Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Pendot eivät enää kallistele  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« : Huhtikuu 06, 2011, 19:16:27 »

Onkohan kukaan muu kuullut huhua, että pendojen kallistelusta luovuttaisiin? Eniten tuo toimenpide vaikuttaisi aikatauluihin mutkaisilla rata-osuuksilla (Hki-Tku, Tpe-Jy). MIKÄLI joskus tämä VR:n lippulaiva jouduttaisiin korvaamaan muulla kalustolla, olisi se helpommin toteutettavissa (aikataulullisesti).
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2011, 08:23:15 »

Mutta mikähän idea tässä kallistuksen disabloinnissa nyt oikeasti on?

Kuulostaa edelleen mahdottomalta - jopa käsittämättömältä - että VR puukottaisi itseään selkään ottamalla pois järjestelmän, jonka takia koko junat on ylipäänsä tänne Suomeen tuotu...


//Ylläpito: Siivottu poistetun kommentin lainaus.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2011, 16:43:20 kirjoittanut Jape Ruotsalainen » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2011, 08:27:17 »

Sehän tässä oli pointtina, että kallistusjärjestelmän ollessa pois käytöstä, se kerää vähemmän pöllyävää lunta teleihin ja näin ollen aiheuttaa vähemmän (sulatus)ongelmia. Rantaradan, pääradan ja oikoradan aikatauluihin kallistuksen veks olemisella ei ole merkitystä. Ainoat paikat, joissa kallistuksesta on aikataulullista hyötyä, ovat Savonradan parit pätkät ja Orivesi-Jämsä-väli.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2011, 08:43:51 »

Taustatietona totean, että kallistusjärjestelmällä varustettujen junayksiköiden valmistusmaassa kallistusjärjestelmä on ollut jo vuosia poissa käytöstä (ETR460 jne)... Tämän totesi italialainen Pendolinon kuljettaja vuonna 2007.

Kun miettii järjestelmän hyötyjä (toimii, jos toimii) ja haittoja (kun ei toimi, niin ei toimi - aiheuttaa rautatiedominoa eli myöhästymisketjuuntumista), niin tämä nyt esille nostettu ratkaisua olisi ainoa oikea. Se vain olisi pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2011, 10:04:43 »

Summa summarum: ohjausvaunut ja sn200 IC:t kehiin ja unohdettaisi väkinäisesti tehdyt kallistukset. Moiset kun tuppaavat kuulumaan ensisijaisesti lento-, ei junaliikenteeseen.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2011, 10:37:41 »

Vaikka tilanne on Iltalehden pilapiirtäjää lainatakseni Valtion Routateillä ollut erittäin vaikea ja yhtäjaksoista poikkeustilannetta, niin tällä hetkellä uskaltaisin veikata parin vuoden kuluessa tilanteen paranevan yksinkertaisilla asioilla ja perusasioiden kuntoon laittamisella... Kestämistä on ollut niin asiakkailla, harrastajilla kuin työntekijöillä, mutta kyllä se valo sieltä tunnelin päästä vielä paistaa... Usko on ollut kovalla koetuksella itselläkin ja parhaillaankin mietin, että mikä olisi paras ratkaisu... Tulevaisuus näyttää.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2011, 11:06:27 »

Tuohon Jorman aloitukseen: Jorma tähdensi nimenomaan huhua, jonka mukaan kallistuksista luovuttaisiin. En ole tällaista huhua enkä faktaa kuullut enkä lukenut. Syy siihen, miksi en oikeastaan haluaisikaan kuulla, on tullut tässä keskustelussa esiin: siinä olisi luovuttamisen makua.

Sen sijaan julkisuudessa on ollut tieto, että tultaisiin luopumaan Pendolinojen kallistusjärjestelmän mukanaan tuomasta aikatauluedusta ja tämähän on täysin eri asia. Määränä mainittiin Tpe-Hki välillä 3 minuuttia.

Eli aikataulut laaditaan sen mukaan, että kallistuksia ei syystä tai toisesta voida pitää päällä ja junan pitäisi pysyä taulussa ilman kallistuksiakin. Jos juna on myöhässä ja kallistukset toimivat, pitäisi näin syntyä pelivaraa ja mahdollisuus ajaa aikaa kiinni.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2011, 11:54:00 »

...mutta kyllä se valo sieltä tunnelin päästä vielä paistaa...

Toivottavasti valoa ei sieltä tunnelin päästä kuitenkaan ole säästösyistä sammutettu kannattamattomana... Virnistää
tallennettu
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 110


« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2011, 12:20:03 »

Toistaiseksi vastaantulevien (!) junien nokkavalot pidetään päällä... Järkyttynyt
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Huhtikuu 07, 2011, 18:07:16 »

Toistaiseksi vastaantulevien (!) junien nokkavalot pidetään päällä... Järkyttynyt

Kuulostaa huolestuttavalta.
Onko Suomessa muita kaksiraiteisia rautatietunneleita kuin Espoon aseman kohdilla oleva?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« Vastaus #10 : Huhtikuu 07, 2011, 18:18:55 »

Lasketaanko Malminkartanon asema?
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #11 : Huhtikuu 07, 2011, 18:34:45 »

... aikataulut laaditaan...  ei syystä tai toisesta voida... junan pitäisi pysyä taulussa... Jos juna on myöhässä ja kallistukset toimivat, pitäisi... syntyä mahdollisuus...

Yllä lainatussa kiteytyy erinomaisesti pendolinojen keskeisin ominaisuus, epävarmuus. Jos olosuhteet ovat otolliset ja kaikki osuu kohdalleen, pitäisi parhaimmillaan syntyä mahdollisuus...
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #12 : Huhtikuu 07, 2011, 19:37:05 »

Hyvä vaan, jos tuosta kallistuksesta luovutaan. Sitten minäkin uskaltaudun Pendolinon kyytiin ilman matkapahoinvointilääkettä.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #13 : Huhtikuu 07, 2011, 20:21:16 »

Hyvä vaan, jos tuosta kallistuksesta luovutaan. Sitten minäkin uskaltaudun Pendolinon kyytiin ilman matkapahoinvointilääkettä.

Hyvä, Tapani!
Hyvä kun rohkenit tuoda esiin tämänkin puolen. Täällä on aiheesta aiemmin noussut jonkinasteinen närkästys kallistelun puolustustukseksi. Oma kokemukseni on sama: Pendolino kallistuu väärin. Tai kallistui ainakin muutama vuosi sitten. Lentokoneen kallistelu ei haittaa, eikä oma kallistumiseni pikajunissa sivuttaisvoimien vuoksi. Ne menevät 'oikein' eikä niissä tule matkapahoinvointia. Pendossa tulee. Tai siis tuli. - Jotkut vain ovat herkempiä näille jutuille kuin jotkut toiset.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #14 : Huhtikuu 07, 2011, 22:03:03 »

Tuo hyvinvoinnin vastakohta on kovin henkilökohtaista. Itse ei Pendossa, mutta X2000, kyllä. Tähän auttaa sama, kuin autokyydissäkin, pitää etukäpälillään jostain edestä kiinni; kuskina ei koskaan paha olo, kädet ratissa. Koettu on. Sekin, että  takavuosina "kilinkolin"PC- rallipeli sai mahan sekaisin, kun nuolipainikkeita käytin. Kun sain oikein rattiohjaimen, ongelma häipyi. Ilmeisesti näköaistin lisäksi tasapainoelin vaatii raajoilta liiketakaisinkytkentää.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Huhtikuu 07, 2011, 22:47:35 »

Niin siis tässähän on kyse ihmisen tasapainoelimistä ja niiden laittamisesta kuus-nolla, ei sen suuremmasta. Minä osaan laittaa 500 ihmistä nauramaan hetkessä, joten tokkopa tuo kovin suuri ropleemaa on laittaa asiakkaiden aisteja vituiks vaikka heti...  Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #16 : Huhtikuu 08, 2011, 14:08:46 »

Lasketaanko Malminkartanon asema?

Ainakin virallisesti se lasketaan tunneliksi, ja on Suomen pisin kaksiraiteinen rautatietunneli. Espoon Kaupunginkallio onkin sitten toiseksi pisin ja samalla lyhin.

En tiedä, miten Kehäradan tunneli(t) virallisesti määritellään, nehän on teknisesti kaksi vierekkäistä yksiraiteista tunnelia, poislukien maanalaiset asemat.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Huhtikuu 20, 2011, 09:07:07 »

"VR pohtii hidastuksia Pendolinojen aikatauluihin

VR harkitsee muutoksia Pendolino-junien aikatauluihin. Ne tulisivat voimaan ensi talven junaliikenteessä, ja matka-ajat pitenisivät tuolloin yhteysvälistä riippuen minuutista varttiin.

Syynä on VR:n pyrkimys parantaa juna-aikataulujen luotettavuutta talvisin. Pendolino pystyy korin kallistusjärjestelmänsä ansiosta ajamaan kaarteissa nopeammin kuin muut junatyypit, mutta jatkossa tätä nopeushyötyä ei enää otettaisi aikatauluissa huomioon.
"

Lähde: http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2011/04/16/VR+pohtii+hidastuksia+Pendolinojen+aikatauluihin/2011210993909/4
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #18 : Huhtikuu 21, 2011, 15:10:37 »

Jos hidastavat pendoja, niin toivottavasti laskevat myös niiden lippujen hintaa. Mukamas nopeammasta yhteydestähän siinä enempi maksetaa.Kuten hyvin tiedämme, tämä nopeusero on ollut kovin mitätöntä lähes koko rataverkolla.

Esimerkiksi itse kuljin (ja nykyäänkin kuljen, mikäli on tarvetta junalla mennä) Lappeenranta - Lahti - Helsinkin -väliä, niin en todellakaan valitse pendolinoa vaan aina menen IC:llä, koska Lpr-Lahti -välillä saadaan pendoihin hintaa lisää huikeat 5,30 euroa ja aikaa kuitenkin kuluu lähes jokaiselta IC:ltä minuutin pari vähemmän. Eikä ne pendot Helsinkiinkään kerkeä kuin vajaan vartin nopeemmin ja hintaa 5,70 enempi. Parempi ottaa varman päälle ja mennä ajoissa, kun maksaa itsensä kipeäksi huonommasta ja epävarmemmasta kyydistä.

No, se siitä valituksesta. Kukin valitsee itse kulkineensa ja VR hinnoittelee niinkun itse haluaa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #19 : Huhtikuu 21, 2011, 15:16:19 »

Asiaa koskevista lehtiartikkeissa VR-yhtymä Oy:n henkilöliikennejohtaja A. Pesonen on lausunut, että muutosella ei ole merkitystä pendoliinojunien hinnoitteluun.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Huhtikuu 21, 2011, 20:55:15 »

Jos hidastavat pendoja, niin toivottavasti laskevat myös niiden lippujen hintaa. Mukamas nopeammasta yhteydestähän siinä enempi maksetaa.Kuten hyvin tiedämme, tämä nopeusero on ollut kovin mitätöntä lähes koko rataverkolla.

Juuri näin.

Viimeistään nyt olisi VR:n markkinoinnin syytä tarkastella Pendo-tuotekonseptia kokonaisuutena; mielestäni on meleko hölömöä maksaa femma tai kybä extraa siitä, että saa seistä ravintolavaunussa Rx-vaunun sijaan. Saati, että kyyti on oikeesti varsin vessasta verrattuna kotimaa-based-kalustoon. Tottakai nää ovat pelkkiä mielipiteitä, mutta uskoisin multa löytyvän pari riviä faktaakin tähän asiaan niin teknisesti kuin taktisestikin.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #21 : Huhtikuu 21, 2011, 21:11:43 »

Tässä ei nyt sovi unohtaa tätä Pendolinon palvelukonseptikokonaisuutta, onhan siellä junassa paljon tärkeitä palveluita:

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,1802.msg10998.html#msg10998
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #22 : Huhtikuu 21, 2011, 21:42:07 »

Kysyinpä eräältä ei-junaharrastajalta, minkä hän arvelee olevan syynä siihen, että pendolinolipusta täytyy maksaa enemmän kuin IC-lipusta.
Vastasi, ilmeisesti jokseenkin tosissaan, että: "koska niitä täytyy korjata useammin."
Ja, onhan tuossa vinha perä. Kun matkustajat menevät valitsemaan kulkupelin, josta aiheutuu VR:lle korkeammat ylläpitokustannukset, tulee heidän toki korvata osa näistä kuluista, eikös?
Vai keksiikö joku paremman perustelun?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Huhtikuu 22, 2011, 20:08:48 »

Ja, onhan tuossa vinha perä. Kun matkustajat menevät valitsemaan kulkupelin, josta aiheutuu VR:lle korkeammat ylläpitokustannukset, tulee heidän toki korvata osa näistä kuluista, eikös?
Vai keksiikö joku paremman perustelun?

Keksii. Tai siis ei keksi, sillä tämä keksintö on tehty täällä: http://www.vr-konserni.fi/fi/index/vr_konserni_2/Konserninrakenne/Johtoryhma.html

Nämä jätkät (80% miehiä johtoryhmästä) tietävät vallan hyvin, mitä tekevät. Samoin tuo täysin spedemäinen hallintoneuvosto, joka on siis täysin turha instanssi VR:n tapauksessa, on myös kuorrutettu virkaMIEHILLÄ. Mitä VR:n hallitukseen tulee, tuo on lähinnä hyvä vitsi: voin lyödä vehkeeni pantiksi siitä, että yksikään VR:n nykyhallituksen jäsenistä ei tiedä edes metrin tarkkuudella Suomen vallitsevaa raideleveyttä.

Että silleen.

Hienoa hommaa ja ennenkaikkea kauskantoista duunia on tämä suomalainen liikennepolitiikka.

Mitä tohon Tuukan alkuperäiseen kyssäriin tulee, VR:n tavoite on luonnollisesti maksimoida voitto brändiin parhaiten sopivimmalla tuotteella. Aivan samalla tavalla minäkin rokotan asiakkaita maksuvalmiuden mukaan. Toisin sanoen, ei se ole synti tai häpeä, että jotain rahaa jostain hommasta tai palvelusta pyytää. Sen sijaan se on helvetin tyhmää maksella liikoja, jos vaihtoehtojakin on.

Minusta ton Larppa Pupun aukilaskema hinnoittelu oli varsin jees.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #24 : Huhtikuu 25, 2011, 16:34:42 »

Jos hidastavat pendoja, niin toivottavasti laskevat myös niiden lippujen hintaa. Mukamas nopeammasta yhteydestähän siinä enempi maksetaa.Kuten hyvin tiedämme, tämä nopeusero on ollut kovin mitätöntä lähes koko rataverkolla.

Juuri näin.

Viimeistään nyt olisi VR:n markkinoinnin syytä tarkastella Pendo-tuotekonseptia kokonaisuutena; mielestäni on meleko hölömöä maksaa femma tai kybä extraa siitä, että saa seistä ravintolavaunussa Rx-vaunun sijaan. Saati, että kyyti on oikeesti varsin vessasta verrattuna kotimaa-based-kalustoon. Tottakai nää ovat pelkkiä mielipiteitä, mutta uskoisin multa löytyvän pari riviä faktaakin tähän asiaan niin teknisesti kuin taktisestikin.

Aijaa, itte oon kyllä istunu ja syöny pendossa raflavaunussa..Pendo-konsepti on tarjota lähtökohtaisesti nopein yhteys Etelä-Suomen alueella/Oulu. Ja onhan juna rauhallisempi tapa matkustaa kuin IC2. korkeampi hinta nostaa matkustajien tasoa:-) Kylmä fakta minkä olen itse huomannut. Pendossa pystyy tekemään siis töitä.
Tietty jos aletaan saivartelee femmojen perään niin pikavuoro lä hes yhtä nopee ja huomattavasti edullisempi. Eihän sillä matka-ajallakaan niin suuri merkitys ole , Lahteenkin pääsee 1h 20min etc. Bussihan vie Turkuukin ja n. 20min hitaammin. Jos olis kaikki ratarahat sijoitettu päätieverkoon olis meillä hieno moottoritie-verkko myös Ouluun , Pikavuorotarjonta runsasta ja matka-aika "lähes" sama kuin nyt ja lipun hinta Femman halvempi kuin junassa ja vois pysähtyy lähes joka kylässä myös Oulun ja Jyväskylän välillä.
...
Käsittääkseni pendo on suosittu väline matkustaa niin aseella uhatenko matkustajat on sinne pakotettu kun täällä saa sen kuvan että kuuluu sarjaan vr.n palveluista alimpaan helvetiin.  Ottaén huomioon että on vaihtoehtona IC2:set / ja nopeat pikavuorot sekä henkilöauto.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Pendot eivät enää kallistele  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina