikki, Rättisitikka
Kai näitä, kun muistaisi vain.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Heino
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #59 : Lokakuu 09, 2013, 00:58:49 » |
|
Kymenhurun lisänimistä ainakin nakkiputka tais olla mainitsematta. Ja Huruista 2222:n lempinimi Sorsaparvi. Samoin Sv1 sähködeeveri. Ja kai pendoa kutsutaan myös Fiatiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #60 : Lokakuu 09, 2013, 09:39:03 » |
|
Oh yes, gentlemen, that reminds me...tulipa mieleeni, että Pendoa tosiaan olen kuullut laiturilla kutsuttavan (VR:läisen taholta, siis) kuttaperkkajunaksi ja ajavan henkilökunnan puolelta Muovipulkaksi. Joko Dm12:n Viidakkopendo tuli mainittua?
Se oli tosiaan hauska keksintö aikoinaan tuo Sorsaparvi tai Sorsapoikue, siis 2222. Samaa viittaa olen kuullut soviteltavan 3222:n päälle. Vanhat kaskukirjat kertoivat "kolmen kirveen koneesta", joka oli 777.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #61 : Lokakuu 09, 2013, 10:09:35 » |
|
Oh yes, gentlemen, that reminds me...tulipa mieleeni, että Pendoa tosiaan olen kuullut laiturilla kutsuttavan (VR:läisen taholta, siis) kuttaperkkajunaksi ja ajavan henkilökunnan puolelta Muovipulkaksi. Joko Dm12:n Viidakkopendo tuli mainittua?
Se oli tosiaan hauska keksintö aikoinaan tuo Sorsaparvi tai Sorsapoikue, siis 2222. Samaa viittaa olen kuullut soviteltavan 3222:n päälle. Vanhat kaskukirjat kertoivat "kolmen kirveen koneesta", joka oli 777.
Ja ensimmäinen lempinimi, jonka kuulin pendoliinolle (ja vieläpä silloin VR:llä esimiestehtävissä toimineelta) oli kuurankukka. Ja juna oli sillon kait juuri saatu kasatuksi mittaansa....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #62 : Lokakuu 09, 2013, 10:36:17 » |
|
Olen kuullut tuosta kuurankukasta tällaisenkin version: koeliikenteen alkuaikoina Pendossahn oli ongelma, että voimakkaasti huurtuneella ajolangalla ajettaessa Pendon laitteisto teki virhehälytyksen: voimakas valokaari aiheutti ohjauslaitteistolle käsityksen, että langassa olisi tasavirtaa, ja avasi pääkatkaisijan. Niinpä lanka piti pyyhkiä huurteettomaksi ennen Pendon ajoa, ja, olikohan Tku-Hki välillä ajettiin ennen aamun ensimmäistä Pendoa veturina Sr1, jonka ainoana tehtävänä oli pyyhkiä langasta yön aikana kertynyt huurre eli kuura. Ja tätä Sr1:tä sanottin Kuurankukaksi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #63 : Tammikuu 21, 2014, 15:45:36 » |
|
Olen kuullut tuosta kuurankukasta tällaisenkin version: koeliikenteen alkuaikoina Pendossahn oli ongelma, että voimakkaasti huurtuneella ajolangalla ajettaessa Pendon laitteisto teki virhehälytyksen: voimakas valokaari aiheutti ohjauslaitteistolle käsityksen, että langassa olisi tasavirtaa, ja avasi pääkatkaisijan. Niinpä lanka piti pyyhkiä huurteettomaksi ennen Pendon ajoa, ja, olikohan Tku-Hki välillä ajettiin ennen aamun ensimmäistä Pendoa veturina Sr1, jonka ainoana tehtävänä oli pyyhkiä langasta yön aikana kertynyt huurre eli kuura. Ja tätä Sr1:tä sanottin Kuurankukaksi Olen kuullut myös tuosta veturista Pendon edellä, mutta en ole kuullut että kuurankukka tarkoittaisi sitä veturia, vaan nimenomaan pendoa, joka ei kuuraa kestänyt. En huomannut että olisi vielä mainittu yhtä pendon lempinimeä, eli muovikuulajuna (vs. luotijuna). Hukkaputkeksi ja lippulaivaksi (sarkastisessa mielessä) sitä toisinaan kuulee nimitettävän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #64 : Tammikuu 21, 2014, 16:23:02 » |
|
Iso vaikee=Dr16
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #65 : Toukokuu 11, 2014, 17:44:14 » |
|
Höyryvetureiden tuntijoille: 24.11.1927 rh 3108/8921: C 6 100 on otettu VR:n kalusteluetteloon 75000 mk:n arvosta. Esityksen käsinkirjoitetussa liitteessä veturista käytetään nimitystä "TATJANA".
Tämä on siis se veturi, josta ei ole tiedossa yhtään Suomessa otettua valokuvaa. Alkuperäisen liikenneluvan mukaan se sai liikennöidä vain Viipurin ratapihoilla.
(tuli mieleen, kun silmiini sattui Aki Kaurismäen elokuva vuodelta 1994 "Pidä huivista kiinni, Tatjana")
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #66 : Toukokuu 11, 2014, 21:42:50 » |
|
Veturit Sr2 : Surinamarsu Työntävä Sr2 : Työntyri / Lokomotiivi Allegro : Aallllieeeeeegro, tunntelmakto (VRn mainoksesta) Sm3 talvella : jumitus Raiteilta eksynyt Dm7 : Paskahuussi, liiteri, varasto, vene (höh?)... Dv12 : Devari Dm12 : Demari Hv1 : Hevari Vaunut Ein/Eip : sinine (turkulaisittai) Gd : porovaunu Ed : lintuvaunu Rx : karhuvaunu Edm : pöllövaunu Junatyypit Taajamajuna : Taajis Pikajuna : sinine (taas) InterCity : Intärsiti tai Intörsisi InterCity2 : Intärsiti2 Pendolino : suhahdus Tavarajuna : kuljetus Yöjuna : Krooh, kuorsaus Kiitojuna : kiitolinja Lähijuna : Melkein metro Metro : metro Vaihtotyö : Seepratyövoimaa Veturinsiirto : "lähti karkuun" Muita Turvatahra, turhatarra Majavavessa Sm3 kytkin : tutti konduktööri : konna, konnari
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|