Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IS: Juna jumissa - matkustajat värjöttelevät jäätävissä vaunuissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 306


« : Marraskuu 29, 2010, 22:13:07 »

"Matkustajat palelevat hyisissä ja pimeissä vaunuissa Pohjois-Pohjanmaalle jämähtäneessä IC-junassa. Juna jäi jumiin noin 20 asteen pakkaseen, kun jännite katosi ajolangoista eli radan yllä olevista sähkönjohtimista.
Sähköt katkesivat hieman kahdeksan jälkeen maanantai-iltana Oulaisten ja Vihannin välisellä rataosuudella. Paikalle hälytetty dieselveturi pääsi lopulta vartin yli yhdeksän työntämään kahdeksanvaunuista junaa eteenpäin.

- Itse tulin juuri syömään. Meidän vaunustamme ovat jo valotkin sammuneet, matkustajana oleva nainen kertoo IS:lle junasta.

- Vaunussa oleva ihmiset ovat hyvin hiljaisia, mutta rauhallisia.

Veturi työntää junaa pienen matkan pohjoiseen päin, kunnes se tulee kaksisuuntaiselle rataosuudelle. Sen jälkeen etelästä paikalle tullut veturi pääsee ohittamaan junan ja siirtymään sen etupuolelle. Työntäminen on huomattavasti hitaampaa kuin vetäminen.

Junaa siirretään noin 30 kilometrin matka pohjoiseen päin osuudelle, jossa ajolangoissa on virtaa. Sen jälkeen vaunuihin saadaan lämmitys ja valot, ja Helsingistä tullut juna pääsee jatkamaan matkaa Rovaniemeä kohti."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Juna%20jumissa%20-%20matkustajat%20v%C3%A4rj%C3%B6ttelev%C3%A4t%20j%C3%A4%C3%A4t%C3%A4viss%C3%A4%20vaunuissa/art-1288352806333.html
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2010, 00:36:48 »

Mutta, mutta... eihän tuo voi olla teoriassakaan mahdollista sähköistetyllä rata-osalla, että ajolangasta häviäisi jännite talvipakkasella tai helteisellä kesäisellä säällä. Matkustajathan joutuisivat kärsimään puuttellisesta lämmityksestä tai ilmanvaihdosta vaunuissa, joissa ei ole mitään varajärjestelmää käytännössä mahdottomalle tilanteelle (näinhän viisaat tilaajat ovat päättäneet), Suomessahan lämpötila pysyttelee +10 - +20 -asteen rajoissa ympäri vuoden, joissa lämpötiloissa toki matkalainen selviytyy pidemmänkin ajan odotellessaan matkan jatkumista (kuinkahan muissa Pohjoismaissa on osattu varautua tällaiseen varsin teoreettiseen ongelmaan?).
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #2 : Marraskuu 30, 2010, 00:53:49 »

Muistaakseni ennen matkustajavaunuissa oli laatikko, jossa oli ainakin saha, kirves ja tulitikut. Pelastautumisvälineet olivat lasivitriinissä matkustaja-osaston oven yläpuolella, ravintolavaunuun varattaisiin muutama paketti "kabanossia", metsiähän maassamme riittää, joten piankos nuotio saataisiin aikaiseksi radan varteen. Apuvoimia odotellessa, nuotion lämmössä ja makkaraa paistellessa voisi olla monelle kaupunkilaiselle todella positiivisesti mieleen jäävä kokemus - tännehän voisi tulla uudelleenkin...
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #3 : Marraskuu 30, 2010, 02:25:16 »

Junaa siirretään noin 30 kilometrin matka pohjoiseen päin osuudelle, jossa ajolangoissa on virtaa. Sen jälkeen vaunuihin saadaan lämmitys ja valot, ja Helsingistä tullut juna pääsee jatkamaan matkaa Rovaniemeä kohti."
Eikö ylivieskassa sattunut olemaan yhtään valakkoa, sillä silloinhan olisi saatu jo sähköt syötettyä veturin 1500v jo siiron aikana. Itsekkin olen kerran sattunut noilla main junaan jolloin sähköt katosivat langoista, mutta silloin katko ei kestänyt kuin muutaman minuutin (juna kerkesi pysähtyä kuitenkin).
Harmi että nykyisissä vaunuissa ei ole mitään sähkönsaannista riippumatonta varajärjestelmää jolla vaunuihin saataisiin lämmitys ja valaistuskin, kun ei oikein riitä joka junaan perään varalta laitettavaksi aggregaattivaunua.

Ovat sentään saaneet luvan peruuttaa junaa matkustajat päällä. Siitähän se riemu olisi revennyt kun olisi matkustajat pistetty kävelemään junan perässä sinne seuraavalle kaksiraiteiselle liikennepaikalle.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2010, 11:42:41 »

Olisi kiva tietää miten asiakasystävällisyydestään ja dynaamisuudestaan kuuluisa VR hoiti tämän tilanteen matkustajien suhteen? Tarjosiko purtavaa ja juotavaa, vaiko jakoiko kahvilippuja seuraavaa matkaa varten vai miten tilanne otettiin huomioon?  Liikeyritykset kun yleensä huomioivat asiakkaansa mahdollisuuksien mukaan myös silloin, kun kyseessä on vaikkapa force majeure.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2576


« Vastaus #5 : Marraskuu 30, 2010, 17:04:19 »

Mutta, mutta... eihän tuo voi olla teoriassakaan mahdollista sähköistetyllä rata-osalla, että ajolangasta häviäisi jännite talvipakkasella tai helteisellä kesäisellä säällä. Matkustajathan joutuisivat kärsimään puuttellisesta lämmityksestä tai ilmanvaihdosta vaunuissa, joissa ei ole mitään varajärjestelmää käytännössä mahdottomalle tilanteelle (näinhän viisaat tilaajat ovat päättäneet)....(kuinkahan muissa Pohjoismaissa on osattu varautua tällaiseen varsin teoreettiseen ongelmaan?).
Ruotsissa on viime aikoina ollut luvattoman paljon ajolangan tippumisia. Nykyinen hallituspohja (sama kuin entinen) lupasi panostaa julkisen liikenteen toimivuuteen. Panostustapa on aika erikoinen (sitä ei Suomen pidä matkivan), sillä tärkein toimenpide oli kunnossapitomäärärahojen raju leikkaus ja varojen siirto ihan toisenlaiseen puuhaan, missä tosin siinäkin siirretään ihmisiä (ulkomailta Ruotsiin). Itse en ole joutunut pysähtymään virrattomalle alueelle, mutta kylläkin joko siirtymään kumipyörille tai nauttimaan poikkeusreitistä, mitkä toimet yleensä hoituvat näppärästi. Ja taas se on sattunut (linkki saattaa vanheta?) http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=288&l=sv&from=Hässleholm&to=Norrköping&date=2010-11-30&searchStation=SÖK
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2010, 17:11:51 »

Olisi kiva tietää miten asiakasystävällisyydestään ja dynaamisuudestaan kuuluisa VR hoiti tämän tilanteen matkustajien suhteen? Tarjosiko purtavaa ja juotavaa, vaiko jakoiko kahvilippuja seuraavaa matkaa varten vai miten tilanne otettiin huomioon?  Liikeyritykset kun yleensä huomioivat asiakkaansa mahdollisuuksien mukaan myös silloin, kun kyseessä on vaikkapa force majeure.

VR:n kotisivut antavat tietoa kuinka asioiden hoitaminen rautatielain mukaan kuuluu mennä...
http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspalvelu/hyvitykset_ja_korvaukset/muut_korvaukset.html

Tässä sitten "Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1371/2007, annettu 23 päivänä lokakuuta 2007 , rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista"

17 artikla

Matkalipun hinnan korvaaminen

1. Matkustaja voi kuljetusoikeutta menettämättä vaatia rautatieyritykseltä korvausta häntä kohdanneesta, matkalipussa ilmoitetun lähtö- ja saapumispaikan välillä tapahtuvasta viivästymisestä, jonka osalta lipun hintaa ei ole palautettu 16 artiklan säännösten mukaisesti. Viivästymisistä maksettavat vähimmäiskorvaukset ovat seuraavat:

a) 25 prosenttia matkalipun hinnasta 60–119 minuutin viivästymisestä;

b) 50 prosenttia matkalipun hinnasta 120 minuutin tai sitä pidemmästä viivästymisestä.

Matkustajat, joilla on näyttölippu tai kausilippu ja jotka sen voimassaoloaikana kärsivät toistuvista myöhästymisistä tai peruuttamisista, voivat vaatia asianmukaista korvausta rautatieyritysten soveltamien korvausjärjestelmien mukaisesti. Näissä järjestelmissä on vahvistettava perusteet myöhästymisten ja korvauksen suuruuden laskemiselle.

Myöhästymisestä suoritettava korvaus on laskettava sen hinnan perusteella, jonka matkustaja on todellisuudessa suorittanut myöhässä olleesta palvelusta.

Jos kuljetussopimus on meno-paluumatkaa varten, korvaus viivästymisestä joko meno- tai paluumatkalla lasketaan suhteessa puoleen lipusta maksetusta hinnasta. Samaten viivästyneen liikennepalvelun hinta missä tahansa muussa kuljetussopimuksen muodossa, joka mahdollistaa matkustamisen useissa toisiaan seuraavissa jaksoissa, lasketaan osuutena koko hinnasta.

Viivästymisajan laskemisessa ei oteta huomioon viivästymistä, jonka rautatieyritys voi osoittaa tapahtuneen niiden alueiden ulkopuolella, joihin Euroopan yhteisön perustamissopimusta sovelletaan.

2. Korvaus matkalipun hinnasta on maksettava kuukauden kuluessa korvausvaatimuksen esittämisestä. Korvaus voidaan maksaa matkakuponkeina ja/tai muina palveluina, jos niiden ehdot ovat joustavat (erityisesti voimassaoloaika ja määräpaikka). Korvaus on matkustajan pyynnöstä maksettava rahana.

3. Matkalipun hinnasta maksettavasta korvauksesta ei saa vähentää rahoitustoimiin liittyviä kustannuksia, kuten maksuja tai puhelin- tai postimerkkikustannuksia. Rautatieyritykset voivat asettaa vähimmäisrajan, jonka alittuessa korvausta ei makseta. Tämä raja saa olla enintään neljä euroa.

4. Matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen, jos hänelle on ilmoitettu viivästymisestä ennen matkalipun ostamista tai jos viivästyminen eri liikennepalvelun käytön tai uudelleenreitityksen takia on edelleen alle 60 minuuttia.

18 artikla

Avunanto

1. Kun liikennepalvelu lähtee tai saapuu viivästyneenä, rautatieyrityksen tai aseman haltijan on tiedotettava matkustajille tilanteesta sekä arvioidusta lähtö- ja saapumisajasta heti, kun kyseiset tiedot ovat saatavissa.

2. Kun 1 kohdassa tarkoitettu viivästyminen ylittää 60 minuuttia, matkustajille on lisäksi tarjottava ilmaiseksi:

a) aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan, mikäli niitä on junassa tai asemalla saatavissa tai niitä voidaan kohtuudella toimittaa sinne;

b) silloin kun se on fyysisesti mahdollista, hotelli- tai muu majoitus sekä rautatieaseman ja majoituspaikan välinen kuljetus, jos majoittuminen yhdeksi tai useammaksi yöksi on välttämätöntä tai jos aiottua pitempi oleskelu osoittautuu välttämättömäksi;

c) jos juna on pysähtynyt raiteille, kuljetus junasta rautatieasemalle, vaihtoehtoiseen lähtöpaikkaan tai liikennepalvelun lopulliseen määräpaikkaan, silloin kun se on fyysisesti mahdollista.

3. Jos rautatieliikennepalvelua ei voida enää jatkaa, rautatieyritysten on järjestettävä matkustajille mahdollisimman nopeasti vaihtoehtoinen kuljetuspalvelu.

4. Rautatieyrityksen on matkustajan pyynnöstä merkittävä lippuun tapauksesta riippuen, että liikennepalvelu on viivästynyt, johtanut junayhteyden menettämiseen tai peruutettu.

5. Rautatieyrityksen on 1, 2 ja 3 kohtaa sovellettaessa kiinnitettävä erityistä huomiota vammaisten tai liikuntarajoitteisten henkilöiden tarpeisiin ja mahdollisiin saattajiin.

Lähde http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0014:01:FI:HTML
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2216


« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2010, 11:47:21 »

Eipä mene hyvin läntisessä naapurissakaan Ylen uutisten mukaan:

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/11/sahkovika_katkaisi_junaliikenteen_etela-ruotsissa_-_satoja_evakuoitiin_2183879.html
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2010, 13:34:59 »

Jos aloitusviestissä tarkoitettu juna oli IC49 Helsingistä Rovaniemelle, niin VR:n nettisivujen junien kulkutietojen mukaan se saapui Ouluun 22.57 eli 2h46min myöhässä. Rovaniemelle saapuminen lienee tapahtunut tiistain puolella.
tallennettu
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #9 : Joulukuu 01, 2010, 14:10:40 »

Lainaus Ylen artikkelista:

"Virtajohtimen katkeaminen pysäytti kolme kaukoliikenteen junaa Mjölbyn ja Norrköpingin välille. Tunnelma alkoi kiristyä, kun matkustajien odotusaika junissa alkoi venyä yli neljän tunnin.

- Juniin tuli täysi pimeys, ne alkoivat kylmentyä ja lapset alkoivat kirkua, kertoi Ruotsin valtiollisen tv-yhtiön SVT:n alueuutisten toimittaja Emma Eriksson. Tilannetta kärjisti myös eteläisessä Ruotsissa vallitseva pakkassää.

Junista loppui ruoka evakuointia odotellessa, eivätkä vessat toimineet."

Toisinaan vorgia lukiessa olen ymmärtänyt, että näin voi käydä ja käykin joka päivä vain ja ainoastaan Suomessa - taustallakin on luonnollisesti vähintään 7,36 salaliittoa per häiriötilanne. Maailmankuvani järkkyy...
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2576


« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2010, 14:27:44 »

Pari viestiä ylempänä tässä ketjussa ehdinkin jo kertoa miksi tilanne heikkenee Ruotsissakin. Kunnossapitomäärärahojen leikkaus taitaa olla varmin tapa saada kaikki sekaisin. Englannissa se nähtiin jo 1990-luvulla, mutta muiden tyhmien on ihan pakko kokeilla samaa reseptiä. On se kumma, että kun saa valtaa, niin samalla kaikkoaa kaikki tajunta arkitodellisuudesta. Nyt se Jorman alkuperäinen kysymys sai vastauksen: Ei ole varajärjestelmää SJ:lläkään.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: IS: Juna jumissa - matkustajat värjöttelevät jäätävissä vaunuissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina