Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« : Helmikuu 12, 2011, 09:37:33 » |
|
Vaikka junien aikataulukausi päättyy normaalisti vasta kesäkuussa, VR aikoo Aamulehden saamien tietojen mukaan muuttaa aikataulujaan ja mahdollisesti myös karsia junavuoroja viimeistään aprillipäivästä 1. huhtikuuta lähtien. – Olemme tehneet erilaisia varautumissuunnitelmia, ja routa-aikataulusuunnittelu on vireillä, mutta aikatauluasiat eivät suoranaisesti kuulu minulle, VR-Yhtymä Oy:n hallintojohtaja Pertti Saarela toteaa. Henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen on aikataulujen muuttamisesta tässä vaiheessa hyvin vaitelias, mutta myöntää Aamulehden tiedon oikeaksi. – Sanotaan näin, että valmistelemme tällaista muutosta, mutta kerromme siitä hieman myöhemmin, kun asia on täysin valmis parin viikon sisällä.– Perimmäinen syy on se, että tälle keväälle ja ensi kesälle ennustetaan vähintään yhtä pahaa routakautta kuin oli viime vuonna, Antti Jaatinen sanoo. Antti Jaatinen ei vastaa kysymykseen, merkitseekö aikataulujen muutos junavuorojen vähentämistä?
– Kerromme kaikki yksityiskohdat, kun tulemme ulos. aamulehti// otsikko korjattu
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2011, 12:54:16 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2011, 09:46:00 » |
|
Ei tunnu VRllä vasen käsi tietävän mitä oikea tekee VR ottaa keväällä käyttöön routa-aikataulut. Tulevista hidastuksista kertoi VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro, joka kävi TV1:n Aamu-tv:n vieraana lauantaiaamuna. Viime vuonna vaikeasta talvesta huolimatta routa aiheutti VR:lle suurimmat ongelmat. Routa-aikataulut tarkoittavat matkanteon hidastumista Seinäjoelta pohjoiseen ja Itä-Suomessa. - Aikatauluja hidastetaan, sitten asiakkaat tietävät koska juna on perillä, Aro kuvailee huhtikuun merkittäviä hidastuksia. Toimitusjohtajan mukaan tämä on VR:n tapa kantaa vastuunsa, ottaa puoli askelta taaksepäin. Routaongelmat johtuvat ratojen huonosta kunnosta. Esimerkiksi huhti-toukokuussa matka Helsingistä Rovaniemelle pitenee jopa tunnin. yle
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2576
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2011, 10:18:43 » |
|
Se on hyvä, jos VR myöntää tosiasiat ja laatii aikataulut sellaisiksi, että niihin voi luottaa ja pitää junaluvun sellaisena, mikä normaalitilanteessa voidaan ajaa.
Mutta matkustajien palvelemisesta, matkustajainfosta, Antti Jaatinen näkyy olevan pihalla kuin lumiukko. Miksi ihmeessä muutosten on tultava yht'äkkiä ja yllättäen? Ei se ole liikesalaisuus, jos aikatauluja sopeutetaan. Siitä tiedottaminen on matkustajien palvelemista.
Pitäisi ottaa mallia SJ:stä, joka on jo kuukausitolkulla tiedottanut tulevista ongelmista Norrköpingin ja Tukholman välillä (tulevan tunnelityömaan takia junat ajetaan yksiraiteista rataa Nyköpingin kautta). Tietoja tulevista aikataulumuutoksista (junien hidastuminen, muutokset junakohtausten takia ym) on jatkuvasti päivitetty ja tarkennettu sitä mukaa kuin suunnitelmat ovat tulleet valmiimmaksi (on ne aika optimisteja, ei jätetä yhtään varaa häiriöille, mutta se on toinen juttu). Matkustajien on helppo sopeutua muutoksiin, kun niihin voi varautua hyvissä ajoin, eikä tarvitse odotella milloin firman johtoa huvittaa noteerata, että matkustajiakin kulkee junilla ja kaikki eivät asu aseman vieressä ja ole matkalla aseman viereen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2011, 12:47:55 » |
|
Antti Jaatinen on osoittautunut samanlaiseksi ylimieliseksi vitsiksi jo Kemijärven tapahtumien aikoihin. Mikael voisi ottaa päänsä teeveeruudusta ja antaa menolipun Antille pohjoiseen. Sitten vaan vedonlyöntiä, milloin tulee perille. Kyytipojaksi voisi laittaa nykyisen kunnossapitopäällikön, tulevan teknisen johtajan, Pesosen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2011, 13:46:43 » |
|
Lyhytaikaiset routa-aikataulut eivät ratkaise mitään niin kauan kuin normaaliaikataulut ovat jopa kesäaikaankin liian kireitä ja vaihtoajat liian lyhyitä. Milloinkahan tämä VR:llä oivallettaisiin?
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2011, 16:16:01 » |
|
Periaatteessa nämä routa-aikataulut ovat ihan fiksu veto kaikkien muiden paitsi kiireisten asiakkaiden kannalta. Nykyään kun on korvausvelvoite ja heti kuuluu "itku" kun junat ovat myöhässä, niin pakko tunnustaa tosiseikat kun rataverkko on siinä kunnossa mitä se on ja määrärahaa ei ole korjata sitä, niin oikeastaan on ihan fiksua löysätä aikatauluja routa-aikana jolloin saadaan junat kulkemaan periaatteessa paremmin ajallaan ja näin ollen vältytään maksettavilta korvauksilta asiakkaille kun junat ovat myöhässä joten ehkä kannattavuus paranee. Talvella voitaisiin laatia huonon sään aikataulut jotka sitten otettaisiin vaikka Joulu-Helmikuu ajalle käyttöön Lisätään vielä loppukevennys. Tätähän voitaisiin markkinoida uutena juna-aikana nimeltään routa-aika jolloin puoli suomea taas siirtyy uudelle juna-ajalle kuten silloin kun pendoliinot tulivat "mullistamaan aikatauluja"
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2011, 17:33:47 kirjoittanut Harri Junttila »
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2011, 22:18:39 » |
|
Siis hyvä tekosyy ilmoittaa asiakkaille että palvelemme huonommin. Missä on lähdetieto siitä että routa tulemaan hankala? vois sanoa suoraan että Vr "haulikoille"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2011, 22:27:15 » |
|
Päinvastoin tämä on VR:n palvelun parantamista. Viime kevään tilannehan oli ihan naurettava, kun ainakin Pohjois-Suomen junien aikatauluilla saattoi pyyhkiä per.. eiku nenänsä. Nyt on odotettavissa, että saadaan aikataulut, joiden mukaisesti junat oikeasti kulkevat. Minua ainakaan ei haittaa pätkääkään, jos Oulun ja Helsingin välisen yöjunan (jollaisella useimmiten matkustan) perilletuloaika on esim. tunnin tai puolitoista myöhemmin kuin nyt, jos se on sama kuin aikatauluun merkitty. Jos vertaan vaihtoehtoa "P273 saapuu Ouluun tunnin myöhässä aikataulusta, klo 8:31" vaihtoehtoon "P273 saapuu Ouluun aikataulun mukaisesti klo 8:31", niin jälkimmäinen on ilman muuta parempi.
Jos nyt sattuisi käymään niin, että routa ei olisikaan niin paha kuin on ennakoitu, niin mikä estää lyhentämästä routa-ajan aikataulujen voimassaoloaikoja ja palaamasta normaaliaikatauluihin aikaisemmin?
Tai jos nyt sattuu niin, että routa-aika päättyy vaikka kolme viikkoa aikaisemmin kuin routa-ajan aikataulujen voimassaolo, niin so what? Ajetaan junia se kolme viikkoa väljemmillä aikatauluilla ja palataan sitten alkuperäisen suunnitelman mukaan normaaleihin aikatauluihin. Ei se nyt maailmaa kaada.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 12, 2011, 23:00:54 » |
|
Jos nyt sattuisi käymään niin, että routa ei olisikaan niin paha kuin on ennakoitu, niin mikä estää lyhentämästä routa-ajan aikataulujen voimassaoloaikoja ja palaamasta normaaliaikatauluihin aikaisemmin?
Sen estää byrokratia, asia on päätetty ns hallinnollinen päätös. Routa-aikataulut voimassa 1.4-31.6 koskien koko rataverkkoa, sn max 140 km/h. // lainaus korjattu
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2011, 11:56:00 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 12, 2011, 23:53:01 » |
|
Siis vain kolme kuukautta. Eihän tuossa sitten ole mitään ihmeellistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pauli Kyllönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 13, 2011, 12:13:42 » |
|
Päinvastoin tämä on VR:n palvelun parantamista. Viime kevään tilannehan oli ihan naurettava, kun ainakin Pohjois-Suomen junien aikatauluilla saattoi pyyhkiä per.. eiku nenänsä. Nyt on odotettavissa, että saadaan aikataulut, joiden mukaisesti junat oikeasti kulkevat. Minua ainakaan ei haittaa pätkääkään, jos Oulun ja Helsingin välisen yöjunan (jollaisella useimmiten matkustan) perilletuloaika on esim. tunnin tai puolitoista myöhemmin kuin nyt, jos se on sama kuin aikatauluun merkitty. Jos vertaan vaihtoehtoa "P273 saapuu Ouluun tunnin myöhässä aikataulusta, klo 8:31" vaihtoehtoon "P273 saapuu Ouluun aikataulun mukaisesti klo 8:31", niin jälkimmäinen on ilman muuta parempi.
Jos nyt sattuisi käymään niin, että routa ei olisikaan niin paha kuin on ennakoitu, niin mikä estää lyhentämästä routa-ajan aikataulujen voimassaoloaikoja ja palaamasta normaaliaikatauluihin aikaisemmin?
Tai jos nyt sattuu niin, että routa-aika päättyy vaikka kolme viikkoa aikaisemmin kuin routa-ajan aikataulujen voimassaolo, niin so what? Ajetaan junia se kolme viikkoa väljemmillä aikatauluilla ja palataan sitten alkuperäisen suunnitelman mukaan normaaleihin aikatauluihin. Ei se nyt maailmaa kaada.
Periaatteessa VR voisi ajaa väljemmillä aikatauluilla koko vuoden, koska näitä erityisolosuhteita on ympäri vuoden. Routa-ajoilla kikkaileminen on ihan turhaa hommaa, talvi tulee joka vuosi ja routaongelmat sen myötä keväällä, oli pahoja tai vähemmän pahoja routaongelmia. Syksyllä taasen lehtikelit hidastaa junia ja talvella lumi tai pakkanen hidastaa junia jne. Pääradalla voisi olla väljemmät aikataulut niin kauan, kunnes osuus Oulu-Seinäjoki on täysin remontoitu kuntoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 14, 2011, 14:33:03 » |
|
Sen estää byrokratia, asia on päätetty ns hallinnollinen päätös. Routa-aikataulut voimassa 1.4-31.6 koskien koko rataverkkoa, sn max 140 km/h. Mistähän oot tiedon onkinut?
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2011, 14:47:38 kirjoittanut Juha Puusaari »
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 14, 2011, 16:37:23 » |
|
Kukahan tästä loppupelissä on päättänyt? VR:llä ei oikeutta ole kapasiteetin haltuunottoon ja siten aikataulujen muuttamiseen. Liikennevirastolla kapasiteetin myöntämisoikeus on, mutta sen olisi julkaistava perustelunsa määräyskokoelmassaan. Ei ainakaan finlex:ssä näy ( http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/497001/ ). Merkillistä sooloilua, joka osoittaa monopolin - ja Liikenneviraston - unohtamaan pikku pykälät!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 14, 2011, 17:09:29 » |
|
Haettua kapasiteettiahan voi muuttaa sikäli, kun se ei mene muiden operaattoreiden kapasiteetin päälle: ... eikä sotke kesän 2011 ratatöitä, jos erehdytään muuttamaan. Kummallinen tieto tuo 1.4. alkamaan laitettu, koska Teemun linkittämässä tiedostossa mainitaan muutoksen alkamispäiväksi 4.4. Jos näin toimitaan, täytyy tehdä Liikenneviraston erillinen perustelukirje entisille työkavereilleen myöntymisestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 15, 2011, 13:57:02 » |
|
Tuollaista löytyi tänään, eli kaksi kuukautta olisi routa-aika.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 72
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 15, 2011, 14:16:47 » |
|
Lisäksi voitaisiin ottaa kesäksi ratatyöaikataulut, syksyksi lehtikeliaikataulut ja talveksi talviaikataulut. Kaikenlaista jännää käyttöä verorahoille keksitään, mutta perusinfrastruktuuria ei voi näköjään pitää kunnossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 15, 2011, 15:24:59 » |
|
15.2. klo 15.14 InterCity (IC 3) Helsingistä Joensuuhun on peruttu väliltä Kouvola - Joensuu - InterCity (IC 3 Helsingistä klo 10.12 on peruttu Kouvolan ja Joensuun väliltä. Matkustajat seuraavalla mahdollisella junayhteydellä (InterCity 5, Kouvolasta klo 14.35) - InterCity (IC 10) klo 15.12 Joensuusta ajetaan pikajunakalustolla normaalin aikataulun mukaisesti.
15.2. klo 15.11 Muutoksia junaliikenteessä Helsingin ja Tampereen välillä - Helsingistä klo 12.06 Tampereelle lähtevä InterCity-juna (IC2 171) on peruttu. Matkustajat Pendolino 87:lla, Helsingistä klo 12.30, joka pysähtyy kuten 171. - Tampereelta klo 14.07 Helsinkiin lähtevä InterCity-juna (IC2 176) on peruttu. Matkustajat seuraavaan mahdolliseen junayhteyteen (InterCity 50 Tampereelta klo 15.07) Syynä muutoksiin on kovan pakkasen aiheuttamat kalusto-ongelmat.
15.2. klo 15.05 Muutoksia junaliikenteessä Kuopion ja Helsingin välillä - InterCity (IC 73) Helsingistä klo 11.12 Kuopioon on korvattu linja-autolla välillä Pieksämäki - Kuopio. Juna on aikataulustaan noin tunnin myöhässä. - InterCity (IC 66) Kuopiosta klo 16.05 Helsinkiin on korvattu linja-autolla Kuopio - Pieksämäki. - Pendolino (S 76) Kuopiosta klo 13.50 Helsinkiin on peruttu. Matkustajat seuraavalla mahdollisella junayhteydellä (Pikajuna 706 klo 14.24 Kuopiosta Kouvolaan, josta jatkoyhteys klo 17.20 Helsinkiin InterCity 114:llä)
15.2. klo 15.02 Seuraavat kaukoliikenteen junat myöhästyvät aikataulustaan: - Pendolino (S 45) Helsingistä klo 9.30 Ouluun n. 1h 30 min - InterCity (IC 71) Helsingistä klo 8.12 Kajaaniin n. 30 min - InterCity (IC 73) Helsingistä klo 11.12 Kuopioon n. 60 min - Pendolino (S 52) Oulusta klo 11.35 Helsinkiin n. 40 min
15.2. klo 14.19 Muutoksia taajamajunaliikenteessä - Taajamajuna (H 221) Helsingistä Riihimäelle klo. 15.36 on peruttu. - G-junat ovat peruttu toistaiseksi Helsingin ja Saunakallion välillä kalustopulan takia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 04, 2011, 08:09:21 » |
|
Lomat on lusittu, joten palataan keskusteluihin... Menneen talven lumet saavat puolestani olla jo käsitelty toteamalla "eihän se taas kovin hyvin mennyt".
Loman aikana julkistettiin tieto routa-aikataulujen käyttöönotosta kuukauden kuluttua. Tämä on mielestäni loistava juttu, joka toivottavasti edes pala kerrallaan toisi luotettavuutta takaisin. Routa on vaikuttanut liikenteeseen 2000-luvulla huomattavina myöhästymisinä, joten jo oli aikakin nähdä tällainen ratkaisu. Aiemminkin täällä on keskusteltu siitä kuinka 2006 keväällä junat saapuivat Ouluun järjestäen aikataulustaan 30-45 minuuttia myöhässä ja onneksi saivat sähköistyksen sekä aikatauluissa huomioimattoman nopeudenkohotuksen vuoksi yleensä aikataulun kiinni Oulun ja Kemin, viimeistään Rovaniemen välillä... Nyt vain herää kysymys, että onko pohjoisessa linja-autoyrittäjät tästä junien myöhäisemmästä saapumisesta tietoisia ja voivatko he muuttaa aikataulujaan niiden mukaan? Äkkiä kun ollaan tilanteessa esimerkiksi Rovaniemellä, että yhteysjunat joko saapuvat tai lähtevät eri aikaan kuin yhteyskuljetukset...
No, kyseessä on onneksi vain hetkellinen ratkaisu - tosin toivoisi tämän olevan pysyvä ratkaisu kunnes rataverkko oikeasti olisi siinä kunnossa kuin jonka mukaan aikataulut ovat jo pitkään olleet suunniteltu...
Kesäkuun 6. päivänä (tai vähän ennen sitä) asiassa ollaan taas hieman viisaampia. Itse ainakin toivoisin näkeväni, että jatkuvasti myöhästymisistä kärsineiden junien aikatauluja ei ainakaan kiristettäisi vaan päinvastoin pelivaraa annettaisiin luotettavuuden ja täsmällisyyden parantamiseksi. Tällaisista "murheenkryyneistä" ensimmäisinä tulevat mieleen Pendolino S94, InterCity 10 jne jne jne...
Aurinkoisissa kevätaamun tunnelmissa, täältä tähän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 05, 2011, 12:27:03 » |
|
Routa-aikatauluihin tutustuminen on tällä hetkellä vielä varsin hankalaa, koska kuten VR:n sivuilla ilmoitetaan "Asemilta on saatavissa muuttuneilla aikatauluilla varustettuja aikataulukortteja myöhemmin keväällä."
Matkahaun perusteella löytyy kuitenkin tällaisia mielenkiintoisia muutoksia...
Uusi junavuoro Turusta Helsinkiin perjantaisin InterCity2 158 Turku-Helsinki Turku 23:59 Kupittaa 00:03-00:05 Salo 00:29-00:32 Karjaa 00:57-01:00 Kirkkonummi 01:25-01:26 Espoo 01:38-01:39 Pasila 01:51-01:52 Helsinki 01:57
Huomattava hidastus aikataulussa... 20:31 Ylivieska 21:34 Oulu Pendolino 53 (3.4. saakka) 20:42 Ylivieska 22:30 Oulu Pendolino 53 (4.4. alkaen) Matka-aikaa lisää 45 minuuttia (1 tunnin 3 minuutin matka-aikaan).
Erikoisuuksia vai ei? InterCity 47 saapuu Rovaniemelle ja Pikajuna 274 lähtee Rovaniemeltä kello 20:50. Pikajuna 274 saapuu Kemiin ja InterCity 49 lähtee Kemistä kello 22:11. (Voin vain kuvitella kuinka Kemissä "taas" kirotaan 2-raiteen käyttöä...)
Taajamajuna 785 Pieksämäeltä 18:29 Joensuuhun 21:29 kulussa sunnuntaista perjantaihin. Taajamajuna 789 Pieksämäeltä 18:29 Joensuuhun 20:55 kulussa lauantaisin.
Kommentti Kuten jo aiemmin totesin, niin routa-aikataulut ovat erittäin tervetulleet. Helpottaa huomattavasti, kun ei tarvitse arvioida saapumisaikoja seuraaville asemille ennakkotietojärjestelmän, graafisten aikataulujen, edellisten päivien kulkutietojen yms. taustatietojen perusteella... Toivottavasti pelivaraa on riittävästi. Mielenkiinnolla näiden käyttöönottoa odotellen...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 05, 2011, 14:41:30 » |
|
Huomattava hidastus aikataulussa... 20:31 Ylivieska 21:34 Oulu Pendolino 53 (3.4. saakka) 20:42 Ylivieska 22:30 Oulu Pendolino 53 (4.4. alkaen) Matka-aikaa lisää 45 minuuttia (1 tunnin 3 minuutin matka-aikaan).
Liik enne vira sto ei vielä jostain syystä ole saanut tämän muutoksen sisältäviä tietoja graafisiin aikatauluihin, koska ainakin 6.4.2011 päivämäärälle hetki sitten hakemani graafinen sisältää S53:n viivan ihan entisellä paikallaan, jossa Ouluun tulo on 21:34. Kuitenkin kyseiseen grafiikkaan tulostuu tieto "4.4.2011 alkaen". Ilmeisesti 266:n ja 53:n kohtaaminen siirtyy routa-ajaksi Oulun asemalta Hirvinevalle. Tosin toisinaan ne nykyisin ovat kohdanneet Kempeleessä, kun 53 on ollut sopivasti myöhässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 07, 2011, 09:25:09 » |
|
Huomattava hidastus aikataulussa... 20:31 Ylivieska 21:34 Oulu Pendolino 53 (3.4. saakka) 20:42 Ylivieska 22:30 Oulu Pendolino 53 (4.4. alkaen) Matka-aikaa lisää 45 minuuttia (1 tunnin 3 minuutin matka-aikaan).
Liik enne vira sto ei vielä jostain syystä ole saanut tämän muutoksen sisältäviä tietoja graafisiin aikatauluihin, koska ainakin 6.4.2011 päivämäärälle hetki sitten hakemani graafinen sisältää S53:n viivan ihan entisellä paikallaan, jossa Ouluun tulo on 21:34. Kuitenkin kyseiseen grafiikkaan tulostuu tieto "4.4.2011 alkaen". Ilmeisesti 266:n ja 53:n kohtaaminen siirtyy routa-ajaksi Oulun asemalta Hirvinevalle. Tosin toisinaan ne nykyisin ovat kohdanneet Kempeleessä, kun 53 on ollut sopivasti myöhässä. Olisikohan sama syy, kuin viestiketjuun http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,2851.msg17953.html#msg17953 lisäämässäni kommentissani Tammikuu 03, 2011, 12:26:14 Liikenneviraston vastauksessa kyselyyni ilmenee. Se sopii hyvin myös viestiketjun http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,3167.0.html taustoihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 07, 2011, 20:36:52 » |
|
Käyttääkö lipunmyyntijärjestelmä samaa tietokantaa kuin Matkahaku? Jos käyttää, niin lienee mahdollista ostaa tällä hetkellä huhtikuulle sellainen lippu, jossa olevaa vaihtoyhteyttä ei tulevien routa-aikataulujen mukaan ole olemassa. Näin voisi päätellä, koska Matkahausta ei vielä löydy kaikkia routa-aikatauluja. Toki lippu kelpaa silloin seuraavassakin junassa, mutta VR ei voine taata istumapaikkaa vaihdon jälkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 474
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 08, 2011, 18:45:36 » |
|
Taajamajuna 785 Pieksämäeltä 18:29 Joensuuhun 21:29 kulussa sunnuntaista perjantaihin. …josta 36 minuuttia Varkaudessa. Asian huomasi tänään myös Karjalainen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #24 : Maaliskuu 08, 2011, 22:03:40 » |
|
Taajamajuna 785 Pieksämäeltä 18:29 Joensuuhun 21:29 kulussa sunnuntaista perjantaihin. …josta 36 minuuttia Varkaudessa. Asian huomasi tänään myös Karjalainen. Harmi, ettei Varkaudessa ole asemaravintolaa... Eikös joskus ennenmuinoin junat pysähtyneet joillekin tietyille asemille pitkäksikin aikaa jossa oli mahdollisuus poiketa asemaravintolaan syömään, varsinkin kun junissa ei ollut ravintolavaunuja? Olisivat nyt vielä pysäyttäneet jonkun pendoliinon vaikka Ylivieskaan seisomaan tunniksi: 'ei ole kohtauspaikkoja niin odotellaan muutama vastaan tuleva juna...'
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|