Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vaasan radan sähköistyksestä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 8 | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1330


« Vastaus #50 : Joulukuu 17, 2010, 14:57:21 »

Olen Eljaksen kanssa samaa mieltä siitä(kin). että monet asiat voitaisiin tehdä, jos olisi halua, ja että monet asiat ovat valintoja. Ja että monet asiat voitaisiin tehdä eri tavalla kuin nyt.

Mielikuvilla saadaan paljon aikaan ja Vaasan seudun kunnat voisivat viedä Vaasapaanan paikallisliikenteen uuteen nousuun, ikään kuin pilottihankkeena koko valtakunnassa. Vastaavia on toteutettu, paitsi Ruotsissa, myös ainakin Saksassa, jossa osavaltiot ja kunnat ovat tukeneet junaliikennettä niin, että on toteutettu näitä tuntitahdissa kulkevia paikallisliikenneyhteyksiä sekä puhtaasti paikallisen liikenteen tarpeita varten että syöttöliikenteeksi upean tiheästi toimivalle kaukoliikenteelle.

Kalusto-ongelmaahan pelkkä halu ei poista, mutta kuten olen perustellut, kalusto olisi ollut hankittavissa ilman sähköistystäkin. Jos todella innovatiivista ratkaisua haetaan, olisi Sk voinut sijoittaa n kpl Dr 16, joilla olisi voinut vetää pari, kolme IC:tä päivässä Vaasaan ja paikallisliikenteeseen rakentaa nelivaunuinen junarunko matalista IC-vaunuista, joista yksi muutetaan ohjausvaunuksi (kyllä, Dr16:ssa on UIC-kaapeli ohjausvaunukäyttöä varten).

Mutta puuttuu halua, ja puuttuu rahaa. Kun liikennepolitiikka on mitä on, eli radanpidonkin määrärahoja ollaan karsimassa, ja samaan aikaan keskustellaan jo siitä, että pitäisikö radanpidon rahoitus priorisoida, ollaan rautatieliikenteen alasajon kynnyksellä, ainakin paikallisesti. Sitä oudompaa on tämä viittä vaille merkityksettömän sivuradan sähköistämisen suurinvestointi.

Kuten sanoit, nämä ovat valintoja. Kun junalla matkustaminen on tehty kalliiksi, ihmiset käyttävät omaa autoa. Ja kun rahtiliikennettä vähennetään, siirtyy se kumipyörille. Ja kuka kiittää? Aivan, automaahantuojat, öljyala ja rengasliikkeet, muutamina esimerkkeinä. Ja nämä kaikki ovat suuria ja pienempiä yrittäjiä ja oikeiston vankkumattomia kannattajia. Ja ketä istuukaan maamme hallituksessa? Aivan.

Kansa on sanansa sanonut ja antanut vaaleissa voimakkaan tuen oikeistolle. Mielipidemittausten tuloksena kokoomuksen kannatusluvut ovat edelleen miltei ennätyksellisellä tasolla, joten seuraavat vaalit tuskin muuttavat liikennepolitiikkaakaan. Hiljakseen ratamäärärahoja pois ja annetaan liikenteen kuihtua.

Joskus ihmettelen, että kun tavalliset tossunkuluttajat äänestävät kiivaasti kaupungeissa kokoomusta ja harvemmin asutuilla alueilla keskustaa, ja sitten itkevät yhteiskunnan tukien vähentymisen ja eriarvoisuuden lisääntymisen vuoksi. Hei ihmiset, nämä ovat valintoja!

Meni hieman politisoinniksi, mutta liikennepolitiikka kumpuaa vaalien kautta kansasta itsestään, ja itse asiassa sen pitääkin olla näin. Sitä sanotaan demokratiaksi. Joskus vain ihmettelen, ymmärtävätkö kaikki äänestäjät, mitä ovat tekemässä.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #51 : Joulukuu 17, 2010, 15:21:59 »

Faktisesti toki näin, mutta jos Kokkolan vaikutusalueeseen / väkilukuun lasketaan kuuluvaksi myös Pietarsaari ja muut kehyskunnat, toki Kokkolan talousalue on merkittävästi suurempi kuin Vaasan.

Wikipedia:n mukaan, kun ajatellaan talousalueita, tulee mieleen ensinnä seutukunnat. Vaasan seutukunnassa on 89 109 asukasta, kun taas Kokkolan seutukunnassa 51 963. Mikäli halutaan laajentaa talousaluetta, otetaan ympäryskuntia, ja yli maakuntarajojen Pietarsaari, Kruunupyy ja Pedersöre, niin väkiluku on noin 80-85 tuhatta tuhatta. Mutta samoin, jos lisätään Vaasan seutukuntaan esim Laihia, niin väkiluku on 96 970. Tosin rautatieasema kerää matkustajia käytännössä vain 20km säteellä, kauempaa tulevat ovat harvinaisuuksia. Eli jo Kannuksesta on turhan pitkä matka lähteä autolla Kokkolaan, siksi Kannuksesta kuljetaan lähinnä IC:llä, pendon suhahtaessa ohitse.

Laskettiinpa miten hyvänsä, kehyskunnilla, säteen sisään jäävillä asukkailla, tms, kyllä Vaasa talousalueineenkin on suurempi. Seinäjoki tietenkin syö osan Vaasan talousalueesta, tai ainakin jakaa sitä. Talousalueena, väittäisin, että Seinäjoki on vanhan Vaasan läänin suurin työssäkäynti, talous, kauppa, kehitys, yms alue.

Höh. Olinko siten taas väärässä?

Harmittaa pirusti, kun yrittää päteä sohimalla pintaa ja sitten joku asiantuntija tulee ja komppaa tarkat faktat tiskiin ja itse jää kakkoseksi. Sellaista se on, kun luulee olevan toista fiksumpi. Vaarallinen yhtälö, etten sanoisi.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #52 : Joulukuu 17, 2010, 15:59:08 »

Diesel-liikenne kun ei kiinnosta kuin friikkejä kuvaajia täällä vaunuissa, alkaa olla 5-10wee oldschool

Samaan aikaan Britanniassa: http://vaunut.org/kuva/8489 http://vaunut.org/kuva/8490 ; Norjassa: http://vaunut.org/kuva/58432 ; Ranskassa: http://vaunut.org/kuva/53518 ; Saksassa: http://vaunut.org/kuva/65674 http://vaunut.org/kuva/65838 http://vaunut.org/kuva/65841 http://vaunut.org/kuva/66408 ; Tanskassa: http://vaunut.org/kuva/65845 ; Yhdysvalloissa: http://vaunut.org/kuva/48539 http://vaunut.org/kuva/57974 ...ja vieläpä Romaniassakin: http://vaunut.org/kuva/14873
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Aleksi Perkio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #53 : Joulukuu 17, 2010, 17:02:27 »

Tällä välin Suomessa: http://vaunut.org/kuva/52859?ratakm=410.300

tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #54 : Joulukuu 17, 2010, 18:48:56 »

Joku kirjoitti edellä viiteen junaan tyytymisestä. Katsoin VR:n sivulta aikataulua ja näytti siltä, että Vaasaan menee yleensä kahdeksan junaa päivässä, la ja su seitsemän.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1330


« Vastaus #55 : Joulukuu 17, 2010, 19:14:15 »

Se joku olin minä Hymyilee leveästi. Mutta hyvä on tarkistaa faktat viimeistään tällä kohdalla. Olen ollut jälleen väärässä.

Minä löysin kuusi ei-IC -junaa arkipäivisin. Hyvä kun tuli katsottua; niitä junia, jotka siis tällä hetkellä eivät vaadi veturinvaihtoa Sk on siis kuusi, ja sähköistyksen valmistuttua näihin juniin "pitää" vaihtaa veturi, se on kaksitoista veturinvaihtoa päivässä. Mutta onhan se hienoa, kun yhdestä junasta suuntaansa jää veturinvaihto pois, eli siitä päivittäisestä IC:stä. Se on varmaan sitä paljon puhuttua kehitystä, se.



tallennettu
Aleksi Perkio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #56 : Joulukuu 17, 2010, 19:35:56 »

Mutta kyllähän 24me on kärpäsenpaska valtameressä suhteessa siihe mitä Hellsingin seudulle pannaan rahaa haisemaan liikenteeseen... jotenkin saa käsityksen että Suomen liikennepolitiikka huomioi enemmän Helsinkiä kun muuta Suomea. Ja kyllähän valtiolla tuntuu olevan rahaa kun on kerran varaa laittaa se pauttiarallaa 600me Helsingin alueelle! et haloo ja hei! Joten onkohan ne se nyt niin kamalaa että tämä merkityksetön sivuraide saa sähköt päälleen? Helsingistä voitaisiin sitten seuraavaksi purkaa kaikki ajolangat ja pistää stadilaiset kulkemaan resiinalla.. Ja siihen voisi olla joillain oikea syy purnata..
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #57 : Joulukuu 17, 2010, 19:38:41 »

Upeaa keskustelutekniikkaa, Aleksi.  Pyörittää silmiään
tallennettu
Aleksi Perkio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #58 : Joulukuu 17, 2010, 19:53:12 »

Pitää osata olla "diblomaattinen" ja sanoa mielipiteitänsä asioista..  Virnistää
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #59 : Joulukuu 17, 2010, 20:28:45 »

Minusta on hyvä jos laittavat vähän rahaa Helsingin seudulle!
Siellä syntyy suurin osa myöhästymisistä!
24Me olisi jo ollut pieni alku...
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #60 : Joulukuu 17, 2010, 20:33:00 »

Joku kirjoitti edellä viiteen junaan tyytymisestä. Katsoin VR:n sivulta aikataulua ja näytti siltä, että Vaasaan menee yleensä kahdeksan junaa päivässä, la ja su seitsemän.

Aikataulussa on puolenpäivän tienoilla vuoro, joka tiettyinä päivinä ajetaan linja-autolla. Linja-autokorvaus on käsitykseni mukaan luonteeltaan tilapäistä, joten laskin sen kahdeksanneksi junaksi päivässä.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #61 : Joulukuu 17, 2010, 21:38:56 »

Sähkörata on infraa kuin valtatiet, operaattorit päättää millä ajaa, jos vr haluu ajaa dieselillä niin siitä vaan. Verovapaana polttoaine halpaa kuin mikä, pääsee jengi täällä ottaa kuvia diesel-vetureista. Dieselfaneilla dieselauto ja aggrikaatti himassa. Sähköhän on parasta tehdä diesel-moottorilla..
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #62 : Joulukuu 17, 2010, 23:26:18 »

Keskustelu on erikoista ja ollut sitä ennenkin kun muistaa aikaisemmat vaiheet...

Syytä kai asettaa investoinnit kokoluokkaan. Nämä kaiketi ne osuudet jotka olisivat joidenkin mielestä Vaasan radan edellä:

- Hyvinkää-Hanko 48 milj.euroa
- Ylivieska-Iisalmi 45 milj.euroa
---------------------------
- Seinäjoki-Vaasa 24 milj.euroa

Jos ajatellaan putkiaivoisesti että sähköistykseen on aina vain summa X rahaa käytettävissä, jo tästä näkökulmasta Vaasan radan sähköistämättä jättäminen ei olisi mahdollistanut kummankaan vaihtoehtona olevan rataosan sähköistämistä. Toisaalta kysymys on myös mitä painotetaan, tavara- vai henkilöliikennettä. Vaasan ratahan on näistä ylivoimaisesti merkittävin henkilöliikenteenosuus.

Mitä tulee Jyväskylän suunnan liikenteeseen: Jyväskylän suunnassa on jo mielestäni tarpeen kaukojunamainen palvelu asiaankuuluvine istuimineen ja väljyyksineen. Vaasan ja Seinäjoen välillä taas on tarve paikallisliikenteelle jossa esimerkiksi seisomakuormat olisivat normaali asia. Näiden kahden yhdistäminen samalla kalustolla molempia tyydyttävästi on haastavaa. Lisäksi kysyntä jakautuu epätasaisesti: Haapamäen suunta on suhteellisen harvaan asuttua. Suunnan kysyntä tuskin missään tilanteessa vaatii kovin tiheää vuoroväliä. Seinäjoki-Vaasa osuudella taas 60 min vuoroväli on realistinen. Kuinka paljon siis Vaasa-Seinäjoki liikenteen järjestämisessä on syytä ottaa huomioon Haapamäen suunnan aiheuttamat rajoitteet kaluston käyttövoimalle ja tyypille? Näin siis Vaasa-Seinäjoki ja Seinäjoki-Jyväskylä osuuksien jakaminen erillisiksi kokonaisuuksiksi lienee ainakin jollain tasolla järkevää.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #63 : Joulukuu 18, 2010, 02:14:15 »

Olisiko syynä se, että ainakin joissakin laskelmissa on parinkin muun rataosan sähköistäminen todettu kannattavammaksi kuin Vs:n radan?
Tämä juuri lienee syynä. Vaan kun sitä syynään pitävät eivät ymmärrä, että ne vaasapaanan rahat eivät ole pois muilta rataosilta. Tämän sanoi joku muu paremmin perustellen jo aikaa sitten, joten en vaivaudu jankuttamaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #64 : Joulukuu 18, 2010, 02:21:47 »

Upeaa keskustelutekniikkaa, Aleksi.  Pyörittää silmiään
Joo. Minä olen aina nauttinut kovasti näistä keskusteluista, joissa metsän vastatessa niin kuin sinne huutaa, rynnätään haukkumaan metsää. Mutta kun se peili on monille niin tuntematon laite...
tallennettu
Aleksi Perkio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #65 : Joulukuu 18, 2010, 11:48:15 »

Ja se 24me joka menee Vs.n baanalle on eteläpohjalaasten lainaamaa rahaa valtiolle.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1330


« Vastaus #66 : Joulukuu 18, 2010, 12:07:11 »

Ja se 24me joka menee Vs.n baanalle on eteläpohjalaasten lainaamaa rahaa valtiolle.

Jonka valtio maksaa takaisin eteläpohjalaisille. Tulos: raha on  pois valtion pussista ja (mahdollisesti) tärkeämmistä hankkeista.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #67 : Joulukuu 18, 2010, 12:28:44 »

Ja se 24me joka menee Vs.n baanalle on eteläpohjalaasten lainaamaa rahaa valtiolle.

Jonka valtio maksaa takaisin eteläpohjalaisille. Tulos: raha on  pois valtion pussista ja (mahdollisesti) tärkeämmistä hankkeista.
Mutta joka tapauksessa käytetty oman maan hyväksi.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #68 : Joulukuu 18, 2010, 13:14:30 »

Rautatieliikenteessä(kin) myydään mielikuvia. Jokaisella sitten on oma tulkintansa siitä, millaiset mielikuvat käyvät kaupaksi ja miten ne on parasta luoda. Siitä tämänkin keskustelun jännite syntyy.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 333


« Vastaus #69 : Joulukuu 18, 2010, 14:11:24 »

Ja se 24me joka menee Vs.n baanalle on eteläpohjalaasten lainaamaa rahaa valtiolle.

Jonka valtio maksaa takaisin eteläpohjalaisille. Tulos: raha on  pois valtion pussista ja (mahdollisesti) tärkeämmistä hankkeista.

Vaasa on ollut ainoa maakuntakeskus, johon ei ole sähköistettyä ratayhteyttä. Sähköistyksellä Vaasan seudulle taataan liikenteellisesti samat mahdollisuudet kuin muillekin maakunnille. Siinä mielessä tuo 24 miljoonaa ei ole pahakaan hinta Vaasan seudun saattamisesta "sivistyksen" piiriin. Varsinkin, kun sähköistyksen rakentaminen tuo myös työtä ja verotuloja seudulle.

Niin ja hukkasihan Lipposen kakkoshallitus aikoinaan yli 4 miljardia euroa Saksan ilmatilaan valtio-omisteisen Soneran avustuksella.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #70 : Joulukuu 18, 2010, 14:12:07 »

Mutta ajettele nyt hyvät ihmiset jos esim. Ylivieksa-Iislami-rata olisi saanut sähköt Vaasan radan sijaan.
Olisi maksannut tuplasti enemmän mutta se rata onkin tuplasti pitempi, 154km.
Siellä kulkee paljon raskaita tavarajunia ja ne olisi ollut mahdollista ajaa Kokkola-Iisalmi sähköveturilla, 233km.
Eikös tästä olisi ollut paljon enemmän hyötyä kuin Vaasan radan taajamajunien sähkövedosta!?
Yksi sähkäri vetää yhtä paljon kuin 2-3 Dv12 ja näin olisi riittänyt dieseleitä myös muihin hommiin.
En tiedä että riittäkö sähköveturit näihin juniin mutta jos ne kerran riittää Vaasan radan liikenteeseen niin kai
ne riittää myös Ylivieska-Iisalmi radan liikenteeseen.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #71 : Joulukuu 18, 2010, 22:18:23 »

Ylivieska-Iisalmi sähköistetään seuraavana, Kemijärven jälkeen. dont worry about it!:-)
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #72 : Joulukuu 18, 2010, 22:55:32 »

Vaasa on ollut ainoa maakuntakeskus, johon ei ole sähköistettyä ratayhteyttä.

Höpsis. Ei Maarianhaminaankaan ole. Hymyilee

...mikä todistaa sen, että maakuntakeskusstatus ei ole mikään syy sähköistämiselle. Aito tarve olisi oikea syy.
tallennettu
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #73 : Joulukuu 19, 2010, 11:44:02 »

Kyllä niitä sähköradan ulottumattomissa olevia maakuntakeskuksia vielä (ainakin) Porvookin!!
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #74 : Joulukuu 19, 2010, 14:06:38 »

Vaasan sähköistyksen jälkeen manner-Suomesta jää Porvoo jäljelle, Porvoon suunta on selkeästi alikehittynyt raideliikenteen osalta. Lohja vastaava lännessä. Rata Porvooseen avaisi samalla uuden kasvukäytävän.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vaasan radan sähköistyksestä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina