Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR teki myöhästymisennätyksen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #25 : Tammikuu 03, 2011, 15:09:44 »

Ho.. .hoijaa...
Onkohan tästä ollut joskus puhetta!
Tämä viitaten tämänpäiväiseen ministerin "jyrähdykseen". Vaalit kait tulossa.


 http://vaunut.org/kuva/61345?u=619&m=1&t=ministeri
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #26 : Tammikuu 03, 2011, 17:41:11 »

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/107966-junakaaos-nyt-suuttui-ministeri

Jotenkin tuli tunne että tuollaisia artikkeleita on saanut lukea talvesta toiseen.

Jep. Vahva Déjà vu -kokemus on oikeutettu ja jaettu:

Liikenneministeri puhuttaa toimijat junaliikenteen ongelmista (Susanna Huovinen, sdp, 2006):

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/819490

Liikenneministeri pyysi selvitystä junaongelmista (Anu Vehviläinen, kesk, 2007):

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/819799

Ministeri Vehviläinen vaati selvitystä junaliikenteestä (2011):

http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/view/1221612
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #27 : Tammikuu 03, 2011, 19:24:18 »

Topi: eikös esim Sm4:ssä ole noita "varaväyliä" käytössä, miten lie uuden Sm5:n kanssa?

Nelkussa on tosiaan kaksi tietoliikenneväylää, joista vain toisen tarvitsee olla toimintakuntoinen. Lisäksi suuri osa elintärkeistä laitteista on kahdennettu, olkoonkin että tällöin tietyissä tapauksissa yksiköstä tulee puolitehoinen. Femmasta en tiedä, luultavasti samansuuntaista designia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #28 : Tammikuu 03, 2011, 19:26:06 »

Välillä kkn-hki-kkn näkee enimmäkseen vanhaa analogista kalustoa (sm1, sm2), ei uutta digitaalista kalustoa (sm4, sm5) joten tuo oven poistaminen käytöstä ei pitäisi olla mitenkää vaikeaa.

Ei ole vaikeaa, edes uudessa kalustossa. Siksi tapahtumakuvauksesi kuulostaa voimakkaasti yksittäistapaukselta.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #29 : Tammikuu 03, 2011, 20:04:40 »

Ja klo 7.52 R tänään taas Hgissä 35 minuuttia myöhässä (klo 9.15). Päästettiin myöhästeleviä pentoliinoja ohi ja edelläkulkijassa oli vikaa, jolloin seistiin perässä odottamassa, ja loppujen lopuksi oli muuten vain asemat tukossa, kun kaikki seisoivat peräkanaa odottamassa pääsyä Pslaan ja Hkiin.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jari Kekki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #30 : Tammikuu 04, 2011, 22:49:30 »

Välillä kkn-hki-kkn näkee enimmäkseen vanhaa analogista kalustoa (sm1, sm2), ei uutta digitaalista kalustoa (sm4, sm5) joten tuo oven poistaminen käytöstä ei pitäisi olla mitenkää vaikeaa.

Ei ole vaikeaa, edes uudessa kalustossa. Siksi tapahtumakuvauksesi kuulostaa voimakkaasti yksittäistapaukselta.

Yksittäistapaus tai ei mutta tarpeeksi tässä on saanut kärsiä myöhästymisistä. Viimeksi tiistaina 4.1 sai viettää ylimääräiset 20 min laautaikaa VR:n kanssa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #31 : Tammikuu 05, 2011, 08:51:26 »

Ei nämä tämän aamun myöhästymiset enää ole mitään yksittäistapauksia. Eilisillan listat näyttivät täysin samoilta.

Mainittakoon, että nyt ulkolämpötila on -10, ulkona ei tuule, eikä sada lunta. Silti tuo myöhästymislista näyttää tuolta. Miten tämä perustellaan?


* Hki05012011.png (47.69 kilotavua, 534x675 - tarkasteltu 372 kertaa.)
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #32 : Tammikuu 05, 2011, 09:28:19 »

Useat junat ovat kulkeneet tänäänkin myöhässä. Aamun junista ainakin kuusi on jäänyt aikataulusta vähintään puoli tuntia. Lähiliikenteessä viivästymiset ovat lyhyempiä, mutta tunnelma on tiiviimpi: ainakin 15 pakkasen hajottamaa junayksikköä on pois käytöstä, minkä vuoksi junia on lyhennetty.

Liikenneviraston rataliikennekeskus kertoo myöhästymisten syiksi kalusto-ongelmat ja Helsingin ratapihan sumpun. Kaksi Tampereen suuntaan aamulla lähtenyttä junaa jäi jo Helsingissä 40 minuuttia aikataulusta. Usean junan matka on hidastunut kaluston vikojen takia. Rataliikennekeskuksen mukaan vikojen takana voi olla pakkanen.
 
yle

- InterCity-juna (IC 80) Jyväskylästä klo 5.30 Helsinkiin on noin 45 minuuttia myöhässä.

- InterCity (IC 43) Helsingistä klo 7.30 Ouluun kulkee aikataulustaan myöhässä noin 30 minuuttia.

- Pikajuna (P 269), joka on lähtenyt Helsingistä eilen klo 21.23 Kolariin, kulkee aikataulustaan myöhässä noin 40 minuuttia.

- InterCity (IC 83) Helsingistä klo 7.06 Pieksämäelle kulkee aikataulustaan myöhässä noin 40 minuuttia.

 - InterCity (IC 166) Porista klo 6.20 Helsinkiin kulkee aikataulustaan myöhässä noin tunnin veturivian vuoksi.

- Pendolino (S 41) Helsingistä klo 6.30 Ouluun kulkee aikataulustaan myöhässä noin 40 minuuttia teknisen vian vuoksi.
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #33 : Tammikuu 05, 2011, 13:34:05 »

Liikennetiedotteet
5.1. klo 13.22 Muutoksia pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä
K-junat ajetaan N-junina Helsingistä klo 14.11 alkaen ja Keravalta klo 14.55 alkaen. I-junat on peruttu Helsingistä klo 14.21 alkaen ja Tikkurilasta klo 14.38 alkaen. Matkustajia pyydetään varautumaan muutoksiin pääkaupunkiseudun junaliikenteessä.

5.1. klo 13.19 Myöhästymisiä junaliikenteessä
Seuraavat junat kulkevat aikataulustaan myöhässä:
- InterCity (IC 47) Helsingistä klo 10.06 Rovaniemelle noin 50 minuuttia
- InterCity (IC 3) Helsingistä klo 10.12 Joensuun noin tunnin
 
5.1. klo 13.09 Muutoksia junaliikenteessä Helsingin ja Tampereen välillä
InterCity (IC 171) Helsingistä klo 12.06 Tampereelle ja InterCity (IC 176) Tampereelta klo 14.07 Helsinkiin on peruttu. Pendolino (S 87) Helsingistä klo 12.30 Jyväskylään pysähtyy myös Riihimäellä, Hämeenlinnassa ja Toijalassa.
InterCity (IC 50) Rovaniemeltä klo 7.15 Helsinkiin pysähtyy myös Lempäälässä.

5.1. klo 12.50 Muutoksia junaliikenteessä Joensuun ja Kiteen välillä
InterCity (IC 3) Helsingistä klo 10.12 Joensuuhun ja InterCity (IC 10) Joensuusta klo 15.12 Helsinkiin on peruttu Kiteen ja Joensuun väliltä. Matkustajille järjestetään korvaava kuljetus Kiteeltä Joensuuhun klo 16.05 pikajunalla (P 1003) ja Joensuusta Kiteelle klo 15.12 pikajunalla (P 1010).
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #34 : Tammikuu 05, 2011, 15:53:21 »

Siis  mikä pakkanen? Tällähetkellä Helsingissä n -9C . Nyt alkaa olla aika säälittävää selittää yhtään mitään kaluston osalta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #35 : Tammikuu 05, 2011, 17:37:28 »

Siis  mikä pakkanen? Tällähetkellä Helsingissä n -9C

Väitätkö, että -9 °C ei ole pakkanen?

(Itse selityksen todenmukaisuuteen en ota kantaa.)
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 818


« Vastaus #36 : Tammikuu 05, 2011, 20:19:18 »

"Vanhaan hyvään aikaan" eli vaikkapa kaksi vuotta sitten tällainen koko valtakunnan pakkaskeli oli ihanteellisin - kaikki toimi kuin buick. Silloin talven ongelmakeliksi mainittiin se, että pohjoisessa on pakkasta ja etelässä plussan puolella.

Myös hankesuunnitelmissa mainittiin, että Ilmalan ratapiha pitää kunnostaa ja uudistaa, koska se alkuperäisessä muodossaan oli myöhästymisten alkusyntypaikka. Nyt on jokin miljardi siihen sijoitettu ja piha on tehty toiveitten mukaiseksi.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #37 : Tammikuu 05, 2011, 22:13:45 »

Siis  mikä pakkanen? Tällähetkellä Helsingissä n -9C

Väitätkö, että -9 °C ei ole pakkanen?

