|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 05, 2011, 09:38:29 » |
|
Hyviä ja toteuttamiskelpoisia ideoita molemmat eli valtakunnallinen matkakortti- ja aikatauluhakujärjestelmät. Ensimmäiseksi toivoisi kuitenkin, että valtiovalta reagoisi tilaamansa liikenteen suhteen ainakin aikataulujen toimimiseen joukkoliikennevälineiden välillä. Nyt kun on Matkakeskuksia ilmestynyt pikkuhiljaa kuin sieniä sateella ympäri rataverkkoa, niin olisi toivottavaa linja-autojen ja junien aikataulujen osuvan paremmin yksiin... Sehän toki tarkoittaisi sitä, että aikataulujen suunnitteluprosessi tarvitsisi aloittaa huomattavasti aiemmin kuin nykyisin. Toisaalta, jos joukkoliikenne haluaa pärjätä jatkossa yhteiselle "kilpailijalleen", yksityisautoilulle, paremmin niin ei ole vaihtoehtoja.
Olisiko tässä myös Lomapassivaihtoehto? Nykyinen Lomapassin puuttuminen rautatieliikenteestä on suuri puute, kun vertaa Matkahuollon ympäri vuoden käytössä olevaan vaihtoehtoon...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2011, 11:53:54 » |
|
Yhteislippujärjestelmän edellytys on myös takuu, että liikennevälineet kulkevat luotettavasti aikataulujensa mukaan. Busseilla näin onkin käytännössä, junilla ei.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2011, 12:40:45 » |
|
Busseilla näin onkin käytännössä, junilla ei.
Ai? Viimeisin matkaamani kaukoliikenteen bussi pääsi perille puolisen tuntia myöhässä. Helsingin sisäisistä bussilinjoista en viitsi edes puhua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 08, 2011, 13:40:15 » |
|
Eikö Helsingissä olekaan vielä yhteistä lippujärjestelmää? Tarkoitin tietysti muuta kuin lähiliikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2011, 12:36:19 » |
|
Eikö Helsingissä olekaan vielä yhteistä lippujärjestelmää? Tarkoitin tietysti muuta kuin lähiliikennettä.
Ei ole, ei. Ei edes niin, että esim. Porista bussilla tullessa voisi vaihtaa Kotkaan menevään bussiin menettämättä hintaregressiota.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 09, 2011, 20:36:00 » |
|
Onkohan vaan tuollaiseen "lippualeeseen" varaa? Lipputulot ei muutenkaan riitä, tietty jos lisätään veronmaksajien tukea niin kaikkihan on mahdollista;-) Liikenneministeri teki heti kättelyssä kunnon takinkäännön yöjuna-asiassa. Kansanedustajan ajoi innokkaasti yöjunien palauttamista, nyt ministerinä totesi että asia ei ole ajankohtainen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 09, 2011, 21:43:46 » |
|
Itse haluaisin lähinnä nähdä matka.fi tyylisen palvelun mistä voisi ostaa haluamallensa reitille lipun kerralla yhdestä paikkaa ja sieltä valita haluamansa yhteyden ja kulkuneuvon. Tämän lisäksi vielä vaihtoehdoksi sisällyttää tulo ja lähtökaupunkeihin kunnan sisäisen liikenteen lippu optiona. Yhteinen matkakorttikin on ihan kätevä ettei joka kuntaan tarvitsisi hommata erillistä korttia. Suurin ongelma tässä kuitenkin lienee se mikäli hanke toteutetaan valtion hankkeena, niin Tieto (Enator) onnistutaan varmasti saamaan mukaan hankkeeseen ja hankkeen valmistuminen siirtyy tällöin useammankin hallituskauden verran eteenpäin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 10, 2011, 11:12:21 » |
|
Suurin ongelma tässä kuitenkin lienee se mikäli hanke toteutetaan valtion hankkeena, niin Tieto (Enator) onnistutaan varmasti saamaan mukaan hankkeeseen ja hankkeen valmistuminen siirtyy tällöin useammankin hallituskauden verran eteenpäin. Vitsit vitseinä, mutta suuri(n) ongelma tullee olemaan kaikkien mukaan velvoitettavien operaattoreiden järjestelmien sovittaminen yhteen. Ei ole halpa ja helppo homma välttämättä rakentaa rajapintoja. Samoin jotkut ovat juuri uusineet tai uusimassa (matkakortti)järjestelmiään. Toivottavasti ne taipuvat vaadittaviin muutoksiin paremmin kuin vanhat systeemit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 10, 2011, 13:10:33 » |
|
Ainakin suurin osa tärkeimmistä matkakorttijärjestelmistä (ml. Matkahuollon, HSL-alueen, Turun paikallisliikenteen ja Koiviston Auto -konsernin paikallisliikenteiden) perustuvat saman firman, Buscomin, tekniikkaan. Luulisi siis olevan helppo saada yhteensopiviksi ainakin siltä osin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 10, 2011, 19:52:12 » |
|
Ainakin suurin osa tärkeimmistä matkakorttijärjestelmistä (ml. Matkahuollon, HSL-alueen, Turun paikallisliikenteen ja Koiviston Auto -konsernin paikallisliikenteiden) perustuvat saman firman, Buscomin, tekniikkaan. Luulisi siis olevan helppo saada yhteensopiviksi ainakin siltä osin.
Tällä hetkellä on Buscomeja. Tuo lukijoiden yhteensopivuus on valitettavasti pieni osa tätä kokonaisuutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|