Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Lahti-Loviisa rata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #25 : Maaliskuu 25, 2013, 12:52:09 »

Siis vuonna 1960 rata joutui yht.äkkiä valtion omistukseen ja silloin he alkoivat pusaaman siitä normi leveäraiteista rataa, siis entisen kapean 750 mm radan sijasta luokkaa 1524-1520 mm raideleveyttä, ihan välistä miten imperialisteja oltiin, siis sen 2 mm. nähden puolin ja toisin!

LWR myytiin valtiolle muistaakseni jo vuonna 1956 ja rata levennettiin vuosina 1956-60. Taitaa olla ainoa VR:n liikennöimä kapearaiteinen rautatie.

Tarkoittanet yleiselle liikenteelle avattua kapearaide rataa. Eikös Valtionrautatiet liikennöinyt myös Konnunsuon rataa konnunsuolta turvesuolle?

Kyllä, sitä tarkoitin. Paikalliset teollisuus- ja työmaaradat ovat oma lukunsa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #26 : Maaliskuu 25, 2013, 13:38:34 »

Ja Lisäksi on yksi erikoisuuskin olemassa jatkosodan ajoilta: Hyrynsalmi - Hyrynjärvi. Mitenkäs sitä pitäisi tulkita?
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #27 : Maaliskuu 25, 2013, 21:19:25 »

Vielä Loviisan kapsuradasta; Loviisan Rautatie Oy:llä kannattavuus oli heikko 1950-luvulle tultaessa. Rataa tarjottiin valtiolle 1951, mutta hinnasta ei vielä päästy sopimukseen. Tappiollinen henkilöliikenne lopetettiin 1952. Osakkaat vaihtuivat ja olivat erimielisiä. Elokussa 1955 suurin omistaja Rauma-Repola myi osakkeensa valtiolle 55 milj. markalla. Muut osakkaat tulivat perässä. Valtio hoiti tavaraliikennettä nelisen vuotta kapearaiteisena. Esimerkiksi 1958 ajettiin neljällä tavarajunalla päivittäin. Vuotta aiemmin (1957) rata oli päätetty muuttaa normaaliraiteiseksi. Kirjassa "Valtionrautatiet 1862-1962" s. 94 on kuva, jossa molemmat raiteet ovat samoilla pölkyillä. Kapsun kiskot kiiltävät.
tallennettu
Ilari Inkiläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #28 : Elokuu 17, 2022, 11:13:40 »

Nostetaanpas ikivanhaa ketjua.  Virnistää

Olen huomannut viime aikoina, että Loviisan junia on peruttu todella paljon. Vaikuttaakohan tähän kesäaika vai yleinen maailmantilanne vai mikä? Esimerkiksi T2869 on viimeksi kulkenut kesäkuussa ja muutenkin sen pitäisi kulkea nykyisin vain kerran viikossa. Kaukana on ne hyvät ajat, kun junia kulki melkein joka arkipäivä.  Pyörittää silmiään

P.s. Juliaa selaamalla huomasin, että ensi viikon lauantaina radalle tulee liikennettä, kun museojuna kulkee. Täytyy varmaan se käydä kuvaamassa.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #29 : Elokuu 17, 2022, 11:36:39 »

Nostetaanpas ikivanhaa ketjua.  Virnistää

Olen huomannut viime aikoina, että Loviisan junia on peruttu todella paljon. Vaikuttaakohan tähän kesäaika vai yleinen maailmantilanne vai mikä? Esimerkiksi T2869 on viimeksi kulkenut kesäkuussa ja muutenkin sen pitäisi kulkea nykyisin vain kerran viikossa. Kaukana on ne hyvät ajat, kun junia kulki melkein joka arkipäivä.  Pyörittää silmiään

P.s. Juliaa selaamalla huomasin, että ensi viikon lauantaina radalle tulee liikennettä, kun museojuna kulkee. Täytyy varmaan se käydä kuvaamassa.

Loviisan sataman junaliikenne perustui ennen (2010-luku ja sitä ennen) hyvin vahvasti sahatavaraan. Nyt satama on menettänyt näitä kuljetuksia muille  satamille, lähinnä HaminaKotkalle ja toisaalta sahatavaraa on siirtynyt kumipyörille myöskin. Viimeiset vuodet Loviisan liikenne on nojannut vahvasti Venäjän kivihiileen sekä sesonkiluonteiseen Venäjän viljaliikenteeseen. Muut kuljetukset ovat olleet marginaalisia pl. Höljäkän pylväät mutta nekin on tainneet siirtyä toiseen satamaan Idemmäksi. Koska Venäjän liikenteelle on nyt käynyt miten käynyt ja muut kuljetukset ovat loppuneet tai siirtyneet kumipyörille on Loviisan radan tulevaisuus musta. Ei ole kuljetettavaa tällä hetkellä, valitettvasti. Ennen vanhaan Loviisan radan heinäkuu on sahojen seisokkien takia ollut hiljainen, nyt hiljaisuus on vaihtunut ympärivuotiseksi.
tallennettu
Ilari Inkiläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #30 : Helmikuu 14, 2023, 09:13:12 »

Etelä-Suomen Sanomissa juttua Lahti-Loviisa-radan nykytilanteesta ja tulevaisuudesta: https://www.ess.fi/paikalliset/5724080

Juttu tosin maksumuurin takana.
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #31 : Helmikuu 15, 2023, 17:16:15 »

Niin tuo kyllä kummaa että sinneppäin on teollisuutta tulossa kokoajan lisää mutta on kai helpompaa/halvempaa kuljettaa rekoilla lasteja kun uusi tiekin sinne avautui.
Kalliiksi tulisi varmaan kiskojen veto eri tahoille...
Kovasti yrittävät Nostavalle vielä saada jotain toimintaa toivotulle logistiikka alueelle mutta raha se siinäkin taitaa kiikastaa.
No tuo onkin jo erijuttu.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #32 : Helmikuu 28, 2023, 09:19:16 »

Niin tuo kyllä kummaa että sinneppäin on teollisuutta tulossa kokoajan lisää mutta on kai helpompaa/halvempaa kuljettaa rekoilla lasteja kun uusi tiekin sinne avautui.


Satama siinä on ratkaisu ja sen myötä rata kukoistaa tai katoaa. Loviisan sataman olisi pakko saada sellaisia asiakkaita, joilta kulkee jatkuva virta kokojunia. Olkoon se sahatavaraa tai vaikka hiiltä. Jos vastaavaa tavaraa laivaavaa asiakasta ei löydy niin ei kulje junatkaan.

Seuraavaksi varmaan vetoavat huoltovarmuuteen, mutta tuskin Loviisan satama kovin korkealla sillä listalla on. Sijainti on vähintään haastava sota-aikana.
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #33 : Huhtikuu 24, 2023, 19:11:21 »

Vapun päivänä (tai siis aamuyöllä) tärähtää. Kulussa T 52862 Kvla - Lvs.

https://juliadata.fi/timetables?s=52862&d=1.5.2023
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #34 : Huhtikuu 24, 2023, 21:03:25 »

Vapun päivänä (tai siis aamuyöllä) tärähtää. Kulussa T 52862 Kvla - Lvs.

https://juliadata.fi/timetables?s=52862&d=1.5.2023

Katselin tuossa hiljattain samaa, että koko toukokuulle on taulutettu maanantaisin juna loviisaan ja keskiviikkoisin vaunujen haku. Vetteinä toiseen suuntaan. Jos taulut pysyvät voimassa, pitääkin varmaan mennä heti vappuna katsastamaan mistä on kyse.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Lahti-Loviisa rata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina