Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Pendolinojen italialainen myyjä osallistuu korjauskustannuksiin"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Elokuu 19, 2011, 06:27:29 »

Aamun Kauppalehti tietää kertoa seuraavaa:
http://mtv3.mobi/uutiset/uutiset/talous/2011/08/1375650.xml (KL:n jutun linkki ei ainakaan vielä toimi, siksi linkitin Maikkarin webiin)

Huomionarvoista jutussa on pari seikkaa:
- remontit kustantavat kymmenisen miljoonaa euroa!
- junien ulkonäkö muuttuu

Tästä Pendo-farssista alkaa tulla pikku hiljaa surkuhupaisaa. Mahtaa olla valmistajalle aewa heleweti hyvä pisnes, kun joutuvat myöntämään tuotteelleen käytännössä elinikäisen takuun. Tämä on vähän sama juttu kuin vaikkapa Kingstonin muisteissa tai Targuksen laukuissa - niissäkin on elinikäinen takuu. Tämä puolestaan tarkoittanee sitä, että tuotteen takuu loppuu siinä vaiheessa, kun tuotteen elinkaari loppuu. Toisin sanoen, takuu ei katakaan täysin hajonneen tuotteen korjauskustannuksia...   Hymyilee Eli siis kyseessä on sekä elinikäinen että samalla myös valmistajan myöntämä rajoitettu takuu.

Onkohan VR koskaan laskenut auki, kuinka monta rosenttia Pendojen lipputuotoista menee Pendojen huoltokustannuksiin? Summa lienee joka tapauksessa merkittävästi suurempi kuin esim. IC-kaluston kulut/myyty lippu.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2011, 06:47:58 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2011, 07:59:41 »

(KL:n jutun linkki ei ainakaan vielä toimi, siksi linkitin Maikkarin webiin)

Nyt näyttäisi toimivan:

Alstom maksaa VR:lle kipurahaa Pendolinoista
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110887923
tallennettu
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2011, 09:25:33 »

Aihetta sivutaan myös VR:n tiedotteessa http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110819075750.html
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2011, 15:34:55 »

No nyt näitä uutisia ja uutiskoosteita alkaa vähitellen tippua eri saiteille. Tässä muutamia linkkejä:

TalSa: "VR parantaa Pendolinojen talvensietokykyä" http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201111617
MTV3: "Paljon parjatut Penolino-junat ajetaan korjaamolle" http://mtv3.mobi/uutiset/uutiset/kotimaa/2011/08/1375958.xml
Hesari: "Penolino-juniin tehdään parannuksia talven varalle" http://m.hs.fi/inf/infomo;JSESSIONID=086DAF604918A3101A78.38?site=hs&view=latestchild&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:i=1135268663415

Yhteenvetona näistä mainittakoon mm. se, että VR tuo ikään kuin uutuutena sellaiset tiedot Penolinoista, että:
1) niitä voidaan kytkeä yhteen risteysasemilla "VR kertoo, että muutoksen ansiosta useammalta paikkakunnalta voi matkustaa iman junanvaihtoa Helsinkiin". Ennen ei vissiin voinut, mutta nyt sekin on mahdollista - kiitos parannustöiden  Hymyilee
2) Kun Pendolinojen kallistusjärjestelmä toimii, se nopeuttaa matka-aikoja

Lisäksi tulee muistaa se, että remontin valmistuttua protojunat täyttävät 20 vuotta. Se on varsin pitkäksi venähtänyt koeajovaihe.

Toki tämä on hyvä homma, kun otetaan lusikka kauniiseen käteen ja tehdään ekaa kertaa Pendolinojen historiassa niille isolla rahalla isoa remonttia. Toinen erinomainen uudistus on toi Maikkarin sivuilla mainittu juttu varajunien ja -miehistöjen sijoittamisesta suurimmille risteysasemille.

Vielä kun joku viisas ymmärtäisi sen, että yksikään juna ei kulje, mikäli junan konduktööri tai veturinkuljettaja on lähestymässä burn outia. Ei savua ilman tulta; eivät nuo purnaukset työajoista ja työvuorosuunnittelusta aivan tuulesta temmattuja ole.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2011, 19:47:51 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2011, 22:26:24 »

Uutinen voitaisiin mielestäni otsikoida myös "Pendolinojen italialainen myyjä tekee investoinnin tulevaisuuteen" tai "Pendolinojen italialainen myyjä parantelee asemiaan VR:n veturitilauksen toimittajana".

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/10/vr_suunnittelee_200_uuden_veturin_tilaamista_2025974.html

Ja onhan Alstom Transport jo jotakin pientä Suomeen toimittanutkin ajan saatossa:
http://www.alstom.com/finland/fi/projektimme/transport/
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2011, 23:32:25 »

Viime keväänä oli tilaisuus vierailla Belfortissa ( http://vaunut.org/kuva/69666 ) ja samalla myös Alstomin tehtailla. Valitettavasti tehtaalla oli varsin "sairaalloinen" asenne tehdasvakoiluun, joten kameroiden tuli visusti pysytellä repussa piilossa (mielestäni mitään erityisen tärkeää tai salaista ei meille edes näytetty). Myöskään tehtaan johto ei ollut perillä lainkaan tuotantonsa historiasta, tai edes vaivautunut hieman tutkailemaan vanhoja asiakirjoja suomalaisen (tosin mitättömän) ryhmän vierailua ennakoiden. Tiedoitustilaisuudessa "tehtaan johto" katseli toisiaan silmät pyöreinä mainitessamme tehtaan (Alsthom) toimittaneen pari veturia Suomeen ( http://vaunut.org/kuva/46733 ) ja muutama samaa sarjaa valmistettiin Suomessa lisensseillä lisää. Lyhyt muistisia ovat ranskalaiset, onneksi "Pendot" ja "Allegrot" ovat Italian tehtailta... veturit valmistetaan Ranskan Belfortin tehtailla.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #6 : Elokuu 21, 2011, 23:50:07 »

http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201111617 tiedotteen mukaan (vasta nyt ?) VR on huomannut, että junayksiköitä voidaan kytkeä yhteen muuallakin kuin Ilmalassa - tuhoon tuomittuja yrityksiä on taidettu tehdä jo parinkymmenen vuoden ajan. Jutussa mainitussa varmatoimisesta, uuden mallisesta kytkimestä ensimmäiseksi mieleeni tulee http://vaunut.org/kuva/45864 tai sitten vanha ja koettu lenkki/koukkusysteemi - toki tuota SA3:a käytettäessä ei tarvittaisi erillistä adapteria vikaantuneen kaluston saamiseksi pois linjalta ja jonkin maininnan mukaan junien ulkonäkökin tulee muuttumaan(?). Suunniteltuja varayksiköitä, eikä -henk.kuntaa tarvita, koska molemmat kuljettajat jatkavat kaksinvedossa varmatoimisilla ja nopeilla yksiköillään pääteasemalle (työajan ylitys ei ehtine esteeksi toiminnalle nopeilla junilla). Myöskin tuo alustan suojaaminen lumelta on tainnut tulla täytenä yllätyksenä VR:n nykyiselle nuorelle johdolle, joka on haalittu kokoon kuka mistäkin olutpurkkien täyttöprosesseista (erittäin tärkeä toimi tosiaan) yms.. Muistaakseni jo 60-luvulla havaittiin silloisten lippulaivojen (Dm8/9) alustojen suojaamiseen tarvittavan lisätoimia toimintavarmuuden aikaansaamiseksi.  Asiasta toiseen, paras mainoslause kautta-aikain on ollut: VR TEHOSTAA MATKATAVAROIDEN ITSEPALVELUA - tosin jossain pienellä mainitaan, että matkustajat itse raahaavat painavat tavaransa mukanaan vaunuunsa, palvelu päättyy usealta asemalta. 
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #7 : Elokuu 22, 2011, 06:44:17 »

jonkin maininnan mukaan junien ulkonäkökin tulee muuttumaan(?).
Eiköhän tuolla tarkoitettu vain sitä, että yksiköt maalataan vihreiksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 22, 2011, 11:34:50 »

jonkin maininnan mukaan junien ulkonäkökin tulee muuttumaan(?).
Eiköhän tuolla tarkoitettu vain sitä, että yksiköt maalataan vihreiksi.

Tuskin sentään tällainen uutiskynnystä ylittäisi; mikäli homma menisi näin, VR laatisi jokaisen vehkeen repaintauksesta uuden lehdistötiedotteen.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #9 : Elokuu 25, 2011, 09:20:26 »

En muista mistä mediasta asiasta luin, mutta maininta oli että kytkimien uusiminen vaatii juniin myös kokonaan uudelleenmuotoillun keulan. Hirvenkestävyyttäkin parannettaisiin samalla.

Äkkiseltään tulisi mieleen että uudet kytkimet ovat kiinteästi oikealla etäisyydellä kytkentää varteen, jolloin nykyisten hydraulisen(?) liikuttelujärjestelmän vikaantumismahdollisuus poistuisi. Silloin toki tarvittaisiin aivan toisenlainen luukkusysteemi kytkimen suojaamiseksi kun siinä ei ole junaa kiinni. Avoimen kytkimen tuomaa imagohaittaa ilmanvastuslisää VR:n johto tuskin haluaa hyväksyä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #10 : Elokuu 25, 2011, 11:43:13 »

En muista mistä mediasta asiasta luin, mutta maininta oli että kytkimien uusiminen vaatii juniin myös kokonaan uudelleenmuotoillun keulan. Hirvenkestävyyttäkin parannettaisiin samalla.

Keularakenteiden kehittyminen on mennyt jotenkin näin

Keula v1.0: protojunat 7001 ja 7002, kuva http://vaunut.org/kuva/53609
Keula v2.0: sarjajunat 7003 - 7007, 7009 ja 7010, kuva http://vaunut.org/kuva/2690
Keula v3.0: sarjajunat 7008, 7011 - 7018, kuva http://vaunut.org/kuva/17117

Nykytilassa kaikkien keulat on muutostöinä jo päivitetty v3.0:aan. Sitten tuleekin jo keula v4.0 ja kytkin v2.0?
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #11 : Elokuu 26, 2011, 10:59:04 »

Ei ole ainoastaan minun mielipide, että nuo romut olisi pitänyt palauttaa toimittajalle, koska eivät vastanneet tilaajan vaatimuksia. Mutta VR tekee mitä lystää, vaikka omalla kustannuksellaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Pendolinojen italialainen myyjä osallistuu korjauskustannuksiin"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina