[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Maaliskuu 14, 2009, 13:24:31 » |
|
Huonoja uutisia luvassa 2802:sesta http://www.isovaalee.info/// otsikko kuvaavammaksi
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2009, 23:12:03 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Puolatie
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2009, 13:27:24 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2009, 15:17:19 » |
|
Eipä ainakaan sijoituspaikka hylkyvemppujen jonon jatkeena kovin mairitteleva ole. Kirotun näköistä kun moderni teknoveturi on törkätty samaan kastiin puolen vuosisadan takaisten louskujen kanssa. (Tsori vaan, mutta irvokkaan näköistä se on, vaikka kuinka olis ne vemputkin kivoja vetureja.) Nooh, onhan niitä edelleenkin 18 kappaletta, eli enemmän kuin kahden käden sormilla pystyy laskemaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 15, 2009, 01:33:41 » |
|
Pitäisiköhän HMVY:n kokella kepillä jäätä ja kysyä josko VR haluaisi 'luopua' tuosta 2802:sta. Olisi aika 'uusi' museoveturi, tosin kunnostus voi maksaa maltaita... 8)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2009, 21:14:18 » |
|
Tuohan olisi ihan hyvä idea. Mutta onko HMVY:llä ketään kuljettajaa jolla on tyyppikoulutus Dr16:een? Edit: Offtopic
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2009, 21:30:32 kirjoittanut Miika Rissanen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 147
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2009, 19:04:26 » |
|
No kuljettaja lienee pienimipiä ongelmia mitä ko. härpäkkeen museointiin liittyy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 25, 2009, 23:17:16 » |
|
isovaalee.info: "23.3.2009 Hyvinkään konepajalle viety 2802 on siirtynyt konepajan sisätiloihin. Veturin moottorissa on vakava vaurio, eikä moottoria todennäköisesti enää korjata. 2802 on pääosin samanlainen kuin sarjaveturit, mutta sen moottori eroaa sarjakoneista. Hylkäämispäätöstä ei kuitenkaan ole tehty."
Osaisiko joku kenties kertoa hieman yksityiskohtaisemmin, minkä sortin moottorivauriosta on kyse? (Oletettavasti kyse ei nyt ole puhki ruostuneesta pakarista...) Tahi onko tietoa siitä missä vaurio tapahtui? Menikö jakoremmi poikki kuni vanhassa korollassa, ja nyt on venat kierossa ja metallisilppua palotilassa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 26, 2009, 17:36:35 » |
|
Missähän 2814:n moottori on nykyisin? -siitähän saisi soivan pelin 2802:n rungolle ja kaikki koneet olisi samanlaisia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 147
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 26, 2009, 19:35:42 » |
|
Mitenkäs tuo 2802:n moottori eroaa sarjakoneista? Wärtsiläähän siinä ei tiettävästi ollut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2009, 10:20:57 » |
|
Erilainen Pielstick. Tarkentakoon ken enemmän tietää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 27, 2009, 17:54:16 » |
|
Tämähän voitaisiin varata rautatiemuseolle. Viedään konepajan takapihalle Hr11:n seuraksi ja palataan asiaan vaikka 50v:n kuluttua. Eihän museo-esineen välttämättä tarvi olla liikennöitävässä kunnossa - museolle taitaa riittää vain Dr13.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 193
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2009, 19:47:42 » |
|
Tämähän voitaisiin varata rautatiemuseolle. Viedään konepajan takapihalle Hr11:n seuraksi ja palataan asiaan vaikka 50v:n kuluttua. Eihän museo-esineen välttämättä tarvi olla liikennöitävässä kunnossa - museolle taitaa riittää vain Dr13.
Eikun vaihdettapas siihen kunnostuslistaan Hr11 ja laitetaan siihen JKV.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 22, 2009, 20:55:58 » |
|
Erilainen Pielstick. Tarkentakoon ken enemmän tietää.
Isovaalee.info :n mukaan pääkone on 2801-2802 ja 2805...:ssa sama.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 07, 2009, 00:14:34 » |
|
Missähän lieneen romutetun 01 moottori? tai sitten saisikohan siihen asennettua romutetun 3 tai 4 wärtsilän moottoria?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #14 : Toukokuu 10, 2009, 19:13:56 » |
|
Missähän lieneen romutetun 01 moottori? tai sitten saisikohan siihen asennettua romutetun 3 tai 4 wärtsilän moottoria?
Porukka taitaa luulla, että vanhoja moottoreita säilytetään nurkissa vuositolkulla. Muistelisin joskus olleen puhetta, että nuo protojen Wärtsilät olisi myyty muuhun käyttöön. 14:nkin kone on varmasti otettu talteen, mutta siitäkään ei voi tavan harrastaja sanoa monenko veturin nokalla se on jo tähän mennessä käynyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 12, 2009, 21:20:45 » |
|
Jos joku VR:llä olisi innovatiivinen, kuten vanhaan hyvään aikaan, veturista tehtäisiin Sr3. Dr16 on jo pitkälti sähköinen vekotin, joten muutostyöt eivät vaatine ihan kohtuuttomia. Virroitin katolle, muuntaja ja jotain muuta sähkötekniikkaa moottoritilaan ja menox. Samoin toimittaisiin jatkossa aina, kun Dr16:n kone sippaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 12, 2009, 21:39:49 » |
|
Tossa on kyllä sinänsä ideaa, samalla tavalla olisi voitu myös myymäläautoista (Dr13) tehdä sähkövetureita vaikkapa tavarajunien vetoon. Varsinkin kun niissä olisi ollut reilusti tilaa muuntajalle. Toki tänä päivänä toi suurtehosähkötekniikka on saatu puristettua aika pieneen tilaan, eihän Dr16 taitaisi tarvita tosiaan muuta kuin muuntajan ja virroittimen, invertterihän veturissa on jo omastakin takaa. Suurin ongelma taitaa vaan olla, ettei VR Oy:tä kiinnosta protojen rakentelu nykyään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2009, 22:12:37 » |
|
Toki tänä päivänä toi suurtehosähkötekniikka on saatu puristettua aika pieneen tilaan
Sr2:ssa invertteripaketit vievät konehuoneesta silmämääräisesti arvioiden (kulkukäytävä poislukien) vähän alle puolet tilasta. Loput tilasta viekin sitten vermeet, joita niitäkään ilman ei olisi hyvä olla (kompura, jäähdytys, yms.). Suurin ongelma taitaa vaan olla, ettei VR Oy:tä kiinnosta protojen rakentelu nykyään.
Eikös tuo nyt kuitenkin ollut pääasiassa Valmetin projekti? Omistajanäkökulmasta taasen valtion projekti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 172
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 13, 2009, 00:25:19 » |
|
Saamieni tietojen mukaan Dr13 oli varauduttu muuttamaan sähkäriksi jos sähköistys olisi laajentunut nopeammin. Tieto perustuu Kouvolassa opetuskuljettajan kertomukseen veturin tekniikan pikakoulutuksen aikana eräänä mieleenpainuvana yönä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #19 : Heinäkuu 13, 2009, 00:41:13 » |
|
Juuri näinhän se taisi olla alkuperäisten suunnitelmien mukaan - Alsthomilta aikoinaan tilatut veturit olisivat olleet "helppo" muuntaa sähkövetureiksi, mutta jostainsyystä (?) valmiita tehtaan suunnitelmia ei käytetty hyväksi. Miksei, Dr16 voisi olla varsin helposti muunneltava myös sähkökäyttöiseksi. Mitenkähän tuo yö on jäänyt Jaakon mieleen - yleensä öisin ei pahemmin muistinlokeroihin tiedon rippeitä jäänyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 172
|
« Vastaus #20 : Heinäkuu 13, 2009, 01:31:22 » |
|
Niitä öitä on useampia. Olin työttömänä viime laman aikana (kuten nytkin) ja norkoilin niillä "opintomatkoilla" tallilla, asemilla, rakennusporukoiden mukana rataverkolla ja jopa lisäjunassa Kv-Sld-Kv takana mennessä 4500 t epästabiilia bensiiniä. Ressussa oppi paljon kun kuuntelee ammattilaisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #21 : Heinäkuu 13, 2009, 18:21:38 » |
|
Varmaankaan Dr16-viritelmän inverttereistä voitaisiin tehdä huomattavasti pienemmät kuin mitä Sr2:ssa on, pienemmän tehon vuoksi? En kyllä näe mitään järkeä valmistaa moisia piensarjoja jo varaosahuollon puolesta!
Voiskohan Dr13-veturin sähkökäyttöiseksi muuttamatta jättämiseen olleet syyt osittain samoja kuin koko sarjan hylkäämiseen johtaneet?
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #22 : Heinäkuu 14, 2009, 12:26:40 » |
|
Voiskohan Dr13-veturin sähkökäyttöiseksi muuttamatta jättämiseen olleet syyt osittain samoja kuin koko sarjan hylkäämiseen johtaneet?
Siis? Dr13-veturit säilyivät ajossa 37 vuotta ja ne poistettiin pääasiassa sähköistyksen laajenemisen ja ikääntymisen johdosta. Mitä tekemistä näillä syillä on sen kanssa, ettei sähköveturimuutosta toteutettu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #23 : Heinäkuu 14, 2009, 13:55:00 » |
|
Siis? Dr13-veturit säilyivät ajossa 37 vuotta ja ne poistettiin pääasiassa sähköistyksen laajenemisen ja ikääntymisen johdosta. Mitä tekemistä näillä syillä on sen kanssa, ettei sähköveturimuutosta toteutettu?
Olisiko se, että sähkövetureiksi muutettuina olisi saatu vetureita, joissa kaikki paitsi virroittimet ja muuntaja olisi ollut 37 vuotta vanhaa jo valmiiksi? Mutta jos sähköistys olisi laajentunut nopeammin, sähkövetureita olisi tarvittu nopeammassa tahdissa, ja aikaisemmin tehtynä muutostyö olisi saattanut kannattaakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #24 : Syyskuu 17, 2009, 15:46:56 » |
|
Viimeinenkin protovaalee, 2802, on sitten hylätty. Näin ainakin isovaalee.info:n mukaan.
R.I.P Dr16 2802!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|