Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Dr13 2349 Vanhat Koneet -lehdessä 02/2011  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« : Maaliskuu 23, 2011, 14:26:53 »

Uudessa (2/2011) Vanhat Koneet lehdessä artikkeli Dr13-veturista http://www.vanhatkoneet.fi/

// otsikko korjattu
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2011, 07:58:46 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #1 : Maaliskuu 25, 2011, 06:51:39 »

Tuli hankittua kyseinen aviisi. Päällimmäisenä jäi mieleen, että artikkelissa keskityttiin lähinnä Dr13:n vikojen luetteluun. Noh, ehkä on hyvä, ettei aika kultaa ihan kaikkia muistoja.Iskee silmää
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #2 : Maaliskuu 25, 2011, 12:13:57 »

Valitettavasti samaan asiaan kiinnitin myös huomioni. Käyttäjän näkökulmaan en täysin yhdy. Veturisarjan siisteys ja kunnossapidon taso romahti vetureiden siirtyessä pois Itä-Suomen huolenpidon alaisuudesta, varsinkin loppuaika oli melko surullista katseltavaa. Melkein 27-vuotta (huhtikuu 1973 - marraskuu 1999) näiden kanssa puuhaillessa, ei suurempia vikoja omalle kohdalle osunut ja vain yksi servo-ongelma.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2011, 19:28:57 »

Sama havainto. Artikkelissa olisi suonut käsiteltävän myös sitä puolta, minkälainen merkitys veturisarjalla oli aikataulujen nopeutumisen ja junapainojen kasvattamisen kannalta.

Aivan huonoja Hr13-veturit eivät voineet olla, koska niillä ajettiin jo 60-luvun lastentautien aikaan noin 120000 km vuodessa veturia kohden. Esim. Hr1, Hr11 ja Dm4 jäivät huippuvuosinaankin samoihin lukemiin, vaikka niillä vedettiin lähinnä pikajunia, kun Hr13-veturit keräsivät alkuaikoina kilometrinsä pääasiassa tavarajunista. Tavarajunavetureista esim. Tr1:llä ajettiin parhaimmillaan noin 85000 km vuodessa/veturi ja Tr2:lla noin 55000 km, joihin verrattuna Hr13-vetureiden 120000 km tulee paremmin oikeuksiinsa. Hr13-vetureiden aktiivisimman käytön aikaan 70-luvulla olivat suoritteet parhaimmillaan muistaakseni 160000 km vuodessa/veturi.
tallennettu
Markku Leiniö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2011, 20:40:03 »

Hei vaan. Uutistiedoksi, kun en hakutoiminnolla löytänyt tästä vielä vinkkiä: Uusimmassa Vanhat Koneet -lehdessä (02/2011) on yhteensä viiden sivun tarina Dr13 2349:stä.

Lehtipisteestä löytynee, jos ei ole kotiluukkuun ole lehti kolahtanut.

http://www.vanhatkoneet.fi/576/dr13-dieselveturi-rautateiden-ranskatar

Markku
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2011, 07:01:13 »

Tulipa luettua kanssa tuo juttu.

Se ihmetyttää että ongelmia oli erilaisten vuotojen kanssa, kuitenkin veturit rakennettiin mallikappaleet poislukien suomessa ja olisi voinut olettaa että täällä (lokomolla ja valmetilla) olisi linjat rakennettu vuotamattomiksi? ,ja mikä oli vuotojen syy, tärinä vai muuten heikot materiaalit.
Onhan muutkin veturit saatu toimiviksi...

Toinen homma on niinkin yksinkertainen kuin ulkoisen virransyötön sähköpistokkeen sijoitus ohjaamoon.
-eikö sitä saatu missään korjauksen yhteydessä siirrettyä ulkopuolelle Huh
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Dr13 2349 Vanhat Koneet -lehdessä 02/2011  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina