Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaleva: VR muuttaa junalippujen hinnoittelun  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 917


« : Toukokuu 29, 2011, 12:21:25 »

Halpalehtoyhtiöiden kanssa kotimaan kaukoliikenteen matkustajista kilpaileva VR aikoo ottaa käyttöön kysyntään perustuvaan hinnoittelun. Sanomalehti Kaleva kertoo, että VR uudistaa junamatkailun hinnoittelun ja mallia haetaan lentoliikenteestä. Toteutuksen arvellaan siirtyvän ensi vuodelle.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/kaleva_vr_muuttaa_junalippujen_hinnoittelun_2627984.html
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2011, 13:18:17 »

Hinnoittelun uudistusta on puuhattu jo vuosia. Odotettavissa on hirvittävää narinaa ja hampaiden kirskuntaa kun se vihdoin ja viimein lanseerataan. Aina joku häviää tällaisissa projekteissa. Toivoa sopii, että joku voittaisikin tällä kertaa. Aika lailla nyky-VR:n näytön paikka.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2575


« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2011, 17:20:19 »

Joko jarrut jäävät eläkkeelle? SJ:llä on ollut aktiivisesti porrastettu hinnoittelu jo vuosikausia, mutta mokomat vähän jyrkensivät hinnan nousua junan täyttyessä. Jättivät tilaa kilpailijoille. Tulin tänään Malmöstä Norrköpingiin (435km) vaihteeksi Veolian kyydissä. Kiinteä hinta 311 SEK (n.34€, sis. ilmainen nettiyhteys). Veolia oli saanut jopa sunnuntaiaamuna 9:35 lähteneen 10-vaunuisen junan myytyä lähes täyteen (minun vaunussani oli 2-3 vapaata paikkaa), vaikka junani kummankin puolen vajaan tunnin sisällä kulki SJ:n X2000-juna. Olisi VR:llekin varmaan mielekästä, ja ehkä taloudellisesti kannattavaa, kuljettaa vaunut täysinä. Se vaan ei onnistu, jos tuote hinnoitellaan kalleimmaksi vaihtoehdoksi. Vain hyvätuloisille.
tallennettu
Timo Lähteenmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2011, 02:00:49 »

Tuossa kuvapuolellahan oli juuri sarja jonka mukaan kansainvälnen reissu oli 30€ 5hengeltä. Käsitinkö jotain väärin...? http://vaunut.org/sarja/1729 oliko siis 30€ koko porukalta vai 30€ per naama? Tuolla 30€ pääsee juuri tku-hki joka on minun vakioreitti, autolla tulisi 25% halvemmaksi jos laskee pelkät polttoaineet...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2011, 08:47:32 »

Hinnoittelun uudistusta on puuhattu jo vuosia. Odotettavissa on hirvittävää narinaa ja hampaiden kirskuntaa kun se vihdoin ja viimein lanseerataan. Aina joku häviää tällaisissa projekteissa. Toivoa sopii, että joku voittaisikin tällä kertaa. Aika lailla nyky-VR:n näytön paikka.

Näkyy toiselle keskustelufoorumille laaditun "lyhyt" historia 2007-201? VR:n lippu-uudistuksesta:

http://chat.yle.fi/yleradio1/viewtopic.php?f=6&t=1959&sid=a2ea2ebc554f67a55062d7b86f0ae943&p=65741#p65741
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2011, 11:21:09 »

Tuossa kuvapuolellahan oli juuri sarja jonka mukaan kansainvälnen reissu oli 30€ 5hengeltä. Käsitinkö jotain väärin...? http://vaunut.org/sarja/1729 oliko siis 30€ koko porukalta vai 30€ per naama? Tuolla 30€ pääsee juuri tku-hki joka on minun vakioreitti, autolla tulisi 25% halvemmaksi jos laskee pelkät polttoaineet...
Mikäli tässä on käytetty "Schönes Wochenende" -lippua, jota myydään viikonloppuisin tai Berlin-Brandenburg -osavaltioiden lippua, niin silloin hinta on 30 eur / konkkaronkka. Tosin noilla edellämainituilla lipuilla ei saa hyödyntää IC- tai ICE -junia, mutta tavalliset RegionalExpress -junatkin ovat joskus tarpeeksi nopeita paikasta toiseen siirtymiseen.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #6 : Toukokuu 30, 2011, 11:47:20 »

Tarkoittaako hinnoittelun uudistaminen vain sitä, että kysytyimpien vuorojen hinnat nousevat? Alennetaanko vastaavasti nyt lähes tyhjinä ajettavien junien lippujen hintoja? Pelkäänpä, että ne jäävät entiselleen.
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2011, 11:59:57 »

Kalevan jutusta :
"Hinnoittelu-uudistus tarkoittaa VR-Yhtymä Oy:n henkilöliikennedivisioonan johtajan Antti Jaatisen mukaan sitä, että kysytyimmiltä junavuoroilta peritään kovempi hinta ja ruuhka-ajan ulkopuolella vuoroja voidaan myydä halvemmalla."

Siis "voidaan", ei luvata että myydään  Virnistää
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #8 : Toukokuu 30, 2011, 12:51:39 »

Edellisen suuren muutoksen aikana poistettiin meno-paluu alennus ja nyt uhkaa mennä tukku muitakin alennuksia kuten opiskelija-, varusmies- ja eläkeläisalennukset. Erilaiset matkailijaliput samoin kuin viikonloppulippu ovat myös historiaa. Lyhytikäiseksi jäi taannoinen lista junavuoroista, joihin sai ostettua tavallista halvemman lipun.

Hämärtyy tuo omistajaohjaus omistajien hyvät aikomukset (lue= eduskunnan päätökset) ympäristöystävällisen kiskoliikenteen kilpailukyvyn edistämisestä muihin liikennemuotoihin verrattuna.

En nyt kaipaa pohjatonta valtiontukirahoitusta kiskoliikenteeseen, mutta "markkinointiuudistuksen" hengessä tehtyä sumutusta vastustan.
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #9 : Toukokuu 30, 2011, 15:46:45 »

Myös Aamulehdessä juttua asiasta.

Nettisivuilla pieni tiivistelmä: http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194680953244/artikkeli/vr+uudistaa+hinnoitteluaan+rajusti+mallia+otetaan+halpalentoyhtioilta.html


Printtiversiossa kannessa iso kuva Arosta (sama kuva mikä tuolla nettisivuilla) ja sivulla A4 isohko juttu + toinen kuva otsikolla "VR myllää junalippujen hinnat uusiksi syksyllä".

Aro kertoo lippu-uudistuksesta melko tarkalleen samat asiat lehdessä kuin tuossa AL:n nettisivujen lyhyessä tiivistelmässä. Se, mitä netistä en löytänyt, oli, että ensi talvena Tampereella on aina ylimääräinen juna passissa hätätilanteita varten. Junassa olisi henkilökunta jatkuvassa valmiudessa, ja se voisi korvata esim. jumiin jääneen junan. Aro mainitsee myös, että Jy:n ja Tpe:n välin aikataulut suunnitellaan täysin uudestaan niin henkilö- kuin rahtiliikenteessä, routa-aikatauluja aiotaan jatkaa ja pendojen talvikestävyyttä parannetaan. Lisäksi mainitaan, ettei vanhaa kalustoa romutetakaan uuden kaluston tieltä niin paljoa kuin aiemmin on suunniteltu.

Niin, ja mainitsee Aro vielä muutoksia olevan luvassa niin paljon, etteivät ne yhteen lehtijuttuun tai mainoslauseeseen mahdu...
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Toukokuu 30, 2011, 17:10:56 »

Tuossa kuvapuolellahan oli juuri sarja jonka mukaan kansainvälnen reissu oli 30€ 5hengeltä. Käsitinkö jotain väärin...? http://vaunut.org/sarja/1729 oliko siis 30€ koko porukalta vai 30€ per naama? Tuolla 30€ pääsee juuri tku-hki joka on minun vakioreitti, autolla tulisi 25% halvemmaksi jos laskee pelkät polttoaineet...
Mikäli tässä on käytetty "Schönes Wochenende" -lippua, jota myydään viikonloppuisin tai Berlin-Brandenburg -osavaltioiden lippua, niin silloin hinta on 30 eur / konkkaronkka. Tosin noilla edellämainituilla lipuilla ei saa hyödyntää IC- tai ICE -junia, mutta tavalliset RegionalExpress -junatkin ovat joskus tarpeeksi nopeita paikasta toiseen siirtymiseen.

SW-lippu maksaa nykyään 37€. 30€ hinta täsmäisi Berlin-Brandenburg -lipun kanssa. Lipulla saa yhden päivän ajan matkustaa 1-5 hengen seurue osavaltioiden Berliini ja Brandenburg alueella ja se on voimassa myös arkipäivinä. Aivan rajan pinnassa oleva Stettin enemmän tai vähemmän kuuluu VBB:hen (Berliinin-Brandenburgin HSL-vastine), mikä on järkevää koska monilta Brandenburgin alueilta katsoen on Stettin lähin paikka, jossa on isoja kauppoja. Berlin-Brandenburg -lipulla voi täten matkustaa myös Stettinin paikallisliikenteessä. Kuitenkaan esim. Brandenburgin osavaltion alueellaan opiskeleville tarjoama etu, että koko VBB-alueella saa matkustaa paikallisliikenteessä ilmaiseksi, ei ole voimassa Tantow(GR):n takana. Opiskelijoiden on siis heitettävä pari pikkuhilua plakkariin ja ostettava lippu välille Tantow(GR)-Stettin.

(Ja niille, jotka eivät tunne lippujärjestelmän merkintöjä, (GR) tarkoittaa sitä kohtaa, jossa rata ylittää valtionrajan ja jossa juna ei normaalisti pysähdy. Tavallisesti halvin tapa tehdä kansainvälinen matka on ostaa lippu lähtöasemalta rajalle ja konduktöörin vaihtuessa rajalla ostaa lippu rajalta määränpääasemalle. Täten vältetään kansainvälinen tariffi, joka on tehty sellaiseksi, että se ei ainakaan vahingossa onnistu olemaan halvempi kuin minkään maan kansallinen tariffi)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 30, 2011, 18:20:51 »

Arvioni on, että halvin hinta on nykyinen (johon kohdistuu ties minkälaisia keksittyjä ja ihan oikeitakin korotuspaineita) ja muut ovat sitten kalliimpia.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #12 : Toukokuu 30, 2011, 21:58:23 »

Se on hyvä, että näitä vastauksia kun lukee, niin ei ainakaan kukaan pety kun varsinainen julkistus joskus tapahtuu!
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #13 : Toukokuu 31, 2011, 12:46:25 »

Tänään tuli VR:n sähköinen uutiskirje, jossa tarjotaan ennakkovaraajan etua muutamalle yhteysvälille verkkokaupassa 20/7 asti.

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/tarjoukset_kampanjat.html
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2216


« Vastaus #14 : Toukokuu 31, 2011, 13:28:07 »


 Se, mitä netistä en löytänyt, oli, että ensi talvena Tampereella on aina ylimääräinen juna passissa hätätilanteita varten. Junassa olisi henkilökunta jatkuvassa valmiudessa, ja se voisi korvata esim. jumiin jääneen junan. Aro mainitsee myös, että Jy:n ja Tpe:n välin aikataulut suunnitellaan täysin uudestaan niin henkilö- kuin rahtiliikenteessä, routa-aikatauluja aiotaan jatkaa ja pendojen talvikestävyyttä parannetaan. Lisäksi mainitaan, ettei vanhaa kalustoa romutetakaan uuden kaluston tieltä niin paljoa kuin aiemmin on suunniteltu.

Käsittääksen tälläinen käytäntö on yleinen Saksassa. Esim. Nürnbergin päärautatieasemalla on lähtövalmiudessa IC-vararunko vetureineen. Ja onpa Nürnbergin päärautatieasemalla kaksi 218 sarjan dieseliä sähkölämmöllä ja paineilmaliitännässä odottamassa yllättäviä tarpeita.  Hof Hbf:lla taitaapi toisella operaattorilla myös olla vararunko myös lähtövalmiudessa, ainakin kalustokierroista voisi päätellä järjestelyn olemassa olon. Jotenkin tuntuu, että uudet tuulet puhaltavat VR:n henkilöliikenteessä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #15 : Toukokuu 31, 2011, 14:26:22 »

Tänään tuli VR:n sähköinen uutiskirje, jossa tarjotaan ennakkovaraajan etua muutamalle yhteysvälille verkkokaupassa 20/7 asti.

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/tarjoukset_kampanjat.html

Ennakkoetu on kylläkin saatavissa aivan kaikille kotimaan yhteysväleille niin kuin Vr:n nettisivuilla sanotaan. Esillä olevat ovat vain esimerkkejä. Kokeilin piruuttani vaikka Kouvola-Koria väliä jolla ennakkovaraajan etu olisi 30 senttiä.  Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Toukokuu 31, 2011, 17:09:14 »

Tänään tuli VR:n sähköinen uutiskirje, jossa tarjotaan ennakkovaraajan etua muutamalle yhteysvälille verkkokaupassa 20/7 asti.

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/tarjoukset_kampanjat.html

Tuolla mainitaan, että alennus on saatavilla vain istumavaunujen lippuihin. Voiko tällaisen lipun korottaa tiskillä tai verkkokaupassa maksettavalla lisämaksulla makuuvaunulipuksi?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #17 : Kesäkuu 01, 2011, 11:57:32 »

Käsittääksen tälläinen käytäntö on yleinen Saksassa. Esim. Nürnbergin päärautatieasemalla on lähtövalmiudessa IC-vararunko vetureineen. Ja onpa Nürnbergin päärautatieasemalla kaksi 218 sarjan dieseliä sähkölämmöllä ja paineilmaliitännässä odottamassa yllättäviä tarpeita.  Hof Hbf:lla taitaapi toisella operaattorilla myös olla vararunko myös lähtövalmiudessa, ainakin kalustokierroista voisi päätellä järjestelyn olemassa olon. Jotenkin tuntuu, että uudet tuulet puhaltavat VR:n henkilöliikenteessä.
Menee ohi aiheen, mutta: Muistaakseni noiden Nürnbergin 218-sarjalaisten kohdalla kyse on 218.8 -"sarjan" vetureista eli ne on varustettu - ja ensisijaisesti tarkoitettu - linjalle jääneiden ICE-junien liikutteluun. Noita 218.8 -sarjalaisia on varalla muuallakin Saksassa, eritoten Köln - Frankfurt -suurnopeusradan varrella.

Olen muuten itsekin joutunut tällaiseen tilanteeseen Belgiassa muutama vuosi sitten: kaikkea muuta kuin luotettavan 41-sarjan dieselmoottorijuna sanoi sopimuksensa irti Molin asemalla. Noh, onneksi asemalta löytyi toinen 41-sarjalainen, johon me matkustavaiset siirryimme ja pääsimme perille Hasseltiin - vaikkakin hieman myöhässä. Eli näitä vararunkojärjestelmiä on muuallakin Euroopassa.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #18 : Kesäkuu 01, 2011, 22:02:54 »

Ööh. Jos uusi maailman mullistava uudistus korottaa suosituimpien vuorojen (=työmatkavuorot?) niin miten tää palvelee työmatkaliikenteen käyttäjiä?
-täähän tarkoittaa hintojen nousua näissä vuoroissa, ja kaikilla ei ole mahdollisuutta käyttää suurten ennakko/kuukausilippujen hinnoittelua. Omalla kohdalla tulee 1 reissu Tre-Hki /vk, joten mikä on edullisin tapa liikkua muutoin mainiolla junalla???
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaleva: VR muuttaa junalippujen hinnoittelun  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina