Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« : Toukokuu 04, 2011, 18:52:32 » |
|
Monet täällä ovat varmasti huomioineet kiinnostukseni junanumeroihin.
Kuka tietäisi, miten junanumero määritellään junalle? Esim. sen kymmenen 27- deeverin letkan numerohan muuttui kun Sn muuttui. Onko Sn:llä muutenkin vaikutusta? Mitkä muut asiat vaikuttavat junanumeroon?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2011, 13:20:58 » |
|
Oikeasti.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2011, 17:27:34 » |
|
Kokeiles Jimi ihan piruuttasi googlettaa "junanumeroiden jakaminen"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2011, 19:17:20 » |
|
Joo, kyllä kyllä. 8) Mut edelleenkään en tiedä miten esimerkiksi juuri Sn vaikuttaa, kun se kuitenkin näyttää vaikuttavan. Kuvan http://vaunut.org/kuva/59243 kahdeksas kommentti: 15.10.2009 17:29 Joona Kärkkäinen: Junan numero vaihtui viime tipassa sen takia, koska alunperin aikataulu Sn oli 120, mutta myöhemmin korjattiin Sn80.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2011, 19:40:11 » |
|
Joo, kyllä kyllä. 8) Mut edelleenkään en tiedä miten esimerkiksi juuri Sn vaikuttaa, kun se kuitenkin näyttää vaikuttavan. Kuvan http://vaunut.org/kuva/59243 kahdeksas kommentti: 15.10.2009 17:29 Joona Kärkkäinen: Junan numero vaihtui viime tipassa sen takia, koska alunperin aikataulu Sn oli 120, mutta myöhemmin korjattiin Sn80. Jos junan Sn laskee, niin todennäköisesti se ei pysy enää alkuperäisessä aikataulussaan. Tarvitaan siis uusi aikataulu uudella numerolla. Tai vaikka ajat eivät muuttuisikaan, niin ilmeisesti Sn katsotaan etenkin tuollaisen lisäjunan kohdalla niin kiinteäksi osaksi aikataulua, että on "helpompaa" tehdä uusi aikataulu uudella Sn:llä kuin antaa Jt-ilmoitus uudesta Sn:stä ja vaaditusta jarrupainoprosentista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 14, 2011, 15:18:35 » |
|
"Aikataulu" sisältää mm. seuraavia tietoja:
- Junan lähtö- ja määräpaikka - Junan suurin sallittu nopeus (myös erikseen rataosittain) - Lähtö-, tulo- ja ohitusaikoja - Junan jarrulaji - Junan vähimmäisjarrupainoprosenti - Alaviitteinä rautatieliikennepaikkakohtaisia tai yleisiä lisämääräyksiä esim. nopeuksista poikkeavissa vaihteissa, nopeuksista sivuraiteilla, tietoja saapumisista varatulle raiteelle, yms. - Ja vähän muutakin
Jos johonkin kohtaan tulee tarve tehdä muutos ennakkoon, niin tehdään uusi aikataulu uudella numerolla. Vanhannumeroista aikataulua ei siis muuteta, vaan se on voimassaoloaikanaan se mitä se on. Näin ollen, jos jollain on käsissään aikataulu joka on voimassa, niin hän voi luottaa, että tiedot myöskin pitävät paikkansa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 07, 2012, 14:07:13 » |
|
Kuvassa http://vaunut.org/kuva/52090 Lapinlahden järjestelijä on 4 173. 2 181-82 on Punkaharjun järjestelijä (Imt-Pun-Imt) 3 122-23 Rila-Sau-Rit eli Saunakallion järjestelijä ja niin edelleen. Ovatko nämä järjestelyjunien x1xx- numerot vain sattumaa?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 07, 2012, 15:47:42 » |
|
Kuvassa http://vaunut.org/kuva/52090 Lapinlahden järjestelijä on 4 173. 2 181-82 on Punkaharjun järjestelijä (Imt-Pun-Imt) 3 122-23 Rila-Sau-Rit eli Saunakallion järjestelijä ja niin edelleen. Ovatko nämä järjestelyjunien x1xx- numerot vain sattumaa? Onhan noissa junanumeroissa eri aikakausina ollut tietynlaista logiikkaa. x0xx-junat (esim. 4 036, 5 006, 3 069) taisi olla pitkän matkan tavarajunia. Joskus numerosta on ollut pääteltävissä varsin tarkkaan rataosa, ja kenties liikennepaikkojakin. Joku näiden parissa enemmän ollut voisi tarkentaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 07, 2012, 15:58:27 » |
|
Kuvassa http://vaunut.org/kuva/52090 Lapinlahden järjestelijä on 4 173. 2 181-82 on Punkaharjun järjestelijä (Imt-Pun-Imt) 3 122-23 Rila-Sau-Rit eli Saunakallion järjestelijä ja niin edelleen. Ovatko nämä järjestelyjunien x1xx- numerot vain sattumaa? Onhan noissa junanumeroissa eri aikakausina ollut tietynlaista logiikkaa. x0xx-junat (esim. 4 036, 5 006, 3 069) taisi olla pitkän matkan tavarajunia. Joskus numerosta on ollut pääteltävissä varsin tarkkaan rataosa, ja kenties liikennepaikkojakin. Joku näiden parissa enemmän ollut voisi tarkentaa. Rataosan pystyy tosiaan päättelemään numerosta melko helposti. Esimerkiksi eteläisellä Savonradalla kulkee 22xx-numeroisia rahteja, Riihimäki-Kouvola-välillä 28xx-numeroisia, Oulun ja Kontiomäen aluella 5xxx-numeroituja tavarajunia. //Korjattu lainaus.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2012, 16:09:18 kirjoittanut Jape Ruotsalainen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 152
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 07, 2012, 19:04:15 » |
|
Ennen numerointi oli yksinkertaisempi, koska muuttujia oli vähemmän. Esim. tavarajunien nelinumeroiset sarjat valittiin siten, että ensimmäinen numero ilmoitti lähtöpiirin, toinen rataosuuden, kolmas ja neljäs olivat yksilöintinumeroita (junia kpl vuorokaudessa). Jos oli pitkämatkalainen, kahdella tai useammalla rataosuudella kulkija, oli toinen numero 0; pohjoiseen parittomat, etelään parilliset. Tämä nykyinen lienee paljon tarkempi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 07, 2012, 23:34:03 » |
|
Rataosan pystyy tosiaan päättelemään numerosta melko helposti. Esimerkiksi eteläisellä Savonradalla kulkee 22xx-numeroisia rahteja, Riihimäki-Kouvola-välillä 28xx-numeroisia, Oulun ja Kontiomäen aluella 5xxx-numeroituja tavarajunia. Jep. Turussakin ne tavarat, joita päiväsaikaan näkee, ovat: 3505, 3513, 3519, 3550, 3551, 3553, 3559 ja 3560. Jotain yhtäläisyyttä?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2012, 23:46:35 » |
|
Jep. Turussakin ne tavarat, joita päiväsaikaan näkee, ovat: 3505, 3513, 3519, 3550, 3551, 3553, 3559 ja 3560. Jotain yhtäläisyyttä? 35xx ei kuitenkaan identifioi tavarajunaa vielä Turun seudulle, sillä esim. junat 3533 ja 3534 kulkevat Hangon ja Kirkniemen välillä. Sitten 36xx-sarjassa 364x- ja 368x-alkuiset junat suuntaavat Hyvinkäältä Karjaan suuntaan, kun taas muut liikkuvat pääradalla. Ennen kesää 2004 tavarajunien numerointi oli selkeämpää, kun alku oli selvästi rataosakohtainen: esim. 15xx Tku-Tl, 16xx Hki-Ri/Sld, 17xx rantaradalla ja 18xx Hnk-Hy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 08, 2012, 00:43:15 » |
|
35xx ei kuitenkaan identifioi tavarajunaa vielä Turun seudulle, sillä esim. junat 3533 ja 3534 kulkevat Hangon ja Kirkniemen välillä. Sitten 36xx-sarjassa 364x- ja 368x-alkuiset junat suuntaavat Hyvinkäältä Karjaan suuntaan, kun taas muut liikkuvat pääradalla.
Ennen kesää 2004 tavarajunien numerointi oli selkeämpää, kun alku oli selvästi rataosakohtainen: esim. 15xx Tku-Tl, 16xx Hki-Ri/Sld, 17xx rantaradalla ja 18xx Hnk-Hy. Näin on, onhan noita 3- alkuisia toki muitakin. Niin, eikös teillä ole siellä 3641 ja mitä muita niitä on... Jaa, noita en tiennytkään, että pääradalla oli 16xx ja 17xx rantaradalla. Järjestelyjunista vielä. Sellainenkin ero löytyy, että joillakin niistä on peräkkäiset numerot, kuten vaikka nuo tämän päivän aloitusviestini junat. Sitten on niitäkin, joissa numero vaihtuu, esim. 2472 Lappeenranta-Luumäki - 2137 Luumäki-Lappeenranta.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|