Huoh. Minua ei yleensä tunneta kovempien rangaistusten vaatijana, pikemminkin päinvastoin. Nyt vain tilanne juuri tuossa pahimmassa murrosiässä olevien kohdalla on riistäytynyt käsistä, ne - siis tämä ongelmia aiheuttava osa - kun "tietävät", ettei meille mitääb voida kun me ollaan alaikäisiä.
Pitäisi voida.
Niin, sitä vartenhan ovat vanhemmat olemassa. Tai "pitäisi olla". Ei yhteiskunta voi hoitaa kaikkea, varsinkaan ei kasvatusta. Lisäksi yhteiskunnan langettamalla rangaistuksella ei ole mitään vaikutusta, jos vanhemmatkin ovat sitä mieltä, että "eihän tuo nyt niin vaarallista ollut, typerää tuosta nyt noin rangaista".
Sandellilta ei ole tullut minkäälaista ehdotusta siitä mitä pitäisi tehdä, ainoastaan muminaa siitä, mitä ei pitäisi tehdä ja siinäkin vain perusteluna päin peetä nykyisellään oleva vapausrangaistusjärjestely.
Annat kirjoitelmistani väärän kuvan. Olen ehdottanut suhteellisen ankaria sakkorangaistuksia. Lisäksi tässä viestissä tähdennän vanhempien vastuuta. Kuitenkin toimivien rangaistuslajien keksiminen on vaikeaa, enkä sen takia ole niitä sen kummemmin esittänyt.
Alkuperäinen tarkoitukseni oli tuoda esille se, ettei ankaria vankeusrangaistuksia langettamalla ratkaista kaikkia ongelmia, niin kuin tässäkin ketjussa (ja netissä yleensä) luulotellaan. Sekä vankeusrangaistuksen erityisestävä että sen yleisestävä vaikutus on heikentynyt olennaisesti, ja sillä on merkittäviä haittavaikutuksia.
Taloudellisilla sanktioilla ei ole mitään vaikutusta.
Luultavasti suunnilleen yhtä vähän ehkäisevät rikollisuutta kuin vankeusrangaistus, mutta sakkorangaistuksella ei ole vankeusrangaistuksen ilmeisiä haittavaikutuksia. Minun silmissäni se tekee sakkorangaistuksen vankeusrangaistusta paremmaksi, sinun silmissäsi taas ilmeisesti ei.
PS. Vastaukseni oli täysin asiallinen.
Mihinkään kuulumaton ja täysin irrallinen kommentti jo vuonna 1891 rangaistusjärjestelmästämme poistetusta rangaistuslajista ei minusta ole asiallinen. Lisäksi annat (tieten tai tietämättäsi) mielikuvan, että minä hyväksyisin raipparangaistuksen.
Ehkä kuitenkiin lopetetaan tämä "tappelu" vähitellen.