Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Mitä kuuluu Rail Baltic –hankkeelle?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #25 : Marraskuu 14, 2011, 14:51:40 »

Tallinnaan?  Voihan tunnelissa olla 1524mm tai jopa molemmat raideleveydet.  Matkustajat voisivat yhtä hyvin vaihtaa Tallinnassa junaa, ja päästä sinne suoralla yhteydellä eri puolilta Suomea.  Itse asiassa, Suomesta Tallinnaan on varmaan enemmän matkustajia kuin Suomesta muualle Keski-Eurooppaan.
Kahdella eri raideleveydellä varustettu rautatietunneli on toteutettavissa aikaisempiin kokemuksiin pohjautuen. Onhan Honshun ja Hokkaidon välisessä rautatietunnelissa normaalin japanilaisen raideleveyden lisäksi myös leveämmät, Shinkansen -suurnopeusjunien alle sopivat raiteet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Seikan_Tunnel
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #26 : Marraskuu 14, 2011, 15:15:05 »

Tallinnaan?  Voihan tunnelissa olla 1524mm tai jopa molemmat raideleveydet.  Matkustajat voisivat yhtä hyvin vaihtaa Tallinnassa junaa, ja päästä sinne suoralla yhteydellä eri puolilta Suomea.  Itse asiassa, Suomesta Tallinnaan on varmaan enemmän matkustajia kuin Suomesta muualle Keski-Eurooppaan.
Kahdella eri raideleveydellä varustettu rautatietunneli on toteutettavissa aikaisempiin kokemuksiin pohjautuen. Onhan Honshun ja Hokkaidon välisessä rautatietunnelissa normaalin japanilaisen raideleveyden lisäksi myös leveämmät, Shinkansen -suurnopeusjunien alle sopivat raiteet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Seikan_Tunnel

Mahdollista tuo on toki Suomenlahdenkin ali, mutta hieman eroa tuo se, että kun raideleveyksien ero on niin pieni kuin se eurooppalaisen ja venäläisen leveyden välillä on, ei voida pistää kiskoja sisäkkäin, vaan ne on laitettava lomittain. Tällöin tarvitaan joitakin kymmeniä senttejä lisää leveyttä tunnelille. Mikään maailmanloppu tuo tietenkään ei ole Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #27 : Marraskuu 14, 2011, 15:36:30 »

Mahdollista tuo on toki Suomenlahdenkin ali, mutta hieman eroa tuo se, että kun raideleveyksien ero on niin pieni kuin se eurooppalaisen ja venäläisen leveyden välillä on, ei voida pistää kiskoja sisäkkäin, vaan ne on laitettava lomittain. Tällöin tarvitaan joitakin kymmeniä senttejä lisää leveyttä tunnelille. Mikään maailmanloppu tuo tietenkään ei ole Hymyilee
Suurnopeusjunien tapauksessa tunnelin poikkileikkauksen on joka tapauksessa oltava selvästi suurempi kuin kaluston vaatima minimulottuma, jotta ilman virtaaminen ei jarruta junan kulkua liikaa.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #28 : Huhtikuu 26, 2012, 23:49:32 »

Niinistön äskeisellä Viron matkalla lämmiteltiin Rail Baltica hanketta keskusteluissa:

….”Presidentit  [Ilves ja Niinistö] keskustelivat myös muun muassa Baltian maista Keski-Eurooppaan suunnitellusta Rail Baltica -rautatieyhteydestä. Niinistön mukaan Suomi on valmis tukemaan Viroa EU-rahoituksen saamiseksi hankkeelle, mutta hän ei luvannut Suomelta suoraa rahallista osallistumista.” http://tinyurl.com/cpgkqv4

Niinistö lupaili siis tukea rahoituksen saamiseen EU:lta, ei muuta. Mahtaakohan auttaa?
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #29 : Kesäkuu 14, 2012, 13:43:29 »

Jotakin on tapahtumassa Rail Baltica –hankkeessa. Talous- ja viestintäministeriö, tekninen valvontavirasto, ja kolme maakuntaa ovat solmineet sopimuksen Rail Baltican ratalinjan käytävän sijainnin määrittämisestä, kirjoittaa Pärnu Postimees 12.06.2012. Sopimuksen kohteena ovat Harjun, Raplan ja Pärnun maakunnat. Sopimuksen tavoitteena on mm vahvistaa osapuolten yhteistyövalmiuksia, sopia toimintaperiaatteista ja jakaa tehtävät. Koko juttu on luettavissa linkissä http://tinyurl.com/bq7o5od

Mitään kovin konkreettista ei ole tämäkään, mutta näyttää siltä, että asiaa viedään eteenpäin. Sopimus on luonteeltaan strateginen. Mutta linja tulee kulkemaan jossakin maastossa Talllinna-Rapla-Pärnu.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2012, 16:31:59 kirjoittanut Joni Lahti » tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Mitä kuuluu Rail Baltic –hankkeelle?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina