Leo Männistö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« : Joulukuu 06, 2010, 23:12:50 » |
|
Juuri, kun toisaalla pääsin kehaisemaan hyvää tiedotusta Berliinin S-Bahnissa poikkeustilanteessa, alkoi talvi. Tässä tiivistelmä, jonka kirjoitin BZ-lehden uutisen pohjalta.
Torstaina 2. joulukuuta siis satoi Berliiniin ensilumi. 440:stä liikenteessä olevasta vaunuparista jäi noin 40 varikolle, koska vaihteita oli jäätynyt 69kpl. (En muuten tiedä, onko täällä vaihteenlämmityksiä ollenkaan)
Perjantaina 3. joulukuuta junia oli liikenteessä enää 270 vaunuparia. Mobiilipartiot suihkuttavat junien oviin jäätä sulattavaa spraytä asemilla, mutta nämä aineet sulattavat jään sijasta tiivisteet. Junia hylätään linjalle, koska niitä ei saada varikolle.
Lauantaina 4. joulukuuta junien määrä on entisestään vähentynyt. Ringbahnia ajetaan osin pendelijunin, osin bussein. Koko verkostolla junat lyhenevät ja samoin vuorovälit. Syynä varikolle jonoutuneet junat, joiden pyöräkertoja on vaihdettava ja hiekoituslaitteita korjattava.
Maanantai 6. joulukuuta. Vaunupareja on yli 100 vähemmän käytössä kuin normaalisti. 20 ajomoottoria odottaa vaihtoa. Opastinjärestelmässä ollut vika sekoittaa Ringbahnin liikennettä entisestään. Junat ja reitit ovat lyhyitä ja vuorovälit pitkiä. Matkustajat ovat melko kypsiä tilanteeseen.
Marras- ja joulukuussa onneksi kuukausikortin haltijat matkustavat ilmaiseksi hyvityksenä edellisestä S-Bahn kaaoksesta. Mitta S-Bahnin toimia kohtaan alkaa olla ilmeisesti kaikilla tahoilla melkoisen täynnä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 07, 2010, 00:40:37 » |
|
Mutta U-Bahn porskuttaa silti ongelmitta myös maanpäällisillä osuuksillaan, eikä varikoilla ole ongelmia vaikka sijaitsevatkin maan pinnalla?
Mä en ymmärrä, mitä DB oikein luulee saavuttavansa tuolla asenteellaan. Joo, ei meitä niin kiinnosta, saadaanko me matkustajia kuljetettua vai ei. Kunhan voittoa tulee. Ainakin tältä vuosineljännekseltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leo Männistö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2010, 14:46:30 » |
|
Jep, U-Bahn toimii.
Nyt tilanne on riistäytynyt siinä määrin käsistä, että hallintoporras on vähentänyt S-Bahnille maksettavaa liikennöintikorvausta ja mikäli homma menee todella huonosti, voidaan 31.12.2010 irtisanoa liikennöintisopimus. Sitä kuka tuon jälkeen ajaisi S-Bahnia en kyllä osaa edes arvata. Kalusto on ainakin S-Bahn Berlinin eli DB:n hallinnassa, samoin kuin melkein kaikki muukin.
Tosin tää saksalainen talvi nyt on muutenkin vähän mitä on. Meillä loppui lentoasemalta jäänestoaine -> kenttä kiinni vuorokauden pari, ei kukaan oikein tiedä koska saa lisää "enteisungsflüssigkeit":iä. Joten siihen asti pysyy koneet tontissa eikä uusia tulokkaita voi ottaa sisään, kun on kaikki paikat täynnä koneita. Lentokoneista kiinnostuneille tarjoaa Berliinin lentoasemat hienon kalustonäyttelyn tällä hetkellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2010, 01:00:02 » |
|
Ehkä jotain vanhaa virolaista tasavirtakalustoa voisi päivittää toimimaan 600V tasavirralla? )
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 15, 2010, 12:51:27 » |
|
Se on jo kerran tehty päinvastoin. Toisen maailmansodan päättyessä Neuvostoliittohan repi Saksasta, ainakin myöhemmän DDR:n alueelta, kaiken irti minkä sai, kerrotaan Berliinistä lähteneen vessanpytytkin Moskovaan, jossa niistä oli pulaa (tämä on juttupuhetta). Rautateiltä revittiin sähköistykset, vedenottolaitteet, raiteet, vaihteet jne jne, kunnes jäljellä oli vain yksi sivuraide per sivuasema; kaikki vietiin Neuvostoliittoon sähkövetureita myöden (tämä on faktaa) . Samassa yhteydessä Berliinin S-bahnilta vietiin kalusto(a), ja sitä käytettiin v:stä 1946 mm. Tallinnan lähiliikenteessä, kunnes, oliko 1955, DDR sai OSTAA tämän kaluston takaisin, käytettäväksi Berliinissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leo Männistö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 18, 2010, 10:37:30 » |
|
Ja kaaos jatkuu... Junat ovat edelleen lyhyitä, kulkevat mistä sattuu mihin sattuu jne. Kaupungin liikennesenaattori oli nyt antanut varoituksen S-Bahnille, että meno ei voi jatkua näin. Myös rahallisia sanktioita on annettu ja pahimpana uhkakuvana vilauteltu liikennöintisopimuksen päättämistä. Mitä sitten tilalle, ei mitään tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leo Männistö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 21, 2010, 02:03:39 » |
|
Taas uusi päivä s-bahnin onnettomaan nykytilaan.
Sunnuntaina kaksi vaihteita puhdistamassa ollutta työntekijää jäi junan alle. Toinen kuoli heti ja toinen vaikeasti loukkaantunut. Kuolleella oli takanaan 30 vuotta radan kunnossapitotöitä, joten aivan uusi asia ei kiskoilla olo voinut olla hänelle. Rikospoliisi tutkii tapahtumaa.
Junilla on hiekkaputkien jäätymisen takia 60km/h nopeusrajoitus.
Tänään linjasto oli ennätyskutistettu, normaalisti ringbahnin vuoroväli on 5min ja nyt on ajettu lyhennetyin junin n. 20-45min vuorovälein. Tunnelma ruuhka-aikaan on tiiviihkö. Useita linjoja on jätetty ajamatta kokonaan tai katkottu vähän mihin sattuu.
Alkuun nauratti, mutta eipä naurata enää. Saksalaisten talviosaaminen on jotain aivan käsittämätöntä, jonka rinnalla VR:nkin ongelmat tuntuvat melko pieniltä. Se ero sentään on, että tiedoittaminen toimii. Ajantasaista tietoa on saatavilla asemilla näyttötauluissa ja kuulutuksissa sekä tiedotteita luetaan radiossa ja julkaistaan lehtien sekä yhtiön omilla internet-sivuilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|