|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2011, 23:19:58 » |
|
Mielenkiinnolla olen odottanut kuvia/kommentteja tästä pitkähköstä museo-ajelun onnistumisesta. Junamiehistöjen vaihtuvuus, kaluston kestävyys, polttoaineen riittävyys jne? Toki voi vastata henk.koht. osoiteeseenkin, mutta palautetta kaivattaisiin (ex. amm. näkökohdat).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 369
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2011, 14:17:39 » |
|
Ainakin Jns-Ol viime lauantaina 16.7. oli oikein onnistunut matka seisakepysähdyksineen. Ehkä kuviakin seuraa joskus, jos/kun saan tietotekniikan taas pelittämään. Ainakin Kalliojärvi junan kanssa on aina kivan näköinen. Ammatillisista näkökohdista en osaa sanoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2011, 12:01:44 » |
|
Mielenkiinnolla olen odottanut kuvia/kommentteja tästä pitkähköstä museo-ajelun onnistumisesta. Junamiehistöjen vaihtuvuus, kaluston kestävyys, polttoaineen riittävyys jne? Toki voi vastata henk.koht. osoiteeseenkin, mutta palautetta kaivattaisiin (ex. amm. näkökohdat).
Varsin onnistunut, aikataulunmukainen ja mainio oli matka myös 6.8. Paikallinen väki kulki vanhasta muistista jopa yksittäisiä pysäkinvälejä – esimerkiksi Bombasta Nurmekseen. Ja väkeä riitti, ainakin mitä lähempänä Joen Kaupunkia oltiin. Kourallinen ”junahörhöjä” nautti kyydistä koko matkan Oulusta Joensuuhun ja takaisin. Kuljettajia oli mukana kaksi, jotka jakoivat matkan puoliksi. Vaihto tehtiin mennen tullen jokseenkin puolivälissä - Maanselän asemalla, pysäyttävän jylhässä maisemassa, Kalliojärven rannalla, vastapäätä Rommakkovaaran jyrkkiä rinteitä, Vuoksen ja Oulujoen vedenjakajalla. Pitkää talkoovuoroa olivat vääntämässä myös konduktööri, rahastaja ja asentaja (Toivottavasti ”virkanimikkeet" menivät oikein.). Heille kaikille kiitos mukavasta matkasta! Jonkinasteisia kalusto-ongelmiakin esiintyi. Menomatkalla koneet toimivat siinä missä vessatkin. Paluumatkalla johtavan 4142:n linnavuorelainen sen sijaan sammui juhlallisesti liikkeellelähdössä. Kahdesti. Joensuussa ja Bomballa. Syyksi asentaja arveli vikaa yhteisajon synkronoinnissa. Kertoi ongelmaa esiintyneen jo viime talvena, sen jälkeen kun 4142:een vaihdettiin eri moottori. Vika eli ominaisuus ilmenee kuulemma aina 4142:n ollessa vetävänä. Tästä johtuen kuljettajat käyttivät Bomban jälkeen liikkeellelähdöissä suurempaa ajojohdon painetta. Taisivat siinä Lätän pyörät sateesta märkää kiskoa hieman ruopaistakin. Löpö riitti. Lätät ottivat VR:n Joensuun varikolta 111 litraa ainetta kumpikin – jollen aivan väärin muista. Keskikulutus vähän reilu 25 ltr/100 km. Dieselveturit ja moottorivaunut II –kirjan mukaan Valmet 815 D:n polttoaineen ominaiskulutus on 178 g/hvh. Saman kirjasen mukaan Lätän tankkiin mahtuu 300 litraa. Lisäväriä matkaan toi Lieksan eteläpuolella sattunut pienimuotoinen käpy. Aikataulusuunnittelijan sormi oli osunut vahingossa X-napille, mistä seurasi epäonnisten sattumien summana parin kilometrin peräytys linjalla. Loppujen lopuksi junasta pois pyrkivä matkustaja pääsi oikealle pysäkille, ja siltikin myöhästyminen Lieksasta jäi minuuttiin. Näin vastaantuleva iltalättä H 762 (Dm12 4404+4408) pääsi jatkamaan miltei ajallaan.
|
uimaharjulla.JPG (123.01 kilotavua, 1024x587 - tarkasteltu 579 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Pauli Kyllönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2011, 18:06:42 » |
|
Mielenkiinnolla olen odottanut kuvia/kommentteja tästä pitkähköstä museo-ajelun onnistumisesta. Junamiehistöjen vaihtuvuus, kaluston kestävyys, polttoaineen riittävyys jne? Toki voi vastata henk.koht. osoiteeseenkin, mutta palautetta kaivattaisiin (ex. amm. näkökohdat).
Varsin onnistunut, aikataulunmukainen ja mainio oli matka myös 6.8. Paikallinen väki kulki vanhasta muistista jopa yksittäisiä pysäkinvälejä – esimerkiksi Bombasta Nurmekseen. Ja väkeä riitti, ainakin mitä lähempänä Joen Kaupunkia oltiin. Kourallinen ”junahörhöjä” nautti kyydistä koko matkan Oulusta Joensuuhun ja takaisin. Kuljettajia oli mukana kaksi, jotka jakoivat matkan puoliksi. Vaihto tehtiin mennen tullen jokseenkin puolivälissä - Maanselän asemalla, pysäyttävän jylhässä maisemassa, Kalliojärven rannalla, vastapäätä Rommakkovaaran jyrkkiä rinteitä, Vuoksen ja Oulujoen vedenjakajalla. Pitkää talkoovuoroa olivat vääntämässä myös konduktööri, rahastaja ja asentaja (Toivottavasti ”virkanimikkeet" menivät oikein.). Heille kaikille kiitos mukavasta matkasta! Jonkinasteisia kalusto-ongelmiakin esiintyi. Menomatkalla koneet toimivat siinä missä vessatkin. Paluumatkalla johtavan 4142:n linnavuorelainen sen sijaan sammui juhlallisesti liikkeellelähdössä. Kahdesti. Joensuussa ja Bomballa. Syyksi asentaja arveli vikaa yhteisajon synkronoinnissa. Kertoi ongelmaa esiintyneen jo viime talvena, sen jälkeen kun 4142:een vaihdettiin eri moottori. Vika eli ominaisuus ilmenee kuulemma aina 4142:n ollessa vetävänä. Tästä johtuen kuljettajat käyttivät Bomban jälkeen liikkeellelähdöissä suurempaa ajojohdon painetta. Taisivat siinä Lätän pyörät sateesta märkää kiskoa hieman ruopaistakin. Löpö riitti. Lätät ottivat VR:n Joensuun varikolta 111 litraa ainetta kumpikin – jollen aivan väärin muista. Keskikulutus vähän reilu 25 ltr/100 km. Dieselveturit ja moottorivaunut II –kirjan mukaan Valmet 815 D:n polttoaineen ominaiskulutus on 178 g/hvh. Saman kirjasen mukaan Lätän tankkiin mahtuu 300 litraa. Lisäväriä matkaan toi Lieksan eteläpuolella sattunut pienimuotoinen käpy. Aikataulusuunnittelijan sormi oli osunut vahingossa X-napille, mistä seurasi epäonnisten sattumien summana parin kilometrin peräytys linjalla. Loppujen lopuksi junasta pois pyrkivä matkustaja pääsi oikealle pysäkille, ja siltikin myöhästyminen Lieksasta jäi minuuttiin. Näin vastaantuleva iltalättä H 762 (Dm12 4404+4408) pääsi jatkamaan miltei ajallaan. Yksi matkustaja halusi jäädä pois ja siksi peräytettiin, kun tieto ei tavoittanut kuljettajaa ajoissa, vaikka siitä matkustaja konduktöörille mainitsi. Tavallisesti näillä ajoilla oli jokaisessa vaunussa oma rahastajansa. Nyt sunnuntaina 6.8. oli vain konduktööri ja rahastaja kolmannen jäädessä sairaustapauksen takia pois. Itse toimin kys. päivänä rahastajana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #5 : Elokuu 09, 2011, 21:44:28 » |
|
Aikataulun toteutuma 6.8. Ajat ovat 5s tarkkuudella.
juna 1970 04.00.15 Oulu 4.00 (04.20.05) Pikkarala X4.19 (04.34.40) Muhos X4.34 (04.55.55) Utajärvi X4.55 (05.08.25) Ahmas X5.07 (05.19.05) Nuojua X5.18 05.28.30-05.32.35 Vaala 5.30-5.33(!) (06.05.15) Kivesjärvi X6.02 06.27.05-06.27.40 Paltamo X6.22 06.43.15-06.51.35 Kontiomäki 6.38-6.46 07.12.50-07.13.15 Vuokatti P7.10 07.43.35-07.48.15 Maanselkä X7.45 08.15.10-08.17.15 Valtimo P8.16 08.26.20-08.26.25 (?) 08.38.35-08.39.55 Porokylä P8.39 08.44.45-09.05.25 Nurmes 08.45-09.05 09.19.15-09.19.50 Kopras X 09.27.40-09.34.20 Höljäkkä P9.34 09.38.25-09.39.00 Konna X 09.47.25-09.49.55 Viekki X9.49 09.52.50-09.53.10 Lonkka X 10.02.25-10.03.15 Kylänlahti X 10.11.25-10.11.40 Jamali X 10.20.15-10.30.45 Lieksa 10.25-10.30 10.54.45-10.55.10 (?) 10.55.45-11.07.55 Vuonislahti X11.07 11.21.00-11.21.50 Vorna X 11.39.30-11.47.30 Uimaharju P11.47 12.03.15-12.12.xx Eno 12.08-12.12 12.32.25-12.36.25 Kontiolahti P12.36 12.45.55-12.46.45 Lehmo X 12.55.10 Joensuu 13.00
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2011, 22:10:32 » |
|
Suuret kiitokset näistä todellisista ajoajoista!! Upeaa saada niitä junista, joissa en itse ole voinut olla mukana. Laitan blogiini jossain vaiheessa vertailuja aiemmilta vuosikymmeniltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2011, 22:23:33 » |
|
Aikataulun toteutumaa 6.8. Ajat 5s tarkkuudella. Nimen jälkeen aikataulu.
juna 1971 14.05.35 Joensuu 14.05 14.15.25-14.15.50 Lehmo X 14.25.50-14.28.25 Kontiolahti P 14.28 14.48.30-14.52.35 Eno P14.52 15.04.40-15.05.20 (?) 15.09.35-15.11.40 Uimaharju P15.11 15.16.40-15.17.55 Laukkala X 15.32.15-15.33.45 Vorna X 15.38.25-15.39.05 Kelvä X 15.49.45-15.50.50 Vuonislahti X15.50 16.10.15-16.12.00 (vähän ennen vesistön ylitystä Lieksan lähellä, ajosuunnan vaihdos!) 16.17.50-16.19.15 Tiensuu X (ajosuunnan vaihdos!) 16.28.35-16.50.20 Lieksa 16.26-16.50 16.55.25-16.56.25 Honkalahti X 17.08.35-17.10.45 Kylänlahti X 17.20.30-17.21.35 Lonkka X 17.25.50-17.26.55 Viekki X17.25 17.30.05-17.30.40 Mätäsvaara X 17.33.45-17.34.15 (?) 17.43.00-17.44.00 Höljäkkä X17.40 18.02.20-18.02.50 Bomba X 18.08.10-18.15.30 Nurmes 18.10-18.15 18.20.35-18.21.10 Porokylä P18.19 18.42.30-18.43.25 Valtimo P18.42 19.09.35-19.12.30 Maanselkä X19.12 19.41.55-19.47.40 Vuokatti P19.47 20.10.xx Kontiomäki 20.12-20.27 (Asemaravintola)
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2011, 22:37:35 kirjoittanut Jouni Seilonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2011, 22:26:54 » |
|
Suuret kiitokset näistä todellisista ajoajoista!!
Ole hyvä. Mukavaa että on kiinnostuneita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2011, 23:53:01 » |
|
Kiitokset Ari-Pekalle, Paulille, Jounille (kellotuksista) tapahtumien kulusta. Erittäin hyvinhän lättä pysyi aikataulussaan (1970), alkumatka hieman tiukempi (taidettu suunnitella n. 55km/h:n mukaan?), Joensuuta lähestyttäessä jäi pidempiäkin tupakka-taukoja liikennepaikoilla (laskettu keskinopeus taisi laskea 40km/h:ssa?), nuo keskinopeus-arvelut ovat täysin "karvahatusta vedettyjä" (tarkennuksia tullee)! Kalustokin selviytyi matkasta näemmä loistavasti, paria moottorin sammumista ei vielä voida pitää tuollaisella matkalla vikana (monikäytön ominaisuus) - sammuilivat nuo Valmetit silloin tällöin ennenkin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|