Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Eesti Raudtee ostaa kiinalaisia vetureita  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Rantamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« : Elokuu 11, 2011, 15:59:38 »

http://www.evr.ee/?id=32043 Eesti raudtee ostaa 16 kiinalaista DF7G-E veturia, jotka kylläkin varustetaan amerikkalaisilla moottoreilla, ja eurooppalaisilla generaattoreilla. Ensimmäinen olisi tulossa testikäyttöön ensi vuoden lopussa, ja loput 15 tulevat 2013 vuoden toisella kvartaalilla. Kyseessä lienee http://en.wikipedia.org/wiki/ChME3 korvaaminen.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2011, 22:49:14 »

Ilmeisesti kyse on aika pitkälti Sr1-meiningistä, eli otetaan halpa perusratkaisu ja vaihdetaan sen kriittisimmät osat sitten luotettavampiin länsivehkeisiin. Vaikuttaa sinänsä fiksulta, vaikka en Kiinan tukemista sinänsä mitenkään hyvänä ideana pidä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2011, 00:11:21 »

Ilmeisesti kyse on aika pitkälti Sr1-meiningistä, eli otetaan halpa perusratkaisu ja vaihdetaan sen kriittisimmät osat sitten luotettavampiin länsivehkeisiin. Vaikuttaa sinänsä fiksulta, vaikka en Kiinan tukemista sinänsä mitenkään hyvänä ideana pidä.

Sr1 nyt oli puhdasta politiikkaa, ei siinä millään halpuudella paljon merkitystä ollut...
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Elokuu 13, 2011, 02:18:09 »

Ilmeisesti kyse on aika pitkälti Sr1-meiningistä, eli otetaan halpa perusratkaisu ja vaihdetaan sen kriittisimmät osat sitten luotettavampiin länsivehkeisiin. Vaikuttaa sinänsä fiksulta, vaikka en Kiinan tukemista sinänsä mitenkään hyvänä ideana pidä.

Sr1 nyt oli puhdasta politiikkaa, ei siinä millään halpuudella paljon merkitystä ollut...

Luulenpa silti, että valinta olisi ollut erilainen, jos veturin hinta olisi ollut viisikymmenkertainen toteutuneeseen nähden tai sen laatu niin huono, että huoltoväli olisi ollut 5% toteutuneesta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #4 : Elokuu 13, 2011, 07:42:43 »

Samalla Sr1 taisi olla alkusoittoa suomalaisen veturiteollisuuden alasajolle.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #5 : Elokuu 13, 2011, 21:11:53 »

16 kpl DF7G-E järjestelyveturia tulee maksamaan 30,2 miljoonaa euroa.  Vetureilla korvataan vanhat tšekkiläisperäiset veturit. Näin kertoo asiasta lisää Eesti Päevaleht 10.8.2011  http://www.epl.ee/news/majandus/eesti-raudtee-ostab-16-hiina-vedurit.d?id=55482362

Mitä tulee Sr1:ien hankintaan, olen edelleen samaa mieltä kuin aikaisemminkin vaunut.orgissa, että silloin Suomen hallitus ja eduskunta ajettiin selkä seinää vasten ja kaikki aikaisemmat periaatepäätökset kumottiin kiirrellisesti. Kaikki alkoi siitä, kun pääministeri Koivisto tule lomamatkaltaan Neuvostoliitosta ja ilmoitti veturitilauksen merkittävyydestä. Parlamentarismi jouti romukoppaan. Loput onkin sitten tunnettua historiaa.

En kuitenkaan usko, että tässä kaupassa kiinalaisen toimittajan kanssa olisi samoja piirteitä kuin Sr1 -farssissa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2011, 04:40:36 »

Ilmeisesti kyse on aika pitkälti Sr1-meiningistä, eli otetaan halpa perusratkaisu ja vaihdetaan sen kriittisimmät osat sitten luotettavampiin länsivehkeisiin. Vaikuttaa sinänsä fiksulta, vaikka en Kiinan tukemista sinänsä mitenkään hyvänä ideana pidä.

Nähdäkseni Sr1 -tapauksessa ei toimittu näin. Länsimaisen paineilmapuolen käyttämisessä kyseessä oli standardointisyyt mutta Strömbergin tehonsäätö oli yksinkertaisesti paljon fiksumpaa tekniikkaa kuin mitä Novotsherkassk olisi ikinä (??) pystynyt kehittämään. Ja koska uuteen tekniikkaan sisältyy aina uuden tekniikan riskit, tuskin Strömbergin tehonsäätöä valittiin luotettavuuden perusteella.

Koko uutisessa tuo generaattorihomma haiskahtaa hieman oudolta, etten puhuisi jo käännösvirheen mahdollisuudesta (tai toimittajille valitettavasti ominaisesta virheellisten termien käyttämisestä). Kolmivaihegeneraattori nyt ei ole varsinaisesti mikään rakettitekninen high-tech -vimpain, joten voisi kuvitella kiinalaistenkin osaavan sellaisen käämiä.

tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2011, 04:45:09 »

No niin. Piti oikein lukea tuo EVR:n uutinen ja siinä todetaan että vetureihin tulee eurooppalaiset aggregaatit ja amerikkalaiset moottorit. Generaattoreista ei uutinen sano mitään.

tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #8 : Elokuu 16, 2011, 08:16:19 »

Miltä näyttää ? Kts 
http://www.railwaysofchina.com/images_diesels/df7g_5014.jpg
ilmeisesti toimii, leikkaa - liimaa periaatteella.  Pyörittää silmiään
tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #9 : Lokakuu 07, 2011, 22:56:05 »

Sillamäen satama tilaa siirtoveturin Liettuasta.

http://news.err.ee/economy/4fa95611-c120-486a-9f55-f652b06fb6f1
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Eesti Raudtee ostaa kiinalaisia vetureita  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina