Toukokuun lopussa aloittaa kaksi uutta Allegro-vuoroa.
VR haluaisi kolminkertaistaa junamatkustajien määrän Helsingin ja Pietarin välillä.
Junamatkustajien viisumivapaus antaa vielä odottaa itseään. Venäjän rautatieyhtiö RZD:n pyyntö 72 tunnin viisumivapaudesta junamatkustajille ei ole vielä tuottanut tulosta.
VR:n kaukoliikennejohtajan Ari Vanhasen mukaan viisumivapaus on kuitenkin yhä toiveissa.
Jo ilman viisumivapautta nopea junayhteys on houkutellut lisää matkustajia VR:lle. Vanhasen mukaan yhtiössä ollaan tälle vuodelle tavoitellussa neljänneksen kasvuvauhdissa.
Vuosikymmenessä VR aikoo vielä moninkertaistaa matkustuksen Helsingin ja Pietarin välillä.
- Miljoonat suomalaiset käyvät vuosittain katsomassa pientä Tallinnan Raatihuoneentoria. Pietarissa on ihan eri mittakaavassa katsottavaa ja monin verroin ostosmahdollisuuksia, Vanhanen perustelee.
Lisäksi venäläisten matkustus Suomeen on kasvanut jatkuvasti ja VR:n mukaan kolmen ja puolen tunnin junayhteys kilpailee tosissaan lentomatkustamisen kanssa.
Toukokuun lopusta alkaen Helsingistä voi käväistä päivämatkalla Pietarissa, kun Allegro-vuorojen määrää lisätään.
Vanhanen kertoo, että venäläiset ovat väläytelleet nopeaa junayhteyttä myös Moskovan ja Helsingin välille. VR:n mielestä yöjuna on kuitenkin nykyisellään kilpailukykyisempi matkustustapa pitkälle Moskovan-matkalle.
Lisää nopeutta kaksoisraiteesta
Vanhasen mukaan tulevaisuudessa Allegron matka-ajasta on nipistettävissä vielä lähes puoli tuntia, mutta ensin hitaampi tavarajunaliikenne pitää saada pois alta.
Venäjä aikoo tänä vuonna ryhtyä rakentamaan tavarajunille toista rataa, joka koukkaisi nykyistä pohjoisemmasta. Suomessa paperilla on ollut kaksoisraide Vainikkalan ja Luumäen välille.
Kaksoisraide on alunperin ajoitettu tälle vuosikymmenelle, mutta Vanhasen mukaan se ei vielä ole ollut mukana pidemmälle viedyissä suunnitelmissa.
Venäjän puoleisen rataosuuden turvallisuudesta nousi kysymyksiä, kun kaksi miestä jäi Allegron alle Pietarin laitamilla tammikuussa. Vanhanen vakuuttaa, että turvallisuusasiat ovat kunnossa.
- Vahingossa junan alle joutuminen on todella vaikeata. Koko rataosuus on aidattu molemmin puolin rajalta Pietariin asti ja kaikissa ylikäytävissä on liikennevalot tai puomit.
http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2011031313353482_ma.shtml