Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2011, 16:47:55 » |
|
Useissa Euroopan maassa on rautateillä käytössä erilaisia eriyishintaisia tarjouslippuja. Saksan ja Itävallan osalta tiedän niiden nimetkin: EuropaSpezial (DB, kansainväliset), Sparpreis (DB, kotimaan) ja SparSchiene (ÖBB).
EuropaSpezial -lippuja on tarjolla useimpiin Saksan lähistöllä oleviin maihin (esim. Ruotsi ja Unkari). Suomalaisten kannalta mielenkiintoisin on mahdollisuus matkustaa Tukholmasta mihin tahansa päin Saksaa hintaan 39€. Pieni osa ES-lipuista on ostettavissa netistä, mutta lähes mihin tahansa Saksaan menevään tai sieltä tulevaan kansainväliseen junaan niitä voi hankkia DB:n tiskiltä tai puhelinpalvelusta. Usein ES-lippuja ei ole jäljellä, mutta osaava palvelutyöntekijä osaa kikkailla lipun sellaiseksi, että perille pääsee sittenkin halvalla. Tämän takia ES-lippu voi kuitenkin olla kannattavampaa ostaa DB:n järjestelmään suoraan kytketystä ulkoisesta matkatoimistosta. Sparpreis toimii melko samalla tavoin, ollen käytännössä kotimaanliikenteen vastine EuropaSpezialille, hintojen ollessa alkaen 19€ aika pitkälti lähtö- ja määräasemasta riippumatta. ÖBB:n Sparschiene on käsittääkseni aika vastaava kuin DB:n ES, mutta sen jommankumman pään on oltava Itävallassa.
Balkanin alueella matkustavalle Balkan FlexiPass on merkittävästi noin puolet) halvempi kuin Interrail-lippu samalle alueelle.
CityStar-lipulla, joka on käsittääkseni vain Slovakian rautateiden tarjoama, voi matkustaa Venäjällä halvemmalla kuin Venäjältä ostetuilla lipuilla. Lipussa on kyse erillisestä matka- ja paikkalipusta. Ostettaessa paikkalippu Venäjältä ukrainalaiseen tai valkovenäläiseen vaunuun, muodostuu matka hinnoitteluteknisen suunnitteluvirheen vuoksi hinnaltaan paikoin vain murto-osaksi "normaaleja kanavia" ostetun lipun hinnasta. (Syy: CS-lippu käyttää IVY-maiden ja keski-Euroopan liikenteen Itä-Länsi -tariffia, jossa matkalippu on halpa ja pakollinen paikkavaraus kallis. RZhD:llä ei ole rajapintaa Itä-Länsi -tariffin mukaisten paikkalippujen myymiseksi valkovenäläisiin ja ukrainalaisiin vaunuihin, joten se myy paikkaliput niihin IVY-maiden sisällä käytettävän MPT-tariffin mukaisesti. Ja siinä taas on itse matkalippu kallis, mutta paikkavaraus halpa)
Ruotsissa matkaliput ovat halvimmillaan tasan 90 päivää ennen matkustusajankohtaa. Sitä ennen niiden hinta voi olla korkeampikin.
Monissa tapauksissa kansainvälinen junalippu on merkittävästi kalliimpi kuin sisäinen. VR:n ja HSL;n käyttämä sääntö, ettei samalla matkalla saa käyttää kuin yhtä lippua, on Euroopassa varsin ainutlaatuinen. Vastaava on voimassa ilmeisesti vain Unkarissa. Matkalipun voi siis saada usein merkittävästi halvemmalla ostamalla yhden sisäisen lipun rajapisteelle asti ja toisen siitä eteenpäin. Rajapisteet tunnistaa "aseman" nimen perässä olevasta merkinnästä "GR". Jos nyt siis vaikka katsomme, millainen matkustajaliikenteen lippu myytäisiin välille Tallinna-Helsinki, saamme aikaan rivin: VIA <0026>tapa*NARVA(GR)<0020>stpetb*VAINIKK. GR<0010>***** Tässä NARVA(GR) ja VAINIKK. GR ovat siis kohdat, joissa juna ylittää rajan, eivät asemia. VAINIKK. GR on siis muutama sata metriä tai pari kilometriä Vainikkalan asemalta itään päin oleva tariffipiste. Joidenkin maiden kohdalla (esim. nyt vaikka Saksa ja Tshekki) onnistuu siis toiminta, joka vastaa sitä, että ostaisi Suomessa sisäisen liikenteen lipun välille Helsinki - Vainikkala gr, Venäjän sisäisen lipun välille Vainikkala Gr - Tver, Venäjän sisäisen lipun välille Tver - Narva(gr), Viron sisäisen lipun välille Narva(gr)-Tallinna, paikkavarauksen välille Helsinki-Tver (tai varaukset Helsinki-Pietari ja Pietari-Tver) ja paikkavarauksen välille Tver-Tallinna. Esim. Saksasta Tshekkiin matkustaessa on todellakin halvin tapa (ellei saa käsiinsä ES tai SparSchiene-lippua) hankkia lippu rajapisteelle asti ja junassa sitten ostaa konduktööriltä lippu rajapisteeltä määräasemalle. Näin välttää merkittävästi kalliimman kansainvälisen tariffin.
Suomen sisäisessä liikenteessä välipysähdyksiin oikeuttavan lipun voi ostaa oikeastaan minkä tahansa eurooppalaisen maan rautateiltä (Viro, Vatikaani, Albania, Islanti ja tietysti Suomi muodostavat ainoat tuntemani poikkeukset). Tällöin lippu toki myydään kansainvälisen tariffin mukaan, mutta Suomessa se ei ole merkittävästi kalliimpi kuin kotimaantariffi, joten matkoilla, joilla vaikka halutaan jäädä junasta kolmella välin Helsinki-Rovaniemi väliasemalla hoitamassa asioita, tällainen lippu voi tulla halvimmaksi. IC- ja Pendolino-väleillä toki täytyy maksaa kustakin todella matkustetusta yhteysvälistä myös junakohtainen muutaman euron lisämaksu.
|