Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Halpalennot syövät Oulun junamatkustajia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Heinäkuu 19, 2011, 15:22:55 »

Halpalentoyhtiö Norwegianin tulo Ouluun on vähentänyt junamatkustusta Oulun ja Helsingin välillä. Touko- ja kesäkuun aikana lentomatkustajien määrä on ollut huipussaan, kun taas VR:llä matkustajia on ollut vähemmän viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Moni junamatkustaja on hypännyt Norwegianin siiville, kun lentolipun on saanut junalippua halvemmalla. Touko-kesäkuun aikana lentomatkustajien määrä Oulun lentokentällä on ollut huipussaan, kun taas VR:llä matkustajia on ollut vähemmän viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

VR:n matkustajaliikenteen kaupallinen johtaja Rönkkönen kertoo, että VR:n matkustajamäärät ovat kuitenkin kasvamaan päin.

- Nämä ovat aika hintasidonnaisia asioita, ja tarjouksiahan voi tehdä millä tahansa hinnalla. Yleisö kuitenkin oppii aika nopeasti sen, että mikä se todellinen hinta on mitä maksetaan erilaisista matkoista. Koko ajan taas VR:llä mennään lähempänä ja lähempänä edellisvuoden lukuja.

yle

Jos kerran tarjouksia voi tehdä, niin miksiköhän VR ei niitä tee???
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2011, 17:40:02 »

Norwegian ja muut lentoyhtiöt vievät Oulusta (Oulunsalosta) Helsinkiin (Helsinki-Vantaalle) sen verran nopeasti ajallisesti, ettei matka-ajassa voida kilpailla vielä vuosiin - jos koskaan - junien kanssa.

Juha esitti asiallisen kysymyksen, että miksei niin tehdä? Itselleni mieleen tulee kysymys, että miksei tarjouksia ja mainontaa ole ymmärretty kohdentaa myös kilpailukykyisille rataosille? Oulun tapauksessa tällainen on Oulusta Tampereelle ja takaisin matkustaminen. Matka-aika lentäen reittiä Tampere-Helsinki-Vantaa-Oulu on huomattavasti pidempi kuin junalla matkustaminen. Kyseisellä välillä tosin tämä fakta on usealla matkustajalla jo tiedossakin, mutta miksei siihen keskitetä enempää huomiota?

Parempi kai se loppuunmyyty Pendolino olisi Oulusta Tampereelle ja Tampereelta Helsinkiin kuin puolillaan Oulusta Helsinkiin?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 19, 2011, 18:10:59 »

Ilmeisesti nopealle lentoyhteydelle suoraan Tampereen ja Oulun välille  ei riittävää kysyntää kun mikään merkittävämpi yhtiö ei vuosiin ole sitä edes yrittänyt. Uudet 'seikkailijat' ovat sortuneet ties mihin, vaikka kuvittelisi jokin Saabin koneen tai vastaavan saavan matkustajia riittävästi kustannusten peittämiseksi.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2011, 06:50:55 »

VR:n nettisivuilla pyörii tälläkin hetkellä tarjous Oulu-Tre alk 43,00€ kun normaalihinta on 61,40. www.vr.fi
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 20, 2011, 07:22:44 »

Nythän tässä keskustelussa puhutaan niin lento- kuin junaliikenteenkin osalta laskettuja kustannuksia per pää. Kiistaton fakta lienee meillä kotimaassa, että jos immeisiä on 1,25 tai enemmän, on oma auto halvin kulkumuoto paikasta Alko paikkaan jatkot.

Hyvä esimerkki tästä oli, kun koomikkokollega meni Imatralle tossa taannoin keikalle. Junaliput kustansivat 90 EUR eessuntaassun. Jos kolme jeppeä olisi mennyt Stadista samaiselle klubille keikkailemaan, olisi junalippujen hinnat olleet ryhmälippualennuksineenkin 230 EUR! Tuolla hinnalla vuokraa auton viikoksi ja syö kuukauden paikallisella grillillä. Jos joku voi selittää, miksi joukkoliikenne on jollain tapaa kilpailukykyinen liikennemuoto yksityisautoiluun verrattuna, niin annan ihan ilmaiseksi sulan hattuun.

Se nyt on selvää, että varsinkin bussi- ja junaliikenteessä pääsee keskustasta keskustaan, mutta yllätys, yllätys, niin pääsee omalla autollakin.
tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #5 : Heinäkuu 26, 2011, 00:21:43 »

Junaliput kustansivat 90 EUR eessuntaassun. Jos kolme jeppeä olisi mennyt Stadista samaiselle klubille keikkailemaan, olisi junalippujen hinnat olleet ryhmälippualennuksineenkin 230 EUR! Tuolla hinnalla vuokraa auton viikoksi ja syö kuukauden paikallisella grillillä. Jos joku voi selittää, miksi joukkoliikenne on jollain tapaa kilpailukykyinen liikennemuoto yksityisautoiluun verrattuna, niin annan ihan ilmaiseksi sulan hattuun.

Junalippujen hinnat jätän tietävämpien selvitettäväksi. Mutta kertokaapa mistä vuokraamosta saa pienenkään henkilöauton vuokralle viikoksi 230 eurolla? Ei ainakaan Suomesta, koska pikainen googlailu osoittaa että alle 350 euron ei varmaan pääse. Sitä paitsi pieneksi taitaisi joku Nissan Micra käydä kolmelle jepelle tavaroineen. Ja muun maailman tapaan Suomessakin vuokraaja kustantaa polttoaineen itse. Kun Helsinki - Imatra on eessuntaassun maanteitse noin 520 km, kulutuksella 6 ltr 95E10:ä/100 km à 1,55 euroa litra sanoo vajaat 50 euroa. Eli yli 400 euroa on jo mennyt, ja vielä ei ole syöty mitään. Ei edes grillillä.

Joku taitavampi saattaa osata laskea esim. Airbus 319:n polttoaine- ja rahoituskulut per kilometri ja paljonko pelkästään näiden kattamiseksi pitäisi olla Helsinki - Oulu lentolipun hinta vaikkapa 85 % käyttöasteella. Ja siihen päälle vielä mm. henkilöstökulut ja Finavian perimät maksut. Mainostetut "alkaen" tarjoushinnat eivät varmaan riitä, mikäli pyritään voitolliseen toimintaan, jolloin todellinen maksettu keskimääräinen lipunhinta onkin ihan jotain muuta. Tätä tietoa vaan ei yksikään lentoyhtiö milloinkaan ilmoita.





     
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #6 : Heinäkuu 27, 2011, 21:09:04 »

Airbus A319 134 matkustajaa 85% = 114. operointikulu 3000 $ per tunti =26$ per seat . oletus kuusi päivittäistä lentoa Ouluun Helsingistä. vrt oletus 13 h käyttöaste kuten lentoyhtiöt pyrkivät. MtOW = 64000Kg = laskeutumismaksu 354 EUR = 4,45$ per matkustaja
Matkustajavero 30 EUR = 43 $. EasyJet osti kyseistä konetta hintaan 22milj taala, oletetaan maksuajaksi 30 vuotta ja 3% korko = 2,3$. Palkkakulut 10teur + 6 teur + 2 X 4teur , X sivutkulut 1.5 = 36tEur . Oletetaan että tarvitaan 2 miehistöä eli yhteensä kuussa 115t$ = 2,8 $ per matkustaja per lento. summarum 54.7 Eur per matkustaja.
Laittakaa kommenttia jos jotain puuttuu laskuista. Koneenhinta näyttää olevan "pieni" tekijä operointikustannuksissa. Polttoaine isossa roolissa sekä matkustajamaksut ja laskeutumismaksut.
A319 kevyt ja polttoainetehokas, siihen saatavissa 15% polttoainetehokkaammat moottorit 2012.
Halpalentoyhtiöt tietysti pyrkivät lähes 100%: n täyttöasteeseen eli toi 85 on alhainen. Tulos tehdään 85:n ja 100:n välissä. loppu on persnettoa!
tallennettu
Runar Ruuska
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #7 : Heinäkuu 27, 2011, 23:07:25 »

Kyllä varmaan vähän huoltoa ja korjaustakin 30 vuoden aikana tarvitsee tehdä.
tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #8 : Heinäkuu 28, 2011, 23:56:43 »

Nyt kun asioita tulee mieleen lisää niin järkevästi toimittaessa pitää myös varautua koneen korvaamiseen uudella sen taloudellisen käyttöajan päätyttyä eli kattaa tuloilla myös koneen hankintahinnan poistot (ellei ollut liisuri).

Kolmen prosentin oletuskorko kuulostaa aika alhaiselta, taitaa olla jo lähellä keskimääräisen lentoyhtiön lainarahan tämänhetkistä marginaalia. 


tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Halpalennot syövät Oulun junamatkustajia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina