|
Miika Rissanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 06, 2009, 12:08:34 » |
|
Yhtään marsua ei ole vielä varustettu vakinaista satamatunnelikäyttöä varten, mutta niitä on kuulemma kokeiltu, ja ongelma on ollut niiden kanssa lievempi.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2009, 12:16:14 kirjoittanut Miika Rissanen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2009, 12:45:27 » |
|
[No niin, pieleen meni taas - tämä olisi tietysti pitänyt laittaa kohtaan "uutiset"; vielä on vähän harjoittelemista uudessa vorgissa.]
Joo, ei se mitään. Opetellaan tässä kaikki yhdessä uutta Vorgia. Aihe siirretty tänne oikeaan paikkaan. T:Ylläpito
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Siren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2009, 14:57:08 » |
|
Yhtään marsua ei ole vielä varustettu vakinaista satamatunnelikäyttöä varten, mutta niitä on kuulemma kokeiltu, ja ongelma on ollut niiden kanssa lievempi.
Hesarin kommenteissa oli viittaus artikkeliin https://kb.osu.edu/dspace/bitstream/1811/34991/1/OS_ENG_v16_i04_009.pdf vuodelta 1933. Siinä mainittiin, että ongelmasta päästään yksinkertaisesti kierrättämällä jäähdytysilmaa veturin laitetilan sisällä kunnes laitteiston lämpötila saadaan nousemaan lähelle tunnelin sisäilman lämpötilaa. Voi olla että marsuissa on konehuoneen lämpötila tarkemmin säädelty, mikä lievittää myös kosteuden vaihtelun tuomia ongelmia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2009, 15:03:02 » |
|
Siinä mainittiin, että ongelmasta päästään yksinkertaisesti kierrättämällä jäähdytysilmaa veturin laitetilan sisällä kunnes laitteiston lämpötila saadaan nousemaan lähelle tunnelin sisäilman lämpötilaa.
En ota kantaa Savion tunnelin ongelmien syihin, mutta vetureissa on eräs liikkumisen kannalta kriittinen sarja laitteita, jotka eivät konehuoneessa ole... nimittäin ajomoottorit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 06, 2009, 15:30:19 » |
|
Mutta eikös DV12-vetureilla ajeta säännöllisesti Vuosaareen junia koneiden vaihtojen yhteydessä. Siis Hesarin mukaan diesel-vetureilla ei tunnelissa saisi liikennöidä kuin poikkeustapauksissa.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2009, 15:34:01 » |
|
Mutta eikös DV12-vetureilla ajeta säännöllisesti Vuosaareen junia koneiden vaihtojen yhteydessä. Siis Hesarin mukaan diesel-vetureilla ei tunnelissa saisi liikennöidä kuin poikkeustapauksissa.
Hinaamalla taitavat mennä, tai ainakin pitäisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 06, 2009, 16:03:19 » |
|
Tiettävästi Vuosaaren junille on oma Sr1-veturikierto eli sinne voidaan liikennöidä vain muutamilla koneilla, jotka on varusteltu hieman laajemmin tuon tunneliajon takia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Perälä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 06, 2009, 18:42:26 » |
|
14 Sr1-veturia on varustettu 2W GSM-R -radiolla Vuosaaren liikenteen alkaessa, ilmeisesti tämä on se syy, miksi sinne ajetaan juuri noilla tietyillä koneilla. Itse tunnelissa on ainoastaan GSM-R ja VIRVE -verkot. Ei siis normaalia GSM-verkkoa. (Veturimieslehti 3/2008 ja 4/2008)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 50
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 06, 2009, 21:34:22 » |
|
Tiettävästi Vuosaaren junille on oma Sr1-veturikierto eli sinne voidaan liikennöidä vain muutamilla koneilla, jotka on varusteltu hieman laajemmin tuon tunneliajon takia.
RAILI ja Pelastautumis tarvikkeet,eli ei ole kovinkaan laaja repertuaari kyseesä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veera Pohjola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 07, 2009, 15:32:15 » |
|
Mikä on RAILI?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2009, 15:39:45 » |
|
RHK:n GSM-R - verkko, eli linjaradiojärjestelmän seuraaja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 07, 2009, 15:50:59 » |
|
GSM, GSM-R ja TETRA ovat teknologioita, joita eri viestiverkot käyttävät. Esim. Soneran GSM-verkko on eräs GSM-verkko. Vastaavasti RAILI on RHK:n GSM-R-verkko, ja VIRVE on viranomaisten TETRA-verkko.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Runar Ruuska
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 07, 2009, 21:40:41 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2009, 22:56:26 kirjoittanut Runar Ruuska »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 10, 2009, 17:44:17 » |
|
Nyt ei oikein ymmärrä. Miten sähkäri tunnelissa nyt yhtäkkiä on ongelma, kun moista yhdistelmää on jo satakunta vuotta ympäri maailmaa harrastettu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 23, 2009, 12:37:27 » |
|
Sr2 on suunniteltu ankariin tunneliolosuhteisiin. Esim. Gotthardin tunnelissa Sveitsissä on 7 km tunnelin suun jälkeen sisälämpötila +30 astetta kesät talvet. 140 km/h nopeutta ajettaessa ei lämpötilan muutos ulkoa pakkasesta plus kolmeenkymmeneen ja hetikohta takaisin pakkaseen kestä montaa minuuttia.
Ongelmaksi muodostuu Gotthardilla kuumiin ajomoottoreihin puhallettavan jäähdytysilman (raa´an ulkoilman) lämpötilan nopea vaihtelu ja siitä aiheutuvat mm. kondensoitumisilmiöt. Mutta sveitsiläisveturit on suunniteltu siihenkin.
Vuosaaren tunnelissa puolestaan on kosteaa.
Pointtina tässä on se, että pitkän tunnelin sisäilma saattaa ratkaisevalla tavalla poiketa normaalista ilmasta radan varressa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Siren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 23, 2009, 19:29:07 » |
|
Sr2 on suunniteltu ankariin tunneliolosuhteisiin. Esim. Gotthardin tunnelissa Sveitsissä on 7 km tunnelin suun jälkeen sisälämpötila +30 astetta kesät talvet. 140 km/h nopeutta ajettaessa ei lämpötilan muutos ulkoa pakkasesta plus kolmeenkymmeneen ja hetikohta takaisin pakkaseen kestä montaa minuuttia.
Eikös siinä tapauksessa olisi luontevinta käyttää nimenomaan Sr2:ta satamaradan veturina?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 23, 2009, 21:00:58 » |
|
Eikös siinä tapauksessa olisi luontevinta käyttää nimenomaan Sr2:ta satamaradan veturina?
Niitä olisi luontevinta käyttää vaikka mihin tarkoitukseen, enemmän kuin niitä riittää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 74
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 24, 2009, 15:11:57 » |
|
Eikös siinä tapauksessa olisi luontevinta käyttää nimenomaan Sr2:ta satamaradan veturina? Ainakin Vuosaari-Kouvola junissa on viimeaikoina näkynyt nimenomaan Sr2:a.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|