|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2011, 14:23:35 » |
|
Ensimmäiset havainnot: Pääradalla Oulunkylän ja Tikkurilan välillä ei näy junia, vaikka omin silmin näin ohi kulkevan ainakin Sm1-, Sm3- ja Sm5-kalustolla. Ilmalan ratapihalla seisoo junia, joissa kuulutuslaite on päällä ja junan ovat odottamassa lähtemistään. Mukava uudistus tämäkin, jonka voi lämmöllä toivottaa tervetulleeksi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2011, 14:27:39 » |
|
Vielä kun saisi tavarajunat tuohon... Mutta tervetullut palvelu minunkin puolesta, jos ei ole muuta tekemistä, voi seurailla reaaliaikaisesti Suomen junaliikennettä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2011, 15:39:39 » |
|
Mainio appletti tosiaan. Peruutetut junat muuten seilaavat läjässä Guineanlahdella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2011, 16:06:32 » |
|
Komppaan edellisiä kommentoijia. Kiva ominaisuushan tuo on, värien käyttö (ajallaan oleva juna vihreällä värillä, hieman myöhässä keltainen ym.) junan aikatauluissa on kyllä todella hieno juttu; ei tarvitse erikseen klikata junan numeroa nähdäkseen, kulkeeko se viirullaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2011, 17:03:52 » |
|
Mainio appletti tosiaan. Peruutetut junat muuten seilaavat läjässä Guineanlahdella. Vai sinne ne uppoaa jos siellä on hylättyä kalustoa Toisaalta jos tuo ennakoi että voi seurata seuraavan flirtin merimatkaa kun se saapuu suomeen Se siitä huumorista, sitten asiaan. Tämä on mielenkiintoinen, hieno ja hyvä palvelu. Vielä tähän toivoisin että olisi mahdollisuus kytkeä päälle ominaisuuksista että näkyisi veturin/yksikön numero ja lisäksi saisi päälle tavarajunien ja työkoneiden kulun, jolloin saisi vielä paremman kuvan rataverkon liikenteestä. Nämä voisivat olla oletuksena pois päältä, jolloin eivät häiritsisi normaalien matkustajien tiedon tarvetta. Ehkä tuohon kartan alareunaan voisi lisätä mittakaavan eli paljonko tietty matka kartalla on kilometreissä sen hetkisellä etäisyydellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 15, 2011, 17:23:45 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2011, 17:55:31 kirjoittanut Miika Hämynen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2011, 19:00:54 » |
|
Mielenkiintoista. P266 on tuon palvelun mukaan juuri lähtenyt Muurolasta kohdattuaan IC47:n ja on palvelun mukaan n. 65min myöhässä, 'lätkän' väri on punainen. Kulkutietojen mukaan ko. juna olisi kuitenkin lähtenyt lähes ajallaan Kemistä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2011, 19:36:13 » |
|
Kulkutietojen mukaan ko. juna olisi kuitenkin lähtenyt lähes ajallaan Kemistä... Juu, nuo junaikkunoiden toteutuneet ajat eivät näytä toimivan. Pistä palautetta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 15, 2011, 21:34:50 » |
|
Mielenkiintoista. P266 on tuon palvelun mukaan juuri lähtenyt Muurolasta kohdattuaan IC47:n ja on palvelun mukaan n. 65min myöhässä, 'lätkän' väri on punainen. Kulkutietojen mukaan ko. juna olisi kuitenkin lähtenyt lähes ajallaan Kemistä... Jostain kumman syystä tuo 266 paikantuu ihan väärään paikkaan, nyt olisi muka pääsyt jo kemiin ja kulkee 39km/h Kulkutietojen mukaan taas on lähtenyt Oulusta ihan ajallaan, joten ehkä pieniä ongelmia vielä on. Vitsinä voisi heittää että jos 266 on särkynyt veturista Jkv ja siihen on vaihdettu veturi ja nyt risa kone tulee alennetulla nopeudella Ouluun ja seuranta seuraa sitä (ehkä ei kuitenkaan) Edit nyt 266 kulkee 79km/h olisikohan käynyt niin että 266 veturista on mennyt Jkv rikki ja nyt se onkin tavarajunassa esim T5078:ssa hinauksessa, kun tuo nopeus ja kulkuaika viittaisi siihen. Näköjään päästi Myllykankaalla P274 Ohi, joten ainakin jotain tuossa 266 pallukan kohdalla kulkee. Piti ihan uteliaisuuttaan käydä kattomassa että mitä tulee ja oli T5078 ja vain yksi kaalihäkki, joten jostain syystä P266 veturi olikin mennyt tavarajunaan. En ole ihan varma, mutta ehkä siitä kuului joku sivuääni ?
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2011, 23:36:03 kirjoittanut Harri Junttila »
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 15, 2011, 23:46:08 » |
|
Näyttää olevan pieniä ongelmia, nyt ei näy yöjunia enää ollenkaan liekkö katosivat vuorokauden vaihteessa, jolloin systeemissä voisi bugi joka kadottaa puoliltaöin junat jotka ovat lähteneet edellisen vuorokauden puolella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2011, 13:53:28 » |
|
Kaikki data näyttää kulkevan täysin avoimena verkon kautta, ja rajapinnat löytyvät pienellä "hakkeroinnilla"... Saa nähdä sulkevatko jossain vaiheessa ovia, mikäli joku tekee paremman karttaviritelmän VR:n dataa hyödyntäen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2011, 14:51:53 » |
|
Tää on kyllä ihan nasta idea, joskin tämä(kin) on kopioitu ilmailupuolelta, mutta ei sen väliä - ajatus hyvä.
Onko porukalla näkemystä siitä, miten tuo tiedonsiirto liikkuvasta junasta verkkoon päin onnistuu sijaintitietojen osalta? GSM/UMTS, @450, vai mikä? Kuinka usein päivitys tapahtuu? Kerran minuutissa, pari kertaa minuutissa vai kui?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 16, 2011, 14:58:50 » |
|
Omien havaintojen mukaan juna saattaa olla kartalla parikin kilometriä jäljessä. S45 osalta seuranta sekosi juna oli jo Oulun lähellä kun se yhtäkkiä hyppäsi Järvenpäähän ja suuntana mäntsälä ja 208km/h vauhtia. P710 taas puuttuu seurannasta kokonaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 16, 2011, 19:18:25 » |
|
Ja taas vaihteeksi P266 on kohtaamassa IC47:kaa jossain Kemin ja Tervolan välimaastossa, mutta kulkutietojen mukaan oli vain hieman myöhässä Kemissä... Näinköhän on taas vaihdettu vetureita Rovaniemellä? Rupesin tosiaan miettimään, että mistä tuo seuranta saa sen GPS-signaalin, loogisin ajatus olisi kuulutuslaitteisto joka käyttää samaa järjestelmää kuulutuksien paikantamiseen (plus mitä Lari sanoi Ilmalassa seisovista rungoista...), mutta olisikohan kuitenkin kyseessä veturissa oleva jokin vastaanotin/lähetin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 16, 2011, 20:45:18 » |
|
Ja taas vaihteeksi P266 on kohtaamassa IC47:kaa jossain Kemin ja Tervolan välimaastossa, mutta kulkutietojen mukaan oli vain hieman myöhässä Kemissä... Näinköhän on taas vaihdettu vetureita Rovaniemellä? Rupesin tosiaan miettimään, että mistä tuo seuranta saa sen GPS-signaalin, loogisin ajatus olisi kuulutuslaitteisto joka käyttää samaa järjestelmää kuulutuksien paikantamiseen (plus mitä Lari sanoi Ilmalassa seisovista rungoista...), mutta olisikohan kuitenkin kyseessä veturissa oleva jokin vastaanotin/lähetin? Täytyy olla veturissa, sillä eilen kartan p266 oli totuudessa T5078 Ouluun tultaessa, joten ei ole mitään muuta mahdollisuutta kun että se on veturissa. Pitääpä joskus kysästä asiasta kun tulee sopiva tilaisuus. Tänään p266 korjattiin ja nyt on Oulussa tai lähdössä Oulusta etelään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 16, 2011, 22:09:37 » |
|
Näköjään GeoRSS:n saaminen suoraan on jo onnistuttu tukkimaan. Tulee 400-koodilla vain tyhjää, jos sitä muuten yrittää latailla nähtäväkseen. EDIT: Taas kaikki toimii kuin eilen ja nuo TrainRSS (GeoRSS) tiedot latautuu taas... Vaikuttaa vähän epävakaalta vielä. Beta-testiä mitä suuremmissa määrin. Datapuoli tuntuu toimivan/päivittyvän huomattavasti paremmin, kuin mitä tuo karttaohjelma pystyy näyttämään. Veikkaan, että gps-signaalit tulee junaverkon, eli @450:n kautta intternettiin nähtäväksi. Ainakin pendoliinot tuli "seurantaan" ensimmäisenä ja nehän saivat myös tuon junaverkon ensiksi...
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2011, 22:34:41 kirjoittanut Juhani Pirttilahti »
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 16, 2011, 22:32:01 » |
|
Näköjään 23 aikoihin P272 hyppäsi Nokelan varikolle raiteelle jossa sähkövetureita säilytetään, juna oli tulossa Tornion ja kemin välillä ja on myöhässä ratatöiden takia, joten näköjään milloin junan pitäisi olla aikataulun mukaan Oulussa niin seuranta siirtyi ilmeisesti junaan tulevaan sähköveturiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 16, 2011, 22:41:02 » |
|
Näköjään 23 aikoihin P272 hyppäsi Nokelan varikolle raiteelle jossa sähkövetureita säilytetään, juna oli tulossa Tornion ja kemin välillä ja on myöhässä ratatöiden takia, joten näköjään milloin junan pitäisi olla aikataulun mukaan Oulussa niin seuranta siirtyi ilmeisesti junaan tulevaan sähköveturiin.
Voisiko liittyä jotenkin GSM-R:ään. Sagemin puhelimissa kun on mahdollisuus gps-paikannukselle ja datasiirrolle... eri asia sitten onko niitä tilattu gps:llä varustettuna. Tuli vaan mieleen siitä, että GSM-R järjestelmään kirjaudutaan junan numerolla ja kenties P272:een lähteväksi juuri kirjautunut kuljettaja puhelimineen mahdollisesti näkyykin sitten kartalla varsinaisen tämänhetkisen vetäjän sijaan... Ainoa looginen selitys tälle ilmiölle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #20 : Kesäkuu 16, 2011, 23:45:53 » |
|
Hmm. Kuulutuslaite on siis nähdäkseni havaintojen perusteella poissuljettu, koska täpät on seuranneet vetureita.
GSM-R:ään en usko myöskään, silloin ei varmastikaan olisi 266 eksynyt tavarajunan keulille. Eikä tuo Nokela-pompsahduskaan oikein toimi, kun toiselta GSM-R-kapulalta ei voi junanumeroa varastaa.
Veikkaan siis, että systeemi toimii vetokalustoon (ja moottorivaunuihin) asennetuilla GPS-vekottimilla, jotka lähettävät jollain keinoin sijaintiaan ja yksilöivää numeroaan. Jossain järjestelmässä sitten on tieto, mikä kalusto on liitetty mihinkäkin junaan.
(Rohkenen spekuloida, koska en oikeasti tiedä toteutustavasta hevon mitään. Ainakaan vielä.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 17, 2011, 07:07:43 » |
|
Tietokannassa ainakin on DeviceLocation-niminen taulu, jossa devicetag-kenttä on muotoa "CEENG1100400215". Voisin olettaa että CEENG viittaa CE Engineering -nimiseen GPS-laitteiden tarjoajaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 17, 2011, 16:07:14 » |
|
P928 päättikin sitten ottaa tänään Jyväskylästä lähdettyään myöhästymistään kiinni.
Laiturinäytöissä tiedotus: P 928 Turku Satama korvataan lentokoneella
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 299
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 17, 2011, 16:22:37 » |
|
P928 päättikin sitten ottaa tänään Jyväskylästä lähdettyään myöhästymistään kiinni.
Laiturinäytöissä tiedotus: P 928 Turku Satama korvataan lentokoneella Aika pieni lentokone saisi tuolla nopeudella olla, nielisi ehkä n. 10 matkustajaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|