(Itse selityksen todenmukaisuuteen en ota kantaa.)
Heh, niin alkaa naurattaa kun todetaan että pakkasen vuoksi junia tänään myöhässä pk-seudulla. "Pakkasella" tässä kohtaa ymmärrän -25C-35C sääolosuhteet, ilmatieteenlaitos kertoo samaanaikaan alle -10C. Näillä asioilla voidaan viisastelle mutta totuus ei muutu, Vr ei pysty liikennöimään toista talvea yleisten vaatimusten mukaisesti, liikennnemisteri antaa myös kritiikkiä. Toivotaanko vaan sumeesti kesää ja hellekäyriä?
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #38 : Tammikuu 05, 2011, 23:06:29 »

Työvuoro alkoi keskiviikkona kello 17:08 ja päättyi torstaina 19:21. Siinä välissä oli (tai piti olla) 11 tunnin tauko Vainikkalassa.

Lopputulos oli Vainikkalaan saavuttiin kello 23:38 (2h 48min myöhässä). Syyt: vaunutekninen ongelma, Helsingin ratapihan ruuhkaisuus, vaihdevika oikoradalla. Helsingissä oltiin tuon 8,5h tauon jälkeen lähes ajallaan kello 12:03 ja runko vietiin Ilmalan ratapihalle, jonne saavuttiin ruuhkasta johtuen 12:56. Radio pois veturista, kävelyä noin 2,5km Ilmalan seisakkeelle, jossa 13:20. Seuraava M-juna peruttu (13:26), joten A-juna 13:32 tarjosi kyydin Helsinkiin (13:39). Seuraavaan lähtöön aikaa 24 minuuttia eli 14:03 oli tarkoitus Turkuun... Kiirettä piti, mutta ehdinpäs - ilman ruoka-aikaa. Turussa 12 min myöhässä erinäisistä syistä johtuen. Kääntyminen Helsinkiin 48 minuutissa, joka kului mm. vaunun WC:n toimintakuntoon saattamisessa ja vaunujen välisiltojen puhdistamisessa turvallisempaan kuntoon. Matka alkoi ja pysähtyi noin 1,5 km jälkeen veturivikaan. Pyöräkerroissa liikaa jäätä ja lunta eli Sr2 iski jarrut kiinni. Avustin kuljettajaa jäänpoistossa hakkaamalla sitä loppuopastelyhtyjen kepillä. Matka jatkui 15 min myöhässä ja Helsingissä olimme 10 minuuttia myöhässä perillä. 26 tunnin elämysmatkailu rautateillä oli päättynyt.

Työvuoron kuluessa kolmet haukut väliasemilla ilman informaatiota palelleilta asiakkailta ja saattajilta. Yhdet oikein kunnon ryöpytykset lisättynä hakkaamisella uhkaamisella ja sylkemisellä kohti päin naamaa. Kolme tuntia lyhyempi yötauko, ruoka-ajan menetys, kahlaaminen 50cm lumihangessa veturin jarruja putsatessa jne jne jne...

Kyllä rautatieläisyys on ihanaa!

tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 818


« Vastaus #39 : Tammikuu 06, 2011, 00:23:12 »

Työvuoron kuluessa kolmet haukut väliasemilla ilman informaatiota palelleilta asiakkailta ja saattajilta. Yhdet oikein kunnon ryöpytykset lisättynä hakkaamisella uhkaamisella ja sylkemisellä kohti päin naamaa.
Noinhan se matkustaja aivan odotetusti toimii. Onneksi on vielä vanhan kansan joviaaleja konehtöörejä junissa, jotka kaiken kestävät ja asiat parhain päin kertovat - eli ratkaisuksi tähän kaikkeen pitää saada esim. "pisararata, jokelan asema auki ja pohjanmaan rataremonttiin lisärahoitusta". Ja toki syy suurimpaan osaan kaikesta asiakkaan murheesta johtuu Liikenneviraston liian pienestä rahoituksesta "mm. lisäraiteiden saamiseksi Keravalta Riihimäelle".
tallennettu
Runar Ruuska
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #40 : Tammikuu 06, 2011, 00:24:30 »

Siis  mikä pakkanen? Tällähetkellä Helsingissä n -9C . Nyt alkaa olla aika säälittävää selittää yhtään mitään kaluston osalta.
Tällaisen kaikkien alojen amatöörin mieleen tulee, että jospa aiempi pakkanen on rikkonut kalustoa ja aiheuttanut herkkiin teknisiin laitteisiin vianalkuja ja nyt ne sattuvat ratkeamaan lopullisesti vaikka lämpötila onkin hiukan kohonnut. Pakkasen aiheuttamat viat tuskin korjaantuvat itsestään vain sillä, että pakkanen laskee. Voipa olla jopa niinkin, että lämpötilan muutos itsessään aiheuttaa uusia vikoja. Luntakaan ei ole enää viime päivinä satanut mutta aika paljon sitä radalla ja ratapihoilla on ja saattaa olla jo pulaa paikoista minne lumi saataisi siirrettyä. Soveltuvan aurauskaluston määrä suhteutettuna työrakojen järjestymiseenkin voi olla luultua monimutkaisempi juttu.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #41 : Tammikuu 06, 2011, 00:56:36 »

Hienoa kuulla, että "nuorisokin" (Lari) tuntee rautatieläiselämän ihanuuden. Ennen taisi ongelmat pääosin kohdistua kalustoon. Riihimäelläkin oli muistaakseni pari/kolme lumipartiota vuorokauden ympäri suorittajan/ohjauksen käytössä, hän näki ikkunastaan paikallisen tilanteen ja ammattitaidollaan pystyi ohjailemaan luutijoita ennakolta tuleviin ongelmapaikkoihin - kuinkahan nykyiset "kaukot", kaukana rautateistä, pystyvät hahmottamaan kokonaisuuden vain televisioruudun kautta? Myös matkustajat olivat ymmärtäväisiä ja tyytyväisiä junan (lätän) saapuessa - ei ehkä aina minuutilleen, mutta erittäin harvoin tunninkin myöhässä. "Lättäkuski" herätessään talvella katsoi ensin lämpömittaria, useimmiten veti ns. "villahousut" (täysin tuntematon käsite nykyajan nuorisolle?) pitkien kalsareiden päälle, pitkähihainen aluspaita jne... "Kahvihuoneelta" lähdettiin ajoissa käynnistelemään konetta, puukiila turvalaitteen poljinta tukemaan jarrujen irroittamiseksi ja kangella hakkailemaan losseja irti vaunusta (toivottavasti ei lähde valumaan, kun kopautan tuon viimeisen lossin pyöränkehältä irti). Siirto liitevaunun eteen, jossa sama toimenpide sen jarruille, tosin rahastajan/konduktöörin avustamana - ja hiki norui jo selkää pitkin runsaasta vaatetuksesta johtuen. Siirto lähtöraiteelle, hieman oli lämpöä jo tullut ohjaamoonkin avonaisen matkustaja-osaston oven kautta, mutta KYLMÄ oli kuljettajan muovinen istuin - jaaha kus..la saa juosta taas vähän väliä, voi v..tu toikin tulee toivottamaan hyvät huomenet kuljettajalle, vähätkin lämmöt häviävät ohjaamosta ulko-oven avautuessa (olisi ne pohjoisen peltilätkät painonappien päällä) ja vielä paiskaa ohjaamon ja matkustamon välisen oven kohteliaisuudessaan kiinni - ei muutakuin karvalakki yksinkerroin ja villalapaset käteen ja aikataulun mukaan liikenteeseen - näyttäisivät nuo vaihteetkin olevan hyvin puhdistetut, jotta kääntyilevät suorittajan toiveiden mukaan, viimeinen käden heilautus vaihteen vierellä seisoskeville "lumimiehille" ja eikun matkaan... Vähän liian pitkä taisi tästäkin kommentista tulla ja asian vierestä, mutta näin  ennen...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #42 : Tammikuu 06, 2011, 05:24:58 »

Jorma T: Hieno lukea kokeneiden ammattilaisten juttuja. On noita junia odoteltu paukkupakkasilla peltoaukean keskellä olevalla seisakkeella. Nimim. Vanhemmanpuoleinen junankuluttaja.
tallennettu
Jari Kekki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #43 : Tammikuu 06, 2011, 09:08:25 »

Keskiviikkona 5.1 hyytyi sm1:n konduktöörin/kuskin puheesta sivusta kuulleena tuskastelivat paineilman häviämistä ohjausvaunusta. Ehdotin kaksikolle välikytkimen paineilmahanan tarkastamista. Eivät osanneet tätäkään tehdä.

Jos junassa olisi ollut vuoto, tämä olisi paljastunut kompressorin pitkäaikaisella käynnillä, tätä ei ollut havaittavissa, lisäksi junan alustasta ei kuulunut mitään vuotoa ilmaisevaa ilman pihinää.

tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #44 : Tammikuu 06, 2011, 18:18:44 »

Ja toki syy suurimpaan osaan kaikesta asiakkaan murheesta johtuu Liikenneviraston liian pienestä rahoituksesta "mm. lisäraiteiden saamiseksi Keravalta Riihimäelle".

Eikös Lahden oikoradan rakentamisen yksi perustelu ollut ratakapasiteetin vapauttaminen Keravan ja Riihimäen väliltä? Joko vapautunut kapasiteetti on käytetty?
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #45 : Tammikuu 06, 2011, 20:48:48 »

VR karsii pääkaupunkiseudun lähijunaliikennettä jälleen perjantaina. Syyksi ilmoitetaan kalustovaje.

Helsingin ja Tikkurilan väliset I-junat perutaan aamusta alkaen noin kello 8.30 saakka. K-junat Helsingin ja Keravan välillä muutetaan N-juniksi, jotka pysähtyvät kaikilla asemilla ja kulkevat 10 minuutin välein.

Viimeinen N-juna Helsingistä lähtee kello 8.11 ja Keravalta kello 8.55. Sen jälkeen K-junat liikkuvat normaalisti. Ensimmäinen I-juna ajaa Helsingistä Tikkurilaan 8.25 ja Tikkurilasta Helsinkiin 8.53.

Myös muilla lähiliikenteen linjoilla voi VR:n mukaan olla yksittäisiä peruutuksia. Lisäksi junissa saattaa olla tavanomaista vähemmän vaunuja.

aamulehti
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #46 : Tammikuu 06, 2011, 23:50:47 »

Eikös Lahden oikoradan rakentamisen yksi perustelu ollut ratakapasiteetin vapauttaminen Keravan ja Riihimäen väliltä? Joko vapautunut kapasiteetti on käytetty?

http://www.vihreatehdokkaat.fi/markku.pyy/?cat=1

29.08.2008

"Oikorata Keravalta Lahteen tuli. Selvitykset osoittivat, että pääradalta vapautuu kapasiteettia junien lisätarjontaan, poistuihan sieltä oikoradalle tavarajunia ja kaukoliikenteen junia. Siinä kävi sitten toisin. VR muutti oikoradan myötä junien kulkua nk. vakioaikataulun mukaiseksi. Se on toki hyvä koko valtakunnallista verkottunutta kaukoliikennettä ajatellen, mutta siitä kärsi lähiliikenne. Junatarjonnan parantamiseen ei juuri jäänyt tyhjiä aikataulurakoja, vaan lisävuorot jäivät marginaalisiksi."
 

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #47 : Tammikuu 07, 2011, 00:12:24 »

ilman ruoka-aikaa

Tarkoitatko, ettet pitänyt työvuoron aikana ruokatuntia lainkaan?
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #48 : Tammikuu 07, 2011, 20:19:05 »

Tänään on tuntunut liikenne pyörineen kohtuu hyvin, ainakin mitä JuKu:sta katsoin näitä karjalan-radan kulkijoita, niin vaikuttivat kulkevan aikataulussaan. Jopa tuo murheenkryyni IC 10 oli aikataulussaan Helsingissä vaikka Parikkalasta hieman myöhässä (~10min) lähtikin.

Eipä tosin ole VR:n liikennetiedoitteissakaan mitään mainintoja myöhästelyistä, isommista siis.
tallennettu
Misa Lammio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #49 : Tammikuu 07, 2011, 21:25:13 »

Tampereella oli pientä luistelua. S 87 lähti noin puolituntia myöhässä Jyväskylään. S 62 ajettiin sinisellä kalustolla Seinäjoki-Tampere ja Tampere-Helsinki peruttu. S 62:n korvaaja jäi yli puolituntia myöhään. IC 57 jäi Tampereelta lähtiessään myöhään noin 25 minuuttia. Myöhästymiset tuntuvat osuvan Tampereella yleensä samoihin juniin. Näppituntumalta eniten ongelmia on pendojen S 87 ja S 91 kanssa. Ja S 87 ongelmista seuraa S 61 ja S 62 ongelmat.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR teki myöhästymisennätyksen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina