Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Orivesi-Vilppula ratalinja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Maaliskuu 27, 2011, 09:38:30 »

Löysin karttapaikalta kummallisen mutkan vanhalta pääradalta, onkohan Yrösjoen kohdalle rakennettu linjaus hylätty jo rakennusvaiheessa maaperän takia, kun nykyinen linjaus koukkaa luonnottomasti itään joen kohdalla? Muualla rata näyttää kulkevan alkuperäisellä paikallaan. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Ratalinja&srs=EPSG%3A3067&y=6850320&mode=rasta&x=358797&lang=fi
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2011, 11:40:20 »

hylätty jo rakennusvaiheessa maaperän takia
Eiköhän. Kiva et muitakin kiinnostaa vanhat ratalinjat. Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #2 : Maaliskuu 27, 2011, 14:23:50 »

Kyllä ratalinjan muutos on oltava paljon tuoreempi, ei 1880-luvulla tehty linjaus enää olisi noin selvä (ilmakuvassakin näkyy). Eli kyllä siitä on rata mennyt vielä 40/50-luvulla. Vähän joen pohjoispuolelta erkani sivuraide vasemmalle (länteen) ja se johti soranottoalueelle (näkyy pieniä lampia maantien oikealla puolella). Olisikohan mennyt suunnilleen siitä kohtaa missä on Leppälä-niminen talo.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2011, 15:13:56 »

Yrösjoen väistöraidehan on Suomen vanhin väistöraide  Hymyilee leveästi

Se on tehty noin vuonna 1917 (tarkka vuosi löytyy VR-historiikeistä), koska Yrösjoen (maa)silta painui hallitsemattomasti. Liekö maaperä näyttänyt toivottoman pehmeältä menneen ajan rakennusmenetelmille, kun väistöraide jäi pysyväksi ratkaisuksi.

Ajoimme joskus v. 5 eSK. (ennenSuuriaKivisateita) ratalinjaa melkein perille vanhalle sillan kohdalle henkilöautolla. Eli luulen ja muistelen että tuo ratalinja on palvellut jonkinlaisena polkuna.

Mutta jos ylläoleva sattuisi sisältämään virheitä, tietävämmät korjatkaa, olkaa niin hyvä. 
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2011, 22:41:51 »

Onkos uusi silta uudella linjalla se, josta on painettu postikorttikin http://www.menec.fi/detail.php?id=21079 Toisaalla huutonetissä myytävänä oleva samainen kortti on kulkenut vuonna 1913.

Ja oliko painuma sillä penkereellä, jolla Suuren Raideliikennealbumin kuvassa on Yrösjoen kulvertti?
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #5 : Maaliskuu 27, 2011, 23:48:02 »

Yrösjoen viaduktin perustuksen pettämisen takia, Senaatti myönsi vuonna 1907 varoja radan siirtämiseen uuteen paikkaan km:llä 242. Rahaa myönnettiin myös kahdelle seuraavalle vuodelle, joten ehkä siirto valmistui 1909 paikkeilla. Vaasan rautatien rakennusvaiheessa Yrösjoen maasilta oli Aamulehden mukaan radan suurin ja työläin rakennus.

Käsittääkseni kulvertti on eri asia viadukti. Kulvertti on rakenteeltaan lähempänä rumpua kuin siltaa. Mm. VR historiikeistä löytyy esimerkkejä.
tallennettu
Jukka Martio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2011, 10:03:53 »

Tuosta harvinaisesta mutkasta on nykytilanteen mukainen kuvakin: http://vaunut.org/kuva/63261?s=1
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2011, 11:53:30 »

Radan siirto valmistui vuonna 1909, kyseisen vuoden Rautatietilasto kertoo.

Yrösjoen viadukti, joka käsitti kaksi 23,75 metrin mittaista päätejännettä ja kahdeksan 5,94 metrin mittaista välijännettä, korvattiin kulvertilla. Toimenpiteen johdosta Tampere-Vaasa –radan pituus eneni 16 metrillä.

Viadukti on lähinnä maasilta, kun kulvertti muistuttaa rumpua, kuten Marko edellä kirjoitti. Liitän oheen kuvan Kotalan itäpuolella sijaitsevasta kulvertista.


* 1734.JPG (311.48 kilotavua, 900x675 - tarkasteltu 746 kertaa.)
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2011, 15:05:15 »

Yrösjoen väistöraidehan on Suomen vanhin väistöraide  Hymyilee leveästi

Eipä aivan vanhin kuitenkaan. Eikös Ali-Vekkosken "väistö" ole ainakin vanhempi?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2011, 17:52:18 »

No niinpäs näyttää olevan ja menee siis yksityisradan aikakaudelle. Leveät kiskot -kirjassa kerrotaan Vekkosken murheista, että enää vuonna 1890 ei uskallettu ajaa junalla silloisen puusillan yli, vaan aloitettiin radan siirtäminen uuteen paikkaan. Kirja ei kerro valmistuiko uusi linja kyseisenä vuonna.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 813


« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2011, 20:39:20 »

Viadukti on lähinnä maasilta, kun kulvertti muistuttaa rumpua.

Jos nyt muistan siteerata oikein sillanrakennusterminologiaa, niin kulvertti on ihan oikea vesistösilta, mutta jonka vapaa-aukko on metri tai vähemmän. Pidemmät luokiteltiin oikeiksi silloiksi.

Nykyään noin lyhyitä oikeita siltoja ei kaiketi juurikaan rakenneta, vaan ojat ylitetään lieriömäisen "bassorummun" tai pienemmän kokoisen (silta)rummun avulla.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #11 : Toukokuu 05, 2011, 16:28:10 »

Olikin ratalinjan muutos paljon vanhempi kuin luulin. Yllättävän hyvin vanha linjaus on sitten säilynyt. Tässä vuoden 1956 peruskartassa näkyvät selvästi vanha ja uusi linjaus sekä mainitsemani soraraide.  http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Peruskartat,%20ym./Peruskartta%201:20.000%20Orivesi-Juupajoki%201956-1957%20(0+6).jpg
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #12 : Toukokuu 05, 2011, 18:09:34 »

Olikin ratalinjan muutos paljon vanhempi kuin luulin. Yllättävän hyvin vanha linjaus on sitten säilynyt. Tässä vuoden 1956 peruskartassa näkyvät selvästi vanha ja uusi linjaus sekä mainitsemani soraraide.  http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Peruskartat,%20ym./Peruskartta%201:20.000%20Orivesi-Juupajoki%201956-1957%20(0+6).jpg
Meriluoto laittanut esille monta mielenkiintoista karttaa. Harmi vaan, etten saa koneellani auki niistä moniakaan. Osaisiko joku sanoa, mistä kiikastaa tai onko jollakulla mahdollisesti samoja ongelmia? Windows XP + Google Chrome.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #13 : Toukokuu 05, 2011, 18:32:13 »

Olikin ratalinjan muutos paljon vanhempi kuin luulin. Yllättävän hyvin vanha linjaus on sitten säilynyt. Tässä vuoden 1956 peruskartassa näkyvät selvästi vanha ja uusi linjaus sekä mainitsemani soraraide.  http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Peruskartat,%20ym./Peruskartta%201:20.000%20Orivesi-Juupajoki%201956-1957%20(0+6).jpg
Meriluoto laittanut esille monta mielenkiintoista karttaa. Harmi vaan, etten saa koneellani auki niistä moniakaan. Osaisiko joku sanoa, mistä kiikastaa tai onko jollakulla mahdollisesti samoja ongelmia? Windows XP + Google Chrome.
Olen koko päivän selaillut niitä ja kaikki ovat auenneet takeltelematta. Osa on aika isoja tiedostoja.  MacOS 10.6+Safari 5
tallennettu
Timo Polvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #14 : Toukokuu 05, 2011, 18:55:30 »

Olikin ratalinjan muutos paljon vanhempi kuin luulin. Yllättävän hyvin vanha linjaus on sitten säilynyt. Tässä vuoden 1956 peruskartassa näkyvät selvästi vanha ja uusi linjaus sekä mainitsemani soraraide.  http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Peruskartat,%20ym./Peruskartta%201:20.000%20Orivesi-Juupajoki%201956-1957%20(0+6).jpg
Meriluoto laittanut esille monta mielenkiintoista karttaa. Harmi vaan, etten saa koneellani auki niistä moniakaan. Osaisiko joku sanoa, mistä kiikastaa tai onko jollakulla mahdollisesti samoja ongelmia? Windows XP + Google Chrome.

