Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lapua-Pännäinen-rataosuudella junat kulkevat pian nopeammin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« : Kesäkuu 01, 2011, 09:04:49 »

Liikennevirasto 1.6.2011 9:00:

Lapua-Pännäinen-rataosuudella junat kulkevat pian nopeammin

Heinäkuun aikana junien kulkunopeutta nostetaan Lapuan ja Pännäisten
välillä. Liikkuminen junaradan lähellä on erittäin vaarallista, koska
nopea juna liikkuu äänettömästi eikä se pysty jarruttamaan. Lapuan ja
Pännäisten välisen rataosuuden suurin nopeus nostetaan nykyisestä 140
kilometristä tunnissa 200 kilometriin tunnissa heinäkuun aikana.

Äänettömästi liikkuvaa junaa on vaikea huomata. Rata-alueella
liikkuminen on vaarallista ja lain mukaan kiellettyä ilman lupaa.

Ennen nopeudennostoa rataosuudelta poistettiin tasoristeykset. Niiden
tilalle rakennettiin korvaavia tieyhteyksiä sekä yli- ja
alikulkusiltoja. Radan saa ylittää ainoastaan virallisesta radan
ylityskohdasta. Ratapiha-alueella, ratalinjalla tai rautatiesillalla ei
saa oleskella. Rautatielainsäädännön rikkomisesta voidaan rangaista
sakolla rautatielain 68 §:n mukaan.

Nopeudennosto liittyy Seinäjoki-Oulu-ratahankkeeseen. Hankkeen avulla
lyhennetään henkilöliikenteen matka-aikoja, kun junien suurinta
sallittua kulkunopeutta voidaan nostaa.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Tommi Rosenvall, Liikennevirasto, p. 020 637 3830
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Kesäkuu 01, 2011, 09:33:38 »

Liikkuminen junaradan lähellä on erittäin vaarallista, koska nopea juna liikkuu äänettömästi eikä se pysty jarruttamaan.

Täytyy olla tarkkana, ettei ole sellaisen junan kyydissä, joka ei pysty jarruttamaan.

Äänettömästi liikkuvaa junaa on vaikea huomata.

En ole kyllä koskaan kuunnellut silmilläni tai huomannut korvillani.

End of tiedotteista väännetyt puujalkajutut. Enivei, toi on hämmästyttävää, miten kerta toisensa jälkeen niin Liikennevirasto kuin VR:kin eivät onnistu niinkin monimutkaisessa asiassa kuin tiedotteen oikeakielisessä tuotoksessa. Päivittäin esim. Sanomatalossa ladotaan hieman enemmän kirjaimia kuin Liikennevirastossa ja VR:llä, mutta silti he tekevät kappalemääräisesti vähemmän virheitä kirjoituksissaan. Okei, Sanomassa on töissä oikeita toimittajia, mutta kyllä nyt perusjärjellä varustettu Liikenneviraston tai VR:n tiedotteita työkseen naputteleva ihminen voisi ehkä osata laatia muutaman kappaleen järkevähköä suomea.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #2 : Kesäkuu 01, 2011, 11:02:13 »

Tiedotteen sanamuotojen heikkoudesta samaa mieltä, mutta siitä olen eri mieltä, että huomaaminen olisi jotenkin sidottu näköaistiin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 01, 2011, 15:01:42 »

Hmmm... Mielenkiintoinen aspekti toi, enkä edes halua nyt miellyttää Lajusta. Jos verbi "huomata" esiintyy jossain asiayhteydessä, niin ainakin minä yhdistän sen näkemiseen. Muut aistit ovat sitten erikseen, kuten aistien mukanaan tuomat verbit "haista pahalle", "kuulostaa hyvälle" tai vaikkapa "auts, toi sattui", mutta ei näihin mihinkään liity huomaaminen. Hiustenhalkoja toki voisi kääntää tämän niin, että "huomasin sen haisseen pahalle", mutta eihän sellaista muotoa finskassa käytetä.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #4 : Kesäkuu 01, 2011, 15:44:59 »

'Huomata' lienee likimain - mutta vain likimain - sama kuin 'havaita': "Huomasitko mitään tavallisuudesta poikkeavaa?" "Joo, siellä oli turkasen kuuma ja haisi jotenkin oudolle. Mutten mä muuta huomannu." - Olisivatpa käyttäneetkin tiedotteessaan verbiä 'havaita'. Kyllähän se tällaiseen tarkoitukseen paremmin sopisi.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Matti Mäntyvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2011, 17:06:48 »

Tiedote 1.6.2011

Korjaus tiedotteeseen: Lapua–Pännäinen-rataosuudella junat kulkevat pian nopeammin

Heinäkuun aikana junien kulkunopeutta nostetaan Lapuan ja Pännäisten välillä. Rataosuuden suurin nopeus nostetaan nykyisestä 140 kilometristä tunnissa 200 kilometriin tunnissa. Liikkuminen junaradan lähellä on vaarallista, koska nopea juna liikkuu lähes äänettömästi ja nopeuksien kasvaessa myös junien jarrutusmatkat pitenevät.
Ennen nopeudennostoa rataosuudelta poistettiin tasoristeykset. Niiden tilalle rakennettiin korvaavia tieyhteyksiä sekä yli- ja alikulkusiltoja. Radan saa ylittää ainoastaan virallisesta radan ylityskohdasta. Ratapiha-alueella, ratalinjalla tai rautatiesillalla ei saa oleskella. Rautatielainsäädännön rikkomisesta voidaan rangaista sakolla rautatielain 68 §:n mukaan.

Nopeudennosto liittyy Seinäjoki–Oulu-ratahankkeeseen. Hankkeen avulla lyhennetään henkilöliikenteen matka-aikoja, kun junien suurinta sallittua kulkunopeutta voidaan nostaa.

www.liikennevirasto.fi/skol.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Tommi Rosenvall, p. 020 637 3830
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lapua-Pännäinen-rataosuudella junat kulkevat pian nopeammin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina