Mielenkiintoinen keskustelun avaus, mutta melkoisen pienillä faktoilla...
Mainittua matkustajakatoa en ole ainakaan henkilökohtaisesti havainnut, vaikka melkoisen läheltä tilannetta seuraankin. Myöhästymiset ovat olleet maltillisia, eivätkä ne yleensä ole reitin alusta loppuun kestäviä vaan liikennetilanteen tai sääolosuhteiden hetkellisesti aiheuttamia. Yleisin myöhästyminen on kuitenkin 5-15 minuutin luokkaa, jonka vuoksi kovin moni "aikuisten oikeesti" (eipä ollut tuota hetkeen käytetty) tuskin vaihtaa junan toiseen kulkumuotoon. Jos vaihtaa, niin se on oma valinta - ei junan käyttäminen pakollista ole tietojeni mukaan. Melko useasti myöhästyminen kuitenkin ajetaan vielä kiinni ennen määräasemalle saapumista - ei toki aina, eikä se auta matkan varrelle jäänyttä asiakasta.
Viime päivinä suurimpia ongelmia ovat käsittääkseni olleet sääolosuhteiden (ukkonen, kova tuuli) aiheuttamat sähköratavauriot. Nämä force majure-luokitukseen kuuluvat syyt toki aiheuttavat asiakkaille ja VR:lle ongelmia, mutta jos nyt jälleen kerran muistettaisiin se tosiasia liikennöitsijän, rataverkon omistajan ja kunnossapitäjän sekä asiakkaan rooleista - miksei myös harrastajan.
Sitä en kiellä, etteikö haasteita olisi kohdattu jo tämän vuoden aikana aivan tarpeeksi. Toisaalta olen ollut näkevinäni mutkan takaa jo lähestyvän, parempaan huomiseen kuljettavan, junan valoa...
Voimia ja jaksamista!
(Oliko tämän keskustelun oikea paikka tosiaan näillä faktoilla Ajankohtaista/Uutiset-keskustelu?)