Mua hämmentää erittäin paljon, ettei asiaan ole reagoitu silloin kun se vielä olisi ollut vaivatonta, eli ennen kesäaikataulujen laatimista.
Mulla on voimakas tunne, että Suomen puolelta on yritetty reagoida, mutta Venäjän puolella on ollut vähän kiireettömämpää.
tässä suomalaiset byrokraatit ovat hyvin yksiselitteisesti tarpeettoman kankeita.
Väistämättä tässä nousee vähän hymy suupieliin, kun venäjän näkökulmasta pidetään suomen byrokraatteja kankeina. Ehkä olen vain ennakkoluuloinen, tai suomalaisen median uhri.
Venäjällähän ei olisi tässä tapauksessa isokaan ongelma siirtää yhden ainokaisen junavuoron aikataulua vartilla, se saattaisi hoitua pääosin jo ihan seisonta-ajoista tinkimällä, eikä sikäläisten junamatkojen matka-ajoilla todellakaan ole ongelma, jos yksi junavuoro saapuukin aikataulukauden vaihteeseen asti vartin verran "liian myöhään".
Venäläisille tämä ei varmasti olisikaan ongelma, mutta Suomessa kulkee junat melko lailla tiukemmalla aikataululla ja juniakin on enemmän (tarkasteluvälillä), kuten varmasti tiedät. Siksi tätä pitääkin katsoa Suomen rataverkon kapasiteetin ja rytmityksen näkökulmasta.
Tässä tilanteessa VR:n tulisi myöntää virheensä aikataulusuunnittelussa
Kyllä siellä on RZD:kin ollut mukana suunnittelemassa.
Koko Allegrojen aikataulusuunnittelu olisi pitänyt hoitaa niin, että joko aikataulukaudet vaihtuisivat poikkeuksellisesti samaan aikaan kuin EU siirtyy talviaikaan.
Tällöin luultavasti koko muunkin liikenteen aikataulukausi olisi pitänyt vaihtaa tuolloin. Suomessa kulkee kuitenkin satoja (vai peräti yli tuhat?) junavuoroa arkivuorokaudessa, joista Allegroja on kahdeksan, joista ongelmallisia yksi.
Jos nykyisten aikataulujen suunnittelussa on suunniteltu yhtään mitään, nyt junat saapuvat näiden suunniteltujen aikojen suhteen väärään aikaan.
Milloin Venäjä ilmoitti talviaikaan siirtymättömyydestään? Olisikohan Allegrojen aikataulut sovittu kenties jo aiemmin? Paljon mahdollista.
En myöskään oikein ymmärrä, että jos Helsinkiä kohti ajavien junien aikatauluja voidaan siirtää tunnilla, miksi yhden ainoan Helsingistä poistuvan junavuoron siirtäminen kulkemaan tuntia aiemmin aiheuttaisi muulle junaliikenteelle kohtuutonta haittaa?
Eihän niitä Helsinkiä kohti ajavien junien aikatauluja ymmärtääkseni siirretä mihinkään. Ne kulkevat edelleen kuten kulkisivat jos Venäjä siirtyisi talviaikaan muiden mukana.