[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Heinäkuu 21, 2011, 01:04:47 » |
|
Riihimäen asematapahtuma järjestetään perinteiseen tapaan syyskuussa, sunnuntaina 11.09.
Mutta onko mitään tietoja että tehdäänkö tänä vuonna höyryjuna-ajeluita?
Aloin hieman ihmetellä, koska mm. Resiina 2/2011 tapahtumakalenterissa ei ollut mitään mainintaa koko Riihimäen asematapahtumasta, toisin kuin viime vuonna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 21, 2011, 07:03:09 » |
|
Riihimäen asematapahtuma järjestetään perinteiseen tapaan syyskuussa, sunnuntaina 11.09. Mutta onko mitään tietoja että tehdäänkö tänä vuonna höyryjuna-ajeluita?
Paikkakunnalla ei ole kuulunut mitään, mutta ainakin viime vuonna annettiin ymmärtää, että silloinen ajelu oli poikkeus, koska matkat rautatiemuseoon ovat poissa laskuista. Sen mukaan tänä vuonna ei siis höyryttäisi. Aika näyttää...
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Elokuu 05, 2011, 23:01:27 » |
|
Riihimäen asematapahtumassa 2011 järjestetään höyryjuna-ajeluita: Sunnuntai 11.9. Riihimäki-päivä
Riihimäki-päivää vietetään jälleen syyskuun alussa ja perinteiseen tapaan ohjelmassa on myös museojunaliikennettä. Tarkemmat tiedot ilmoitetaan myöhemmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #3 : Elokuu 07, 2011, 17:05:46 » |
|
Riihimäen asematapahtumassa 2011 järjestetään höyryjuna-ajeluita: Sunnuntai 11.9. Riihimäki-päivä Riihimäki-päivää vietetään jälleen syyskuun alussa ja perinteiseen tapaan ohjelmassa on myös museojunaliikennettä. Tarkemmat tiedot ilmoitetaan myöhemmin. Tuossa kylläkin mainitaan "museojunaliikenne", ei "höyryjuna-ajeluita".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Elokuu 07, 2011, 22:13:37 » |
|
Riihimäen asematapahtumassa 2011 järjestetään höyryjuna-ajeluita: Sunnuntai 11.9. Riihimäki-päivä Riihimäki-päivää vietetään jälleen syyskuun alussa ja perinteiseen tapaan ohjelmassa on myös museojunaliikennettä. Tarkemmat tiedot ilmoitetaan myöhemmin. Tuossa kylläkin mainitaan "museojunaliikenne", ei "höyryjuna-ajeluita". Voisi kuitenkin olettaa "museojunaliikenteen" tarkoittavan höyryjuna-ajeluita, kuten aikaisempina vuosina on ollut höyryjuna-ajeluita. Vai onko sinulla Jorma jotakin tietoa ettei museojunat kulkisi höyryllä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2011, 07:40:48 » |
|
Muistaakseni kolme vuotta sitten oli sekä höyry että lättä.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Elokuu 08, 2011, 14:30:11 » |
|
Muistaakseni kolme vuotta sitten oli sekä höyry että lättä.
Ainakin vuonna 2008 oli pelkkä Hr1 1021 + teräskorisia + muutama puuvaunu
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2011, 16:49:49 » |
|
Muistaakseni kolme vuotta sitten oli sekä höyry että lättä.
Ainakin vuonna 2008 oli pelkkä Hr1 1021 + teräskorisia + muutama puuvaunu Varmistin valokuvistani, miten asia oli, ja lätät näyttävät olleen vuonna 2007, siis neljä vuotta sitten. Ne ajoivat Hikiään.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #9 : Elokuu 23, 2011, 10:55:35 » |
|
Eihän Trafin määräys kiellä museoliikennettä Hyvinkäälle (ilman poikkeuslupaa) jos veturissa on toimiva JKV-laite. Hr1 1021 on ohjelman mukaan näytillä Riihimäellä. Puskaradio on kertonut vuoden verran, että Dr13 2349 on saamassa JKV-laitteen. Eli olisikohan junan veturina juuri 2349.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 369
|
« Vastaus #10 : Elokuu 24, 2011, 18:21:35 » |
|
http://www.hmvy.fi/ kertoo: "Museojunan vaunut ovat HMVY:n, mutta tapahtuman museojunaliikenteestä vastaa VR ja tapahtumajärjestäjä."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 04, 2011, 14:01:13 » |
|
http://www.hmvy.fi/ kertoo: "Museojunan vaunut ovat HMVY:n, mutta tapahtuman museojunaliikenteestä vastaa VR ja tapahtumajärjestäjä." Palataas tähän vielä, jos tuon jutun mukaan ainoastaan museojunan vaunut olisivat HMVY:n, eikö veturi olisi silloin Hr1? Vai onko VR:n omistuksessa Dr13 -veturi? taitaa niitä museojunia vetää Dr13 2349. Edit: Onko vaunustosta vielä tietoa? Mitä vaunuja olisi tulossa?
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2011, 14:20:38 kirjoittanut Valtteri Vakli »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 369
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2011, 19:03:42 » |
|
Onko vaunustosta vielä tietoa? Mitä vaunuja olisi tulossa?
Tietääkseni ainakin HMVY:n puuvaunuja. Liekö joukossa teräksisiäkin, en tiedä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 04, 2011, 20:28:06 » |
|
http://www.hmvy.fi/ kertoo: "Museojunan vaunut ovat HMVY:n, mutta tapahtuman museojunaliikenteestä vastaa VR ja tapahtumajärjestäjä." Palataas tähän vielä, jos tuon jutun mukaan ainoastaan museojunan vaunut olisivat HMVY:n, eikö veturi olisi silloin Hr1? Vai onko VR:n omistuksessa Dr13 -veturi? taitaa niitä museojunia vetää Dr13 2349. Edit: Onko vaunustosta vielä tietoa? Mitä vaunuja olisi tulossa? Tulee mieleen eräs museojuna, joka liikennöi 9.6.2007 Helsinki-Turku satama-Hyvinkää. Kyseiseen junaan pyrittiin järjestämään Dr13-kaksinveto. Tuolloin viralliseksi syyksi kaksinvedon peruutumiselle toinen liikennöitsijöistä ilmoitti "Dr13-kaksinveto ei ole teknisesti mahdollinen". Myöhemmin ilmoitettiin, ettei VR:n veturilla voi vakuutusteknisistä syistä johtuen vetää toisen liikennöitsijän kalustoa. Sen verran tuon kaksinvedon epäonnistuminen tuolla kertaa edelleen harmittaa, että en voi kuin ihmetellä miksi tällä kertaa VR:n veturi voi vetää toisen liikennöitsijän kalustoa..?! Kiitos vain erään unelman tuhoamisesta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 05, 2011, 07:20:29 » |
|
Ja Ri asematapahtumassa VR:n veturi on vetänyt toisen liikennöitsijän vaunukalustoa säännöllisesti vuosien ajan - mutta ehkä höyryveturi on ollut vakuutusteknisesti eri asia kuin diesel?
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 05, 2011, 09:17:17 » |
|
Onko tuo vuoden 2007 "vakuutustekninen ongelma" voinut johtua aikanaan siitä, että kyseessä oli ns. kolmannen tahon tilaama juna? Ri asematapahtumassahan on kyse VR:n omasta liikenteestä, johon se jollakin järjestelyllä vain hankkii vaunut ulkopuolelta.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 05, 2011, 09:48:45 » |
|
Onko tuo vuoden 2007 "vakuutustekninen ongelma" voinut johtua aikanaan siitä, että kyseessä oli ns. kolmannen tahon tilaama juna? Ri asematapahtumassahan on kyse VR:n omasta liikenteestä, johon se jollakin järjestelyllä vain hankkii vaunut ulkopuolelta.
Tilaaja toki oli kolmas taho, mutta liikennöitsijä sama kuin vaunuston omistaja Riihimäen asematapahtumassa. No, mitäs sitä menneistä... Ei se siitä enää mihinkään muutu. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 06, 2011, 20:40:37 » |
|
Ko. linkistä poimittua: Lisäksi Riihimäen asemalla HR1 (Ukko-Pekka) -höyryveturi klo 9.30-16.55 sekä vanhoja dieselvetureita (DR12, DR13, DV12) Onkohan Dv12-sarja luokiteltu jo "museosarjaan"? Vanhojahan ne toki ovat, sitä ei voi kiistää. :-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 06, 2011, 21:04:02 » |
|
Onkohan Dv12-sarja luokiteltu jo "museosarjaan"? Vanhojahan ne toki ovat, sitä ei voi kiistää. :-) Kun sarjan ikä on 48v, niin kyllä se on aika vanhaa mallia. Yksikään Hr1 tai Tr1 ei ollut läheskään niin pitkään yhtämittaisessa käytössä. On vain koko maailmaa ajatellen ylivoimaisesti parhaiten kestänyt hydraulisella voimansiirrolla varustettu veturisarja. Kyllä kelpaakin esitellä, vaikka pienten kehujen kera.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 06, 2011, 22:35:27 » |
|
Mitä luultavimmin Riihimäen ja Suomen Rautatiemuseon väliä matkaavassa junassa on mahdollisuus nähdä ja kokea Dr13 2349 ja melkoinen liuta Haapamäellä kunnostettuja puuvaunuja. Sitä tapahtumaa odotellessa voi samoja vaunuja kokea ja nähdä höyryjunassa Tampereelta Nokialle. Tästä kiitos oikeastaan kuuluu monen tekijän ja tahon ymmärrykselle museotoimintaa kohtaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 07, 2011, 06:59:19 » |
|
Tuolloin viralliseksi syyksi kaksinvedon peruutumiselle toinen liikennöitsijöistä ilmoitti "Dr13-kaksinveto ei ole teknisesti mahdollinen". Myöhemmin ilmoitettiin, ettei VR:n veturilla voi vakuutusteknisistä syistä johtuen vetää toisen liikennöitsijän kalustoa. "Dr13:n kaksinveto ei ole teknisesti mahdollinen... ...tarkennan siis, että se ei ole vakuutusteknisesti mahdollinen". VR:llä lienee erityinen luova osasto, jossa näitä selityksiä keksitään. No, näihin toki on tottunut vuosien varrella, mutta jännä juttu on kuitenkin se, että kun vuodet vierivät, VR:n selitykset sen kun vaan menevät entistä ufoimmiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|