Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« : Toukokuu 20, 2011, 07:13:26 » |
|
Osavuosikatsauksen mukaan kaukoliikenteen matkustajamäärä oli tammi–maaliskuussa 3,3 miljoonaa. Tässä oli vähennystä 6,8 prosenttia, mikä tekee matkustajamäärissä 240 000 matkustajaa vähemmän. Yhteensä junamatkoja tehtiin alkuvuonna 17 miljoonaa, jossa oli vähennystä 1,2 prosenttia. VR:n kaukoliikenteen johtaja Ari Vanhanen pitää viime vuotta huonona vertailuvuotena, koska silloin pääsiäinen oli huomattavasti aikaisemmin kuin tänä keväänä. Viime vuoden toukokuussa myös tuhkapilvi lisäsi junamatkailun suosiota. Helsinki–Oulu-välillä on vuorokaudessa jo 25 vuoroa Blue1:n, Norwegianin tai Finnairin lentäminä. Torstaina matkoja löytyi ensi viikoksi jopa alle 50 eurolla suuntaansa. Voidaanko matkojen hintaa pohjoiseen tarvittaessa pudottaa? – Kaikki on mahdollista, VR:n matkustajaliikenteen johtaja Antti Jaatinen väistää kysymyksen. aamulehti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2011, 11:27:19 » |
|
Mikä oli luku toissa vuonna?
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2011, 11:49:01 kirjoittanut Tuukka Ryyppö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 21, 2011, 11:13:38 » |
|
heh, "kaikki on mahdollista" Jaatinen on totaalisesti poissa raiteilta. Juna ei ole yksinkertaisesti kilpailukykyinen tapa matkustaa Ouluun ja siitä pohjoiseen. Uusimpien lentokoneiden polttoainetalous sillä tasolla että mennään jossain vaiheessa esim. bussien normikulutuksen alle per keskimääräinen käyttöaste per penkki. Junan ongelma hitaus, aikaero lentokoneeseen 3,5t Oulun reitillä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2011, 15:13:54 » |
|
No mutta kyllä ihmisiä matkustaa muuallekin kuin Helsinkiin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 21, 2011, 15:46:28 » |
|
Juu! Esim. minä Tampereelta Ouluun. Silloin tällöin, kerran pari vuodessa. Ei oo lentsikka kilpailukykyinen enää tällä välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomo Pietilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 22, 2011, 08:22:32 » |
|
Uusimpien lentokoneiden polttoainetalous sillä tasolla että mennään jossain vaiheessa esim. bussien normikulutuksen alle per keskimääräinen käyttöaste per penkki. Lause on hyvin epäselvästi kirjoitettu, sillä mm. sen alkuosa viittaa nykypäivään ja loppu tulevaan, mutta joka tapauksessa väitteesi toteutuminen on niin totaalisen epärealististista, että täytyi ottaa asiaan kantaa. http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_fuel_consumption_of_airbus_A320_aircraftOheinen linkki antaa vastauksen Oulun reitillä tavallisimman konetyypin eli A320:n polttoaineenkulutuksesta, joka on 0.065 litraa matkustajamailia kohden eli 0.04 litraa / matkustajakilometri eli neljä litraa sataa kilometriä kohti. Tyypillisessä EB -linja-autossa on noin 50 paikkaa, ja bussin pitäisi siis täytenä kuluttaa 50 matkustajaa * 4 litraa / matkustaja 100 km eli 200 litraa sataa kilometriä kohti, jotta väitteesi pitäisi paikkansa. Nykyaikainen linja-auto kuitenkin taittanee 100 kilometriä täysikin poka päällä noin 25 litralla eli Airbusin kulutus bussiin verrattuna on 8-kertainen. Vielä saavat siis ilmabussit hiukan kehittyä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 22, 2011, 13:10:41 » |
|
Ninn tarkennus asiaa, Oulu-Helsinki EB:n täyttöaste ka 15%, vastaavan halpalentoyhtiön 90%. Lentoliikenteen tehokkuus piilee käyttöasteessa. Lentoliikenne joukkoliikennettä siinä kuin junat ja bussitkin ja kilpailuasetelma vaan kiristyy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 22, 2011, 16:13:38 » |
|
"Rahasta on kyse silloinkin, kun VR tuskailee kaukoliikenteen suosion putoamista (AL 20.5.). Pohjoissuomalaiset näet lentävät Helsinkiin. Ja miksi eivät lentäisi, jos Oulusta tarjolla on puolen tunnin vuorovälit ja parhaimmillaan muutaman kympin piletit? Pidetään varsin ilmeisenä, että siinäkin on kyse tekohengityksestä. Yhtä ilmeisenä pidetään sitäkin, ettei tällainen auvo voi jatkua loputtomasti." "Suomessa pitäisi nyt aikuiseen tapaan hiljentyä pohtimaan eri liikennemuotojen rooleja. Lentoliikenteeseen on mahdoton puuttua, mutta kiskoliikenne on sentään omissa näpeissämme. Niissä on siis esimerkiksi matkalippujen hinnoittelu." http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Paakirjoitukset/1194679864526/artikkeli/voi+kun+olisi+paljon+rahaa.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 22, 2011, 18:25:27 » |
|
Jonkin sortin talousvaikeuksissa tuo lentotoimiala tuntuu olevan ja kannattavuus laskee koko ajan mm. kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi. Finnair tiedottaa yhtenään säästötoimenpiteistä (=irtisanomisista) ja Blue 1:n koko henkilöstö taisi olla jokin aika sitten lomautettuna porrastetusti. Wingo tipahti kelkasta melkein heti aloituksen jälkeen. Myös lakkoja, lakonuhkia ja ylityökieltoja yms. lentoliikenteessä on usein mikä kertonee henkilöstön tuntemuksista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 22, 2011, 18:46:18 » |
|
Norwegian on kyllä todella hyvä kilpailija junaa sekä muita lentöyhtiötiä kuten Finnairia ja Blue1 vastaan halpojen lentolippujen ansiosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 24, 2011, 08:04:39 » |
|
VR:n henkilöliikenteen markkinointi voisi kyllä tehdä opintomatkan Ruotsiin. Jopa valtion firma SJ osaa olla houkutteleva vaihtoehto sekä palvelultaan että hinnoittelultaan. Istun juuri 1lk:n vaunussa, matkaa 430km, hinta SEK 315 (vahvan kruunun johdosta ehkä 34€). Hinta sisälsi paikalle tuodun aamiaisen + ilmaiset kahvi, tee, mineraalivesi + hedelmät (tänään päärynöitä, omenia ja satsumia) sekä suklaakekseja + aamun lehdet + ilmainen netti. Aamujunassa 1.lk:n vaunussa on oma "lentoemo", joka tarkastaa liput, neuvoo jatkoyhteydet, jakaa aamiaiset ja tarjoilee virvokkeet (tarjolla myös itsepalvelupöydältä). Kahden viikon päästä minulla on sama juna, sama paikka (vaunu 1, paikka 1) ja sama hinta. 1.7-14.8 välillä SJ:n asiakaskortilla (SJ Prio) saa 1. luokan lipuista 50% alennuksen (minimi kuitenkin SEK 195) ja toisen luokan lippuja X2000-juniin 15.6-14.8 välillä on poikkeuksellisen paljon hintaan SEK 145 (n. 16€). Ei ainakaan Tukholma-Malmö -reitillä tarvitse ajaa tyhjiä junia. Sitä se kilpailu teettää ja koska valtiovalta pyrkii vähentämään maan öljyriippuvaisuutta, niin junamatkustaja saa hyödyn.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 30, 2011, 11:55:09 » |
|
Junalippujen hinnat ovat yksinkertaisesti Suomessa liian kalliita. Pihtiputaan mummokin tämän tajuaa. Asiasta on turha saivarrella. Kyllä kansa tietää!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|