Heikki Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 18
|
« : Maaliskuu 04, 2009, 18:55:35 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2009, 22:44:34 » |
|
Hurraa! Toivottavasti valmistuukin ajallaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Uutela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2009, 17:56:44 » |
|
ehkä tulevaisuudessa nähdään sm2:ia ohjausvaunut tai moottorivaunut vastakkain.......
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 147
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2009, 20:00:43 » |
|
Olettaen, että ne ovat käytössä vielä silloin. Ja jos ovat, niin pitää vielä olettaa että niillä ajetaan kehärataa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Trogen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2009, 20:30:57 » |
|
Kyllä Sm1-2 junilla ajetaan vielä monta kymmentä vuotta!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Uutela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2009, 21:08:55 » |
|
......jos sm2 on ylipäätään mahdollista kytkeä toiseen väärinpäin niin, että se toimisi......
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilari Eskelinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 05, 2009, 21:20:29 » |
|
Veikkaisin, että Kehäradalla ajetaan lähes yksinomaan Sm5-kalustolla, koska se on lentokenttäliikenteeseen ja Kehäradan profiiliin parhaiten sopiva junatyyppi. Kehärata uutiset 1/2009 sivu 2 ( http://www.keharata.fi/UserFiles/keharata/File/pdf/Keharata-Uutiset_1_09.pdf) kertoo seuraavaa "Flirt-junien nopean kiihtyvyyden ja suuren tehon ansiosta Kehäradan suunnitelmia on voitu muuttaa niin, että matkustusmukavuus lisääntyy, mutta samalla kustannuksia säästyy. Muun muassa ratatunneleita on nostettu lähemmäksi maan pintaa, nousuja on voitu jyrkentää ja näin liukuportaita on voitu lyhentää."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 06, 2009, 08:00:23 » |
|
Kyllä Sm1-2 junilla ajetaan vielä monta kymmentä vuotta!
Sm1 on tarkoitus poistaa käytöstä viimeistään 2012 kun kaikki flirtit ovat tulleet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aarne Alameri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 16
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 06, 2009, 19:32:50 » |
|
Tällä tietoa on kyllä tarkoitus ajaa Sm 1:llä 2014-2015 tienoille. Sm 2:lla puolestaan vielä hamaan tulevaisuuteen. Syynä Flirtien toimitus vuoteen 2014 asti, sekä vielä tärkeämpänä, Vantaalla tullaan siirtymään entistä liityntäliikennepainotteisempaan liikenteeseen. Eli matkustajia tullaan ohjaamaan lähijuniin, joten junapituuksia pitaa kasvattaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 06, 2009, 21:07:59 » |
|
Mitenkähän tämä tulevaisuus oiken meneekään? Kuinka pitkään VR hoitaa omillaan osaa pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä? FLIRTithän ovat YTV:n (muodollisesti Junakalusto Oy:n) junia, ja kuvittelisin, että YTV-alueen liikenne tullaan aikanaan hoitamaan YTV:n voimin (vaikka kalustoa operoisikin VR) ja VR:lle jää YTV-alueen ulkopuolelle ulottuva lähiliikenne. Tämähän merkitsisi, että A-, E-, M-, ja I-junat ajettaisiin Junakalusto Oy:n kalustolla. Käytäntö ei välttämättä olisi ihan näin jyrkkä ainakin niin kauan kun myös Junakaluston eli YTV:n junia operoi VR, mutta periaatteessa. Vai olenko nyt ihan hakoteillä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 06, 2009, 22:28:35 » |
|
Itse asiassa YTV-lippualueen sisäisiä junia ovat tätä nykyä myös K, N, S ja U, koska Kerava ja Kirkkonummikin kuuluvat siihen. Mitenköhän lippujen kelpoisuus siinä vaiheessa, kun YTV-alueen sisäisistä junalinjoista tulee YTV:n linjoja (ehkä jopa YTV:n operoimana), niin kuin HKL:llä metro on nyt? Lakkaavatkohan VR:n liput kelpaamasta näissä junissa? Joutuuko siis vaikkapa Riihimäeltä Malmille matkustava ostamaan kaksi lippua: ensin VR:n vyöhykelippu BCDEF välille Riihimäki-Tikkurila ja sitten YTV:n seutulippu välille Tikkurila-Malmi? Jos T-junat vielä kulkevat, niin yöllä pääsisi pelkällä VR:n lipulla. Melkein kuitenkin veikkaisin, että silloin VR:n yöliikenne Riihimäen suuntaan hoidetaan H-junilla ja YTV liikennöi erikseen Helsingin ja Keravan välisille asemille N-junilla. Käytin tässä liikennöitsijästä termiä YTV, koska vuoden 2010 alussa aloittavan uuden joukkoliikenneorganisaation nimi/lyhenne ei ole vielä selvillä. Otin myös vapauden käyttää YTV:n tulevista junalinjoista nykyisiä VR:n kirjaintunnuksia, vaikka saattaahan olla, että YTV liittää ne omaan numerointijärjestelmäänsä. Esimerkiksi E-juna voisi olla numeroltaan 200, M-juna 400 jne. Oslossa lähijunien tunnuksina ovat kolminumeroiset luvut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 06, 2009, 23:09:13 » |
|
Uskoisin, että lippusotkut kyllä tulevat hoitumaan, käyväthän YTV:n piletit nykyisiin U-busseihinkin.
Sen sijaan asiasta syntyjä syviä tietämättömästä tuo liikennöitsijäviidakko tuntuu tällä hetkellä melko sekaiselta. Vaan eiköhän sekin aikanaan selviä, jopa meikäläiselle...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 07, 2009, 22:29:04 » |
|
Niin mutta VR:n kertaliput eivät käy ainakaan nykyisin yhteenkään YTV:n tai HKL:n liikennevälineeseen. Esimerkiksi väliä Riihimäki-Itäkeskus on mahdotonta matkustaa yhdellä kertalipulla. Sen sijaan kuukausilippujen suhteen VR ja HKL/YTV tekevät yhteistyötä. Pohdin tuossa edellä siis sitä, ovatko YTV-alueen sisällä liikennöitävät junat tulevaisuudessa metron asemassa (kun ovat YTV:n hallinnoimia) eli niihin ei VR:n kertalipulla olisi asiaa. Silloin vaikkapa Malmia, Korsoa tai Pitäjänmäkeä ei enää löytyisi Junamaatin asemavalikoimasta.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2009, 22:38:26 kirjoittanut Ari Palin »
|
tallennettu
|
|
|
|