Myös Windows 7 + Firefox 4.0 kanssa samoja ongelmia, saattaa herjata virheelisestä kuvatiedostosta. IE9:llä toimii ongelmitta sekä myös tallentamalla levylle ja käyttämällä kuvankatselu/käsittelyohjelmaa.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #15 : Toukokuu 05, 2011, 19:23:55 »

Sama täällä google chormen käyttäjälläkin Huh
Mikäköhän on mennyt vikaan?
tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #16 : Toukokuu 05, 2011, 21:05:32 »

Windows XP + FF4. Ei mitään ongelmia.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #17 : Toukokuu 05, 2011, 21:27:47 »

Windows Vista Home + Opera 11.10 + halpis saunis nettitikku


toimii
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #18 : Toukokuu 06, 2011, 06:45:48 »

Selaimesta (tai muusta kuvankäpistelyohjelmasta) isojen kuvien avautuminen on lähinnä kiinni. Opera 11.10 toimii, kuten edellä mainittiin.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #19 : Toukokuu 07, 2011, 00:08:50 »

Windows 7 x64 ja Firefox Nightly x64, toimii. Lataus otti aikansa, mutta samaan aikaan oli pari leffaa tulossa.

Ajelin pari viikkoa sitten Mämmilästä pohjoiseen ja harmitti hiukan työmatkalaisen kireä aikataulu, olisi ollut hyvä piipahtaa maisemissakin. Hyvällä mielikuvituksella soraraiteen päässä oleva monttu erottuu maantiellekin. Mukavastihan tuo vanha paana myötäilee maisemaa, mitä sivusilmällä vilkuilin. Ennen wanhaan tehtiin linjaukset vaaituskoneella ja vatupassilla, nykyään kai viivottimella ja ei tuo niin kaunista ole, jos vaikka oikorataa katselee.
tallennettu
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #20 : Helmikuu 19, 2021, 11:44:28 »

Tarkempia tietoja Yrösjoen viaduktista löytyy ajan lehdistä, kuten 'Tekniska föreningens i Finland förhandlingar' numeroista 3/1905, 3/1911, 4/1911, 1/1917. Vaasan rataa suunniteltaessa paikalle oli sijoitettu viadukti eli maasilta ulkolaisten esikuvien mukaan, kokonaispituus 95,02 m, korkeus 18 m. Maaperän todellinen laatu selvisi vasta kun paikalla tapahtui maanvyöryjä kaivettaessa kuoppaa perustuksille. Maaperä on vetistä hiekkaa ja savea, mikä ei ole ongelma, ongelma on että paikalla on lähteitä joka pitävät maan koko ajan kosteana. Myöhemmin huomattiin että lähteen vesi tulee muutaman kilometrin päässä olevasta järvestä. Radan suunnittelijat harkitsivat pitäisikö viaduktin sijaan rakentaa penger ja korvaavasta penkereestä tehtiin jo rakennuspiirustus. Paikalla suoritettiin katselmus, ja rakennustyön yli-insinööri Ahlgren päätti että viadukti tehdään ja lähteistä tuleva vesi johdetaan putkella sivummalle. Vaasan rata valmistui 1883 ja jo vuosi radan avaamisesta huomattiin että perustuksista tuli liian matalat. Paikalle määrättiin nopeusrajoitus, mutta sitä oli vaikea noudattaa, koska paikalla on 1,5 km matkalla 1:80 nousu. Junissa piti käyttää tehokkaampaa veturia, joka on myös raskaampi ja rasittaa perustuksia enemmän. 1907 piti siltaa tukea puupylväillä koska perustukset alkoi vajota ja alettiin suunnitella viaduktin korvaamista. Uusi 220000 mk maksanut penger otettiin käyttöön lokakuussa 1909. Vanha silta purettiin sen jälkeen, osat käytettiin muihin siltoihin. Rautatieläislehti kirjoittaa 8.12.1909 seuraavaa: "Junien kulkunopeus Vaasan radalla on nyt 38-40 km/t, ja sitä tullaan lisäämään keskimäärin 6 km/t, joten nopeus tulee olemaan 45 km/t. Estettä tätä nopeutta vastaan ei enään ole kun rata on jo kiskotettu uusilla raskailla kiskoilla Tampereelta Orismalaan asti ja kun Yrösjoen siltaa ei enää junilla ajeta. Näinollen voidaan käyttää raskaita vetureita ainakin Tampereen-Seinäjoen välisellä rataosalla."
tallennettu
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #21 : Maaliskuu 28, 2021, 05:54:31 »

Jos linkki Meriluodon karttasivuille ei avautuisi koneellanne, niin kaikki vanhat peruskartat löytyvät myös yleisosoitteesta:

 http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Orivesi-Vilppula ratalinja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina