Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« : Heinäkuu 11, 2011, 00:34:50 » |
|
VR Group on monipuolinen, ympäristöystävällinen ja vastuullisesti toimiva matkustuksen, logistiikan ja infrarakentamisen palveluyritys. VR huolehtii junilla ja linja-autoilla vuosittain lähes 90 miljoonasta matkustajasta turvallisesti ja luotettavasti. Tehtävän kuvaus: Toimit junissa konduktöörin apuna. Olet asiakkaitamme varten, opastat ja neuvot matkustajia sekä myyt ja tarkastat matkalippuja. Tehtävänäsi on varmistaa, että matkustaminen junassa on turvallista ja viihtyisää. Työ on epäsäännöllistä vuorotyötä. www.mol.fi---- Siis mitä tässä oikein haetaan? Säästöjä? Onko tulevaisuudessa junassa yksi konduktööri ja muu henkilökunta edullisempia junamyyjiä? Ilmoitus oli myös sunnuntain (10.7.2011) Hesarissa.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2011, 01:21:46 » |
|
Siis mitä tässä oikein haetaan? Säästöjä?
Niitä varmaankin. Ja konduktöörin työnkuvan romutusta. Onhan noita junamyyjiä jo valmistunutkin, ei tämä ole ensimmäinen haettava kurssi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2011, 05:28:10 » |
|
Siis mitä tässä oikein haetaan? Säästöjä?
Niitä varmaankin. Ja konduktöörin työnkuvan romutusta. Onhan noita junamyyjiä jo valmistunutkin, ei tämä ole ensimmäinen haettava kurssi. Miten tässä konduktöörin työnkuva muuttuisi? Olihan ennen veturissa lämmittäjä ja kuljettaja, eikä siinä kuskin työnkuva romuttunut. Voisin olettaa, että näistä junamyyjistä osa kouluttautuu konduktööreiksi jossain vaiheessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 11, 2011, 09:26:42 » |
|
Minusta junamyyjä on hieman erikoinen titteli ao. toimenkuvasta. Mikäli samaa nimikettä käytettäisi toisaalla, olisi dösien rahastaja linja-automyyjä, joka viittaa mielestäni enemmän linja-autokauppiaaseen kuin lippujen myyjään.
Ihmettelen kuitenkin sitä, miksi nykyinen junahenkilökunta on niin kovasti vastaan junamyyjien palkkausta? Mikä siinä on niin pahaa tai väärää? Kaikella kunnioituksella konduktöörejä kohtaan, junan päällikkö on kuitenkin aina veturinkuljettaja ja konduktööri myy "vain" lippuja, tehden toki siinä OTOna muitakin hommia. Konduktööri ei kuitenkaan voi vaikuttaa junan kulkuun, sen nopeuteen, miellyttävään kulkuun tai mihinkään muuhunkaan näihin rinnastettaviin asioihin lainkaan.
Kysymykseni onkin: mitkä ovat junamyyjän ja konduktöörin työtehtävien merkittävimmät erot? Ja miten junamyyjän toimenkuva eroaa taannoisten rahastajien duunista?
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2011, 10:09:19 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 11, 2011, 10:17:14 » |
|
miten junamyyjän toimenkuva eroaa taannoisten rahastajien duunista? Työaika on vain n.50h/kolmen viikon jaksossa. Junamyyjän koulutus on lyhyt ja siksi toimenkuva on kapea.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 11, 2011, 11:44:39 » |
|
Koulumaailmassa on ns. kouluavustajia opettajien apuna. Onko "junamyyjä" vastaavasti konduktöörin apulainen? Mitkä ovat esim. hänen oikeutensa ja velvollisuutensa matkustajia kohtaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 11, 2011, 13:48:29 » |
|
Ihmettelen kuitenkin sitä, miksi nykyinen junahenkilökunta on niin kovasti vastaan junamyyjien palkkausta?
Kun aiemmin on johonkin junaan laitettu kaksi konduktööriä, nyt laitetaan konduktööri + junamyyjä. En ota kantaa siihen onko kritiikki aiheellista, mutta ymmärrän kyllä sen, ettei konduktöörit riemustakaan kiljahtele.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2011, 16:20:27 » |
|
Koulumaailmassa on ns. kouluavustajia opettajien apuna. Onko "junamyyjä" vastaavasti konduktöörin apulainen? Mitkä ovat esim. hänen oikeutensa ja velvollisuutensa matkustajia kohtaan?
Käsittääkseni palttiarallaa samat oikeudet ja velvollisuudet, eli osallistuu lipunmyyntiin ja tarkastukseen kuin normaali konduktööri. Junan kuljettamiseen, toisin kuin konduktööri, ei voi osallistua koulutuksen rajallisuudesta johtuen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 11, 2011, 16:23:36 » |
|
Ihmettelen kuitenkin sitä, miksi nykyinen junahenkilökunta on niin kovasti vastaan junamyyjien palkkausta?
Kun aiemmin on johonkin junaan laitettu kaksi konduktööriä, nyt laitetaan konduktööri + junamyyjä. En ota kantaa siihen onko kritiikki aiheellista, mutta ymmärrän kyllä sen, ettei konduktöörit riemustakaan kiljahtele. Ennen kuin joku tämän asian oikeasti perustelee, niin pidän vastustusta puhtaasti muutospelkona.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 11, 2011, 16:28:00 » |
|
Junamyyjä on tosi hölmö titteli. Äkkiseltään en osaa ehdottaa hyvää, mutta toiset kielinikkarit varmaan keksivät uuden toimenkuvaa sopivasti vastaavan nimityksen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 11, 2011, 18:32:14 » |
|
Kaiken uhallakin... Huomaa ettei joillakin kommentoivilla ole oikein edes kunnon käsitystä erilaisten ammattiryhmien työnkuvista/vaatimuksista/koulutuksista tuolla rautatie-ympäristössä. Mutta olkoon..
Seuraava askel lieneekin se, että noille junamyyjille suodaan sääntö- muutoksilla oikeus toimia ns. "johtavana" junissa. Ehkä alkuun joillakin määrätyillä osuuksilla, joihinkin määrättyihin aikoihin. Mutta luulen, että vähän kerrallaan kuitenkin. Siihen tähtää jo uusittava hinta/lippupolitiikka. Kaikkien pitäisi ostaa lippunsa jo ainakin kuukautta ennen matkaa netin kautta. Ei tarvittaisi enään sitä rautaista, hieman ammattiylpeyttäkin tuntevaa konduktööriä myymään edes lähijunissa kaukopuolen lippua, äkkilähdön yllättäessä. Syitä on tietenkin useitakin. Helpompi/halvempi koulutettavuus. Pienempi palkka, sekä muut kulut. Eiköhän noitakin työsuhteita pätkitä sopivassa suhteessa, ainakin jatkossa. He eivät tule ikinä muodostamaan sellaista mahdollisesti "työtaistelevaa" ammattiryhmää kuin nykyiset yleisönpalvelijat. Junamyyjät ovat paljon helpompi alistaa työnantajan kuriin ja nuhteeseen.
No, mitäkö sitten? Mitähän se meitä matkustajia huolettaa kuka meille junissa palvelua suo. Tuskin yhtään mitään, mutta tuskin se antaa meille oikeutta aliarvioida myöskään tuon vanhan ammattiryhmän huolestuneisuutta oman työnkuvansa tulevaisuuden näkymistä. Ja ei - en ole rautatieyhtiön palveluksessa millään muotoa.
Ja joku heistä myyjistä varmaankin haluaisi ehkä jatkossa kouluttautua konduktööriksi, vaan se koulutus lienee ollut keskeytynyt siitä lähtien kun nuo uudet junamyyjät on lanseerattu. Ehkä sitten joskus järjestetään kurssi heitä varten kun nuo jt-pätevät loppuvat eläköityessä/kypsyessä kesken. Vai muutetaanko sittenkin pykäliä tuossa byrokratia-karusellissa joka vaihtaa nimeään tasaisin väliajoin. Mikäli joku ulkopuolinen haluaisi konduktööriksi, niin tie lienee poikki(?). Koulutusta ei taida tällä hetkellä olla (ei varmaa tietoa). Kaikki kun eivät voi edes hakeutua osa-aikaisesti töihin/alalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 11, 2011, 19:03:26 » |
|
Hmmm...joitain kysymyksiä heräsi työstä. Osa-aikainen työ, mutta keille se epäsäännöllisenä sopii? Ja kuinka tuo 50 tuntia 3 viikon jaksoon jakautuu? Muutaman tunnin keikkoja epäsäännölliseen tahtiin? Lasketaanko odotusaika vieraalla paikkakunnalla työaikaan? Miksi ei voisi olla vaikka kokoaikaisena n. 20 paikkaa haussa...
Tuo Juhani Lahden kommentti on tarina todellisuudesta. Niinhän se yleensä menee, kun kilpailu kiristyy ja säästöjä haetaan. Joihinkin perustehtäviin vuokratyövoima (vai onko jo käytössä?) voi olla seuraava askel.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 11, 2011, 22:35:48 » |
|
Ensimmäinen mielikuva junamyyjäilmoituksesta oli 50-luku ja junassa kiertävät lehdenmyyjät. Sisäsuomen lättähatuissa oli joskus jopa piirakanmyyjiä ja Savossa kalakukonmyyjiä. - Meni hiukka pieleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 11, 2011, 23:57:46 » |
|
Ammoin tuli seurailtua paikallisliikennettä - max. 2-vaunuisessa Dm7-junassa matkustajien hyvinvoinnista huolehteluun riitti rahastajan pätevyys (toki täydellinen Jt-pätevyys, työvuoroon usein liittyi myös vaihtotyötä). Sm-junien tullessa liikenteeseen (vetovaunu + liitevaunu) junamiehistönä täytyi olla kond. + rahastaja? Kuinka tuolla naapurissamme Ruotsissa, esim. Tukholman lähiliikenteessä, riittääkö siellä junamiehistöön vain lippujen myyjiä (ovimikkoja)? Ainakin jossain vaiheessa kuljettaja itse joutui tarkastamaan "sivun selvyyden" ennen lähtöä, kuinkahan nykyään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 12, 2011, 07:33:29 » |
|
Ennen kuin joku tämän asian oikeasti perustelee, niin pidän vastustusta puhtaasti muutospelkona. Eräs tekijä, joka konduktööreille on junamyyjien saapumisen jälkeen tapahtunut, käsittääkseni näkyy haittatyölisien pienentymisenä ja ylitöiden vähentymisenä. Toki elämänsä pitäisi suunnitella peruspalkan mukaisesti ja lisät tuovat vain pientä bonusta elämiseen - toisaalta myös miinuksen eli niiden ansaitseminen vaikuttaa henkilökohtaisella puolella (perhe- ja parisuhteet, poissaolot läheisten läheltä jne)... Elämän arvoja voidaan mitata eri tavoilla ja työnantajan mahdollisuus saada henkilökunta joustamaan on ollut maksaa tehdyistä epäinhimillisistä (säännöllisen epäsäännölliset työajat, joskus ylitöihin pikaisetkin hälytykset jne) vuoroista korvaus, joka on ollut tarpeeksi iso korvaamaan menetetyn vapaa-ajan läheisten kanssa. Oletteko havainneet viime aikoina junavuoroja peruutetun esimerkiksi pohjois-Suomen alueella? Onko samalle alueelle tullut työskentelemään junamyyjiä ja aiemmin ylitöihin sairastuneen konduktöörikollegan tilalle on ollut helppo saada motivoitunut sekä hyvin työssään viihtynyt konduktööri? Onko ylityöt loppuneet junamyyjien saapumisen jälkeen? Onko pyhätyöt (100% haittatyölisä) vähentyneet tai jopa loppuneet kokonaan, kun tilalle onkin soitettu "halpatyövoimaa"? Konduktöörit ovat käyneet yhteensä 4,5 kuukauden mittaisen koulutuksen VR Koulutuskeskuksessa sekä työnopastusjakson omalla alueella ennen yksin työskentelyn aloittamista lähi- ja kaukoliikenteen junissa. Lisäksi tasaisin väliajoin käydään "jt-kertauksessa", ensiapu- ja asiakaspalvelukoulutuksissa ("sertifikaatin vaatimuksien mukaisesti"). Koulutus on antanut hyvän perustan työskentelemiselle ympäristössä, joka kuitenkin loppupeleissä kouluttaa esimerkiksi hankalan asiakkaan kohtaamisen parhaiten. Uskallan sanoa, että konduktöörien joukossa on varmasti myös muutoksen pelkoa. Toisaalta onko siihen vaikuttanut myös työnantajan tapa, jolla junamyyjät ovat työkavereiksemme tuotu? Heti perään uskallan sanoa, että yhdelläkään konduktöörillä ei varmasti ole mitään sitä vastaan, että olemme saaneet työyhteisöömme uusia ja motivoituneita työkavereita. Ymmärrämme kokonaisuuden, jonka vuoksi tilanteeseen ollaan tultu. Junissa liikkuu paljon matkustajia, eikä konduktöörillä ole ollut tarpeeksi liikenneturvallisuustehtäviltä aikaa asiakaspalvelutehtäville. Toisaalta työnantajan tarkoitus on tarjota palveluita mahdollisimman edullisesti, että omaan taskuun jään mahdollisimman paljon rahaa... Tämän hetkinen tilanne on muutosprosessi, joka vie aikansa ja vaatii veronsa... Kun haittatyölisät ovat katoamassa konduktööreiltä junamyyjille, niin seuraavissa palkkaneuvotteluissa nousee varmasti esille konduktöörien peruspalkan huomattavan korottamisen tarve. Loppupeleissä mistä niitä säästöjä on syntynyt junamyyjien saapumisen jälkeen, kun he ovat kuitenkin joutuneet tekemään ylitöinä konduktöörien apulaisuusvuoroja ja näin ollen keränneet niitä palkanerotuksia? Uskon, tiedän ja toivon, että junissa meillä on hyvä työskennellä yhdessä. Aivan mahtavia uusia työkavereita on tosiaan tullut vastaan, joiden elämäntilanteeseen työsuhde pätkämuodossa on sopivampi kuin perinteinen, toistaiseksi voimassa oleva työsuhde. Onnea ja menestystä heille vain junissa. Toisaalta positiivisena näen myös sen, että junamyyjän tehtävissä näemme lyhyen peruskoulutuksen jälkeen, että työntekijöistä oikeasti työskentelemään säännöllisen epäsäännöllisillä työajoilla ja millaisia asiakaspalvelijoita he ovat. Yksittäistapauksia kun on ollut, että yli neljän kuukauden koulutuksen jälkeen on havaittu puolin tai toisin, ettei konduktöörin ammatti olekaan ollut se juttu. Koulutettavien määrän huomioiden tällaiset tapaukset ovat kuitenkin olleet pisara meressä... Junamyyjä - konduktööri asetelma ei ole joukkoliikenteen parissa mikään uusi asia. Lähin itselle mieleen tuleva työskentelymaailma löytyy lentoliikenteen puolelta, jossa matkustamossa työskentelevät matkustamohenkilökunta (lyhyt koulutus, pienempi palkka, joillain etenemissuunnitelmia) ja purseri (pitkä koulutus ja työsuhde, parempi palkka, työnantajan luottoväkeä) matkustamohenkilökunnan esimiehenä. Maailma muuttuu veikkoseni - toivottavasti myös asioista tiedottaminen paranee sekä annetuista asioista sovituissa sopimuksissa pysyminen, niin eiköhän tästä vielä hyvä tule. Loppupeleissä kaikessa työelämässä taitaa kuitenkin vain olla niin onnettomasti, että - raha ratkaisee, ei välttämättä rakkaus rautateihin. Jos lähtisi koulutukseen...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 12, 2011, 13:40:34 » |
|
Konduktööri on ylikouluttautunut "lipunmyyjä" , turvallisuus etusijalla ja suomalainen asiakas kun ei osaa ostaa lippua etukäteen kuin lentokoneeseen niin tarvitaan lipunmyyjiä. Vrt käteinen käytäisiin hakemassa pankin sisältä eikä automaatista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 12, 2011, 14:57:31 » |
|
ylikouluttautunut
Siinä vaiheessa, kun kalusto alkaa kesken matkan lahoamaan, on perin hyödyllistä, että kyydissä on joku, joka on "ylikoulutettu" ymmärtämään jonkin verran myös kaluston tekniikkaa. Se, kun tällä saadaan juna pysymään ehkä jopa aikataulussaan, on melko hyvää asiakaspalvelua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2011, 20:15:18 » |
|
Junamyyjä nimikkeestä itselleni tulisi ensimmäiseksi mieleen se henkilö/henkilöt jotka työskentelevät ravintolavaunussa. Kävi tässä mielessä että onkohan muutosten takia odotettavissa lakkoilua tai ulosmarsseja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 12, 2011, 21:16:19 » |
|
Junamyyjä on yhtä hieno nimike kuin juna-asema!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #19 : Heinäkuu 12, 2011, 21:20:38 » |
|
Junamyyjä on yhtä hieno nimike kuin juna-asema! Samaa mieltä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #20 : Heinäkuu 13, 2011, 11:10:14 » |
|
Junamyyjä on yhtä hieno nimike kuin juna-asema! Varmaankin rautatiekalusto-myyjä tai jottain olis parempi Junamyyjä myy junaa, eli paikkoja junaan... Ohan sitä puhelinmyyjiäkin, eivätkä he suinkaan aina myy puhelimia, vai?
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Harri Haavisto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 37
|
« Vastaus #21 : Heinäkuu 13, 2011, 13:22:30 » |
|
Varmaankin rautatiekalusto-myyjä tai jottain olis parempi No onhan sitä jopa myyty Eiffelin-tornikin ja useampaan kertaan. Junamyyjä myy junaa, eli paikkoja junaan... Junamyyjä myy pilettejä, lappuja ja lippuja, niin eikö parempi nimike olisi lipunmyyjä tai rahastaja? Kumma vimma tämä "junan" sotkeminen joka paikkaan, onkohan kyse englannin kielen yliannostuksen aiheuttamasta suomen köyhtymisestä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #22 : Heinäkuu 13, 2011, 15:54:28 » |
|
Kyllä tän ketjun otsikosta ittekki päättelin, että olis jokin virvokkeita, kahvia yms. jun.. anteeksi siis rautatiekalustossa myyvistä henkilöistä... Aatelkaas miten paljon eri tahot menettävät, kun eivät käytä tätä suunnatonta viisautta, mikä täältä löytyy erilaisissa nimeämisissä yms.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #23 : Heinäkuu 13, 2011, 17:23:11 » |
|
Kyllä juna-asema on selvemmin tulkittavissa kuin junamyyjä. Jos olisi junan myyjä, hän myisi junia, jos taas junassa myyjä, voisi ajatus lipsahtaa melko oudoille reiteille...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #24 : Heinäkuu 13, 2011, 22:42:12 » |
|
Mikä vika muuten olisi sellaisessa sanassa kuin "rahastaja"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|