Niinkuin aiemmmin laitoin , rataverkko ei tarjoa tällähetkellä sellaista palvelutasoa että veturivetoisilla junilla mentäisiin 200km/h. Joku kokeilu oli mutta kuulema yhtä jarruttamista/kiihdyttämistä välillä Hki-Tpe, joka on kuitenkin parasta A-luokkaa Lahden kanssa ratainfrassa.
Ei sillen tee yhtään mitää 200km/h ravintolavaunulla, onhan noita 200km/h kaksikerroksia vaunuja Vr:llä kymmeniä ja oikoradallakin mennään max 140-160km/h. Tiedä sitten mikä on olematon aikasäästöä, esim Hki-Mikkeli : Pendo 2h18min ja IC2 2h.43 min. alkaa olla kuiteskin jo puolen tunnin ero, ja menopaluu 1h ero se on paljon jo liikemiehelle. Tässä kohtaa juna pesee muut kulkumuodot 3-0, mutta se 2h 45 min niin ei olekkaan enää niin houkutteleva " autollahan pääsee samaan aikaa" Ja pendon luotettavuus on kuitenkin tasolla 80 % junista tulee ajallaan perille, ja radasta johtuvat ongelmat 80% , eli pelkästä junatyypistä johtuvat ongelmat on n.4% eli 95% pendolnoista tulee ajallaan jos rata on kunnossa, hyvä suoritus vois sanoa!
IC2 on se runkoliikenne , pendot on hyvä mauste. Tietty jos mauste ei maistu niin ottaa IC2, pendo ei ole pakollinen
Liikenneviraston tämän vuoden verkkoselostuksen mukaan moottorijunien suurin sallittu nopeus olisi veturijunia korkeampi vain rataosilla Olli - Porvoo, Kirkkonummi – Turku, Kytömaa-Lahti ja km 245,9–Otava. Jos tästä lasketaan pois Olli-Porvoo, sattuneesta syystä
ja Kirkkonummi-Turku sen johdosta että nykyinen aikataulurakenne yksiraiteisella rataosalla ei mahdollista pendon suuremman sallitun nopeuden hyödyntämistä jää jäljelle 118,2 kilometriä rataa jota pendo voi radan huippunopeuden puolesta ajaa kovempaa kuin veturijuna. Muu jäljelle jäävä nopeusero verrattuna pendoon ja 200km/h veturijunaan selittynee lähinnä pysähdysten lukumäärällä.
IC-junien hitauteen vaikuttaa osaltaa tietysti Sr1-veturien 140 maksimi nopeus, vanhemman vaunukaluston nopeusrajoitukset ja ongelmat Sr2-vetureiden käytössä 200km/h nopeudessa. Nämä ongelmat ovat/olisivat olleet kuitenkin ratkaistavissa.
Pendolinokalustolla ajettaessa on kuitenkin ollut enemmän myöhästymisiä kuin veturijunilla. Tämänhän on jopa VR itse myöntänyt. Totta on että kilpailussa muita liikennemuotoja vastaan tarvitaan vahva brändi, tämä brändi olisi kuitenkin ollut mahdollista luoda myös luotettavammilla ja helpommin matkusjamääriin sopeutuvilla veturijunilla tinkimättä lähes lainkaan nopeudesta (ratavekko tänään). Pendolinon brändi ei taida näin talven jälkeen olla kovin kovassa huudossa.
Rataverkon parannusten lisäksi ongelmaksi muita nopeammalla kalustolla ajamiseen jää myös suomen pitkälti yksiraiteinen rataosa joka syö suuremman huippunopeuden hyötyä hitaamman kaluston seassa.
Optimismin puutteesta ei voida syyttää VR:ää/eduskuntaa kun laman jälkeen suunnittelivat näitä matka-aikoja
http://web.archive.org/web/19980613185451/www.vr.fi/heo/pendo4.htm