Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kieltolaki voimassa IC-junissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Elokuu 19, 2011, 20:57:13 »

Eräs kaverini tuli viime sunnuntaina (14.8.2011) IC 50:llä Kokkolasta Helsinkiin istuen koko matkan ravintolavaunussa juoden milloin limpparia ja milloin teetä. Alkoholin myrkyttämiin tuotteisiin hän ei puuttunut, eikä ole tähän päiväänkään mennessä puuttunut sitten IC 50:n / 14.8.2011. Riksun eteläpuolella liikenne meni sekaisin Rekolan sähköratavaurion vuoksi ja IC 50 jäi sitten seisomaan milloin mihinkin Tiksin pohjoispuolella.

Jollain ravintolavaunun pöytäseurueen tyypillä oli sattumalta pelikortit mukana ja niin tämä jengi sitten alkoi ajantappamisen vuoksi pelata ristiseiskaa. Meni viisi minuuttia ja (junan johtava?) konduktööri tuli sanomaan kovaäänisesti: "TÄSSÄ JUNASSA EI PELATA KORTTIA!" Pöytäseurue oli toki ihmeessään ja kysyi, että miksi ei? "KOSKA UHKAPELI JUNASSA ON KIELLETTY!"

Jätkät tosiaan pelasivat ristiseiskaa, jonka panoksena on käsittääkseni aina ollut nolla rahaa. Ristiseiska kun ei vaan oikein millään matematiikalla sovellu uhkapeliksi. Mainittakoon tässä välissä vielä kertaalleen, että koko poppoo oli vesi- tai teevesiselvää, eivätkä he varmasti voineet aiheuttaa minkäänlaista ongelmaa yhteiskunnalle, saati IC 50:n muille matkustajille.

On se kyllä onni, kun meillä näitä virkaintoisia virkailijoita piisaa tilanteessa kuin tilanteessa. Itse olisin vastaavassa tilanteessa saattanut menetellä siten, että olisin kysynyt "Paljonko peli on? Meillä se on tämän junan osalta jo menetetty."

Tasan eivät käy sosiaaliset lahjat.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2011, 22:49:53 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2011, 07:25:34 »

Näissä tapauksissa on parempi kuulla molempia osapuolia ennenkuin kommentoi sen enempiä tapauskohtaisesti.

Tosiasia kuitenkin on, että:

1) Ravintolavaunussa korttipelin ja muiden ajanvietteiden (mm. kannettavan tietokoneen) käytössä tulee huomioida muut ravintolavaunun käyttäjät sekä heidän mahdollisuudet käyttää tiloja niiden oikeaan käyttötarkoitukseen.

2) Junahenkilökunnan tehtäviin kuuluu valvoa, että annettuja lakeja ja ohjeistuksia noudatetaan.

* * *

Jokaisella meillä asiakaspalvelun parissa työskentelevällä on tyylimme. Niin on myös asiakkailla tyylinsä kuulla asioita. Hyvin yleistä on myös unohtaa, että mitä on itse tehnyt ennenkuin asiakaspalvelija on saattanut "ärähtää" ja näistä tapauksista luetaan sitten asiakaspalautteissa "en ollut tehnyt yhtään mitään, mutta minut poistettiin junasta". Kun tapausta selvitetään, niin ensin oltiin yritetty matkustaa liputta, juotu pullo väkijuomaa, kustu eteiseen ja kopeloitu kanssamatkustajia... Jälleen kerran syytöntä oltiin kohdeltu kaltoin...

Sehän on selvä, että molemmilla osapuolilla voi joskus mennä tilannearviointi pieleen. Reilua kuitenkin olisi, että ennen tällaisten kirjoitusten julkaisemista olisi molemmilla osapuolilla oikeus antaa näkemyksensä. Sitä paitsi - mitä me täällä vorgissa teemme tällaisella tiedolla? Oikea osoite olisi varmasti ollut VR:n asiakaspalautteet - suoraan ystäväsi kirjoittamana, jos hänestä on tuntunut pahalta.

Muistetaan lopuksi mieleen, että "kieltolaki" on tosiaan voimassa myös kaukojunissa: Niissäkään ei ole lain mukaan sallittua nauttia omia alkoholijuomia. (En tällä kommentilla viittaa tähän em. tapaukseen, vaan hyvin yleiseen harhaluuloon).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2011, 10:54:07 »

Minä olen mestari provosoinnissa, mutta en mitenkään jaksa uskoa, että tämä yllä mainittu matkustajaseurue olisi millään muotoa ollut häiriöksi IC 50:ssä. Tämän vuoksi tähän nimenomaiseen juttuun liittyen kaikenlainen saivartelu on off topicia.

Mitä Larin mainitsemaan kohtaan 2 tulee, laissa ei kielletä ristiseiskan pelaamista ravintolavaunussa.

Tämä on vähän sama kuin se, että jos valitan päänsärkyä, joka johtuu yksiselitteisesti auringonpistoksesta, niin joku tulee ja pitää minulle luennon alkoholin liikakäytön vaaroista ja sen negatiivisista terveysvaikutuksista.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2011, 12:19:32 »

Minä olen mestari provosoinnissa, mutta en mitenkään jaksa uskoa, että tämä yllä mainittu matkustajaseurue olisi millään muotoa ollut häiriöksi IC 50:ssä.

1. En ole huomannut, että olisit provosoinnissa mitenkään erityisen etevä. Kova yritys kyllä on päällä.
2. Tämä ei myöskään ole uskon asia, vaan kyse on siitä, mitä ravintolavaunussa oikeasti on tapahtunut. Ketjun avausviesti ei ole luotettava lähde.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2011, 12:48:05 »

Topin ykköskohtaan sellainen tarkennus -samoin kuin omaan kommenttiinikin-, moni pitää mua provosoijana, vaikka se ei tarkoitusperäni oikeastaan koskaan olekaan. Netti nyt vaan on sellainen foorumi ja tulee aina olemaankin, että kommentit voi tulkita miten vain, sillä ihmisen eleet, ilmeet, hymyt sun muut jäävät näkemäti, joista voi live-tilanteessa sentään tehdä jonkinlaisia päätelmiä vastapuolen tarkoitusperistä.

Kakkoskohtaan sen verran, että ketjun avausviesti on sellainen, että sitä ei voi kukaan keksiä hatusta. Soita vaikka muuan Jacke Björklundille ja kysy, pitääkö kirjoittamani juttu paikkansa vai ei. Jos aloitan viestiketjun kertomalla, että kaveri ajoi autolla kolarin, niin se on faktaa. Ei siihen voi kommentoida "Ketjun avausviesti ei ole luotettava lähde."

Larin kommenttiin: mikä sitten olisi parempi paikka kuin vorg tämänkaltaisille jutuille ja näiden julkituonneille? asiakaspalautteet@vr.fi? Jos vorg on tällaisille väärä paikka, niin silloin on sunkin kommentointi väärässä paikassa tähän asiaan liittyen, eiks jeps Iskee silmää

Tuosta provosoinnista vielä - kyllä Lajunen johtaa provosointikilpailua voitoin 322-6 (Lajunen vs. muut).
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2011, 13:03:08 »

Yksittäinen ihmisjoukko yksittäisine näkemyksineen on aivan liian pieni saadakseen sanoa mitään Järjestelmää vastaan. Ihmisen on käännyttävä Järjestelmän puoleen, tai oltava hiljaa. Järjestelmä sitten mahdollisesti käsittelee kaikessa hiljaisuudessa palautteen omien subjektiivisten etujensa mukaisesti, eikä kukaan muu saa tietää, että Järjestelmän junassa numero se ja se oli tyytymättömiä asiakkaita.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2011, 19:16:07 »

Kakkoskohtaan sen verran, että ketjun avausviesti on sellainen, että sitä ei voi kukaan keksiä hatusta. Soita vaikka muuan Jacke Björklundille ja kysy, pitääkö kirjoittamani juttu paikkansa vai ei. Jos aloitan viestiketjun kertomalla, että kaveri ajoi autolla kolarin, niin se on faktaa. Ei siihen voi kommentoida "Ketjun avausviesti ei ole luotettava lähde."

Muistettakoon kuitenkin klassinen lähdekritiikin pääperiaate: tieto voidaan katsoa luotettavaksi, jos vähintään kaksi toisistaan riippumatonta lähdettä sen vahvistaa.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2011, 21:33:54 »

Mitä Larin mainitsemaan kohtaan 2 tulee, laissa ei kielletä ristiseiskan pelaamista ravintolavaunussa.

Sen enempiä kommentoimatta pyydän vain johtajaa lukemaan, että mainittiinko kohdassa jotain muutakin kuin "laki"?

Ei, en ole kokenut viestin sisältäneen provosointia, enkä ole provosoitunut. Hyvähän se on, että asioista puhutaan.
tallennettu
Jukka Vainio
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #8 : Syyskuu 08, 2011, 10:21:22 »

Pelikorttien pelaaminen ravintolavaunussa on kiellettyä. En tiedä miksi, mutta näin on. Sama koskee magic -kortteja, uunokortteja ja kimbleä Hymyilee leveästi Joku turhaakin turhempi "lain säätäjä" on tämänkin ihanuuden keksinyt oman työpaikkansa pitämiseksi. On baareja jossa saa pelata, mutta ravintolavaunu on käsittääkseni melko ehdoton EI.

Ja kolikollahan on aina kääntöpuoli
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Syyskuu 08, 2011, 10:55:59 »

Tässä iässä alkaa olla tapana aloittaa sanoilla:" Kun minä olin nuori..."  Niin, silloin junissa oli elämää. Oli lehdenmyyjiä ja muita kaupustelijoita. Jokaisessa tavallisessa matkustajavaunussa oli vähintään yksi korttipeliporukka, ja jopa rahastakin pelattiin, yleensä melko pienestä kuitenkin,  ja oli myös muutama ihminen joka asui junassa. Matkusti jotain väliä edes takaisin ja hinta matkalippuun löytyi ties mistä bisneksestä.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #10 : Syyskuu 08, 2011, 11:30:13 »

Pelikorttien pelaaminen ravintolavaunussa on kiellettyä. En tiedä miksi, mutta näin on. Sama koskee magic -kortteja, uunokortteja ja kimbleä Hymyilee leveästi Joku turhaakin turhempi "lain säätäjä" on tämänkin ihanuuden keksinyt oman työpaikkansa pitämiseksi. On baareja jossa saa pelata, mutta ravintolavaunu on käsittääkseni melko ehdoton EI.

Kuten pari "pg up" painallusta painamalla selviää, niin kyseessä ei ole laki vaan ohjeistus. Ravintolavaunut ovat tarkoitettu pistäytymistiloiksi, koska asiakaspaikkojen määrä on rajallinen. Mikäli esimerkiksi Rx-vaunun salin puolella jokaisessa pöydässä olisi 4 hengen korttirinki, joista yhdellä olisi edessään olut ja muilla ei mitään. Miltä sinusta tuntuisi saapua ravintolavaunuun syömään, etkä löytäisi itsellesi tilaa ruokailla?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Syyskuu 08, 2011, 12:39:39 »

Larin kommetti on ihan oikein. Ravintolavaunua ei pidä omia yhdelle porukalle, mutta kai viatonta ajanvietepeliä voi harrastaa muissakin vaunuissa. Jos se on kiellettyä, niin voi helevetti!  Tosin nykyvaunuissa on rajallisesti paikkoja joissa homma sujuu. Siis silloin " kun minä olin nuori", penkit olivat vastakkain.
tallennettu
Jukka Vainio
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #12 : Syyskuu 09, 2011, 08:45:59 »

Kuten pari "pg up" painallusta painamalla selviää, niin kyseessä ei ole laki vaan ohjeistus. Ravintolavaunut ovat tarkoitettu pistäytymistiloiksi, koska asiakaspaikkojen määrä on rajallinen. Mikäli esimerkiksi Rx-vaunun salin puolella jokaisessa pöydässä olisi 4 hengen korttirinki, joista yhdellä olisi edessään olut ja muilla ei mitään. Miltä sinusta tuntuisi saapua ravintolavaunuun syömään, etkä löytäisi itsellesi tilaa ruokailla?

Joo'o.. Ymmärrän täysin sen, että mikäli ravintolapalveluja ei käytä (pääosin paikkatiedoton matkustaja) ja istuskelee ravintelissa niin hänen tulisi antaa paikkansa palveluita käyttävälle. Hänelle voi asiasta mainita ystävällisesti (kuten itse olen usein tehnyt). Tässä tosin liikutaan niillä rajamailla että onko soveliasta pyytää poistumaan sillä harva siitä pöydästä nousee ilman suuttumista. Monesti käy niin, että kyseinen henkilö/seurue hakee kahvit pöytään ettei tarvi luovuttaa paikkojaan Hymyilee leveästi Tai sitten vihaisesti todetaan, että join juuri kahveet ja mulla on oikeus istua tässä.

Mä oon aina luullu, että kyseessä on jonkinmoinen vahvempikin valtakunnallinen LAKIPYKÄLÄ mikä estäisi kortinpeluun, mutta kuten selvisi jo aikaisemmin niin kyse taitaa olla siis Avecran omista OHJEISTUKSISTA. Eli jos RX vaunu on esim. salin puolelta ihan tyhjä niin mikään ei periaatteessa estä kaverusporukkaa pelaamasta?

Ja eikös se ole Avecran henkilökunnan tehtävä pitää huoli näistä "korttiringeistä" ensikädessä? Vai onko alustapitäen meidän konduktöörien tehtävä?
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #13 : Syyskuu 09, 2011, 09:01:37 »

Ja eikös se ole Avecran henkilökunnan tehtävä pitää huoli näistä "korttiringeistä" ensikädessä? Vai onko alustapitäen meidän konduktöörien tehtävä?

Tehtävä kuuluu mielestäni junahenkilökunnalle. Toisin sanoen konduktööreille, junamyyjille, -emännille ja -isännille. Pelisilmä on tietenkin kaikkein paras apuväline tilanteissa...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Syyskuu 09, 2011, 09:20:46 »

Pelisilmä on aika hyvä sanonta. Jos jostain asiasta ei ole selvää lakia, pitää ns. harmaalla alueella käyttää sitä "maalaisjärkeä"
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Syyskuu 09, 2011, 09:35:17 »

Pelisilmä on aika hyvä sanonta. Jos jostain asiasta ei ole selvää lakia, pitää ns. harmaalla alueella käyttää sitä "maalaisjärkeä"

Tuomiohan pitää lukea lähtökohtaisesti aina vastaajan eduksi, mikäli näyttö ei ole pitävä  Hymyilee Tämä on ainakin Suomessa yleinen oikeuskäytäntö.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #16 : Syyskuu 09, 2011, 12:34:34 »

Ja kahdesta p-silmästähän se pelisilmä on asiakaspalveluammateissa hyödyllisempi.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #17 : Syyskuu 09, 2011, 14:40:35 »

Larin kommetti on ihan oikein. Ravintolavaunua ei pidä omia yhdelle porukalle, mutta kai viatonta ajanvietepeliä voi harrastaa muissakin vaunuissa. Jos se on kiellettyä, niin voi helevetti!  Tosin nykyvaunuissa on rajallisesti paikkoja joissa homma sujuu. Siis silloin " kun minä olin nuori", penkit olivat vastakkain.

Itseasiassa nykyjunissa on aika paljon siihen sopivia paikkoja. Joka vaunusta löytyy monta kymmentä penkkiä, jotka ovat vastakkain.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Syyskuu 09, 2011, 14:47:14 »

Mitäs jos joku erehtyy lukemaan ravintolavaunussa Iltasanomia, saati että erehtyisi levittämään koko Hesarinsa keskelle pöytää? Entä sitten, jos tämä matkustavainen ostaakin vain yhden ainoan kahvin ja sittaa sanomalehtensä kanssa pöydässä tunnin, vieden samalla kolmen ihmisen tilan ympäriltään. Yhtäkkiä tämä onkin sallittua, mutta pinta-alaltaan röökiaskin kokoinen pelikortti onkin punainen vaate kaikille. Jännä ristiriita, johon kaiketi taas löytyy joku järkiperäinen selitys.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Syyskuu 09, 2011, 15:04:49 »

Juhani on ihan oikeassa. Kyllä niitä on, lähijunissa varsinkin. Olen usein miettinyt voisiko lähijunan penkit asetella bussien tavoin, mutta olen törmännyt siihen, että toisella puolella on kolme rinnakkain, ja siten nopea paikanvaihto on hankalaa.  Vaan miten olisi, jos oikeasti hyväksyttäisiin seisomapaikat, siis vain kaksi istuinta per sivu ja leveä käytävä tukitankoineen.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #20 : Syyskuu 09, 2011, 18:18:51 »

Miksi ihmeessä pitäisi penkkien olla peräkkäin? Etteivät matkustajat vahingossa päätyisi puhumaan tuntemattomien kanssa ja saamaan oman jokapäiväisen oravanpyörän ulkopuoliseen yhteiskuntaan kontaktia muutenkin kuin kätevästi passivoivan television välityksellä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #21 : Syyskuu 09, 2011, 18:20:53 »

Miksi ihmeessä pitäisi penkkien olla peräkkäin? Etteivät matkustajat vahingossa päätyisi puhumaan tuntemattomien kanssa ja saamaan oman jokapäiväisen oravanpyörän ulkopuoliseen yhteiskuntaan kontaktia muutenkin kuin kätevästi passivoivan television välityksellä?

Jostain syystä kaksikerrosvaunuissa vastakkainistuttavat keskipaikat täyttyvät melkein viimeiseksi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #22 : Syyskuu 09, 2011, 18:36:17 »

Jostain syystä kaksikerrosvaunuissa vastakkainistuttavat keskipaikat täyttyvät melkein viimeiseksi.
Johtuisiko lipunmyynnin ns. "Pc-paikoista", joita nuo vastakkainistuttavat keskipaikat ovat. Joskin kohta kaikki paikat on pistokkeellisia, mutta kuitenkin.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #23 : Syyskuu 09, 2011, 20:10:36 »

Johtuisiko lipunmyynnin ns. "Pc-paikoista", joita nuo vastakkainistuttavat keskipaikat ovat. Joskin kohta kaikki paikat on pistokkeellisia, mutta kuitenkin.

Tarkoitin noissa kuukausilippulaisten vapaissa vaunuissa. Eli asemilta nousevat ihmiset eivät jostain syystä näitä paikkoja suosi. Tosin suuri osahan matkustaa yksinään. Mutta silti tämä ei ainakaan suomalaisten sosiaalisuutta puolusta.
tallennettu
Jukka Vainio
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #24 : Syyskuu 12, 2011, 08:49:48 »

Mitäs jos joku erehtyy lukemaan ravintolavaunussa Iltasanomia, saati että erehtyisi levittämään koko Hesarinsa keskelle pöytää? Entä sitten, jos tämä matkustavainen ostaakin vain yhden ainoan kahvin ja sittaa sanomalehtensä kanssa pöydässä tunnin, vieden samalla kolmen ihmisen tilan ympäriltään. Yhtäkkiä tämä onkin sallittua, mutta pinta-alaltaan röökiaskin kokoinen pelikortti onkin punainen vaate kaikille. Jännä ristiriita, johon kaiketi taas löytyy joku järkiperäinen selitys.

Itse en konduktöörinä tilanteeseen puutu mikäli tilaa on, oli sitten kyse korttiringistä tai hesarista. Jos näyttää siltä, ettei muita paikkoja ole kuin hesaria lukevan matkustajan pöydässä niin 99%:sti matkustajat itse pyytävät saada istua pöytään. Harvoin tarvii konduktöörin tai ravintolaemännän "puuttua" tilanteeseen. Korttia pelaavat tai lehteä lukevat voivat toki itsekkin maalaisjärjellä vähän tutkailla tilannetta, että tarviskohan joku muukin pöytää Hymyilee Hyvät tavat ovat kaiken a ja o
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kieltolaki voimassa IC-junissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: