Ainakin tällä aikataululla saadaan toimiva yhteys ilman pitkää odotusta Iisalmessa Kainuusta Pohjanmaalle, lähtö Kajaanista Pendolinolla 04.00
ja jatko Ylivieskasta Pendolinolla etelään. Ehkä juuri tätä yhteyttä on odotettu ja pyydetty!
Kukahan tuota yhteyttä on odottanut ja pyytänyt? Toki näin Kokkolaan pääsee aamukahdeksaksi, mutta tosiasia on, että kovin on harvalukuinen se joukko, joka matkustaa Kajaanista tai Iisalmesta aamukahdeksaksi Kokkolaan, lähtöajat kun ovat tolkuttoman aikaiset. Ja nytten kesäkautena se aamupendolino Kajaanista etelään kulkee vain kahdesti viikossa (Kuopioon asti) , joten se niistä yhteyksistä Kainuusta Pohjanmaalle. Ja ei ole erityisen houkutteleva ajatus herätä aamukolmelta päästäkseen neljältä lähtevään junaan. No jos on pakko, yhteys on kyllä sinänsä kulkuyhteyksien kannalta vallan mainio, mutta hauskaa matkustamista se ei kyllä pidemmän päälle ole varmaan kenellekään. Mielestäni paljon mielekkäämpi ratkaisu olisi se, että Kajaanista 6.20 lähtevältä IC:ltä olisi Iisalmessa jatkoyhteys sillä kiskobussilla Pohjanmaan suuntaan niin, että aamujuna saapuisi Ylivieskaan yhdeksän paikkeilla ja välittömien jatkoyhteysjunien puuttuessa kiskobussi jatkaisi Kokkolaan ja palaisi Kokkolasta Ylivieskaan niin, että juna jatkaisi Ylivieskasta Iisalmeen klo 14.28 tai jotain. Kalusto saataisiin tehokkaampaan käyttöön, kun nykyisin kiskobussi seisoo kahdeksisen tuntia Ylivieskassa. Iisalmesta Kokkolaan klo 7.45 lähtevälle ns. junabussille ei näin olisi enää kovin suurta tarvetta (kuten ei sen paluuvuorollekaan), joka löytyy matkahuollon aikatauluhausta. Miksei näitä muutoksia tehdä, mitä luulette? Tuskin nyt siitäkään on kysymys, ettei kenellekään ole tullut mieleen. Ostoliikenteen toteutuksessakin saisi mielestäni olla enemmän luovaa ajattelua ja innovatiivisuutta. Nytten VR ajaa Kyösti Kallion radan aamujunaa osittain aamuyön puolella ja varmaan aika tyhjänä, kun liikennöintikorvaukset kuitenkin valtiolta tulevat ja vuoron kannattava liikennöinti näin on taattu.